[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:56

Focussed schreef:
Ympi: Ewpa is een manier om energie in uit te drukken. Hetzelfde als calorieën bij mensen dus.

Je rekent het uit voor je paard als volgt:
Basisbehoefte voor een paard is: 0,0084 per kg lichaamsgewicht. Bij een te dik paard doe je niet het huidige lichaamsgewicht maar het ideale lichaamsgewicht. Mijn paard weegt bijv. 450 kg en ik reken het uit op 420 kg.
Dus 0,0084 x 420 = 3,52. (Dit is hetzelfde als ca 2000 kcal bij mensen)

Voor paarden die in training staan is de behoefte: 0,011 of 0,020 afhankelijk van hoe zwaar je traint. (0,011 is normale training en 0,020 is zware training).

Hier is een tabel met de EwPa per ruwvoeder (gras, hooi, kuil en een paar merken ruwvoeder)
http://www.hartog-lucerne.nl/upload/fil ... uwvoer.pdf

Ik voer bijv. middelgrof voordroog, dat is ca 0,64 EwPa per kg droge stof.
Het voordroog is niet alleen droge stof, ongeveer 30% is water. Dus het aantal kilo's wat je voert doe je x 0,7 en dan heb je het droge stof.

Hooi is ca 80% (dus x 0,8) en kuil is 60 % (x 0,6).

Heb ik het nu een beetje duidelijk uitgelegd :P ?

En zo werkt verbranding dus niet helaas haha. Je lichaam bepaalt waar het het vet verbrand en opslaat. Je kunt dit niet beinvloeden. Spieren
trainen op een bepaalde plek werkt alleen voor de spieropbouw en niet voor de vetverbranding op die plaats.

Woeps! Als ik deze formule volg, ben ik mijn paard zwaar aan het ondervoeden... 3,75 in versus 4,2 nodig bij rust en 5,5 bij lichte arbeid (wat ze volgens mij toch doet...).
En eigenlijk is mijn paard dus te dik %)
Zal me wel ergens misrekend hebben...Hoe zwaar hoort een Haflinger te zijn, ze is 1.50?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 13:03

Een kilo of 450?
Ik heb een pony van 1.52 m en die zou het allerbeste 400 kg wegen.

Als ik wat zoek op internet staat er bij Haflinger 450-600 kg. Maar het lijkt me sterk overdreven dat jouw paard (die notabene 2 cm kleiner is dan de mijne) zoveel meer moet wegen. 50 kilo is al aardig wat extra, lijkt me niet dat het 100 kg of meer moet zijn (dan krijg je weer een veel te vet paard).

Ympi

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:15

Had gerekend op 500 kg, met 450 krijg ik 4,95 nodig bij licht werk en 3,78 nodig basis. Dus dan zou het wel al kunnen kloppen aangezien voedselinname 3,75 was met wat ze nu krijgt + die paar snoepjes die ze tussendoor krijgt, is dat denk ik dan perfect :-) Ik doe zo voort! Bedankt voor die formule!

Heb trouwens nog een vraagje: VEP is de vroegere Ewpa, maar kan je VEP omrekenen naar Ewpa?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:18

Wat denken jullie van mijn vriendje? Zelf zou ik zeggen 2/3 (hij zit nu wel dik in wintervacht natuurlijk)

Afbeelding

Afbeelding

Krijgt smorgens en savonds handje biks, en als we er zelf zijn een beetje bietenpulp en wat muesli, en smorgens/savonds een plak hooi (in de winter, zomer's 24/7 buiten met extra kuil smorgens/savonds)

En 3/4/5 dagen per week intensief trainen.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:23

S_en_Z schreef:
...
Ze is overigens 1.68 en met meetlint gemeten zou ze 425 kg wegen. ...

Pardon???

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:25

lageveld schreef:
S_en_Z schreef:
...
Ze is overigens 1.68 en met meetlint gemeten zou ze 425 kg wegen. ...

Pardon???

Pardon wat..? Volgens meetlint weegt ze echt +/- 425 _O- Ze is vrij tenger van bouw dus ze kan voor een licht rijpaard doorgaan:

http://www.bokt.nl/wiki/Gewicht

Maar in het andere topic werd ze voor "vet" gezien (op basis van foto's) Ze heeft een ruwvoerbuikje momenteel en ze begint wat spekstreepjes bij haar hals te krijgen en haar ribben zijn niet meer zo makkelijk te voelen als eerst (zat een jaar geleden helemaal geen spek overheen) dus ik wil haar niet dikker laten worden. Ze mist her en der nog wat bespiering. Ikzelf vind haar zo mooi op gewicht.. maar ben benieuwd wat anderen er van vinden.

