Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:00

heb het even opgezocht en E321 zijn anti oxidanten.
wat doet pavo met E nummers?

pavo maakt geen gebruik van bht en bha .
wel wordt de anti oxidanten vitamine E en C gebruikt.

Keet

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:01

E321 is BHT en daar maakt Pavo geen gebruik van :)
Dus dit voer bevat geen E321.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:11

weer wat geleert maar waarom staat er dan wel dat ze gebruik maken van anti oxidanten .
anti oxidanten is een e nummer.

als ik het fout heb sorry daarvoor maar staat er dan wat verwarrend

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:12

Citaat:
Antioxidanten zijn belangrijke stoffen voor een gezonde stofwisseling van het lichaam en zijn in alle cellen aan te treffen. Bij een voedingspatroon met voldoende groenten en fruit, is het gebruik van antioxidanten als voedingssupplement dan ook geheel overbodig. Antioxidanten zijn o.a. te vinden in groenten, fruit en noten. Het eten van veel groenten en fruit heeft een aantoonbaar levensverlengend effect.

Niettemin zijn er ook voedingssupplementen met antioxidanten. De schadelijkheid van vrije radicalen in het lichaam wordt veroorzaakt doordat deze reacties aan kunnen gaan met bijvoorbeeld het DNA, wat kan leiden tot de ontregeling van de celdeling en eventueel tot kanker, of beschadiging van verschillende intracellulaire eiwitten. In de klinische praktijk is een positief effect van supplementen met antioxidanten nooit aangetoond. Het Cedars-Sinai instituut in Californië ontdekte dat hoge concentraties aan antioxidanten genetische afwijkingen kunnen veroorzaken in een celkweek van stamcellen, waardoor de kweek kankerweefsel wordt.[1] Of dit ook relevantie heeft voor het ontstaan van kanker bij de mens is onduidelijk. De resultaten van onderzoek dat in vitro heeft plaatsgevonden zijn niet zonder meer geldig voor de situatie in vivo.

Aldus wikipedia.

En ook: http://www.gezondheidsnet.nl/vitamines- ... ig-of-niet

Voortaan eerst even googlen voor je dingen gaat roepen zou verstandig zijn. Zeker als je het niet zeker weet.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:14

Wilde eigenlijk al posten: Goed jezelf informeren en inlezen alvorens bepaalde dingen gezegd worden, maar het is inderdaad een verwarrende materie.
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 14-09-12 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:16

Een overzicht van welke fabrikanten nu wel en niet de chemische anti-oxidanten BHA, BHT of Ethoxiquine in hun voer stoppen of hebben. Gewone anti-oxidanten zijn o.a. vit A, vit C en vit E, selenium en zink.... er zijn natuurlijk ook nog andere conserveringsmiddelen.

E 320: Butylhydroxyanisol (BHA)
E 321: Butylhydroxytolueen (BHT)
E 324: Ethoxiquine

Fabrikanten die geen chemische anti-oxidanten gebruiken:
Equi sanum, Dodson& Horrell, Marstall, St Hippolyth, Treurniet, V Cooten(Masters),
Besterly, Mijten, Equiral (niet meer).

Subli bevat geen van de genoemde anti-oxidanten, maar bevat wel genetischgemanipuleerde grondstoffen

Pavo E320
HippoStar* E320, E321
Havens E320, E321
Fyto Horsecare E321
Cavalor E321, E324
Hartog**E321, E324

door deze komt er bij mij verwarring door .

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:18

Waar heb je die info vandaan? En waar heb je gevonden dat dit specifieke voer E320/E321 zou bevatten?
Er is nog amper wat bekend :?

Citaat:
Zit er BHT / BHA in Pavo paardenvoer

Er was bij ons op stal een discussie over E-nummers in paardenvoer. Graag zou ik hier wat meer over willen weten. Ik heb de volgende vragen hierover:

Wat zijn E-nummers?
Wat is BHTen BHA?
Zijn deze stoffen schadelijk?
Wat doet Pavo met E-nummers?

