Kosten hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarov

Re: Kosten hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:53

hooi van ons eigen land 0,50 kosten voor baaltje hooi te maken van paardengras, maaien en wenden doen we dan zelf.Dit is helaas niet genoeg dus moeten wel nog bijkopen.
De paarden staan sinds vorige week op stro-pellets, maar krijgen er nog stro bij voor te knabbelen,.Voor het stro hebben we 1.10 euro betaald per pakje en zelf van het land opgehaald (2 straten verderop)

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:59

jemig wat een prijzen :oo
wij verkochten een baaltje hooi voor 3 euro, en dat was prima kwaliteit.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:03

Citaat:
wij beginnen net in de fouragehandel maar de verkoopprijzen van een baaltje hooi gaan dit jaar zeker tussen de 5 en 6 € liggen, zo niet meer (achterhoek).. tis dramatisch dit jaar

Het is helemaal niet dramatisch, qua hoeveelheid is er afgelopen week vreselijk veel geoogst, ook hooi.
Als iedereen maar hard roept dat het schaars is, dan geloven de mensen het ook nog...................... kijk eens bij de gemiddelde boer op het erf? Nou, die komen nu al de winter door en er komen nog 2 oogsten....................... maar ja, als iedereen betaalt, dan is dat mooi meegenomen toch?

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:05

voor van die grote ronde balen zijn we van €17,50 naar €25 gegaan in drie maanden tijd, terwijl de kwaliteit juist minder wordt. Echt bizar. Dit is omgeving Rotterdam..

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:56

linky schreef:
Citaat:
wij beginnen net in de fouragehandel maar de verkoopprijzen van een baaltje hooi gaan dit jaar zeker tussen de 5 en 6 € liggen, zo niet meer (achterhoek).. tis dramatisch dit jaar

Het is helemaal niet dramatisch, qua hoeveelheid is er afgelopen week vreselijk veel geoogst, ook hooi.
Als iedereen maar hard roept dat het schaars is, dan geloven de mensen het ook nog...................... kijk eens bij de gemiddelde boer op het erf? Nou, die komen nu al de winter door en er komen nog 2 oogsten....................... maar ja, als iedereen betaalt, dan is dat mooi meegenomen toch?

nou niet om mezelf nou een gemiddelde boer te noemen, maar zo fijn is het hier niet. Wij hebben het hooi voor onze eigen paarden nog niet eens binnen voor komende winter. Eerste snede gemist, land onbegaanbaar, hier ook geen kans gehad om nu te hooien, dus zo geweldig is het helemaal niet qua hooi, zeker geen écht hooi, voordroogkuil is nog een keer tot daar aan toe. En dan hebben we het nog helemaal niet over het stro...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:59

Het hooi is prima dit jaar. Ze hebben er hier in de omgeving geen tekort aan. Het stro is wat korter dus iets minder maar de gerstekorrels zijn weer groot dus daar heeft de boer een mooie oogst van.
Zolang er hooi gekocht wordt voor meer geld worden er hogere prijzen gevraagd . Maar ja... je kunt niet anders...
Ik heb lekker 80 kleine en 10 grote pakken binnen en er komt nog 50 pak stro dus ik kom de winter een aardig eindje door!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:22

sarov schreef:
hooi van ons eigen land 0,50 kosten voor baaltje hooi te maken van paardengras, maaien en wenden doen we dan zelf.Dit is helaas niet genoeg dus moeten wel nog bijkopen.
De paarden staan sinds vorige week op stro-pellets, maar krijgen er nog stro bij voor te knabbelen,.Voor het stro hebben we 1.10 euro betaald per pakje en zelf van het land opgehaald (2 straten verderop)

Mooi als je stro bij de buurman kan halen...dat kon ik ook...Maar ik wilde geen stro zoals hier de buurt waar de kleur af is...dus donker en dus al in "ontbindingsfase"...zit je mooi met stoffige schimmels..in het stro...