Als ik de tabel van wiki aanhoudt zou ik een chubby paard hebben over een jaar en dat wil ik ook niet :=
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 27-02-12 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 14:32

168 en 425 is wel heel licht ...

Mijn pony van 1.52 weegt 450 (ideale gewicht 400)... Paard van m'n vriendin (SteffiiY die hier ook heeft gereageerd in het topic) is 170 en weegt 550-600 geloof ik, die is perfect op gewicht.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:39

Ik vond het ook raar.. maar misschien omdat ze vrij smal is? Of dat meetlint moet niet correct zijn := Maar we hebben haar netjes volgens de gebruiksaanwijzing gemeten :j

Ze ziet er iig absoluut niet "licht" uit in ieder geval...

Vooraanzicht ohz:
http://8.media.hyves-static.net/1460943711/6/7rKW/0/img1460943711.jpeg

Zijaanzicht nu:
http://6.media.hyves-static.net/1464740725/6/Tp0L/0/img1464740725.jpeg
http://5.media.hyves-static.net/1460943596/6/vVh8/0/img1460943596.jpeg

Zijaanzicht april vorig jaar:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MUC8IR7E.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VWQT6NNQ.jpg

Flank en ruglijn vorig jaar (arm bespierd)
http://1.media.hyves-static.net/1466997736/6/b7W-/0/img1466997736.jpeg

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:04

S_en_Z, qua billen zou ik haar een 4 schoren. Te rond en boven de staart lijkt wat vet te zitten. Zo van de foto lijkt het lang niet allemaal spier te zijn, als dat wel zo is, dan een 3. Afgezien van de bespiering in de ruglijn vond ik haar vorigjaar eigenlijk mooier in conditie.

Meetlinten zijn onzin, die zitten dr echt vaker naast dan dat ze goed zitten volgens mij.

Love_shyboy, das dus een voorbeeld van foto's waar we niets mee kunne, sorry.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:45

Airborn schreef:
S_en_Z, qua billen zou ik haar een 4 schoren. Te rond en boven de staart lijkt wat vet te zitten. Zo van de foto lijkt het lang niet allemaal spier te zijn, als dat wel zo is, dan een 3. Afgezien van de bespiering in de ruglijn vond ik haar vorigjaar eigenlijk mooier in conditie.

Meetlinten zijn onzin, die zitten dr echt vaker naast dan dat ze goed zitten volgens mij.

Love_shyboy, das dus een voorbeeld van foto's waar we niets mee kunne, sorry.

Haar schouder stak vorig jaar uit, haar heupen ook (op de foto toont het minder dan het eigenlijk was vind ik.. je kon precies alle boogjes van het bot voelen als je haar over de vacht streek) evenals dat ik alle ribben van voren naar achteren met gemak kon tellen. Ruggengraat lag ook echt bovenop vanaf schoft tot staart (ook door missen bespiering) Alles was heel puntig bij haar kont.

Qua lijn vind ik dat ze NU ook iets voller is dan "goed" voor haar is (daarom is ze ook al teruggezet in voer) maar zoals ik al zei, ik zie geen blub op foto's en video's. Ze lijkt alles goed te gebruiken. Op haar ribben en achter haar laatste rib en voor haar flank is ze wel te vol :j

Wat ik wel voel is dat ze her en der dus wat "te" is en op sommige plekken dat ze nog wat bespiering mist. Maar wat me wel is opgevallen is dat ze qua conditie erg verbeterd is.

Toen ik haar net had kreeg ze overal schuurplekken van. Neusriem, frontriem, singel, peeskappen.. nu niet meer :n

Bedankt voor het (mee)kijken Airborn!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 27-02-12 16:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:01

Ben wel benieuwd welke score jullie vinden dat mijn haflinger heeft.
zijn allen zeer recente foto's. Paard is 9 jaar en laatste jaar niet erg veel gedaan. Heeft vorig jaar een veulen en blesure gehad maar wordt nu wel weer gereden, lange lijnen, longe aan de pessoa.