Antwoord

Wat zijn E-nummers
E-nummers zijn chemische additieven (hulpstoffen), die door de EU zijn goedgekeurd voor het gebruik in voedsel. Hierbij een overzicht van de verschillende categorieën waarin E-nummers zijn ingedeeld:

E 100 - 199: Kleurstoffen
E 200 - 299: Conserveermiddelen
E 300 - 399: Anti-oxidanten
E 400 - 499: Emulgatoren
E 500 - 599: Diverse additieven
E 600 - 699: Smaakversterkers
E 700 - 799: Conserveermiddelen
E 900 - 999: Antischuurmiddelen, glansmiddelen, deegverbeteraars, zoetstoffen
E1400-1499: Gemodificeerde zetmelen

Wat is BHT en BHA
BHT (E321) staat voor Butylhydroxytolueen. BHA (E320) staat voor Butylhydroxyanisool. Dit zijn beide synthetische anti-oxidanten. Het zijn zuurstofbinders, die als conserveringsmiddel worden gebruikt.

Zijn deze stoffen schadelijk
Additieven moeten aan zeer strenge eisen voldoen voordat ze mogen worden toegepast. De additieven krijgen dan ook niet zomaar een E-nummer. Deze krijgen ze pas als ze uitgebreid getest zijn. Het E-nummer is feitelijk een kwaliteitskenmerk.

Wat doet Pavo met E-nummers
Pavo maakt geen gebruik van BHT(E321) en BHA (E320) in de voeders. Wel worden de anti-oxidanten vitamine E en C gebruikt. Deze worden niet gebruikt ter conservering van het voer, maar met het oog op de vitaminebehoefte van het paard.

http://www.pavo.nl/advies/algemeen/zit+ ... aardenvoer

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:20

MAg ik vragen waar je die lijst vanaf hebt?

E320 Butylhydroxyanisol

Ik citeer van de Pavo site:

Wat zijn E-nummers
E-nummers zijn chemische additieven (hulpstoffen), die door de EU zijn goedgekeurd voor het gebruik in voedsel. Hierbij een overzicht van de verschillende categorieën waarin E-nummers zijn ingedeeld:
E 100 - 199: Kleurstoffen
E 200 - 299: Conserveermiddelen
E 300 - 399: Anti-oxidanten
E 400 - 499: Emulgatoren
E 500 - 599: Diverse additieven
E 600 - 699: Smaakversterkers
E 700 - 799: Conserveermiddelen
E 900 - 999: Antischuurmiddelen, glansmiddelen, deegverbeteraars, zoetstoffen
E1400-1499: Gemodificeerde zetmelen

Wat is BHT en BHA
BHT (E321) staat voor Butylhydroxytolueen. BHA (E320) staat voor Butylhydroxyanisool. Dit zijn beide synthetische anti-oxidanten. Het zijn zuurstofbinders, die als conserveringsmiddel worden gebruikt.

Zijn deze stoffen schadelijk
Additieven moeten aan zeer strenge eisen voldoen voordat ze mogen worden toegepast. De additieven krijgen dan ook niet zomaar een E-nummer. Deze krijgen ze pas als ze uitgebreid getest zijn. Het E-nummer is feitelijk een kwaliteitskenmerk.

Wat doet Pavo met E-nummers
Pavo maakt geen gebruik van BHT en BHA in de voeders. Wel worden de anti-oxidanten vitamine E en C gebruikt. Deze worden niet gebruikt ter conservering van het voer, maar met het oog op de vitaminebehoefte van het paard.

Ing. Vincent Hinnen, Voedingsdeskundige

En als een bedrijf zo groot als Pavo hierover zegt het niet te doen dan lijkt me het sterk dat ze het wel doen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:21

Met mijten ben ik juist gestopt omdat er BHT op de verpakking stond, dus dat lijstje klopt niet helemaal.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:21

Mij irriteerd het nu ook een beetje, dit gaat over de bevindingen van het voer zelf, laten we AUB weer weer hierover praten.

