Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:43

ik ldes dit even mee...
ben zelf twijfelend tussen equifyt en healthy herbs..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 11:49

Anoniem schreef:
ik ldes dit even mee...
ben zelf twijfelend tussen equifyt en healthy herbs..

Welke soort van equifyt denk ik je over?

Het is een kwestie van goed kijken welke ingredienten erin zitten en wat je wel of niet wilt voeren.

Wil je zo natuurlijk mogelijk voeren dan is de voergezond een goede. Daar zit alleen gras, kruiden en boom/struik in, wat paarden in de natuur dus ook eten en waar ze op ingesteld zijn.

Bij Equifyt zit in de meesten ook graanproducten, hetgeen dan dus ook vaak een hoegere waarden aan suikers en zetmeel geeft. En wat een paard van nature niet eet (voor meer info hierover kun je lezen op paardnatuurlijk.nl waarom zetmeel en suikers uit granen niet natuurlijk is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:53

equifyt denk ik aan de zupa, of de herbs.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 11:54

Edit: ga even kijken bij deze 2 soorten

Zupa bevat:

Lijnzaad, Beemlangbloem, Rietzwenkgras, Ruwbeemd, Timothee, Veldbeemd, Witbol, Wilde Cichorei, Duizendblad, Goudsbloem, Lucerne, Klaver, Kaasjeskruid, Wilde korenbloem, Wilde Margriet, Mariadistel, Wilde Peen, Bietenpulp, Wikken, …

Zo te zien allemaal kruiden en planten. Helaas geeft de ,... aan dat er nog meer in zit wat hier niet vermeld wordt.
Wel waarden in eiwit, vet, as en celstof, maar helaas geen mededeling over de natuurlijke suikers en zetmeel of een energiewaarde in MJ of KJ.
Zo te zien geen melasse, als de ... tenminste aangeeft dat er nog andere kruiden in zitten.

Denk ook aan dit advies:
advies
Het is raadzaam om Equi Zupa te combineren met de basis kruidenmuesli van EquiFyt, namelijk de “Natural base”. Deze uitgekiende mix van zorgvuldig uitgeselecteerde granen, kruiden, en andere essentiële nutriënten, zal het behoud en herstel van de gezondheid extra ondersteunen.

Aangevuld met de Equi Natural base verkrijgt men een ideale kruidenslobber!

… Equi Sport+ verkrijgt men een extra vitaminen- en mineralenslobber!

Talrijke geïndividualiseerde combinaties zijn mogelijk binnen het EquiFyt voeder en supplementengamma.

En in de natural base zitten dus weer veel graansoorten als mais en spelt. Dus hogere bron van zetmeel en suikers en niet natuurlijk dieet van paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:36

ik geloof niet zo in de noodzaak zupa te combuneren met iets anders...

hoogstens handje herbs.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:15

Anoniem schreef:
ik geloof niet zo in de noodzaak zupa te combuneren met iets anders...

hoogstens handje herbs.

In zupa zit al herbs, dus dat hoeft er niet doorheen. Tenminste..... volgens mij is zupa gewoon herbs + pulp + lijnzaad

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:36

hebben zelf ook friezen

van 1 april t/m 30 oktober loopt alles buiten bij elkaar in groep, zonder deken op en in weer en wind en eten ze alleen goed voedzaam gras

merry met veulen krijgen 2 keer per dag 1 kilo pavo sport brok erbij

winter stalling vanaf 1 november t/m 31 maart staat alles binnen
met 100 grams of 200 grams regendeken op

ieder paard in eigen box op stro

voeding is dan per paard en grote pony :

ochends halve kilo pavo sportbrok en flinke bak paarden kuil + halve emmer wortelen

en avond zelfde als ochends

paarden en pony,s waar gereden op wordt krijgen altijd na het rijden een kwart musli bij van havens COOL-MIX (Muesli-zonder-Haver) geheel jaar door

jong en oud zien er super goed uit en krijg heel veel complimenten

daarbij komen alle paarden + pony,s in hun winterstalling elke dag minimaal 4 uren buiten bij elkaar en in weer en wind

ieder voert op zijn manier wat hij of zijn beste vind

daarbij moet je ook kijken wat er met elk paard en pony gedaan wordt kwa gebruik

bij echt nood weer staat alles binnen
Laatst bijgewerkt door sporten op 17-08-11 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:10

Hier nog 1 die twijfelt over de equifyt en de healthy herbs en die wiesencobs ofzo.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:01

Ik heb net healthy herbs besteld, volgende week is het binnen dus kan ik er meer over vertellen :)
Mijn pony zal het straks ook gaan krijgen, deze maakt eens per week een bosritje en is 16 jaar. Hoeveel zal ik haar moeten geven op een dag van de basis plus? Dat vind ik nog wel lastig, de hoeveelheid!

