kurkuma poeder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 21:59

Xantha schreef:
Ik weet nog steeds niet hoeveel ik mijn paard moet geven. Ik lees totdat er resultaat zichtbaar is. Maar ik geef het voor haar melanomen en dan zie je niet zo snel resultaat lijkt mij.
Dus hoeveel is het gemiddelde wat je moet geven. Ze krijgt nu een volle theelepel p/d met zwarte peper

Behalve peper (versgemalen peper, anders werkt het alsnog niet) heb je er ook vet bij nodig. Bij voorbeeld lijnzaadolie. Geen zonnebloemolie!

Heb je gecheckt of er ook daadwerkelijk kurkumine in je kurkuma zit?

Xantha

Re: kurkuma poeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 22:10

Ik heb het bij pit&pit vandaan. Dus toch olie toevoegen dan maar

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 22:23

Ja, pas als je er olie bij doet kan het worden opgenomen in het lichaam.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 23:02

Oké Ga ik dat doen ;-)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:11

Goedenavond.. Ik zit jullie topic uit te pluizen.. maar kan geen link vinden naar waar ik golden paste kan bestellen.. of hoe ik het kan maken... Kan iemand mij helpen?? :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:12

gouden pasta is een facebook pagina. Ik zal even kijken of ik het recept kan terug vinden.
edit :
Gouden pasta maken - recept
125 ml kurkuma poeder (60 gram)
1 kopje water (125 ml) en een kopje om eventueel te verdunnen
70 ml koudgeperste kokosolie
1,5 theelepel vers gemalen zwarte peper

Doe de kurkuma met water in een pannetje. Verhit het langzaam tot er een dikke pasta ontstaat.Blijf zachtjes verwarmen en ongeveer 7 minuten roeren. Haal van het vuur af en voeg de kokosolie en peper toe. Laat het goed afkoelen en bewaar de pasta in een glazen gestereliseerde pot. De pasta blijft in de koelkast ongeveer twee weken goed.

Je kunt de pasta ook invriezen. Gebruik hiervoor een siliconen mal voor bvb chocolaatjes.Of maak met een spuitzak kleine bolletjes op bakpapier.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:01

Wat goed!! Dank je wel!!!

En hoe veel voer je je paard dan per dag???

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:07

Hangt van je paard af, maar aangezien de hoeveelheden voor 14 dagen zijn (qua goed blijven in de koelkast) zou ik met 1/14 beginnen als dosis.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:20

Beginnen met 2 keer per dag een halve theelepel, 5 dagen kijken hoe het gaat, dan langzaam stap voor stap ophogen naar ongeveer 1 eetlepel 2 keer per dag, dat is een redelijke richtlijn.
Maar inderdaad kijk want werkt. Als jouw paard bij een theelepel al super goed doet hoef je niet verder bijvoorbeeld.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:08

Ik wil het mijn paard in de winter maanden gaan geven, wanneer hij vaak wat kwakkelt met zijn maag en darmen. Dus langzaam opbouwen.. en aankijken hoe hij zich erbij voelt..

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:23

Koper schreef:
Xantha schreef:
Ik weet nog steeds niet hoeveel ik mijn paard moet geven. Ik lees totdat er resultaat zichtbaar is. Maar ik geef het voor haar melanomen en dan zie je niet zo snel resultaat lijkt mij.
Dus hoeveel is het gemiddelde wat je moet geven. Ze krijgt nu een volle theelepel p/d met zwarte peper

Behalve peper (versgemalen peper, anders werkt het alsnog niet) heb je er ook vet bij nodig. Bij voorbeeld lijnzaadolie. Geen zonnebloemolie!

Heb je gecheckt of er ook daadwerkelijk kurkumine in je kurkuma zit?

Waarom geen zonnebloemolie? :)

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:27

Dat heeft te maken met de anti-inflammatie eigenschappen van de verschillende soorten olie.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:29

mag ik even opmerken dat ik het tegenstrijdig vind dat je versgemalen peper moet gebruiken, maar dat je de "goldenpaste" wel 2 wken in de koelkast kan bewaren?
hier geraak ik van in de war :?

en hoe kan je weten/controleren of je curcuma curcumine bevat of niet?

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:30

Bloemetje75 schreef:
Dat heeft te maken met de anti-inflammatie eigenschappen van de verschillende soorten olie.

Maar het werkt dus absoluut niet? Of alleen minder goed dan lijnzaad olie?
Pony eet helaas geen lijnzaad olie, maar zonnebloemolie gaat er zo in, vandaar. ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:35

petitparis schreef:
mag ik even opmerken dat ik het tegenstrijdig vind dat je versgemalen peper moet gebruiken, maar dat je de "goldenpaste" wel 2 wken in de koelkast kan bewaren?
hier geraak ik van in de war :?

De olie beschermd tegen de oxidatie van de stof die je eruit nodig hebt. Die heb je wel als je gemalen peper koopt.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:44

Deoiridh schreef:
Bloemetje75 schreef:

Maar het werkt dus absoluut niet? Of alleen minder goed dan lijnzaad olie?
Pony eet helaas geen lijnzaad olie, maar zonnebloemolie gaat er zo in, vandaar. ;)

Pfff even uit mijn hoofd, heb geen tijd om nu die hele fb pagina af te zoeken naar de precieze details. (Bron is dus die fb pagina).

Van koudgeperste olijfolie en kokosolie "staat vast" dat ze een ontstekingsremmende functie hebben. Van andere soorten olie dat ze ontstekingen bevorderen. Als je een olie er door doet die ontstekingen bevordert, dan doet dat de werking van de kurkuma teniet.

