Amerikaanse manier voor het voeren van show minipaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:23

Ik las ergens dat het grote probleem wordt gevonden dat de paardjes niet lang genoeg iets te kauwen hebben, maar dat hebben ze dus wel. Alleen is dat bij mij een mengsel van compact gras,lucerne pulp en graan met muesli i.p.v. hooi.

Dus dan hebben ze niet meer of minder kans op maagzweren dan anders gevoerde paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:27

Eponastable, klopt volgens mij ook hoor, van de paarden op hout/zaagsel met weinig hooi. Maar als er bijv. alsnog 3-5 keer per dag een goed aantal dikke plakken wordt gegeven, hebben die paarden toch nog veel te kauwen waardoor stoffen in het speeksel het maagzuur neutraliseren = minder kans op een maagzweer. Als een paard maar 3x per dag een plakje hooi krijgt en verder ook binnen staat dan kauwt het paard erg weinig en is er inderdaad weer meer kans op ontwikkeling van een maagzweer... Dus hangt er ook weer vanaf hoeveel hooi de dagelijkse plakjes hooi zijn :D

Sharani schreef:
Ik las ergens dat het grote probleem wordt gevonden dat de paardjes niet lang genoeg iets te kauwen hebben, maar dat hebben ze dus wel. Alleen is dat bij mij een mengsel van compact gras,lucerne pulp en graan met muesli.

Dus dan hebben ze niet meer of minder kans op maagzweren dan anders gevoerde paarden.

In het voorbeeld in de beginpost wordt deze mix maar 2 of 3 keer per dag gegeven, ik neem aan dat ze daar niet 16-20 uur op kunnen kauwen, of wel? Als dat wel zo is, dan heb je indd volledig gelijk :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:33

WildWings schreef:
Maar dan houd je nog een deel showpaarden zonder de symptomen over, die er wellicht wel last van ondervinden maar waarbij dat van buitenaf niet direct merkbaar is. Edit: dat is eigenlijk wat jij dus zegt, sorry :D
Plus dat rijpaarden dus doorgaans ook niet onbeperkt hooi krijgen, zeker sportpaarden niet, om diezelfde reden dat dat met showpaarden niet gedaan wordt (het 'vol' worden, toch?). Dus de hoofdoorzaak blijft een verkeerde voeding, waarbij bijzaken als stress (net zoals dat het bij mensen doet trouwens :D ) ook een rol spelen.

Ik heb niet het idee dat bij sportpaarden veel op hooi bezuinigd wordt ivm een hooibuik. Misschien weidegang beperkt maar ik hoor weinig mensen zeggen ik voer m'n paard weinig hooi want hij krijgt een dikke buik.
Ik ken wel stallen waar op hooi wordt bezuinigd omdat ze goedkoper brok kunnen voeren.

Stress is zeker een van de oorzaken bij maagzweren. Vandaar dat ik ook zei dat ik zelf de paarden dus juist ook tijdens de shows regelmatig hooi voer.
Zeker omdat we vaak lang reizen en ze ook regelmatig een weekend lang van huis zijn en niet een paar uur zoals de gem. wedstrijdruiter.
En op zulke momenten krijgen ze wat extra knabbel hooi.
Sharani schreef:
Ik las ergens dat het grote probleem wordt gevonden dat de paardjes niet lang genoeg iets te kauwen hebben, maar dat hebben ze dus wel. Alleen is dat bij mij een mengsel van compact gras,lucerne pulp en graan met muesli i.p.v. hooi.

Maar ze geloven niet dat ze er zo lang over doen :D
Ik zou mensen bijna uitnodigen om eens te komen kijken hoe lang ze hier met een voerbeurt bezig zijn.
Neem dan wel een stoel en een boekje mee want die bak gaat niet achter elkaar leeg :D
Net als dieren die onbeperkt hooi krijgen, die vreten zich ook niet klem.

