Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sharani schreef:Ik las ergens dat het grote probleem wordt gevonden dat de paardjes niet lang genoeg iets te kauwen hebben, maar dat hebben ze dus wel. Alleen is dat bij mij een mengsel van compact gras,lucerne pulp en graan met muesli.
Dus dan hebben ze niet meer of minder kans op maagzweren dan anders gevoerde paarden.
WildWings schreef:Maar dan houd je nog een deel showpaarden zonder de symptomen over, die er wellicht wel last van ondervinden maar waarbij dat van buitenaf niet direct merkbaar is. Edit: dat is eigenlijk wat jij dus zegt, sorry
Plus dat rijpaarden dus doorgaans ook niet onbeperkt hooi krijgen, zeker sportpaarden niet, om diezelfde reden dat dat met showpaarden niet gedaan wordt (het 'vol' worden, toch?). Dus de hoofdoorzaak blijft een verkeerde voeding, waarbij bijzaken als stress (net zoals dat het bij mensen doet trouwens) ook een rol spelen.
Sharani schreef:Ik las ergens dat het grote probleem wordt gevonden dat de paardjes niet lang genoeg iets te kauwen hebben, maar dat hebben ze dus wel. Alleen is dat bij mij een mengsel van compact gras,lucerne pulp en graan met muesli i.p.v. hooi.
Dus dan hebben ze niet meer of minder kans op maagzweren dan anders gevoerde paarden.
WildWings schreef:Eponastable, klopt volgens mij ook hoor, van de paarden op hout/zaagsel met weinig hooi. Maar als er bijv. alsnog 3-5 keer per dag een goed aantal dikke plakken wordt gegeven, hebben die paarden toch nog veel te kauwen waardoor stoffen in het speeksel het maagzuur neutraliseren = minder kans op een maagzweer. Als een paard maar 3x per dag een plakje hooi krijgt en verder ook binnen staat dan kauwt het paard erg weinig en is er inderdaad weer meer kans op ontwikkeling van een maagzweer... Dus hangt er ook weer vanaf hoeveel hooi de dagelijkse plakjes hooi zijn
Sharani schreef:Ik las ergens dat het grote probleem wordt gevonden dat de paardjes niet lang genoeg iets te kauwen hebben, maar dat hebben ze dus wel. Alleen is dat bij mij een mengsel van compact gras,lucerne pulp en graan met muesli.
In het voorbeeld in de beginpost wordt deze mix maar 2 of 3 keer per dag gegeven, ik neem aan dat ze daar niet 16-20 uur op kunnen kauwen, of wel? Als dat wel zo is, dan heb je indd volledig gelijk
WildWings schreef:Maar annelies, heeft dat met de discussie te maken? Hoewel ik het wel met je eens ben dat je niet dingen moet roepen waar je zelf niet achter staat, mocht je dat bedoelen![]()
Maargoed, terugkomende op je hoofdvraag, als ik een eigen paard had ging ik toch op zoek naar een 24/7 weideplekje met schuilstal voor ik een paard kocht, waar in de winter dan onbeperkt wordt bijgevoerd met ruwvoer.
Eponastable schreef:Blijkbaar heeft het wel nut om water te onthouden anders zouden ze het niet doen maar inderdaad dit lijkt alles behalve gezond.
anneliesdj schreef:Eponastable schreef:Blijkbaar heeft het wel nut om water te onthouden anders zouden ze het niet doen maar inderdaad dit lijkt alles behalve gezond.
Dat vind ik niet zo'n sterk argument![]()
Er zijn ook heel veel sport en recreatiepaarden die maar gewoon een paar kilo biks krijgen zonder dat de eigenaar er ooit over nagedacht heeft hoeveel of zelfs een zinnige redenatie heeft waarom er basis/sport/prestatie/draver/muesli enz gevoerd wordt.
Ik vraag me af wat de redenatie is, van minder water drinken val je niet af, om goed af te vallen moet je juist meer water drinken. En ze zullen vast niet denken dat water omgezet wordt in vet? Of dat het teveel aan water rechtstreeks resulteerd in 'stalbenen'?
