Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:47

de mijne krijgt het al jaren gewoon over zijn meusli, die maken we wel vochtig zodat het blijft plakken

ik ben begonnen met een emmertje [ geen idee meer welk merk] die rook al bitter/zuur en toen at hij zijn meusli niet op.

Wendie1992

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:20

Kan iemand een link hier nerr zetten van de site waar je zo'n zak kuny bestellen? Heb bij de welkoop al gekeken op de site maar kan echt niks vinden. ookniet onder de naam magnesium gries.... kan iemand even helpen? Dan gaan wij hier ook maar is een zak bestellen!!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:22

Wendie1992 schreef:
Kan iemand een link hier nerr zetten van de site waar je zo'n zak kuny bestellen? Heb bij de welkoop al gekeken op de site maar kan echt niks vinden. ookniet onder de naam magnesium gries.... kan iemand even helpen? Dan gaan wij hier ook maar is een zak bestellen!!

Je moet ze even bellen bij de welkoop want het is een koeienproduct en ze hebben het niet overal standaard in de winkel.
Je kunt het bestellen als ze het niet hebben, magnesium oxide gries...

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:33

Ik heb vanochtend gebeld met de welkoop-boerenbond hier in Rijnsburg en die jongen wist echt niet waar ik het over had :') heb gevraagd naar magnesium oxide gries maar dat hielp niet. Gezegd dat er 90% magnesium op de grote witte zak stond maar dit hielp ook niet. Nog maar even zoeken voor een andere boerenbond in de buurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:46

Ik heb het vorig jaar ook bij 3 vestigingen geprobeerd haha, geen succes.

mikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:53

ik heb net bij de boerenbond in nuth (limburg) besteld. was de tweede. ben benieuwd.
20kg voor €14.10

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:11

Mijne eet het ook alleen maar door de slobber, als ik het door de brok meng dan eet ze het niet.....

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:18

Ik ga het zo nog maar eens proberen...wil het hebben :Y) haha niemand die hier in de buurt/omgeving Leiden heeft besteld?

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:23

_Jessie schreef:
Ik ga het zo nog maar eens proberen...wil het hebben :Y) haha niemand die hier in de buurt/omgeving Leiden heeft besteld?

Bij welkoop in roelofarendsveen kan je het bestellen, heb ik het ook vandaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:47

Eehhh... Ik ben ook aan het zoeken geweest en heb uiteindelijk Middenbeemster gebeld voor de productcode's (n.a.v. een tip van iemand hier geloof ik).
Werkt als een tiet, want ik heb het zelf nu ook sinds kort binnen, dus voor iedereen die van het kastje naar de muur word gestuurd, onderstaand de codes, succes!

172215 - het is namelijk van de firma Agrifirm
8713062061507 - is de barcode waar ze het gemakkelijkst mee kunnen zoeken...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:00

minimelona schreef:
Eehhh... Ik ben ook aan het zoeken geweest en heb uiteindelijk Middenbeemster gebeld voor de productcode's (n.a.v. een tip van iemand hier geloof ik).
Werkt als een tiet, want ik heb het zelf nu ook sinds kort binnen, dus voor iedereen die van het kastje naar de muur word gestuurd, onderstaand de codes, succes!

172215 - het is namelijk van de firma Agrifirm
8713062061507 - is de barcode waar ze het gemakkelijkst mee kunnen zoeken...

Dat was ik inderdaad :) daar ligt het gewoon in de winkel, maar dat is niet bij alle boerenbonds en welkoops zo :)

Ze zullen niet weten wat ze meemaken met al die vragen om Magnesium :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:14

Klopt Keet, sterker nog, de meeste winkels weten niet eens van het bestaan af, dus met die barcode kunnen ze het gewoon voor je bestellen.
Als er nu maar niemand gaat vertellen dat het voor paarden is, heel NL heeft gewoon ineens koeien, beter voor de prijsverhoudingen denk ik O:)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:34

minimelona schreef:
Klopt Keet, sterker nog, de meeste winkels weten niet eens van het bestaan af, dus met die barcode kunnen ze het gewoon voor je bestellen.
Als er nu maar niemand gaat vertellen dat het voor paarden is, heel NL heeft gewoon ineens koeien, beter voor de prijsverhoudingen denk ik O:)

Hij maakte bij mij al direct te link paarden, dat dan weer wel terwijl ik opzoek was voor vee. Toch knap :P

dank je voor de barcode! ik ga gewoon nog eens bellen zo :)
en anders bel ik even de welkoop in Roelofarendsveen, Tnx Ingridje16

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:12

bedankt voor de barcode. heb het zojuist ook telefonisch besteld :) . Ben benieuwd of ze daar merken dat dit product in 1 keer flink afgenomen wordt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:17

:D gaat straks ineens de prijs heel erg omhoog :D

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:42

Van een aantal dierenartsen heb ik gehoord dat magnesiumcitraat veel beter wordt opgenomen dan de oxidevorm. De citraat is inderdaad duurder, maar je hoeft er weer minder van te geven. Een deel van de paarden neemt de oxide vorm voldoende op (zoals die van de welkoop), een deel zal het niet goed opnemen. Merk je geen verschil bij de oxide vorm dan kan je de citraat vorm proberen. Wellicht werkt dat dan wel. Bij een deel van de paarden maakt dat een groot verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:37