Eponastable

Re: Amerikaanse manier voor het voeren van show minipaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:37

@ Wildwings: volgens mij hebben die paarden op houtkrullen ook niet genoeg om een hele dag te knabbelen.
Ik geef al kilo's hooi aan mijn grote hengst s'morgens want ik werk overdag, en ze blijven binnen bij slecht weer, maar volgens mij is dat na 2 uur op.
Ik ken hier bij mij geen grote paarden stal die paarden op houtkrullen 3 keer per dag hooi geven.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:41

WildWings schreef:
Eponastable, klopt volgens mij ook hoor, van de paarden op hout/zaagsel met weinig hooi. Maar als er bijv. alsnog 3-5 keer per dag een goed aantal dikke plakken wordt gegeven, hebben die paarden toch nog veel te kauwen waardoor stoffen in het speeksel het maagzuur neutraliseren = minder kans op een maagzweer. Als een paard maar 3x per dag een plakje hooi krijgt en verder ook binnen staat dan kauwt het paard erg weinig en is er inderdaad weer meer kans op ontwikkeling van een maagzweer... Dus hangt er ook weer vanaf hoeveel hooi de dagelijkse plakjes hooi zijn :D

Sharani schreef:
Ik las ergens dat het grote probleem wordt gevonden dat de paardjes niet lang genoeg iets te kauwen hebben, maar dat hebben ze dus wel. Alleen is dat bij mij een mengsel van compact gras,lucerne pulp en graan met muesli.

In het voorbeeld in de beginpost wordt deze mix maar 2 of 3 keer per dag gegeven, ik neem aan dat ze daar niet 16-20 uur op kunnen kauwen, of wel? Als dat wel zo is, dan heb je indd volledig gelijk :)

Ik voer zelf vaker maar dat komt omdat ik toch thuis ben en dat ook kan doen. Maar de paardjes die het 2 x krijgen eten het vaak niet achter elkaar op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:44

WildWings schreef:
Maar annelies, heeft dat met de discussie te maken? Hoewel ik het wel met je eens ben dat je niet dingen moet roepen waar je zelf niet achter staat, mocht je dat bedoelen :j
Maargoed, terugkomende op je hoofdvraag, als ik een eigen paard had ging ik toch op zoek naar een 24/7 weideplekje met schuilstal voor ik een paard kocht, waar in de winter dan onbeperkt wordt bijgevoerd met ruwvoer.

Dat bedoel ik idd, het heeft natuurlijk niet direkt met de discussie te maken maar het valt mij vaak op dat als het om voer gaat er vaak van alles geroepen wordt door mensen die ooit eens wat gehoord hebben terwijl 95% van de sportpaarden en 50% van de recreatiepaarden ook niet op die manier gevoerd/gehouden worden. Even heel algemeen gesproken.
Ik vraag zoiets om mensen bewust te maken van hun eigen situatie, veel hebben het blijkbaar niet door en een groot deel probeert het dan ook nog af te schrijven op de manege/pension eigenaar. (die voert maar 2x per dag een plukje, kan ik het helpen?)

Maar als jij streeft naar 24/7 weidegang dan zal het met de kauwbehoefte wel aardig goed zitten ;)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:47

Dus zoals ik dan al eerder zei, verzorgen wij onze paarden niet goed???

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:51

Eponastable schreef:
Blijkbaar heeft het wel nut om water te onthouden anders zouden ze het niet doen maar inderdaad dit lijkt alles behalve gezond.

Dat vind ik niet zo'n sterk argument :=
Er zijn ook heel veel sport en recreatiepaarden die maar gewoon een paar kilo biks krijgen zonder dat de eigenaar er ooit over nagedacht heeft hoeveel of zelfs een zinnige redenatie heeft waarom er basis/sport/prestatie/draver/muesli enz gevoerd wordt.

Ik vraag me af wat de redenatie is, van minder water drinken val je niet af, om goed af te vallen moet je juist meer water drinken. En ze zullen vast niet denken dat water omgezet wordt in vet? Of dat het teveel aan water rechtstreeks resulteerd in 'stalbenen'?
Dus ben ik nog steeds nieuwsgierig naar een argument.
Geld eigelijk ook voor bietenpulp want daar kan een paard net zo goed dik van worden als van hooi.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:53

anneliesdj schreef:
Eponastable schreef:
Blijkbaar heeft het wel nut om water te onthouden anders zouden ze het niet doen maar inderdaad dit lijkt alles behalve gezond.