Paard staat 24/7 buiten in een hit actief stalling.
Heeft 300 minuten kuilgras per 24 uur tot haar beschikking en zit bijna altijd aan de 100%, of te wel benut deze allemaal.
En paard krijgt 2 kg basisbrok per 24 uur. Training is heel wisselend.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:37

Ik denk dat mijn pony 2 zal scoren hij krijgt bijna leke dag 1 uur intensieve training en hij weegt ergens tussen de 400 en 425kg ofzo de laatste keer dat hij gewogen is in december volgens mij. (het is een haflo-arabier)
Hij krijgt kwa voor veel:
Winter: s'ochtends 1 kilo basisbrok en 1 plak hooi en s'avonds: 1 kilo basis brok, 2 kilo bietenpulp, 2 kilo zemelen, 1/2 kilo muesli en een plak hooi.
Zomers: s'ochtend: kuil (in de wei) ze staan namelijk 24/7 buiten en s'avonds (na het rijden): 2 kilo sportbrok, 2 kilo bietenpulp. (meer niet aangezien het anders te lang duurt voor ma) oo en nog in de zomer elke dag 1 pavo koek maar dat is voor een paard dat ook maar een beetje hoeft te werken niet genoeg natuurlijk.

Hier foto's van mijn pony:
Afbeelding
Afbeelding
Deze 2 zijn van al eventjes geleden en deze is van afgelopen woensdag (ik zag zo gauw geen goeie foto zonder mij erop dus sorry):
Afbeelding

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:02

Nieuwe foto's :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:22

ik zie dat er heel verschillend gekeken wordt. voor zover ik heb begrepen is een 2 een sportconditie, dus zoals je bijv. een endurance of eventingpaard graag ziet. nu wordt er vaak al een 4 gegeven terwijl er vanaf een foto vetjes te zien zijn welke niet erg groot zijn. vanwaar dan de keuze een 4 te geven en geen 3? een 3 is een een gezond/rijke conditie, 4 is te dik en 5 'obese'.
verder vind ik het nog steeds lastig om van een foto echt iets zinvols te zeggen zeker bij de dieren in wintervacht. van 't weekend een vetmeting gedaan bij onze haf die zo ongeveer permanent op dieet staat en bekend staat als 'dik', maar zij scoorde een nette 3. haar buik is vol/bol en ze heeft een flinke wintervacht. zou ik haar hier in het topic zetten dan denk ik dat ze alleen maar 4-en krijgt en misschien zelfs een 5. ik vind dat er vaak erg hoog op vet wordt gegeven, terwijl in mijn ervaring bespiering op bepaalde plaatsen een verkeerd beeld kan geven. de haf van mijn zusje bijv. lijkt erg fors aan de voorkant van de schouder, daar zit een welving. als je je vingers erop zet en het paard zijn been laat optillen voel je echter duidelijk dat dat spier is en geen vet. vet kan een paard immers niet aanspannen. om maar een voorbeeld te geven.

S_en_Z: als ik de billen op de aparte foto's zie lijken ze behoorlijk massief. een dergelijke foto geeft een betrouwbaarder beeld als je wat verder weg gaat staan en dan inzoomt. nu worden de billen letterlijk opgeblazen, vooral op de bovenste foto. kijk je op de derde foto (van recht erachter) dan geeft het al een heel ander beeld. even simpel zou ik de bovenste foto zeker een 4 geven, de andere een 2,5/ 3. op de derde foto zie je nog mooi de vorm van het kruis en een paar rechte stukjes. de C-vorm is keurig en ik zie zeker geen appelkont. op de standfoto van nu vind ik het een vol paard, voor het ideale zou er wel wat af mogen maar het paard is ook mooi bespierd. op de foto van een jaar terug is ze wat schraal maar niet mager, een conditie zoals je 'm bij eventingpaarden wel tegenkomt, alleen dan met wat meer bespiering.

maar goed net wat ik zeg, ik wil een paard toch wel voelen voor er echt iets betrouwbaars over te zeggen is. iedereen ziet het verschil wel tussen graatmager en moddervet, maar ik mis hier en daar toch echt wel wat nuance.

@ marlis dit vind ik dus een erg lastige, het paardje is een haflinger dus sowieso een appelkont, vet of niet vet. daarnaast de wintervacht en een flink buikje. zo van de foto's af vind ik je paardje behoorlijk flink ogen, maar zoals ik al zei over onze eigen haflinger, dit kan heel erg meevallen als je eenmaal gaat voelen.

