Welke vitaminebrok?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:52

Yvank_ schreef:
Jotoma schreef:
Luzerne zit vol eiwitten, goeie dikmaker en jeukverschaffer voor de gevoelige paarden onder ons :)

Dat is dus niet helemaal waar... Dan zouden paarden ook van hooi gaan schuren. Want via het hooi krijgen ze veel meer binnen dan via lucerne. Er zit een verschil tussen kilo's lucerene geven en een normale hoeveelheid. Maar van een normale hoeveelheid zouden ze geen jeuk krijgen want dan krijgen ze dat ook van hooi :)

Is het niet zo dat in lucerne andere, moeilijker verteerbare eiwitten zitten ? En dat daarom sommige paarden gevoelig reageren op lucerne ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:07

Maris schreef:
Yvank_ schreef:

Dat is dus niet helemaal waar... Dan zouden paarden ook van hooi gaan schuren. Want via het hooi krijgen ze veel meer binnen dan via lucerne. Er zit een verschil tussen kilo's lucerene geven en een normale hoeveelheid. Maar van een normale hoeveelheid zouden ze geen jeuk krijgen want dan krijgen ze dat ook van hooi :)

Is het niet zo dat in lucerne andere, moeilijker verteerbare eiwitten zitten ? En dat daarom sommige paarden gevoelig reageren op lucerne ?

Er zitten percentueel meer eiwitten in luzerne, dus als je drie kilo luzerne voert, voer je per saldo meer eiwit dan met drie kilo hooi. Dus is het ook wel logisch dat je bij die grote hoeveelheden verschil gaat merken in jeuk, lijkt mij.

Maar ik vind het wel een interessante vraag. Want misschien nemen paarden eiwitten uit luzerne wel veel beter op dan eiwitten uit hooi. Of omgekeerd. Dan nog lijkt me niet dat je jeuk veroorzaakt met een handje luzerne. Maar het gaat bij voer natuurlijk niet alleen om dat erin zit, maar ook om hoe het opgenomen wordt. Ik zou wel eens willen weten hoe dat zit!

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:20

safina schreef:
Er zitten percentueel meer eiwitten in luzerne, dus als je drie kilo luzerne voert, voer je per saldo meer eiwit dan met drie kilo hooi. Dus is het ook wel logisch dat je bij die grote hoeveelheden verschil gaat merken in jeuk, lijkt mij.

Maar ik vind het wel een interessante vraag. Want misschien nemen paarden eiwitten uit luzerne wel veel beter op dan eiwitten uit hooi. Of omgekeerd. Dan nog lijkt me niet dat je jeuk veroorzaakt met een handje luzerne. Maar het gaat bij voer natuurlijk niet alleen om dat erin zit, maar ook om hoe het opgenomen wordt. Ik zou wel eens willen weten hoe dat zit!

Eiwitten zijn opgebouwd uit verschillende aminozuren: essentiële en niet-essentiële. Essentiële aminozuren moet het paard via het voer binnen krijgen en zijn nodig voor vele enzymfuncties en de opbouw van (spier)cellen. Een paard met een tekort aan essentiële aminozuren kan problemen krijgen met de weerstand en is vaak arm in de bespiering. In Luzerne zitten die essentiële aminozuren en die zitten vaak niet in gewoon ruwvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:42

Mariekyy schreef:
safina schreef:

Eiwitten zijn opgebouwd uit verschillende aminozuren: essentiële en niet-essentiële. Essentiële aminozuren moet het paard via het voer binnen krijgen en zijn nodig voor vele enzymfuncties en de opbouw van (spier)cellen. Een paard met een tekort aan essentiële aminozuren kan problemen krijgen met de weerstand en is vaak arm in de bespiering. In Luzerne zitten die essentiële aminozuren en die zitten vaak niet in gewoon ruwvoer.

Interessant. Maar zou dat volgens jou dan ook betekenen dat een paard dat uitsluitend hooi/gras eet een tekort aan die essentiële aminozuren heeft?

superpony

Re: Welke vitaminebrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:48

Bij ons is het zo dat wij niet zelf het ruwvoer kunnen bepalen en daarom goed kijken wat we daarnaast geven om een zo compleet mogelijk voer te geven, wat niet teveel balast. Als je ruwvoer al zoveel suikers bevat, ga ik dat iig niet nog eens aanvullen met een voer die ook nog eens vol zit van toegevoegde suikers.