Dat vind ik niet zo'n sterk argument :=
Er zijn ook heel veel sport en recreatiepaarden die maar gewoon een paar kilo biks krijgen zonder dat de eigenaar er ooit over nagedacht heeft hoeveel of zelfs een zinnige redenatie heeft waarom er basis/sport/prestatie/draver/muesli enz gevoerd wordt.

Ik vraag me af wat de redenatie is, van minder water drinken val je niet af, om goed af te vallen moet je juist meer water drinken. En ze zullen vast niet denken dat water omgezet wordt in vet? Of dat het teveel aan water rechtstreeks resulteerd in 'stalbenen'?
Dus ben ik nog steeds nieuwsgierig naar een argument.
Geld eigelijk ook voor bietenpulp want daar kan een paard net zo goed dik van worden als van hooi.

Het is ook geen argument ;) ik zeg ''blijkbaar'' anders zouden ze het niet doen.
daar heb ik ook geen interesse in want zo iets wil ik nooit uitproberen.
Anderen kunnen daarop misschien antwoorden.

Je wilt niet weten wat ze allemaal doen om ze er mooi uit te laten zien op een show.
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 04-02-10 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:57

Kan me niet voorstellen dat zo'n paardje genoeg verteerbaar ruw eiwit binnen krijgt.
(als al kijkt dat mijn mini uit zijn hele ransoen = ongeveer 250 gram verteerbaar ruw eiwit maar 32 gram uit krachtvoer haald de rest uit hooi).
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 04-02-10 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:58

Ho ho Marije, ik zeg niet dat ik het niet geloof :D Ik vraag me alleen af of je met het rantsoen van de beginpost wel echt je paard zo lang laat kauwen. Zolang je paarden genoeg aanbiedt om aan die vele uren kauwen per dag te komen dan zit het indd wel goed, maar 16-20 uur per dag is wel erg veel hoor, dat is dus praktisch 'onbeperkt'. Ik ben dan benieuwd of iemand bijv. maten heeft van hoeveel bietenpulp het dan is, of een foto van hoeveel er in de bak gaat? Niet dat ik het niet geloof, maar ik ben er dan benieuwd naar hoeveel het nu uiteindelijk is om zoveel kauw/eet-tijd te geven met maar 2-3x voeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:21

Ik voer zelf ook geregeld bietenpulp en van een volle emmer staan mijn paarden toch rustig 1,5 uur te kauwen. De hoeveelheid die zij aangeeft lijkt me in verhouding meer (aangezien ik het heb over paarden van 1,50-1,60) dus zullen de pony's ook wel langer aan het kauwen zijn.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:23

WildWings schreef:
Ho ho Marije, ik zeg niet dat ik het niet geloof :D Ik vraag me alleen af of je met het rantsoen van de beginpost wel echt je paard zo lang laat kauwen. Zolang je paarden genoeg aanbiedt om aan die vele uren kauwen per dag te komen dan zit het indd wel goed, maar 16-20 uur per dag is wel erg veel hoor, dat is dus praktisch 'onbeperkt'. Ik ben dan benieuwd of iemand bijv. maten heeft van hoeveel bietenpulp het dan is, of een foto van hoeveel er in de bak gaat? Niet dat ik het niet geloof, maar ik ben er dan benieuwd naar hoeveel het nu uiteindelijk is om zoveel kauw/eet-tijd te geven met maar 2-3x voeren.

Ik heb er niet een bij die z'n bak meteen leeg eet. Meestal ligt er bij de volgende voerbeurt nog een restje in dat ik weg gooi.
Qua hoeveelheid kom ik toch wel aan een halve emmer voer (4 tot 5 liter) en dat is voor zo'n klein paardje heel wat.
Moet wel zeggen dat ik meer lucerne e.d. voer dan 2 handjes en de muesli/haver is meestal 1 tot 2 blikken (1/2 kilo per blik ongeveer) per voerbeurt.

