Magere merrie gered met slecht gebit wat te voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennasilver

Re: Magere merrie gered met slecht gebit wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 17:09

Goed nieuws ze is begonnen met eten. Geen grote hoeveelheden, maar veel meer dan eerst en dat was bijna niks. Ik ben zo blij, eindelijk! Vandaag gaan de paardentandartsen terug naar de USA en dan kan ik wat foto's gaan uitzoeken om te plaatsen. Voor de nieuwsgierigen http://www.amscheqdentistry.com
Omdat ze gisteren begon te eten heb ik besloten om haar geen injectie te geven er zaten ook risico's aan en dat durfde ik er niet bij te nemen.
Op naar herstel en gezond gewicht, ze was weer flink afgevallen de laatste weken. En doordat ik zoveel gezien en geleerd heb door met de paardentandartsen mee te lopen heb ik besloten dat ik ook graag de opleiding wil gaan volgen. Waarschijnlijk samen met mijn oudste dochter (over een paar jaartjes.)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:50

*\o/* wat goed!!!
Ook dat je besluit paardentandarts te worden!Je hebt van dichtbij mogen meemaken dat de tanden zooo belangrijk zijn!
Arm paard....wat zal ze een last hebben gehad van haar tanden |( En dan te bedenken dat je er wat aan hebt laten doen.
Gelukkig dat ze jou is tegengekomen...of jij haar ;) anders was ze al dood geweest denk ik.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 02:14

De mannelijk paardentandarts was tevens dierenarts hij zei dat zonder het fixen van haar gebit het een kwestie van tijd was. Nu heb ik echt het gevoel dat ze gered is nu kunnen we vooruit. Ik ben zo blij als ik haar zie eten. Het is vreselijk je paardje te zien wegkwijnen.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:08

Fijn om te vernemen! Hopelijk kan jij nu ook weer lekker slapen ;-) Ben wel benieuwd naar foto's zowel van het gebit als van je paard over een paar maanden!

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:42

Van welke rancho komt je merrie trouwens vandaan? Hoe is het nu met haar, eet ze al een beetje? Lastig he, dat je hier op de eilanden zo weinig goede medische zorg voor paarden hebt....

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 14:48

Ze komt van goldmine ranch daar staan er wel meer paarden zo bij. De paardentandarts heeft daar gelukkig ook 5 paarden kunnen behandelen. Hij heeft erg extreme paardengebitten behandelt en gezien.
En dacht er er genetisch door verkeerd fokken( dezelfde bloedlijnen) zo onzettend veel onderbeten en problemen zijn. We hebben maar 300 paarden dus uiteindelijk komen de meeste paarden toch van een bepaalde bloedlijn behalve de geimporteerde paarden. Hij heeft me ook afgeraden met mijn merrie te fokken en dat zal ik zeker niet doen.
Ze eet nog niet geweldig en is nog vel over been, maar met de tijd moet het goed komen.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 15:40

foto'sAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

het is me niet gelukt goede na foto's te maken. De laatste foto is een na -foto evenals de tweede.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:57

oh jee best te begrijpen dat die merrie niet kon eten... hopelijk komt er nu snel beterschap TS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:07

Zo heftig zeg! Hopenlijk komt het nu helemaal goed met je mooie merrie! en wat zal ze je dankbaar zijn als ze strakkies weer rondgevuld rond kan lopen!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:26

jeetje, wat een slecht gebit had dat arme dier.
geen idee of de tip al was gegeven, maar als je het hooi nat maakt/laat weken in water dan word het zachter.
zodoende prikt het minder in de mond en darmen, en kan ze het makkelijker doorslikken.
er zitten dan wel minder voedingswaarden in, maar eerst maar leren eten, nietwaar?
heel veel succes met dit knappe dier.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:25

Jee...normaal hebben ze voor of achter een haak...dit is over de gehele lengte!
En de snijtanden zelfs!Die kon echt niets eten,nu begrijp ik het.

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:17

Jennasilver schreef:
Ze komt van goldmine ranch daar staan er wel meer paarden zo bij. De paardentandarts heeft daar gelukkig ook 5 paarden kunnen behandelen. Hij heeft erg extreme paardengebitten behandelt en gezien.
En dacht er er genetisch door verkeerd fokken( dezelfde bloedlijnen) zo onzettend veel onderbeten en problemen zijn. We hebben maar 300 paarden dus uiteindelijk komen de meeste paarden toch van een bepaalde bloedlijn behalve de geimporteerde paarden. Hij heeft me ook afgeraden met mijn merrie te fokken en dat zal ik zeker niet doen.
Ze eet nog niet geweldig en is nog vel over been, maar met de tijd moet het goed komen.

Daar hebben wij ook al eerder aan gedacht, dat er door inteelt veel tandproblemen zijn bij paarden op de eilanden. Ze fokken maar wat raak met die paar hengsten die er zijn..... Wij hebben ook een vierjarige paso met een onderbeet, maar die heeft er verder (nog) geen last van. Even zoeken of die goldmine ranch een website heeft.

Aan de voortanden van je merrie te zien lijkt ze mij wel een stuk ouder dan 6-7 jaar en eerder rchting 16-17... Heeft de tandarts daar ook nog wat over gezegd?

