Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:01

petitparis schreef:
al eens gekeken naar lange afstandlopers? Zelfs in rust zijn hun spieren licht afgetekend gewoon omdat ze "droog zijn" en geen overtollig vetweefsel bevatten, is bij paarden net zo.

Maar nu zeg jij dat alle paarden vergelijkbaar zijn met lange afstandlopers ;) En dat is dus niet waar, want je hebt in de paardensport verschillende disciplines, waarvoor je de paarden op een verschillende manier traint. Dressuur vergt veel kracht en voor eventing heb je juist weer meer die vergelijking met een lange afstandloper. Daar pas je ook het voer op aan. En dus ook de conditie van het paard. Ik ben van mening dat een eventing/springpaard veel schraler mag zijn dan een dressuurpaard. En dat heeft niets te maken met het 'mooi'. Voor een dressuurpaard vind ik het absoluut niks dat je de spieren er los op kan zien liggen, want dat betekent dat het allemaal niet vloeiend in elkaar overloopt en het paard (wat mij betreft) te schraal is.

Maar dit is mijn bescheiden mening en die gaat ook niet veranderen door een betoog van jouw kant. Ik hou niet van dikke paarden, maar ik vind dat sommigen hier wel doorslaan.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:04

Yamcha schreef:
Ik vind Nero prachtig zo, hij is precies goed. Mooi, rank, sportief, elegant. Paarden, zeker rijtypische paarden horen elegant te zijn, vind ik.
.

Dan doet ie het toch goed voor een Welshpony, thanks haha!

Ook vanuit deze hoek?
Afbeelding

Hij heeft stiekem best wel een buikje hoor :P

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:05

@TS, nu ben ik toch ook wel benieuwd wat je van die van mij vind? Hij is wat dikkig ja,maar ben wel benieuwd wat hij zou scoren. In het voorjaar als ze weer het land op mogen en langer naar buiten gaan zal hij zeker weer gaan afvallen :)

montoya

Re: Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:13

ben wel benieuwd hoe de paarden er uitzien van de mensen die een paard al snel te dik vinden . willen jullie eens een foto van je paard hier neer zetten?

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:13

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn haflinger vinden :j

Afbeelding

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:16

Aan de ene kant helemaal met de TS eens. Aan de andere kant, ik heb 4 paarden die altijd samen staan en dus hetzelfde aan ruwvoer krijgen. Daarbij zitten 2 "warmbloeden" (mini appaloosa's) een shet en een shetkruising. De appaloosa's kunnen veel meer hebben aan voer voor ze vet worden, schommelen veel meer in gewicht en moet ik meer aan voeren om ze fel te houden voor de wagen (1 dan de ander is een jaarling). Dan heb ik dus de jaarling, een jaarling mag wat schraal zijn maar in de staat waar ik mijn toendertijd veulen heb gekocht, zo mag hij nooit meer worden. Hem zie ik dus graag liever met een cm teveel vet dan iets te weinig. Nu is hij heel mooi, ribben zijn direct te voelen maar nét niet te zien. Kont is mooi gevuld en hals genoeg gevuld. Het is een goede hooi-eter maar een slechte muesli-eter. Hij is rond de 1.06 en krijgt zomer en winter een volle schep muesli per dag. Dan de 2 shet-achtigen. Worden van de lucht dik, vallen moeilijk af en de volle shet kan jeukerig worden van te dik zijn en moet voer hebben zonder melasse en met niet teveel suiker. Zo'n wereld van verschil dus. Uiteraard zijn de hoeveelheden krachtvoer verschillend tov de warmbloeden. Qua ruwvoer krijgen ze voor de jaarling ongeveer onbeperkt hooi van goede kwaliteit. De shet is BAGGERvet, doet momenteel vanwege het weer te weinig en ziet er niet uit. Hoe ga je 4 paardjes op gewicht krijgen/houden die totaal verschillend zijn maar toch altijd samen staan?