Pavo zelf beweert dit niet te gebruiken en hier ga ik ook vanuit.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:26

ik heb het antwoordt

sinds 2007 is pavo gestopt met e nummers in het voer.
zat er dus eerst wel in.
dacht al waarom dacht ik dat.

nu zit het er gelukkig niet meer in.

lijst wat ik vondt was dus een hele oude.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 16:28

Het topic lijkt idd in een antiPavo topic te verzanden. Misschien willen degenen die daar mee bezig zijn zich uit dit topic verwijderen en eventueel, als de behoefte om Pavo af te zeiken erg groot is, een eigen topic starten?
Kunnen wij ons richten op onze bevindingen van het testvoer.

Ik heb geen problemen met té schrokkerig eten, ik merk wel dat het heel lekker wordt gevonden.
Jip zijn mest lijkt ook steviger te blijven, maar dat is een bevinding die ik nog wat nader moet onderzoeken. Is gebaseerd op 2 buitenritten, meestal wordt de mest gaandeweg een bosrit dunner van consistentie, dat was nu niet het geval.
Maar twee ritten is te weinig om daar echt conclusies aan te verbinden.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 14-09-12 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:29

Al 5 jaar niet meer dus.
Maar nu terug naar het voer en degene die het testen en de juiste informatie hebben :)

Marije_jiplover: ben heel benieuwd of het goede zaken doet inzake de mest van je paard :)
Kan niet wachten om te gaan testen, maar al mijn voertonnen zitten nog vol :+ einde van deze maand gaan de ponys verhuizen en zal ik beginnen met testen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:33

Helaas is mijn fjord wel een gulzige eter en al een keer slokdarmverstopping van de vito gehad, maar ik probeer het nu weer te voeren met daily plus en dat gaat tot nu toe goed want dit nieuwe pavo voer zou voor hem super geschikt zijn dus dan meng ik het gewoon met daily plus dan kan hij niet zo snel eten ;)

De haflinger is gelukkig ook een hele rustige eter, wel een kieskeurige :-)

@Ebilli, ik begin ok pas als mijn oude voer op is, ik hoop dat het tegen het einde dan ook op de markt komt.....zodat ik kan doorvoeren :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:47

Denken de testers dat er voldoende kruid in zit om een hoestsupplement achterwege te laten?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:50

Geloof niet dat er hoestgerelateerde kruiden inzitten.
Sinfonie van Marstall is wel voor luchtwegen, heb je daar al eens naar gekeken?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:52

Waarvoor je gebruik je eht precies?
Ik voer ook vaak foenegriek bij, dit zit er niet in dus zal dat indien nodig wel bij blijven voeren maar bij niet nodig dus weg gaan laten want er zitten wel kruiden in speciaal voor de luchtwegen.

Eigenlijk zou je moeten kijken hoeveel gram je van dat hoestsupplement moet voeren, en dan kijken naar het voer zo zou je ongeveer moeten kunnen schatten denk ik?

@Evelli: er zitten wel iets in speciaal voor de luchtwegen, er zit oa venkel in, verzachtend, volgens hun werkt het voer ook op de ademhaling voor de longen en de brochieen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:54

Okee, daarom ook de "geloof dat..." :+ had wel even gekeken, maar ken venkel niet als "hoest" product :) vandaar.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:03

Pony is deze zomer begonnen met atofallergie. Voerde een supplement, krijgt ze vermoedelijk jeuk van, dus laat ik even achterwege.