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:03

JessicaChico schreef:
faye1995 schreef:
Ik heb al een reactie terug! Lekker snel :) Ga het binnenkort eens bestellen en kijken hoe het gaat uitwerken... Heb er een op rust staan dus die zal slechts een handje krijgen, maargoed daarbij gaat het alleen om het idee daar de andere paarden ook wat krijgen.

Welke brok adviseren ze jou?

Mij hebben ze de basis plus geadviseerd! Mogelijk kan dit veranderen als m'n paard weer vol aan het werk gaat :)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:56

faye1995 schreef:
Ik heb net healthy herbs besteld, volgende week is het binnen dus kan ik er meer over vertellen :)
Mijn pony zal het straks ook gaan krijgen, deze maakt eens per week een bosritje en is 16 jaar. Hoeveel zal ik haar moeten geven op een dag van de basis plus? Dat vind ik nog wel lastig, de hoeveelheid!

Sja, dat is voor iedereen verschillend, zelf voer ik de paarden op 't oog........
In de zomer (24/7 op de wei) krijgen ze denk ik zo'n 450 gram per dag en in de winter het dubbele....

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:08

Ik voer sinds een maandje wiesencobs van marstall. Ik was ook op zoek naar een brok zonder melasse en zo natuurlijk mogelijk en geen krachtvoer. Ik ben aan het "bijvoeren" omdat de weien al vrij schraal zijn, mijn paard net veel verandering achter de rug heeft, nog de laagste in de kudde is en daardoor niet meteen bij de hooibakken toegelaten wordt (soms wel en soms niet, rare beesten :D ) en door alles bij elkaar te snel gewicht aan het verliezen was. Hij is nu perfect maar ik wil niet dat hij dunner wordt.

Ik ben ongeveer 4-5 keer in de week bij hem en dan krijgt hij ongeveer 350 gram brokken (zo'n standaard gele voerschap voor 1/3) met twee wortels erdoorheen. Gaat er smakelijk in! :o Hij vindt de brokken lekker maar ik moet het wel voeren op steen. Als ik met hem op het gras ga staan dan vindt hij het gras toch interessanter :+ .

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:29

Samenstelling wiesencobs marstall:
Ingrediënten: gras van natuurweiden in het Allgäuer hoogland (100 %)bestaande uit meer dan 50 verschillende soorten kruiden en grassen:

Engels raaigras, kropaar, rietzwenkgras, rood zwenkgras, Italiaans raaigras, doddegras, beemdlangbloem, rode klaver, witte klaver, veldbeemgras, glanshaver, goudhaver, eenjarig beemdgras, rolklaver, beemdvossestaart, gewoon struisgras, Alexandrijnse klaver, smalle weegbree, grote weegbree, reukgras, pinksterbloem, trilgras, wollegras, koekoeksbloem, standelkruid, kamgras, walstro en nog veel meer.

marstall Wiesen-Cobs uit de Allgäu zijn ontwikkeld als een hoogwaardige vervanger van hooi of als aanvullend voer bij groenvoeder. Zuiver, absoluut stofvrij en vrij van schimmels wordt er een basisrantsoen gegarandeerd dat rijk is aan voedingsstoffen, vezels en essentiële stoffen voor uw paard.
Een paard is van nature een steppedier en daarmee typisch een eter van ruwvoer. Voor wat betreft de fysiologie van de spijsvertering is een paard ingesteld op grof, soortenrijk ruwvoer. Door het intensieve gebruik van weidegronden is ons huidige gras in dat opzicht vaak te rijk aan eiwitten, te arm aan ruwe celstof en te eenzijdig voor wat betreft de grassoorten. Daartegenover staan de natuurlijke marstall Wiesen-Cobs uit de Allgäu.

Jammer dat ze het als ruwvoer uitgeven........... zelfs nog als vervanger voor hooi...........
Alles wat korter is dan 8 cm (stengels) heeft een hele andere werking dan ruwvoer.........