Hier om een beeld te scheppen

Afbeelding

Jaarling (geschoren ivm luis)

Afbeelding

Shet (nu nog dikker ;( !)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:18

beauisvancie schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie van mijn haflinger vinden :j

Afbeelding

Práchtig!! Mooi op gewicht! Persoonlijk vind ik bij koudbloeden dat ze ook niet te schraal moeten zijn omdat de verhoudingen dan niet meer kloppen. Natuurlijk mag het dier niet te zwaar zijn maar het lijkt alsof het heel anders verdeeld is bij een koudbloed. Dat je nog genoeg vet op de ribben hebt maar dat ie verder schraal oogt.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:29

dan ben ik benieuwd wat jullie van mijn fjord vinden

afgelopen zomer:

Afbeelding

november
Afbeelding

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:39

Dit topic is toch geen centraal "Is mijn paard te dik?"-topic? (misschien er 1tje aanmaken, lijkt wel vraag naar)

Je hebt 100% gelijk in wat je zegt Yamcha, maar er moet jammer genoeg genuanceerd worden.
Hier heb ik 2 pony's staan die letterlijk dik worden van lucht. Die krijgen een halve á 1 schep basismuesli per dag naargelang het dier en enkel droog hooi bij geen rijk hooi, en dat enkel in de winter (niet onbeperkt). In de lente/zomer/stuk herfst staan ze op kaal weiland waar ik meestal van denk dat ze er niets meer af kunnen halen. En tóch zijn ze bijna de helft van de tijd te zwaar. Ik ben ontzettend bezig met op hun gewicht te letten en ze goed te houden, maar dat is dus niet zo vanzelfsprekend als het lijkt.
Zo zijn even goed warmbloeden waar je 100'en kilo's voer in moet gooien voordat er ook maar een grammetje bijkomt. Die van mij zijn dan goedkoper in onderhoud, maar het is evengoed nooit onbekommerd zijn zonder op hun gewicht te letten.

Mijn haflinger kan, mits ze 4a5x per week intensief gereden wordt, best op gewicht blijven, dus dat proberen we ook, ook al valt die training met mijn zware studie soms perioden stil waarin ze dus weer aankomt van enkel en alleen te kíjken naar het gras.

Het is dus allemaal erg paard afhankelijk, maar jammer dat meestal alles over 1 kam gescheerd wordt. Hier ben ik erg bezig met mijn voerbeleid, maar dat zie je amper terug in mijn pony's (ok, ze zouden nóg dikker zijn mocht ik er niet mee bezig zijn). Het voorbeeld van Sappos is daar een heel duidelijk voorbeeld van :j . Gelukkig dat mijn pony's allemaal op elkaar lijken qua voer. Je zou hier geen warmbloed (kwpn, draver,...) bij moeten zetten want dat arme dier zou ondervoed zijn.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:42

Sappos schreef:
Hoe ga je 4 paardjes op gewicht krijgen/houden die totaal verschillend zijn maar toch altijd samen staan?

En daar ben ik nou ook wel eens benieuwd naar ...
Het is wel makkelijk te roepen dat pony's/paarden té dik zijn, maar anderszijds word er geroepen een paard hoort niet alleen te staan.
Nou heb ik normaal gesproken gewoon werk/school overdag dus de hele dag erbij zitten wie wat te eten krijgt gaat ook niet lukken.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:51

Hier een bewuste keuze om hetzelfde soort paarden samen te houden, maar ik weet niet hoe je het moet gaan oplossen als ze allemaal ander voer moeten hebben om mooi op gewicht te zijn.

En nog een aanvulling van mijn eerste post: ik vind het verschrikkelijk dat mijn paarden zo dik worden soms, ben er heel bewust mee bezig ook, maar daarvan worden ze niet van vandaag op morgen weer mooi op gewicht al houden anderen graag hun oordeel klaar voordat ze de achtergrond kennen. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:57

kyrkelover schreef:
3 weken terug was ik trouwens op een manege met mijn Engels Volbloed (niet die op de foto) die nu enkele maanden op rust staat.
Beest is echt dik, volle hooibuik gewoon goed gevuld etc. Maar de ribben zie je natuurlijk.
Komt er een vrouw naar me toe ja hij is wel een beetje mager of niet.
Dus ik zeg nou sorry maar hij is veel te dik.
En ze kijkt me toch raar aan.
Ik zeg mevrouw het is een Engels Volbloed er moet nog minimum 50 kilo af.
En daar was ze zo van ondersteboven dat ze weg liep.
Vervolgens zegt haar dochter die er ook bij stond, denk dat ze rond de 17 was, ja wij dachten dat het een magere KWPN'er !!!!!!!! was.