@ mossel ziet er op zich niet verkeerd uit maar ik zou hem toch graag forser zien in de bovenlijn. het heiligbeen komt er naar mijn zin aardig ver uit. uiteraard heb je het dan over bespiering trainen, niet alleen vet erop voeren. je paardje oogt niet erg vol maar daar is het type ook niet naar. over het geheel genomen vind ik hem er aardig netjes uitzien.

@ caresje, de springfoto is niet geschikt hiervoor, ik zie er alleen aan dat je pony tov de andere foto's geen 100 kilo zal zijn aangekomen. op de andere twee foto's vind ik hem te schraal, een haflo-arabier is, net als jouw pony, gewoon een warmbloed rijpony en dergelijke typen paarden mogen wel wat voller zijn. hoe oud is je pony? en vanwaar de dieetkeuze? twee plakken hooi op een dag in de winter is écht niet genoeg voor een paard (ik zie wel dat je eea aanvult met bijv. bietenpulp maar is daar een speciale reden voor?). dat is wat mijn kruising Shet te eten krijgt aan hooi. ook zou ik het voer wat meer verdelen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:27

Klopt hij mist wat bespiering, alhowel het heiligbeen bij hem altijd duidelijk zichtbaar is.
Van de zomer zal hij sowieso aan komen.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:29

@Merrieveulen: het zijn wel plakken van van die grote pakken he.
Hij is nu 6 en hij is dikker niet te krijgen hoor hij is van zichzelf al best slank. (het zijn denk 1 a 2 plakjes mar veel is het niet helaas je kan vragen wat je wilt maar zuils die 2 scheppen brok s'ochtends en s'avond krijgt hij niet altijd als je erbij staat maar soms loopt hij net weg uit de gang en heeft Tarik wel een erg lege voerbak en zo snel eet hij niet hoor)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:58

merrieveulen schreef:
S_en_Z: als ik de billen op de aparte foto's zie lijken ze behoorlijk massief. een dergelijke foto geeft een betrouwbaarder beeld als je wat verder weg gaat staan en dan inzoomt. nu worden de billen letterlijk opgeblazen, vooral op de bovenste foto. kijk je op de derde foto (van recht erachter) dan geeft het al een heel ander beeld. even simpel zou ik de bovenste foto zeker een 4 geven, de andere een 2,5/ 3. op de derde foto zie je nog mooi de vorm van het kruis en een paar rechte stukjes. de C-vorm is keurig en ik zie zeker geen appelkont. op de standfoto van nu vind ik het een vol paard, voor het ideale zou er wel wat af mogen maar het paard is ook mooi bespierd. op de foto van een jaar terug is ze wat schraal maar niet mager, een conditie zoals je 'm bij eventingpaarden wel tegenkomt, alleen dan met wat meer bespiering.

maar goed net wat ik zeg, ik wil een paard toch wel voelen voor er echt iets betrouwbaars over te zeggen is. iedereen ziet het verschil wel tussen graatmager en moddervet, maar ik mis hier en daar toch echt wel wat nuance.

Ik snap wat je bedoeld. Ik stond er achter met mijn rug tegen de muur en de camera naast mijn hoofd :=

Dus de foto's zijn van zeer dichtbij genomen inderdaad :=

Zijn deze foto's beter?

(had hier net zadel eraf gehaald dus lijkt net of ze een hele deuk heeft op haar bovenlijn maar dat is wat zweterig :=
Afbeelding
Afbeelding
(wandelend)
Afbeelding

Ik ben het met je eens dat het heel moeilijk is vanaf een foto te beoordelen. Ik vind het ernaast ook moeilijk :=

Wat ik wel vind qua aanzicht is idd dat ze nu een beetje te vol is. Daarom is ze ook iets teruggezet in voer. De dierenarts vind haar mooi zo. Zou van hem zoals dit mogen blijven. Maarja.. iedereen ziet iets anders :=

Ik vind persoonlijk een beetje vol aandoen wel mooi, maar ze moet niet vetter worden. :n Terwijl mijn zadelmaakster vind dat er juist wat meer spek op de ribben hoort :=

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:38

Oh, Mossel, dat geeft idd een heel ander beeld dan de vorige fotos, op deze fotos zou ik idd ook een 2,5 scoren ongeveer. Dr zit een flinke winter vacht op zo te zien, dus kan niet goed inschatten hoe hij op de ribben is.