Is een gevoelige pony, teveel.suiker en zetmeel is jeuk, dus zoek ook naar laag zetmeel/suiker.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:05

@Evelli, ik eigenlijk ook niet :D hihi ik weet ook niet of dat echt de beste is ervoor, maar staat zo in mijn gebruiksaanwijziging :D

Als ik een paard had met echt hoesklachten zou ik dat niet 123 weg laten, maar mss eens proberen op den duur, idd zoals Evilli aangaf de Synphonie van MArstall is met luchtwegenkruiden maar die is wel hoog in suikers en zetmeel geloof ik?
Dus ook niet geschikt voor de pony van karev denk ik?
Maar weet het percentage zo even niet, kan wel ff zoeken op Bokt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:07

http://www.medpets.nl/hmp+horse/ Dit geef ik altijd aan hoestende snotterbellen. Zit volgens mij geen suiker in :)

Heb de gebruiksaanwijzing thuis liggen, moet hem nog maar een paar keer aandachtig lezen.
Voer ruikt wel heerlijk zeg! Zelfs door het papier van de zak heen :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:09

HEt voer ruikt ook heerlijk, het lijkt best veel op de Vito van marstall die ik nog heb staan, er zit meer in dit voer nog als in de vito en wat ik ook een zeer positief punt vind, je hoeft er veel minder van te voeren.
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 14-09-12 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:11

Poeder :j ruikt ook heel lekker :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:18

Wat een interessant voer... Ben niet zo'n Pavo fan maar dit ziet er wel interessant uit. Jammer nog van het pallet wat er in zit, een muesli zonder pallets was (imo) nog fijner geweest.
Suiker+ zetmeelgehalte is ook goed gedaan... Wellicht wordt dit een concurrend voor de Marstall Vito?

Over de anti-oxidanten goed/slecht discussie:, hoe graag de fabrikanten je ook willen laten geloven dat je er niet genoeg van kan krijgen en het over in moet... Ze zijn niet zo onschuldig als dat de voedingsindustrie je wilt laten geloven.
Ze spelen een belangrijke rol bij het voorkomen van oxidatie van zuurstof radicalen (vrije radialen ook wel genoemd). Deze oxidatie kan zorgen voor mutaties aan het DNA en dus voor kanker, dus dat is de goede kant.

Maar: Vrije radicalen heb je ook nodig om virussen en bacteriën uit je lichaam te houden. Daarnaast worden anti-oxidanten ook steeds meer in verband gebracht met kanker. Sterker nog: Grote onderzoeken om te kijken naar de positieve gezondheidseffecten van (o.a.) anti-oxidant vit. E en B zijn afgelast na 6 jaar, omdat de participanten die deze anti-oxidanten binnen kregen vrijwel allemaal zeldzame kankers ontwikkelden.

Dus overal maar anti-oxidanten in toevoegen moet men ook zeker voorzichtig mee zijn.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:22

Citaat:
Antioxidanten zijn belangrijke stoffen voor een gezonde stofwisseling van het lichaam en zijn in alle cellen aan te treffen. Bij een voedingspatroon met voldoende groenten en fruit, is het gebruik van antioxidanten als voedingssupplement dan ook geheel overbodig. Antioxidanten zijn o.a. te vinden in groenten, fruit en noten. Het eten van veel groenten en fruit heeft een aantoonbaar levensverlengend effect.

Niettemin zijn er ook voedingssupplementen met antioxidanten. De schadelijkheid van vrije radicalen in het lichaam wordt veroorzaakt doordat deze reacties aan kunnen gaan met bijvoorbeeld het DNA, wat kan leiden tot de ontregeling van de celdeling en eventueel tot kanker, of beschadiging van verschillende intracellulaire eiwitten. In de klinische praktijk is een positief effect van supplementen met antioxidanten nooit aangetoond. Het Cedars-Sinai instituut in Californië ontdekte dat hoge concentraties aan antioxidanten genetische afwijkingen kunnen veroorzaken in een celkweek van stamcellen, waardoor de kweek kankerweefsel wordt.[1] Of dit ook relevantie heeft voor het ontstaan van kanker bij de mens is onduidelijk. De resultaten van onderzoek dat in vitro heeft plaatsgevonden zijn niet zonder meer geldig voor de situatie in vivo.

Van Wikipedia.

Zou betekenen dat veel groenten, fruit en noten zouden afvallen.