Ik heb slechte ervaring met lucerne en teveel eiwitten voeren, daarom ben ik daar erg voorzichtig mee. Onze oudjes krijgen het sowieso niet. Onze jonge hengst wil ik straks wel gaan geven, maar wel in de goede verhouding. Laatste is lastig als je geen ruwvoeranalyse hebt.

Onze jonge hengst reageert wel heftig op verschillende ruwvoeren. Hij zat onder de bulten, va is er zelfs bij geweest. Nu op hooi is dat compleet weg.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 16:01

De mijne krijgt wel degelijk jeuk van een handje luzerne. Sterker nog, de kleine hoeveelheid die in een handje muesli zit kan al een pleeborstel op zijn staart veroorzaken. Vandaar dat ik naar luzerne vrije vitaminebrok en muesli heb gezocht.
De summerfit koeken precies hetzelfde. Pavo vital complete al een stuk minder, maar toch sommige dagen ook wel. Met wat ik nu voer schuurt hij niet.

Dus nee, niet specifiek op percentages eiwitten of suikers, maar ik sluit dus wel voer met luzerne uit.

Overigens krijgt hij ook gewoon hooi en gras. En daar komt nooit een reactie op. Behalve dat hij snel dik wordt dan :=
Ook daarom kies ik het liefst voor iets dat zo min mogelijk aanzet.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:08

Amanda schreef:
De mijne krijgt wel degelijk jeuk van een handje luzerne. Sterker nog, de kleine hoeveelheid die in een handje muesli zit kan al een pleeborstel op zijn staart veroorzaken. Vandaar dat ik naar luzerne vrije vitaminebrok en muesli heb gezocht.
De summerfit koeken precies hetzelfde. Pavo vital complete al een stuk minder, maar toch sommige dagen ook wel. Met wat ik nu voer schuurt hij niet.

Dus nee, niet specifiek op percentages eiwitten of suikers, maar ik sluit dus wel voer met luzerne uit.

Overigens krijgt hij ook gewoon hooi en gras. En daar komt nooit een reactie op. Behalve dat hij snel dik wordt dan :=
Ook daarom kies ik het liefst voor iets dat zo min mogelijk aanzet.

Voor wat kies je dan dat zo min mogelijk aanzet? :)

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:11

Ik geef Superfit Horse wat ontwikkeld is door de eigenaar van Top diervoeders. Ik ben erg blij mee en mijn paard doet het er goed op! Zonder enige vorm van soja (vond ik erg belangrijk) en de verhouding fosfor/calcium is ook netjes.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 16:17

Weinig suikers en zetmeel, laag in energie. Eiwit vind ik dan weer wat minder spannend.
Maar ben er niet heel kritisch op. Zoveel geef ik er niet van.
Het moet vooral geen energie geven, maar compleet zijn in mineralen in vitamines.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:18

safina schreef:
Interessant. Maar zou dat volgens jou dan ook betekenen dat een paard dat uitsluitend hooi/gras eet een tekort aan die essentiële aminozuren heeft?

Hoeft niet, maar dat weten we pas als we hooi en gras/ de bodem testen. Maar je kan er bijna wel vanuit gaan dat het Nederlandse hooi/gras een tekort heeft.
Let op dat te veel luzerne ook niet goed is, ik houd altijd een max van 3 kg aan. Maar 0,5-1 kg is al genoeg om die essentiële aminozuren aan te vullen.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:21

safina schreef:
Jelleee schreef:
Iemand nog een emmer force nodig?

Die van mij weigert het dus net als zijn andere vitamine korrel te eten. Heel frusterend aangezien hij wel iets moet hebben qua aanvulling van mn DA omdat hij zink en selenium te kort heeft.

Hij krijgt marstall vito, maar blijkbaar was dat niet voldoende. Hij is onwijs kieskeurig. Iemand een idee?

Handje Luzerne erbij? Of een handje Natures Best? Beiden bevatten weinig suikers en zetmeel en bij ons eten ze het graag.

Nature's best bevat in totaal bijna 30% suikers (suiker en zetmeel samen geteld), das niet echt weinig in mijn ogen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:09

lieke2 schreef:
Nature's best bevat in totaal bijna 30% suikers (suiker en zetmeel samen geteld), das niet echt weinig in mijn ogen...

Reken mij dan eens voor hoeveel gram suiker en hoeveel gram zetmeel er in 1 handje zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:16

Mariekyy schreef:
safina schreef:

Hoeft niet, maar dat weten we pas als we hooi en gras/ de bodem testen. Maar je kan er bijna wel vanuit gaan dat het Nederlandse hooi/gras een tekort heeft.
Let op dat te veel luzerne ook niet goed is, ik houd altijd een max van 3 kg aan. Maar 0,5-1 kg is al genoeg om die essentiële aminozuren aan te vullen.