Paintlinger, het ligt er ook aan wat voor krachtvoer je geeft. Ik geef zeker de jonge dieren muesli met een hoog eiwitpercentage. Dat hebben ze nodig. Groei en spieropbouw vraagt heel wat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:53

maar als het om dat kauwen gaat, zou je dus kunnen kiezen om wilgentakken bij te geven (of zeg ik nou iets heel raars?)
Weinig voedingsstoffen, veel te kauwen

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:32

WildWings schreef:
Dorien1 schreef:
WildWings: even een opmerking tussendoor:

epona heeft een pracht van een schimmelhengstje staan die ik zag op mhce vorig jaar en waw! Dat beestje zag er echt niet ongelukkig uit en was bloedmooi qua bouw/vorm...

Dus qua voeding denk ik dat je haar niet terecht hoeft te wijzen.

Niemand hoeft hier trouwens iemand terecht te wijzen. Ik vind het héél jammer dat op bokt zo'n reacties maar normaal zijn.

Ik wijs niemand terecht qua voeding, ik geef alleen wetenschappelijk onderbouwde argumenten en tot nog toe ontvang ik GEEN wetenschappelijk onderbouwde argumenten terug, ook van jou niet.

Dat wie dan ook zijn paarden er ondanks een slecht dieet toch goed bij staan, zegt helemaal niets. Ten eerste weet je niet wat er zich van binnen afspeelt (bijv. maagzweren zijn NIET altijd zichtbaar aan de buitenkant qua gedrag / lichamelijke klachten, etc) en ten tweede, nouja, het argument over roken ga ik niet voor een derde keer geven, zoek dat maar terug :)

Kan toch moeilijk mijn cursus voedingsleer voor paarden beginnen posten? Informeer dan maar eens bij de hogeschool Gent en de veeartsschool. Je kan het vak vrij volgen, maar om dit allemaal even kort te gaan uitleggen met argumenten.... dan zijn we er volgende maand nog niet.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:36

WildWings schreef:
Heb je uberhaupt wel de links gelezen die ik heb gegeven? Over maagzweren? Beetje lastig ontkennen dat iemand ooit problemen heeft gehad met dergelijke voeding (te weinig ruwvoer) terwijl zo'n 60% van de paarden maagzweren heeft, en onder renpaarden zelfs 90%.

En meer dan 90% heeft dit omdat ze continu of bijna continu op stal staan. Niet perse een oorzaak bij voeding. Iemand in mijn klas heeft daar een eindwerk van gemaakt. Je kan het opvragen terug op hogent, gewoon even langsgaan of bellen.
Paarden krijgen wel degelijk genoeg ruwvoer, alleen zijn bv. wortelen dit ook. Dus de vorm van ruwvoer kan wel wisselen zonder probleem.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:38

maagzweren zijn trouwens VERSCHRIKKELIJK te zien bij een paard!
Heb ooit een veulen in de praktijk gehad, en dat stond gewoon op de weide bij zijn moeder. Hoe krijgt dat dan in godsnaam een maagzweer? Maar geloof me, symptomen waren er. Zelf bij minieme gevallen.

Maar conclussie: ruwvoer is noodzakelijk voor een paard, alleen de vorm hoeft niet perse een hoop hooi te zijn. Natuurlijk moet wel een deel uit hooi bestaan, maar luzerne, wortelen, bieten en pulp zijn evengoed hoor. Zoek de voedingswaarden even op, vergelijk de literatuur over ruwvoer en we zijn er allemaal aan uit denk ik ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:53

Wat zijn dan die symptomen, zoals bij dat veulen??