De fotos van de haflo kan ik niet zoveel mee, sorry.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:07

veel betere foto's heb ik niet echt. (mss in men profiel???)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:22

@ caresje, haha!! ik dacht echt aan gewone kleine plakjes. twee plakken uit zo'n pak moet inderdaad zeker wel genoeg zijn, sterker nog, ik vind het nogal veel, zeker als je kijkt hoe schraal het paardje is. hoe groot is hij, en heb je 'm weleens goed laten doormeten? als hij zoveel voer krijgt en er zo bijstaat zou je bijna denken dat er iets niet in orde is.

@ S_en_Z ik vind je paard zo van de foto's af mooi. je ziet bij dressuurpaarden toch al vaker dat men ze liever wat voller ziet, dat oogt gewoon mooier in de ring. ik vind haar netjes in de bespiering zo op het oog. zou haar niet dikker laten worden qua vetjes, maar wat mij persoonlijk betreft hoeft ze ook niet dunner.

@ mossel, dat ken ik dus van mijn Welsh. weliswaar niet het heiligbeen maar m.n. zijn rug. héél lastig gevuld te krijgen die. met gerichte training en het juiste voer kom ik nu wel een heel eind maar het blijft een punt van aandacht. ach ja, perfectie bestaat niet he...

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:37

Caressa ik heb een tip als je wil dat Tarik aankomt, Nu geeft je savonds alles tegelijk, bietenpulp, zemelen, sportbrok en muesli, maar als je dit allemaal tegelijk geeft komt je paard slecht/niet aan, probeer anders eens voor het rijden wat te geven, en na het rijden, dat het toch wat meer verdeeld word? Dit zou echt heel erg kunnen helpen! (heb het bij meerdere paarden gezien die niet aankwamen, toen het voer niet meer allemaal in 1 keer werd gegeven kwamen ze wel aan!)

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:23

love_shyboy schreef:
Caressa ik heb een tip als je wil dat Tarik aankomt, Nu geeft je savonds alles tegelijk, bietenpulp, zemelen, sportbrok en muesli, maar als je dit allemaal tegelijk geeft komt je paard slecht/niet aan, probeer anders eens voor het rijden wat te geven, en na het rijden, dat het toch wat meer verdeeld word? Dit zou echt heel erg kunnen helpen! (heb het bij meerdere paarden gezien die niet aankwamen, toen het voer niet meer allemaal in 1 keer werd gegeven kwamen ze wel aan!)

Hij hoeft niet aan te komen hoor ik vind hem zo goed maar als hij dit niet krijgt gaat hij waarschijnlijk heel erg invallen en ik heb geleerd dat paarden geen voor mogen voor he rijden.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:42

nee indd net voor het rijden niet voeren, doe dat minstens 1,5 tot 2 uur van te voren dat is beter voor de vertering en de darmen om in rust het voedsel te verteren, na het rijden is voeren prima ook om zijn verloren energie iets bij te vullen. als je bang bent dat je paard of pony niet genoeg aan komt kan dat verschillende redenen hebben, zoals worm besmetting, verharing, kou, of te veel beweging. kijk eerst naar de voedings waardes van je voer de hoeveel heid aan gras/weidegang en hoe veel beweging je paard of pony krijgt. het gras heeft nu nog niet veel eiwit en vetten erin zitten dus daar kunnen ze weinig uit halen, ruwvoer geef je genoeg zeg je ...misschien kun je een deel vervangen door kuilgras te voeren, kijk verder naar de mineralen en vitamines in je voer deze kun je altijd bij geven maar wel in de juiste verhouding! en dan misschien een keer extra ontwormen kan ook veel helpen bij veulens en jonge paarden die niet goed op het gewicht komen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:02

dat hangt er ook maar net vanaf wat je voert en hoeveel. een kilo brok is niet zo'n beste optie voor vóór het rijden, een beetje hooi of iets anders vezelrijks juist wel ivm maagzweren als het maagzuur in een lege maag gaat klotsen. de onderste helft van een paardenmaag kan nl goed tegen maagzuur, de bovenste niet. ga je dus met je paard werken op een lege maag, dan kan het maagzuur de bovenste helft bereiken en voilá. daarom hebben zoveel renpaarden ook maagzweren.

dus, een beetje voer voor het rijden is juist wel een goed idee.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:33

Wat vinden jullie van deze merrie dan?
Ze is net 4 jaar en wordt 2 tot 3x in de week licht bereden,
verder staat ze bijna de hele dag buiten.

(het is de linker)

Afbeelding