Focussed schreef:Ympi: Ewpa is een manier om energie in uit te drukken. Hetzelfde als calorieën bij mensen dus.
Je rekent het uit voor je paard als volgt:
Basisbehoefte voor een paard is: 0,0084 per kg lichaamsgewicht. Bij een te dik paard doe je niet het huidige lichaamsgewicht maar het ideale lichaamsgewicht. Mijn paard weegt bijv. 450 kg en ik reken het uit op 420 kg.
Dus 0,0084 x 420 = 3,52. (Dit is hetzelfde als ca 2000 kcal bij mensen)
Voor paarden die in training staan is de behoefte: 0,011 of 0,020 afhankelijk van hoe zwaar je traint. (0,011 is normale training en 0,020 is zware training).
Hier is een tabel met de EwPa per ruwvoeder (gras, hooi, kuil en een paar merken ruwvoeder)
http://www.hartog-lucerne.nl/upload/fil ... uwvoer.pdf
Ik voer bijv. middelgrof voordroog, dat is ca 0,64 EwPa per kg droge stof.
Het voordroog is niet alleen droge stof, ongeveer 30% is water. Dus het aantal kilo's wat je voert doe je x 0,7 en dan heb je het droge stof.
Hooi is ca 80% (dus x 0,8) en kuil is 60 % (x 0,6).
Heb ik het nu een beetje duidelijk uitgelegd?
En zo werkt verbranding dus niet helaas haha. Je lichaam bepaalt waar het het vet verbrand en opslaat. Je kunt dit niet beinvloeden. Spieren
trainen op een bepaalde plek werkt alleen voor de spieropbouw en niet voor de vetverbranding op die plaats.
Woeps! Als ik deze formule volg, ben ik mijn paard zwaar aan het ondervoeden... 3,75 in versus 4,2 nodig bij rust en 5,5 bij lichte arbeid (wat ze volgens mij toch doet...).
En eigenlijk is mijn paard dus te dik

Zal me wel ergens misrekend hebben...Hoe zwaar hoort een Haflinger te zijn, ze is 1.50?