Zou je bijna denken dat het veulen wormen had en dat al in de baarmoeder van de moeder heeft gekregen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:01

Nog even over die 16 uur: Vorig voorjaar heb ik 2 weken een logeetje gehad met een dergelijk voerscheme (een AMHA ). Toen de eigenaar me liet zien hoe ik moest voeren had ik zoiets van WAT??? daar eet mijn shet 2 weken van (en dit was voor dit paardje 1 enkele voerbeurt).
Mijn haflinger krijgt normaal een flinke arm kuil, dit wordt als eerste gevoerd. Als alle paarden kuil hebben krijgen ze brokken. In de tijd dat mijn haflinger haar kuil en brok (kwart schep) op had, had het AMHAtje misschien net de helft van zn eten op. En het gros van de paarden wordt gevoerd zoals mijn haf.
Moet ik mijn haf dan meer kuil/hooi geven? Terwijl ze er nu al uitziet of ze drachtig is van een 6-ling? Nop, absoluut niet, weet zeker dat ze dan bevangen staat.
Betreft maagzweren: Ik ben ervan overtuigd dat een paard wat medisch niet in orde is (waar maagzweren bij mij onder vallen) niet happy in zijn/haar vel zit. Ik wil niet in twijfel trekken dat er zeer zeker paarden zullen zijn met maagzweren, maar er wordt hier nu practisch gesteld dat alle mini's die op deze manier gevoerd worden dan wel maagzweren zullen hebben.
Ze kunnen er maagzweren van krijgen, tja, er kan zoveel, dooddoener I know, maar zolang mijn paarden lekker in hun vel zitten, blijf ik voeren op de manier zoals ik doe.
En tja, als ik een show mini zou hebben, en deze manier van voeren betekend het verschil tussen een 6e en een 1e plaats, dan ben ik bereid mijn voerschema aan te passen

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:26

russel schreef:
Wat zijn dan die symptomen, zoals bij dat veulen??

Zou je bijna denken dat het veulen wormen had en dat al in de baarmoeder van de moeder heeft gekregen.

Endoscopie wees maagzweer aan...
Het veulen was sloom, lag veel neer, beetje apatisch in reactie, at moeilijk, dronk wel goed bij moeder maar leek daarna licht koliekerig. Controle in mest was negatief op wormen als ik het mij nog goed herinner.

Merrie was zelf voor de rest helemaal gezond. Alleen het veulen, daar klopte het plaatje gewoon niet mee.

Op termijn, mocht je dit al allemaal missen dan qua symtomen, krijgen ze een dof haarkleed en uiteindelijk sterven ze er ook aan.

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:50

WildWings schreef:

Wildwings ik zie je constant klagen dat niet iedereen je berichten juist leest.
Op pagina 5 staat een compleet verslag van wat ik mijn show mini's voer en blijkbaar heb je dat dus ook niet gelezen.

Daarnaast de bewijsvoering die je telkens aangeeft laat geen één keer zien dat de wijze van voeren die ik hanteer daadwerkelijk slecht is. Het geeft eigenlijk alleen aan wat goed is of ik lees het verkeerd.

Ook kwam ik een vraag tegen over een wetenschappelijk onderzoek of deze wijze van voeren nu goed of slecht is.
Ik ben hier druk mee bezig om hier mensen voor te vinden die mij hier mee willen helpen want deze is er dus niet.
Zoals ik zelf ook al aangaf: Zolang ik geen wetenschappelijk bewijs heb dat deze wijze van voeren slecht is blijf ik op deze wijze voeren. Ik ken 10 tallen stallen in Amerika die al jaren op deze wijze voeren en die hebben de problemen niet welke jullie telkens roepen. Ik praat dan ook over stallen met grote aantallen in show minipaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:53

Dorien1 schreef:
En meer dan 90% heeft dit omdat ze continu of bijna continu op stal staan. Niet perse een oorzaak bij voeding. Iemand in mijn klas heeft daar een eindwerk van gemaakt. Je kan het opvragen terug op hogent, gewoon even langsgaan of bellen.
Paarden krijgen wel degelijk genoeg ruwvoer, alleen zijn bv. wortelen dit ook. Dus de vorm van ruwvoer kan wel wisselen zonder probleem.

Toch vreemd dat bij de meeste onderzoeken de voeding als hoofdzaak wordt genoemd, met daarna als grootste bijzaak inderdaad stress (bijv door verkeerde huisvesting). En logischerwijs is dit ook goed te onderbouwen. Over het veulen met een maagzweer, ik zou niet weten hoe of wat, maar geloof je direct ;) Ik zeg ook niet dat ruwvoer in de vorm van hooi moet, alleen dat een paard wel aan die vele malen kauwen moet komen, als hij dat met bietenpulp ook komt, prima toch?