Hoe weet je dat? Ik zou er graag wat meer over lezen.

Ik heb wel gelezen dat aminozuren uit luzerne iets beter worden verteerd. Maar het verschil lijkt me niet schokkend groot.

http://www.myhorseuniversity.com/node/672

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:40

safina schreef:
lieke2 schreef:

Reken mij dan eens voor hoeveel gram suiker en hoeveel gram zetmeel er in 1 handje zit?

Nog altijd meer dan in bv care4 life 8-)
Maar idd over het handje heen gelezen, sorry :o
Ik zou ondanks dat er in een handje niet veel zit, alsnog kiezen voor bv vito of care4life als handje toevoeging.

Rest ga ik even bijlezen, erg interessant!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:22

Ik voer op dit moment Metazoa ( Met Hartog luzerne). Pony doet het er goed op maar als ik hier de verhalen lees over scheve verhoudingen en tekorten ga ik toch twijfelen. Heeft er iemand ervaring met Agrobs vitamine korrel?
In verhouding niet veel duurder dan Metazoa. Linkje: http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-naturmineral.html

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:46

Kitty_ schreef:
Ik voer op dit moment Metazoa ( Met Hartog luzerne). Pony doet het er goed op maar als ik hier de verhalen lees over scheve verhoudingen en tekorten ga ik toch twijfelen. Heeft er iemand ervaring met Agrobs vitamine korrel?
In verhouding niet veel duurder dan Metazoa. Linkje: http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-naturmineral.html

Ja ik geef deze korrel en ben er erg tevreden over. Ik geef hem niet het hele jaar door trouwens, maar in de winterperiode. (Eind winter) Dan merk ik aan mijn paard dat hij net even wat extra's kan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:49

lieke2 schreef:
safina schreef:

Nog altijd meer dan in bv care4 life 8-)
Maar idd over het handje heen gelezen, sorry :o
Ik zou ondanks dat er in een handje niet veel zit, alsnog kiezen voor bv vito of care4life als handje toevoeging.

Rest ga ik even bijlezen, erg interessant!

:o

Vito en care4life ken ik weer niet. Eten ze dat ook graag?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:11

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:55

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:23

bertine37 schreef:
Heeft iemand ervaringen met

http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... us-secret/

Ik lees dat er 20 mg biotine in zit per dag

Ja, heb ik ervaring mee. Mijn paard doet het er heel goed op, soepel in z'n spieren, glanzende vacht. Het ruikt wel een beetje raar, maar mijn paard eet het zonder problemen. Wel gemengd met Lucerne en een beetje muesli.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 09:22

Safina, mijn pony heeft jaren op vito gestaan en dat vond hij altijd lekker ja. Helaas lijkt nu zijn smaak te veranderen door de medicatie en nu heeft hij al weken geen brokjes of muesli gegeten (zit n beetje met mn handen in het haar inmiddels) hij trekt overal zn neus voor op.

Ik heb nu een proefje van vitalbix, vandaag proberen of hij dat misschien eet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 14:40

Wat voor medicatie heeft hij Safina? (Excuses wanneer ik er overheen gelezen heb)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 14:49

Ik heb ook een slechte eter en kreeg als tip om Roosvicee toe te voegen. Bij de mijne werkt het niet, maar er zijn paarden die het heerlijk vinden.

Mijn haf at overigens de Force ook weer niet :roll:
En dat terwijl hij al een lagere weerstand heeft in deze tijd van het jaar.
Ik mix nu 2 bakjes Faser light, met 1 portie Force en een handje Metazoa. De Metazoa at hij namelijk met smaak en hij kan wel een extra boost gebruiken nu. Straks laat ik dat weer weg. De Faser light zit gelukkig niks in en geeft ook weer een extra vitamines. Deze mix eet hij wel en zo krijgt hij alles weer binnen.
Maar wat een gezeur met dat eten zeg -O-

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:36

Ninx schreef:
Wat voor medicatie heeft hij Safina? (Excuses wanneer ik er overheen gelezen heb)

Heb je het tegen mij? :)
Zo ja, mijn pony krijgt Prascend (voor cushing).

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:37

Faser Light wil ik ook graag eens proberen, maar ik ben bang dat ik dan weeeeer een zak voer heb staan waar ik niets mee kan (heb intussen al een leuke collectie).

De vitalbix trok meneer zijn neus ook voor op helaas.