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 00:42

Volgens de tandarts is ze inderdaad 7 daar zij een wedstrijdpaard was, moet haar regristratie kaart kloppen.
Daar staat leeftijd en afstamming op.
Hoeveel paarden zijn er op Bonaire? Hier hebben we zo'n 300.
Om de zoveel tijd komt er "vers bloed" uit Colombia maar dat zijn meestal de heel dure paarden.
Er is nu zelfs de optie om kunstmatige inseminatie te doen wat op zich best goed is gezien de problemen die er zijn met inteelt. Hier wordt gefokt met compleet "gelipte" paarden waarvan de eigenaars denken dat alleen de vader ertoe doet als de moeder "loco"/gek is denken ze dat dat geen invloed heeft op het veulen.
Gelukkig zijn er maar een paar die zo denken.

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 02:30

Dan heeft ze waarschijnlijk haar hele leven op alleen brok geleefd, zoals veel mensen dat hier doen... Heeft ze meegedaan met de Paso Fino competitie? Er wordt zoveel gerotzooid met met paarden en paardenhandel op de eilanden, voor je het weet krijg je een 'slachtpaard' in je mik geduwd waar je vervolgens ook nog dik voor moet betalen, heel triest allemaal.

Op Bonaire zijn er denk ik hooguit iets van 30 paarden, waarvan naar ik weet 3 hengsten. Wij hebben 2 paso's vanaf Bonaire, 1 vanuit venezuela en een colombiaan, maar geen hengsten. De colombiaan is de 4 jarige met een onderbeet, maar wel met goede papieren (geen inteelt). Schijnt ook wel iets te zijn wat bij het ras vaker voorkomt, net als weke koten.

Helaas kan kunstmatige inseminatie hier niet, dierenartsen willen/ kunnen het niet. Hoe werkt dat bij jullie, met zaad van colombiaanse hengsten?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:59

firstofjuly wat zitten jullie op een mooi plekje

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:05

Dinopino schreef:
firstofjuly wat zitten jullie op een mooi plekje

Dank je, je bent welkom hoor :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:08

Graag. Maar dan wel zonder paard meenemen. Hebben jullie een campingplaats of vakantiehuisjes in de buurt?

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:49

Ja hoor, dat kunnen we regelen :-)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:55

Oh en wat kost een vluchtje jullie kant op. Krijg er wel zin in. Heb nog geen vakantie geplant.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:42

Jemig die foto's van haar gebit...knappe paardentandarts die daar wat moois van weet te maken!
Heel veel sterkte, ik hoop dat het nu elke dag een stukje beter met je merrie gaat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:40

Wat zag haar gebit eruit, arm paardje. Eet ze nu al weer een beetje beter?

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 16:18

He fransje23 ze eet een dag best goed de andere dag weer wat minder. Ze blijft een vervelende eter. De ene dag vind ze het lekker als je haar eten in water zet en de andere dag ruikt ze niet eens aan.
Daarbij kost haar voer mij een fortuin 22 euro omgerekent voor een zak en de andere zakken 13 euro en als ze het dan elke keer laat staan voor de kippen en geiten van de buren raak je heel erg gefrusteerd.
Ze zit wel beter in haar vel, rolt weer, komt weer vrolijk naar je toe.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 20:54

Hoi iedereen
Helaas gaat het niet goed met mij merrie ik denk dat ze na de behandeling een onsteking heeft opgelopen.
Ze heeft koorts, een vieze geur uit haar mond, slijm uit haar neus en koorts. En ze wil niet eten.
De dierenarts komt strakjes en dan komt ze elke dag injecteren tegen koorts, pijn en antibiotica.
Ze is zo'n hoopje ellende op dit moment. Ik hoop dat het hierna beter gaat ik kan het niet meer aanzien dat ze pijn heeft, niet eet en gewoon niet aankomt of opknapt. Ze is zo ongelukkig. Dit is al bijna 3 maanden aan de gang.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:23

Jeetje wat een verhaal TS!
Ik heb al je berichten gelezen.
Ik hoop dat de dierenarts iets voor haar kan betekenen, maar wees ook eerlijk voor het paard als het echt niet meer gaat.

En last but not least denk ook goed aan je zelf!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 18:29

He dames denk je dat alles hebt gehad met de merrie. Heeft ze een necrotisch( dood weefsel/zwart) en onstoken stukje tandvlees. Het is maar een klein stukje, maar het is ontzettend opgezet en pijnlijk natuurlijk ik voel me zo'n sufferd dat ik haar bovenlip niet heb opgetild waar het zat.
Maar goed nu heeft ze antibiotica, pijnstillers en koorstremmers en vanmiddag wordt het dood stukje weefsel weggesneden. De propgnose is gelukkig wel goed al zal het wel even duren.
Ik baal als een stekker ik heb deze maand een fortuin uitgegeven. En zou niet erg zijn als je verbetering ziet. Ik wil gewoon dat ze happy is, maar met zoveel pijn is ze dat natuurlijk niet. Ik ga ervan uit dat het hierna alleen maar goed maar zal gaan dat heeft ze wel verdiend na al die ellende.