Ik heb het binnen...net gebruik kunnen maken van de hete dag , dindsdag en woensdag laden..
dus mooi geel, helder tarwestro dat werkelijk naar stro ruikt.
Daarom er is verschil in prijzen en de kwaliteit wordt alleen maar slechter..

Hieronder de prijzen wat de fourage zegt..
http://www.productschapakkerbouw.nl/tee ... tprijzen/5

Uitleg:
Prijzen zijn los op het land...dus komt er nog persen en verzamelen bij , tenzij vermeld grote of kleine pakken.
Altijd af teler: Wil zeggen dat er ook nog de vracht en uurloon chauffeur bij opgetelt dient te worden + winst..( Is ongeveer € 45,-/ton ) excl btw.

Hooi; Komt omgerekend aan € 4,-/pak 16,5 kg .......per vracht..voor of achterwagen of combinatie thuis afgeleverd.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:07

zit hier ook al te twijfelen. Kan mooi voordroog kopen. Grof spul ongeveer 100 pak in het plastic, pakjes wegen ongeveer 35 á 40 kg. Hooi is hier in de buurt bijna niet te krijgen. Weet alleen niet wat de gangbare prijzen ervoor zijn en wil zeker niet te kort hebben deze winter.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:09

wat vragen ze ervoor Leentje?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:21

leentje1975 schreef:
zit hier ook al te twijfelen. Kan mooi voordroog kopen. Grof spul ongeveer 100 pak in het plastic, pakjes wegen ongeveer 35 á 40 kg. Hooi is hier in de buurt bijna niet te krijgen. Weet alleen niet wat de gangbare prijzen ervoor zijn en wil zeker niet te kort hebben deze winter.

Grote pakken 400kg met drogestof minimaal 73% € 50,-

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:30

linky schreef:
Citaat:

En daar doen we hier lekker aan mee...... 8-) Ik heb ook nog voor redelijk normale prijs in kunnen kopen.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:32

Ik betaal hier op het moment voor de grote balen 65 euro incl brengen. Mooi grof en bijna hooi.
Maar dit is van iemand anders waar ik al eens eerder wat weggehaald heb. Ik heb het gisteren ook gezien en het is mooi grof. Het komt ook van onbemest natuurland af.
Hij vraagt 7 euro per baaltje. Dan zijn ze dus gewikkeld. Hoorde zelf dat dat niet duur is omdat de prijzen van gewikkelde kleine baaltjes tussen de 8 en 10 euro ligt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:35

Dat is een prima prijs, wij vragen ietsje meer (niet veel)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:36

leentje1975 schreef:
Hij vraagt 7 euro per baaltje. Dan zijn ze dus gewikkeld. Hoorde zelf dat dat niet duur is omdat de prijzen van gewikkelde kleine baaltjes tussen de 8 en 10 euro ligt.

Ik zou het doen voor die prijs/ . het is gezonder ( fermententatie-goede bacterien) t.o.v. dan dat "stofhooi' en je kunt het gemakkelijk opslaan.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:37

Wij betalen voor een baaltje 2 euro, en voor stro ook 2 euro...
Voor een baal van 500 kilo, betalen wij 50 euro :)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:39

xJasmijn schreef:
Wij betalen voor een baaltje 2 euro, en voor stro ook 2 euro...
Voor een baal van 500 kilo, betalen wij 50 euro :)

Wat 500kg ? 500kg water ?? :D

Stro zeker 30kg/pak. ;)

