Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:19

Ik ben er erg blij mee.
POny was een tijd dikkig, lusteloos.
Met vitalbix komt hij meer in vorm en wordt weer lekker pittig!

dianalamboo

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:23

Een vraag, wij geven de paarden marstall force momenteel. Als ik op voer vergelijk kijk naar de samenstelling, zie ik hogere doseringen bij de force dan bij de vitalbix. Waarom geven jullie vitalbix?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:25

Mijn paard doet het hier het goed op. En icm lage suikers en melasse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:46

Omdat het goed verkrijgbaar is. Goed betaalbaar. Goede gehaltes, en het wordt goed gegeten door mijn pony.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:51

Omdat m'n merrie de force verdomt te eten :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:12

dianalamboo schreef:
Een vraag, wij geven de paarden marstall force momenteel. Als ik op voer vergelijk kijk naar de samenstelling, zie ik hogere doseringen bij de force dan bij de vitalbix. Waarom geven jullie vitalbix?

Vanwege het lage ijzergehalte (en ben ook tevreden over de rest van de samenstelling), vanwege de goede verkrijgbaarheid en service en omdat ze 't graag lusten.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:31

Tja kan mij alleen maar bij de anderen voor mij genoemde punten aansluiten.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:04

Geven jullie ook de lucerne en de vitamine e olie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:09

Ik niet. Luzerne vindt hij niet zo denderend lekker.
Ik geef wel lijnzaadolie maar dan van de paardendrogist.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:29

Lijnzaadolie wel, maar luzerne niet, ze hebben volume genoeg van hunzelf, dus tekorten daarin zullen ze niet hebben, ook omdat ze bijna 24/7 ruwvoer voor hun neus hebben liggen.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:32

Hier alleen klein beetje lucerne bij de dc

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:33

dianalamboo schreef:
Geven jullie ook de lucerne en de vitamine e olie?

Nee, ik heb onder andere gekozen voor Vitalbix omdat het in tegenstelling tot andere vergelijkbare voeders niet uitsluitend luzerne als carrier heeft. Ik zie de toegevoegde waarde van luzerne absoluut niet.

Mijn paardjes krijgen wel ruwe lijnzaadolie maar niet van Feral Horse. In lijnzaadolie zit sowieso al vitamine E, de toevoeging in de olie van Feral Horse vind ik maar minimaal.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:35

Ik geef de lijnzaadolie van feral omdat ie bijna tien euro goedkoper is dan die van de welkoop en net zo goed is en dat ik gewoon bij de bestelling mee kan nemen.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:42

Ik heb een paard wat nu extra magnesium en vitamine e en selenium krijgt ivm haar spieren.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:44

Ik gaf eerst altijd Metazoa en was daar op zich ook tevreden over maar had ook nog 6 kilo Vitalbix overgenomen van iemand, ideaal om even te proberen en dat bevalt toch net ff beter :j

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:55

Hier voer ik al een hele tijd VitalBix (350-400 gram) en sinds enkele maanden ook de luzerne (1 a 2 voerscheppen per dag, beetje aan het afbouwen) en de lijnzaadolie (2 a 3 pompjes per dag). Lijnzaadolie kreeg ie toch al dus was wel zo makkelijk (en is niet duurder dan het merk dat ik hiervoor had). Paard doet het er prima op, eet het graag.

Luzerne ben ik aan het minderen, paard was veel bespiering verloren door de droes vorige zomer, dus luzerne erbij voor wat extra eiwitten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:16

Hier gaat het inmiddels erg goed in combinatie met Alphengrun muesli van Agrobs.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:38

Ik ben juist terug gegaan op de Marstall Force omdat de mijne klei/zand begon te eten, aan stenen stond te likken en mest van zijn stalgenoot at. Hij kreeg ook weer last van mok en huidproblemen (lage weerstand). Nu met de Force geen problemen meer en hij zit lekkerder in zijn vel.

Ik meng het ook met de Alpengrun muesli van Agrobs, lijnzaadvlokken en magnesium. Fijne combi.