Zo zou het mengen van kurkuma door "gewone fabriekshoning" ook niet werken wegens een te hoog (bewerkt) suiker gehalte. Er wordt gezegd dat Manuka honing die eigenschappen niet heeft en wel gebruikt zou kunnen worden.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:09

Oke, top dankjewel voor de uitleg! Dit is hele nuttige informatie voor mij! Zeker in combi met de artrose en eczeem.
Baal een beetje van het feit dat ik nu af en toe zonnebloemolie gebruikt heb.. Maar ik zal dan olijfolie gaan proberen. Nu gebruik ik soms ook alleen peper om de opname van curcumine te verbeteren, maar ik wil toch graag de olie erbij gebruiken in de hoop dat dit de opname nog extra versterkt. :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:21

Op facebook is een hele pagina over het maken van golden pasta en allerhande andere recepten met Kurkurma: gouden pasta.
Gebruik het voor mezelf ook regelmatig, maar dan gewoon lekker door het eten icm olijfolie en peper.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:03

In eerste instantie kreeg mijn paard de kurkuma voor zijn huid en darmen. Juli bleek mijn paard artrose te hebben. Hij heeft toen direct weer kurkuma gekregen en liep na een paar weken weer goed. Ook wilde hij zijn voeten weer opgeven.
Na 1,5 maand gestopt omdat er niets meer te zien was.
Inmiddels wil hij zijn voeten weer niet optillen.. Hij krijgt nu dus weer kurkuma. Het weer is sterk verslechterd en niet gunstig voor artrose.. Ik hoop dat het werkt in deze natte periode!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:23

Ik heb mij net wat ingelezen over het geven van kurkuma en wil het ook gaan proberen voor allebei mijn paarden.

1 oudje (24) met artrose klachten. Ik geef al Glucosamine van Horseflex wat vorig jaar echt heel goed hielp maar dit jaar lijkt het wel niet zo goed meer te werken. Hij begint ook meer met de achterbenen te slepen. Ik wil die kurkuma proberen om te kijken of het net even wat beter werkt of juist in combi met de HF.

En een fjord met een leverbot verleden. Hij is redelijk opgeknapt van een kuur C4L en wil nu als extra de kurkuma proberen voor de lever en zijn lichte peesblessure die vorige week is vastgesteld. De pees is licht geirriteerd en er zit een beetje vocht wat op de scan te zien is. Er is een onstekingsremmer ingespoten en de vooruitzichten zijn volgens de DA goed.

Ik be via dit topic op Pit-Pit terecht gekomen en daar vind ik 3 soorten kurkuma. De stukjes, de gewone en de bio. Welke moet ik hebben?

En om de pasta te maken.
Ik heb een pot kokosolie staan om mee te koken maar dit is niet vloeibaar.
Is deze ook geschikt als ik dit eerst laat smelten of moet ik echt de vloeibare uit de fles hebben.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:48

Ik gebruik de gewone kurkuma van pit pit. Kan zijn dat de biologische beter werkt maar dat weet ik niet.
Olijfolie zet ik heel even in de magnetron om het wat te laten smelten.

Nu het weer slecht wordt, zal ik maar weer beginnen met kurkuma / golden paste geven (en wellicht mezelf er ook weer op zetten, dit vochtige koudere weer is niet zo fijn voor mijn handen).

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:09

de kokosolie wordt weer vloeibaar als de buitentemperatuur boven de 25 graden is dacht ik.
Ik smelt het door het in een bakje heet water te zetten.

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:40

Goed topic!
Wij doen het ook regelmatig door ons eten.
Heb zelf begrepen dat de Curcuma 'Longa' de meest geneeskrachtige is.
Ben benieuwd wat jullie ervaringen daarmee zijn. :)

Edit; zie nu dat op pit-pit.com ook de 'Longa' versie gebruikt wordt :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:36

Cowgirl schreef:
Ik heb mij net wat ingelezen over het geven van kurkuma en wil het ook gaan proberen voor allebei mijn paarden.

1 oudje (24) met artrose klachten. Ik geef al Glucosamine van Horseflex wat vorig jaar echt heel goed hielp maar dit jaar lijkt het wel niet zo goed meer te werken. Hij begint ook meer met de achterbenen te slepen. Ik wil die kurkuma proberen om te kijken of het net even wat beter werkt of juist in combi met de HF.

En een fjord met een leverbot verleden. Hij is redelijk opgeknapt van een kuur C4L en wil nu als extra de kurkuma proberen voor de lever en zijn lichte peesblessure die vorige week is vastgesteld. De pees is licht geirriteerd en er zit een beetje vocht wat op de scan te zien is. Er is een onstekingsremmer ingespoten en de vooruitzichten zijn volgens de DA goed.

Ik be via dit topic op Pit-Pit terecht gekomen en daar vind ik 3 soorten kurkuma. De stukjes, de gewone en de bio. Welke moet ik hebben?

En om de pasta te maken.
Ik heb een pot kokosolie staan om mee te koken maar dit is niet vloeibaar.
Is deze ook geschikt als ik dit eerst laat smelten of moet ik echt de vloeibare uit de fles hebben.

Ik heb de gewone vsn pit-pit. Ik doe dan 1kopje kurkuma met 2 kopjes water op gas. Als het een mooie pasta is zet ik hrt gas af. Dan doe ik de kokosolie erdoor en die is zo vloeibaar met roeren. Beetje zwarte peper uit molen erbij, af laten koelen en in potjes.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:20

Wat superpony doet doe ik dus ook. Ik kiep gewoon de harde kokosolie over de kurkuma/water pasta, die is toch al warm. Dan smelt het vanzelf tijdens het doorroeren.