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:42

Heb ook al eerder baaltjes bij die jongen gekocht. Was van fugeltjesland dus ook onbemest en het rook. Echt heeeeerlijk. Dat waren midibaaltjes, van die ronde. Gisteren heb ik het kunnen bekijken want het wordt vandaag gewikkeld. Vond ik wel fijn want het is vaak wel afwachten wat er in zo'n baal gaat. Het was eigenlijk de bedoeling dat het hooi zou worden maar het weer sloeg te snel om. Het is dus geperst in kleine hooibalen. Wel aardig zware. Ik kan dit wel makkelijker bewaren ja. In de zomer is mijn voersnelheid eigenlijk net niet snel genoeg voor een grote baal. Dus leek me dit wel fijner. Ook merk ik dat vooral mijn oudere paardje het beter eet dan gewoon hooi. Ik meng op dit moment namelijk nog wat hooi met voordroog omdat ik vrij pittig spul krijg op het moment en dat wat ik al gekocht heb nog niet lang genoeg ligt. Maar dat het hier krap gaat worden denk ik wel. De hooiprijs op dit moment bij mijn hooileverancier ligt op 7,50 euro voor een baaltje hooi want het is hier niet veel te krijgen.
Maar goed, ik ga hier dus achteraan.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:43

Wij hebben de meeste stukken gras ook maar 1x kunnen maaien vanwege de slechte groei dit voorjaar.
En idd in combi met diesel prijzen en de tijd die je kwijt bent aan maaien, schudden ed kom ik ook op € 5 per baaltje. En daar verkoop ik ze ook voor.
Vorig jaar was het een beetje hetzelfde verhaal ook laat kunnen maaien en weinig opbrengst per hectare.
Ik begrijp iedereen wel dat er gezeurd wordt over de prijs maar soms kan je er niks aan doen wil je de kosten eruit hebben en ook nog iets verdienen.
En geloof me de voerprijs zal ook nog wel omhoog gaan als er weer een slechte/minder goede graanoogst is.
Hoorde trouwens dat het hooi in Duitsland in bepaalde delen nog veel duurder is.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:45

Ik hoorde gisteren dat daar in het Noorden ( Friesland-Grou) deze week in het natuurgebied pas deze week de eerste snee eraf was.
Ze hadden 150 grote rollen. (de Burd)

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:49

Ja klopt, het groeit hier slecht. Hoor alle boeren om me heen ook klagen. Het weer is te onstabiel en alles gaat zo'n beetje in plastic. Van die hoosbuien hebben wij er hier ook niet veel gehad. Dus ben zeker wel aan het hamsteren. En dan zijn die kleine baaltjes net wat makkelijker weg te stapelen.
Had alleen het gevoel dat het vrij duur was, maar dat is dus absoluut niet zo. Dat is fijn om te weten. Tja en voeren kost gewoon geld.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:04

Ja ben ook blij dat ik mijn voorraad binnen heb. Stro voor de winter is al besteld.

Sommige kunnen wel roepen dat het veel te duur is allemaal en dan we daar lekker aan mee helpen, maar ik moet toch echt voer voor de winter hebben voor mijn paarden. En als ik het niet koop koop iemand anders het wel voor die prijs en heb ik helemaal niets of moet heel duur betalen. Dan maar liever iets meer nu betalen met de zekerheid dat ik de winter kom.

Dit jaar zijn er al genoeg mensen geweest die mijn voorraad van vorig jaar wel wilden overkopen, ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Ben nu mooi aan het bijvoeren met dat en de rest kan mooi voor de winter gebreuk worden.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:08

Ik heb een vraagje,
Mijn vader vroeg aan onze buurman of hij misschien een paar kleine baaltjes paar maand kon krijgen voor 2 pony's,
Nou zei de boer dat zijn hooi niet geschikt is voor paarden alleen voor koeien.
Zit hier nou echt verschil in?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:12

Jup, en behoorlijk ook

sarov

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:42

@ Ungarn, stro is prima, ik heb ook wel eens dat hele gele stro gehad, ziet er mooi uit, maar neemt geen vocht op en paarden aten er minder van. Ik heb het nu als extra aangezien de paarden op stropellets staan, ben ik overigens tot nog toe erg tevreden over!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:47

gerstestro eten ze minder graag als tarwe stro. Het gebruik is verder niet verschillend maar de smaak wel. Maar sommige paarden eten alles...