De Vitalbix vind ik qua samenstelling op papier beter. Maar mijn paard doet het er duidelijk minder op. Zelfs toen ik de dosis geleidelijk verhoogde en uiteindelijk zelfs op de hoeveelheid voor paarden die zwaar in het werk staan zat.
Ik heb het ruim een half jaar gegeven.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:04

Je kunt simpelweg de paarden niet over één kam scheren, voor de ene werkt het ene product beter, dan bij de ander.
Net zoals bij de mens, is het paardenlichaam en de werking er van verschillend van elkaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:20

En daarnaast is elk aanvullend voer, dus ook Vitalbix, een aanvulling op ruwvoer. Ruwvoer en aanvullend voer moeten met elkaar in balans zijn.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:40

Mochten er mensen zijn op de Utrechtse Heuvelrug die graag de lucerne willen uitproberen ...
Mijn ijslander eet het niet dus ik heb een bijna volle zak over.
Ik heb ook nog een beetje Fibra premium te uitprobeer, at hij ook al niet ...
Te haal in Driebergen/Leersum.

Mocht je interesse hebben dan graag even pb, ik ga dit topic niet volgen.

De Vitabix zelf valt gelukkig wel goed in de smaak
Ik wilde een handje lucerne geven om de lijnzaadolie door te vermengen maar dat eten ze ook als ik het puur op de Vitabix doe.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:03

Ik kan het voorgaande berichtje al niet meer wijzigen/verwijderen maar de zak wordt opgehaald

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:09

Ojajoh schreef:
Ik gaf eerst altijd Metazoa en was daar op zich ook tevreden over maar had ook nog 6 kilo Vitalbix overgenomen van iemand, ideaal om even te proberen en dat bevalt toch net ff beter :j

Grappig bij mij precies andersom.
Ik ben over beide zeer tevrede maar metazoa was beter geprijst qwa verhouding dus ging dat proberen en bevalt goed ;)

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:26

Ik wil hier toch nog even reageren, aangezien ik vorige week nog heb geplaatst dat ik nog steeds een tevreden gebruiker ben (van zowel de biks, luzerne en de olie).

Gisteren is mijn paard doorgemeten door een holistische dierenarts van Den Hoek (praktijk van Erik Laarakker). Deze dierenarts komt elke 6 weken op stal bij ons en meet dan ook de voeding door als je dit wilt (dan hoeft je paard verder niet op consult). Sinds paard Vitalbix krijgt heeft het altijd goed gemeten, de laatste keer was in maart, toen was het ook nog goed. Tot gisteren, mijn paard ging op consult wegens iets anders en toen bleek zijn darmflora behoorlijk uit balans/verstoord te zijn, Vitalbix doorgemeten en het was gelijk duidelijk waar het probleem vandaan kwam: mijn paard kan de Vitalbix op het moment niet meer verdragen. Hoe het kan weet ik niet, dierenarts stond er zelf ook van te kijken en zal het volgende keer weer doormeten. Het enige wat we konden bedenken was dat hij tekorten had, dat deze nu zijn aangevuld door de Vitalbix en hij het daarom dus niet meer nodig heeft (en omdat het zo geconcentreerd is dat het dan meer kwaad dan goed doet aan het darmstelsel?). Ook het probleem waarvoor hij eigenlijk op consult ging valt hier mogelijk wel een beetje door te verklaren (aanhoudend vocht in been)

We hebben gelijk verschillende voeders van stalgenoten erbij gepakt, en ook de vitaminekorrel Metazoa kwam er absoluut niet goed uit. Het enige wat er wel goed uit kwam was dieetmix van Subli. Ik baal ontzettend, want juist de Vitalbix heeft hem toen we het net voerden ontzettend goed vooruit geholpen in zijn stijfheid. Over een week of 6, als ze weer op stal is, zal ze de Vitalbix weer doormeten, ik ben ontzettend benieuwd wat er dan uit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:01

Hmja. Mijn pony is ook eens doorgemeten en ik twijfel enorm aan de geloofwaardigheid.
Maargoed, hopelijk bevalt dieetmix je dan goed.