Ik zeg btw absoluut niet dat alle mini's vast en zeker maagzweren zullen hebben, maar wel dat de kans daarop groter is wanneer ze niet voldoende ruwvoer krijgen. Bij paarden die dus wel voldoende ruwvoer krijgen, heb ik niets gezegd, want daar gaat het hele verhaal naturlijk niet op.

Tja, ik vind dat je een paard onbeperkt toegang tot ruwvoer moet geven, en daar zullen ze inderdaad wellicht 'vol' van worden, maar er zijn oplossingen om dat voor zover mogelijk toch in te perken. Hooi is volgens mij ook wel minder rijk dan kuil, dus dat zal sowieso al schelen, evenals bijv. het brok weglaten en het hooi op een andere manier aanbieden (in een net of ruif waardoor er kleinere happen genomen moeten worden, wat bij grazen van meestal niet enorm lang gras toch ook wel het geval is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:00

Takke schreef:
Wildwings ik zie je constant klagen dat niet iedereen je berichten juist leest.
Op pagina 5 staat een compleet verslag van wat ik mijn show mini's voer en blijkbaar heb je dat dus ook niet gelezen.
Daarnaast de bewijsvoering die je telkens aangeeft laat geen één keer zien dat de wijze van voeren die ik hanteer daadwerkelijk slecht is. Het geeft eigenlijk alleen aan wat goed is of ik lees het verkeerd.
Ook kwam ik een vraag tegen over een wetenschappelijk onderzoek of deze wijze van voeren nu goed of slecht is.Ik ben hier druk mee bezig om hier mensen voor te vinden die mij hier mee willen helpen want deze is er dus niet.
Zoals ik zelf ook al aangaf: Zolang ik geen wetenschappelijk bewijs heb dat deze wijze van voeren slecht is blijf ik op deze wijze voeren. Ik ken 10 tallen stallen in Amerika die al jaren op deze wijze voeren en die hebben de problemen niet welke jullie telkens roepen. Ik praat dan ook over stallen met grote aantallen in show minipaarden

Dan hoef jij je ook niet aangesproken te voelen, toch? :D Zo simpel als het is hoor. Als jij dat wel doet, moet je bij jezelf te rade gaan waarom.. De bewijsvoering die ik aanhaal laat simpelweg zien dat het te weinig aanbieden van ruwvoer maagzweren kan veroorzaken, dus dat dat eigenlijk slecht is. Als jouw manier van voeren de paarden toestaat een groot gedeelte van hun dag te kauwen, en ik kan helaas niet uit jouw post opmaken of dat wel of niet zo is, dan heb je dus ook niet direct een grotere kans op maagzweren door verkeerd dieet. Simpel as it is :) Ik ben benieuwd of er ooit een dergelijk onderzoek van de grond komt, zou interessant zijn!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:01

WildWings schreef:
Tja, ik vind dat je een paard onbeperkt toegang tot ruwvoer moet geven, en daar zullen ze inderdaad wellicht 'vol' van worden, maar er zijn oplossingen om dat voor zover mogelijk toch in te perken. Hooi is volgens mij ook wel minder rijk dan kuil, dus dat zal sowieso al schelen, evenals bijv. het brok weglaten en het hooi op een andere manier aanbieden (in een net of ruif waardoor er kleinere happen genomen moeten worden, wat bij grazen van meestal niet enorm lang gras toch ook wel het geval is).

Dat heeft niets te maken met het showklaar maken van een minipaard. Dat is gewoon af laten vallen van een dikke pony.
Als je dat verschil niet ziet, heeft deze hele discussie weinig zin :+

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:04

Dat onderzoek hoop ik van de grond te krijgen.

Daarnaast kan ik je vertellen dat de minipaarden die op dit dieet staan de hele dag door staan te knabbelen. Dus daar zit geen probleem.