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:38

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:41

Caballos schreef:
Samenstelling wiesencobs marstall:
Ingrediënten: gras van natuurweiden in het Allgäuer hoogland (100 %)bestaande uit meer dan 50 verschillende soorten kruiden en grassen:

Engels raaigras, kropaar, rietzwenkgras, rood zwenkgras, Italiaans raaigras, doddegras, beemdlangbloem, rode klaver, witte klaver, veldbeemgras, glanshaver, goudhaver, eenjarig beemdgras, rolklaver, beemdvossestaart, gewoon struisgras, Alexandrijnse klaver, smalle weegbree, grote weegbree, reukgras, pinksterbloem, trilgras, wollegras, koekoeksbloem, standelkruid, kamgras, walstro en nog veel meer.

marstall Wiesen-Cobs uit de Allgäu zijn ontwikkeld als een hoogwaardige vervanger van hooi of als aanvullend voer bij groenvoeder. Zuiver, absoluut stofvrij en vrij van schimmels wordt er een basisrantsoen gegarandeerd dat rijk is aan voedingsstoffen, vezels en essentiële stoffen voor uw paard.
Een paard is van nature een steppedier en daarmee typisch een eter van ruwvoer. Voor wat betreft de fysiologie van de spijsvertering is een paard ingesteld op grof, soortenrijk ruwvoer. Door het intensieve gebruik van weidegronden is ons huidige gras in dat opzicht vaak te rijk aan eiwitten, te arm aan ruwe celstof en te eenzijdig voor wat betreft de grassoorten. Daartegenover staan de natuurlijke marstall Wiesen-Cobs uit de Allgäu.

Jammer dat ze het als ruwvoer uitgeven........... zelfs nog als vervanger voor hooi...........
Alles wat korter is dan 8 cm (stengels) heeft een hele andere werking dan ruwvoer.........

Gras, luzerne, stro en hooi valt toch echt onder ruwvoer ook als de stengels korter dan 8 cm zijn..... :)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:04

Goed lezen, ik zeg ook niet dat het geen ruwvoer is maar dat het een andere werking heeft als het korter is dan 8 cm.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:43

In de rest van de veevoerindustrie wordt het ook niet als ruwvoer gedefinieerd als de stengels korter zijn dan 8 cm, waarschijnlijk omdat het idd een andere werking heeft.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:51

Maar de weidebrok van Healthy herbs kan een prima ruwvoer vervanger zijn als paarden om de een of andere reden geen hooi kunnen eten, lijkt me ! Mooi hoog ruwe celstof percentage !

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:32

Voergezond geeft zelf aan dat de voeding niet gezien moet worden als ruwvoer, maar ik begrijp je redering op zich wel.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:55

Toch schrijven ze (marstall en andere merken) dat het een vervanger is voor hooi en dat kan in mijn mening niet...........

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:38

Nee, dat kan ook niet, maar stel dat je geen andere mogelijkheid hebt om gezondheidsredenen of beperkingen van het paard, dan is de Weidebrok misschien wel een alternatief. Maar het is zeker niet optimaal. Met het weken van hooi bv kun je vaak bepaalde problemen oplossen; dat is zeker te verkiezen boven brok. Maar als jij nou net dat ene uitzonderlijke paard hebt, waarbij al die oplossingen niet werken of kunnen.... Ik denk dan overigens zelf nog eerder aan de Wiesencobs van Agrobs, want dat is echt geperst gras/hooi en niet vermalen. Nadeel is dan weer de mogelijke darmverstopping; tenminste dat heb ik begrepen. Ik heb het zelf nooit als voer gebruikt, wel ooit als beloningssnoepjes en dat geef je natuurlijk niet in grote hoeveelheden.

edit typo
Laatst bijgewerkt door Equi_libre op 19-08-11 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:55

Tuurlijk, als je niet anders kan, is dat een goed alternatief. Ik zou dan voor hh gaan en niet voor wiesencobs omdat dat naar mijn mening nog te veel vulmiddelen bevat zoals pulp

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:02

In wiesencobs zit toch geen pulp ?? wel in zupa....

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:03

Ik weet niet zeker of we het dan over hetzelfde hebben. De dingetjes noem ik het maar even, waren veel groter dan bv de weidebrok en het was ook echt te herkennen als gras. Ik weet niet of daar dan nog bietenpulp in verwerkt zat... Zou kunnen hoor, ik heb toen alleen maar een proefverpakking gekregen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:11

Begrijp ik dus dat de Healthy herbs brok vermalen gras en kruiden bevat ?
Grasbrok van oa equifyt bevat idd wel wat langere vezels dan ( denk ik )