Maar Engels volbloed is toch ook vermengd met nog een aantal paardenrassen (waaronder het AV en nog een aantal) en daar is ooit toch het "nederlands warmbloed paard" uit ontstaan?

Ik heb volgens mij nog een boek liggen met alle paardenrassen met omschrijvingen en ook met welke rassen ze gekruisd zijn "vroeger" (heel heeeeel lang geleden)

Je hebt ook kleine/ranke KWPNertjes hoor :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 07:29

Het is idd geen topic: is mijn paard/pony te dik. Daar kan een topic voor aangemaakt worden, hoor :) bovendien kun je dat, als je eerlijk kijkt, prima zelf beoordelen met de Body Condition Score.
Dit topic heb ik eerder bedoeld om mensen erover wakker te schudden.

Verder snap ik heel goed dat het lastig is om paarden en pony's op een gezond gewicht te houden, zeker als je er verschillende bij elkaar hebt staan. Is imo geen reden om het niet te doen, toch?

Uiteraard is het niet allemaal zwart-wit en heel makkelijk. Toch ga ik mijn OP niet nuanceren, de nuances zitten er al prima in. Ik heb niet gezegd dat alle paarden te dik zijn, wel heel veel. Het is denk ik in een discussie als deze niet mogelijk om niet in algemeenheden te praten.

Edit: als er behoefte is aan een centraal: is mijn paard of pony te dik topic, wil ik dat gerust aanmaken, en ik zal er in reageren ook. Deze houd ik graag voor de discussie erover.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 07:56

Ik vind ook dat veel paarden te dik zijn . En wat krijgen sommige paarden veel krachtvoer.

Mijn fjorden krijgen 2 maal 1/4 biks per dag, doen ze het maar mee. EN een berg kuil/voordroog om lekker lang te kunnen knabbelen.

Te dikke paarden is ook een beeld wat gecreeerd is. Slank is not done lijkt het wel.....*hoe leg ik dit uit*

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 08:53

mijn merrie is sinds dat ik haar kocht altijd zwaar geweest ! niks leek te helpen .
ze werd dik van lucht leek wel . De omkeer kwam toen ze positief getest werd op IR !
mijn huidige stal houder is haar anders gaan voeren en ze krijgt Gluco Balance , nu houdt ik
haar mooi op gewicht . mag iets meer bespiering op zodat ze weer wat vollere billen krijgt .

Maar vindt door t andere voerbeleid dat ze smorgens en gekke buik heeft , de overgang van ribben naar buik zie je dan goed !! loopt en duidelijke lijn onderzijde ribben buik !
is dat toch te wenig ruw voer snachts ?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:44

kyrkelover schreef:
3 weken terug was ik trouwens op een manege met mijn Engels Volbloed (niet die op de foto) die nu enkele maanden op rust staat.
Beest is echt dik, volle hooibuik gewoon goed gevuld etc. Maar de ribben zie je natuurlijk.Komt er een vrouw naar me toe ja hij is wel een beetje mager of niet.
Dus ik zeg nou sorry maar hij is veel te dik.
En ze kijkt me toch raar aan.
Ik zeg mevrouw het is een Engels Volbloed er moet nog minimum 50 kilo af.
En daar was ze zo van ondersteboven dat ze weg liep.
Vervolgens zegt haar dochter die er ook bij stond, denk dat ze rond de 17 was, ja wij dachten dat het een magere KWPN'er !!!!!!!! was.

En hier ontstaat een misverstand :) Vet maakt dik, een hooi- of grasbuik maakt buikig. Daar zit een verschil in :) Als ik veel gegeten heb, dan staat mijn buik ook bol, van het voedsel. Maar ik ben niet te dik hoor.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:50

Yamcha schreef:
Het is idd geen topic: is mijn paard/pony te dik. Daar kan een topic voor aangemaakt worden, hoor :) bovendien kun je dat, als je eerlijk kijkt, prima zelf beoordelen met de Body Condition Score.
Dit topic heb ik eerder bedoeld om mensen erover wakker te schudden.