Ik heb altijd het chelaat van PN gebruikt en inderdaad geen klachten over de werking. Maar zelfs als de oxide van de welkoop zijn werk maar half zou doen, is het nog steeds financieel erg aantrekkelijk voor mij om ermee door te gaan. Vooral ook omdat ik het toch altijd zal moeten geven.
20 kg oxide voor 14 euro van wellkoop
of 1 kg chelaat voor 35 euro van PN
of zelfs 100 gram oxide voor 18 euro van groene os.
De verhoudingen zijn toch helemaal zoek? En dat allemaal alleen maar omdat het woordje "paard" erbij staat....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:46

minimelona, en wat doet de magnesium dan voor goeds voor jouw paard/pony ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:57

Waarom vraag je dat Maris?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:00

minimelona schreef:
Waarom vraag je dat Maris?

omdat we ( tenminste dat denk ik ) in dit topic graag willen weten of mensen verschil merken + waarin dan verschil na het geven van magnesium.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:12

die van mij heeft al jaren duidelijke tekorten aan magnesium; word dus vreselijk schrikachtig en angstig, tot het gevaarlijke af , voor haarzelf en omgeving... Kan alleen oordelen over de chelaat van PN en de oxide van groene os, want welkoop zijn oxide heb ik pas 1 dag in huis. Maar merk bij beide na een kleine week duidelijk verschil. Een heethoofd blijft het toch wel hoor, maar dat zichzelf zo vreselijk verliezen in haar angst, verdwijnt gelukkig redelijk snel weer. Schijnt trouwens exact zo bij de mens te verlopen...
Buiten het feit dat, ook al is het niet bewezen, ik het duidelijk vind helpen met het herstel van spierbevangen (paard) of hoefbevangen (shet), maar dat is ook echt alleen maar mijn persoonlijke ervaring ermee.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:17

+:)+ super !

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:32

Als ik jou verhaal zo lees minimelona hoop ik dat het de mijne net zo helpt, die is heel erg herkenbaar in je verhaal over het schrikken en zich daar in verliezen :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:36

minimelona schreef:
die van mij heeft al jaren duidelijke tekorten aan magnesium; word dus vreselijk schrikachtig en angstig, tot het gevaarlijke af , voor haarzelf en omgeving... Kan alleen oordelen over de chelaat van PN en de oxide van groene os, want welkoop zijn oxide heb ik pas 1 dag in huis. Maar merk bij beide na een kleine week duidelijk verschil. Een heethoofd blijft het toch wel hoor, maar dat zichzelf zo vreselijk verliezen in haar angst, verdwijnt gelukkig redelijk snel weer. Schijnt trouwens exact zo bij de mens te verlopen...
Buiten het feit dat, ook al is het niet bewezen, ik het duidelijk vind helpen met het herstel van spierbevangen (paard) of hoefbevangen (shet), maar dat is ook echt alleen maar mijn persoonlijke ervaring ermee.

Dat is ook mijn ervaring ermee, bij mij alleen met de Oxide van de Welkoop omdat mijn VA die aanraade om te gebruiken.
Pony was voor gebruik amper meer te benaderen, raakte van de kleinste dingen volkomen in paniek en was spierbevangen.
Inmiddels is het weer haar gebruikelijke zelf, lekker rustig en een echte merrie. Soepeler in haar spieren en herstelt beter na arbeid.
Ben ontzettend tevreden met het resultaat van de oxide. Ook bloedtesten voor en na 6 weken gebruik lieten een goede verbetering zien en haar tekort was helemaal weg.

Bij een andere merrie die ik vorig jaar uit een weiland heb getrokken die breder was als dat ze hoog was heb ik super resultaten gezien met de oxide. Ze viel netjes af en is ver uit de buurt van bevangenheid gekomen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:57

jaji schreef:
Van een aantal dierenartsen heb ik gehoord dat magnesiumcitraat veel beter wordt opgenomen dan de oxidevorm. De citraat is inderdaad duurder, maar je hoeft er weer minder van te geven. Een deel van de paarden neemt de oxide vorm voldoende op (zoals die van de welkoop), een deel zal het niet goed opnemen. Merk je geen verschil bij de oxide vorm dan kan je de citraat vorm proberen. Wellicht werkt dat dan wel. Bij een deel van de paarden maakt dat een groot verschil.

Dit is wat erover staat bij paard natuurlijk:

Citaat:
Anorganisch magnesium
Hieronder vallen magnesium-oxide, -sulfaat, -citraat, -carbonaat, - chloride, -fostaat, etc.
Puur Magnesium is ongeschikt om te voeren: Magnesium voor consumptie bestaat altijd uit een verbinding tussen magnesium en "wat anders". Dat "andere" is bepalend voor de mate waarin magnesium kan worden opgenomen: magnesium-oxide is vrij goed bruikbaar, magnesium-chealaat nog beter. Magnesium-fosfaat of - sulfaat is daarentegen nauwelijks bruikbaar. Wat ook belangrijk is, is of er meerdere mineralen in het preparaat zitten. Met name calcium blokkeert de magnesiumopname en mag dus niet of nauwelijks in het preparaat voorkomen

Citraat wordt niet specifiek genoemd maar valt onder dezelfde noemer als oxide, daarvan is oxide de best opneembare.
Chelaat is beter opneembaar maar oxide is in principe genoeg opneembaar en die van de welkoop dan wel 10x goedkoper, werkt het dan ben ik geen dief van mijn eigen portemonnee. ;)