Verder snap ik heel goed dat het lastig is om paarden en pony's op een gezond gewicht te houden, zeker als je er verschillende bij elkaar hebt staan. Is imo geen reden om het niet te doen, toch?

Uiteraard is het niet allemaal zwart-wit en heel makkelijk. Toch ga ik mijn OP niet nuanceren, de nuances zitten er al prima in. Ik heb niet gezegd dat alle paarden te dik zijn, wel heel veel. Het is denk ik in een discussie als deze niet mogelijk om niet in algemeenheden te praten.

Edit: als er behoefte is aan een centraal: is mijn paard of pony te dik topic, wil ik dat gerust aanmaken, en ik zal er in reageren ook. Deze houd ik graag voor de discussie erover.

Mij lijkt zo'n topic een leerzaam en nuttig topic :j . Al is het natuurlijk altijd moeilijk oordelen vanaf een foto, het blijft wel een goed idee :) .
Ik zou er ook te vinden zijn denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:33

Als er meer zijn, dan open ik zo'n topic.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:21

Heb alles gelezen maar geen reactie op mijn vraag gevonden. Dus ik quote mezelf. Heeft iemand hier gedachten over?

maura schreef:
Qua gezondheid en 'op gewicht houden' nog een vraag: zou het niet gezonder zijn als het gewicht varieert met de seizoenen? Dus zorgen dat je paard met wat reserves de winter in gaat, in het voorjaar met mate weer bij laten koken, in de zomer maximaal trainen en in de herfst weer wat voller laten worden? Dan heb je een 'natuurlijke' cyclus te pakken en hoef je in een week als deze niet 's nachts wakker te liggen van de vraag of paardlief het niet koud heeft.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:33

Ja natuurlijk is dat zo maura, maar wat nu word gezien als normaal door veel mensen is ongeveer het zelfde of zelfs dikker dan een gezond "vol zijn" voor tijdens een strenge winter.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:42

Ik zie helemaal niet zoveel dikke paarden hier in de omgeving.

Wel veel mensen die een paard veel te vet noemen omdat een paard een hooibuik heeft maar de ruggegraat erop ligt.

Ik zie om me heen enkel dat de buik als graadmeter aangehouden wordt of het paard wel of niet te dik is. Vind dat best eng. Die van mij hebben hooibuiken, niks mis mee. Maar toch echt geen vet. Volgens de omgeving zijn ze dus vet. Maar mijn merrie had er wel van de zomer de ruggegraat opliggen, ze was dus echt heel schraal. Maar nee omdat ze een hooibuik had was ze vet. Zal wel aan mij liggen maar ik snap al die mensen niet haha.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:52

Buik is voor mij toch wel 1 van de laatste dingen waar ik naar kijk. Wel of geen vetkussentjes naast de staart inplant, vet op de ribben (incl vet kussen achter het schouderblad soms), vet onder de manenkam, dat zegt imo veel meer. De buik is zo onder invloed van vulling, bespiering, aanspannen of niet etc, dat je daar veel minder van kan zeggen.wel denk ik dat echt een hele dikke buik ook niet gezond is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:55

Ik heb het er toen utigebreid met mijn dierenartsen over gehad, omdat eigenlijk iedereen hier dus naar de buik kijkt. Die hebben mij verzekerd zolang de buik echt enkel een hooibuik is kan het niks geen kwaad voor de gezondheid van de pony. Die van mij mogen dus lekker aan de hooitjes blijven haha. Heb er een die krijgt echt een hele dikke pens in de winter maar dat laat ik dus maar lekker zo, verder heeft hij niks geen teveel aan vetjes.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:07

Een hele dikke buik kan natuurlijk wel in de weg zitten met bewegen. Een aantal paarden die ik ken die een dikke buik hebben maar verder geen overgewicht misten gewoon een hele zooi buikspieren en hadden een verkeerde houding met doorgezakte rug waardoor de buik nog groter leek. Zeg niet dat dat voor alle paarden met een dikke buik geld, maar bij een deel zal het vast mee spelen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:09

Ohh zo had ik er nog niet over nagedacht. Dan zal het bij die van mij nog wel meevallen dan kwa dikte haha.