Dus ben ik nog steeds nieuwsgierig naar een argument.
Geld eigelijk ook voor bietenpulp want daar kan een paard net zo goed dik van worden als van hooi.
WildWings schreef:Ho ho Marije, ik zeg niet dat ik het niet geloofIk vraag me alleen af of je met het rantsoen van de beginpost wel echt je paard zo lang laat kauwen. Zolang je paarden genoeg aanbiedt om aan die vele uren kauwen per dag te komen dan zit het indd wel goed, maar 16-20 uur per dag is wel erg veel hoor, dat is dus praktisch 'onbeperkt'. Ik ben dan benieuwd of iemand bijv. maten heeft van hoeveel bietenpulp het dan is, of een foto van hoeveel er in de bak gaat? Niet dat ik het niet geloof, maar ik ben er dan benieuwd naar hoeveel het nu uiteindelijk is om zoveel kauw/eet-tijd te geven met maar 2-3x voeren.
WildWings schreef:Dorien1 schreef:WildWings: even een opmerking tussendoor:
epona heeft een pracht van een schimmelhengstje staan die ik zag op mhce vorig jaar en waw! Dat beestje zag er echt niet ongelukkig uit en was bloedmooi qua bouw/vorm...
Dus qua voeding denk ik dat je haar niet terecht hoeft te wijzen.
Niemand hoeft hier trouwens iemand terecht te wijzen. Ik vind het héél jammer dat op bokt zo'n reacties maar normaal zijn.
Ik wijs niemand terecht qua voeding, ik geef alleen wetenschappelijk onderbouwde argumenten en tot nog toe ontvang ik GEEN wetenschappelijk onderbouwde argumenten terug, ook van jou niet.
Dat wie dan ook zijn paarden er ondanks een slecht dieet toch goed bij staan, zegt helemaal niets. Ten eerste weet je niet wat er zich van binnen afspeelt (bijv. maagzweren zijn NIET altijd zichtbaar aan de buitenkant qua gedrag / lichamelijke klachten, etc) en ten tweede, nouja, het argument over roken ga ik niet voor een derde keer geven, zoek dat maar terug
WildWings schreef:Heb je uberhaupt wel de links gelezen die ik heb gegeven? Over maagzweren? Beetje lastig ontkennen dat iemand ooit problemen heeft gehad met dergelijke voeding (te weinig ruwvoer) terwijl zo'n 60% van de paarden maagzweren heeft, en onder renpaarden zelfs 90%.
russel schreef:Wat zijn dan die symptomen, zoals bij dat veulen??
Zou je bijna denken dat het veulen wormen had en dat al in de baarmoeder van de moeder heeft gekregen.
WildWings schreef:Ho ho Marije, ik zeg niet dat ik het niet geloofIk vraag me alleen af of je met het rantsoen van de beginpost wel echt je paard zo lang laat kauwen. Zolang je paarden genoeg aanbiedt om aan die vele uren kauwen per dag te komen dan zit het indd wel goed, maar 16-20 uur per dag is wel erg veel hoor, dat is dus praktisch 'onbeperkt'. Ik ben dan benieuwd of iemand bijv. maten heeft van hoeveel bietenpulp het dan is, of een foto van hoeveel er in de bak gaat? Niet dat ik het niet geloof, maar ik ben er dan benieuwd naar hoeveel het nu uiteindelijk is om zoveel kauw/eet-tijd te geven met maar 2-3x voeren.
Dorien1 schreef:En meer dan 90% heeft dit omdat ze continu of bijna continu op stal staan. Niet perse een oorzaak bij voeding. Iemand in mijn klas heeft daar een eindwerk van gemaakt. Je kan het opvragen terug op hogent, gewoon even langsgaan of bellen.
Paarden krijgen wel degelijk genoeg ruwvoer, alleen zijn bv. wortelen dit ook. Dus de vorm van ruwvoer kan wel wisselen zonder probleem.
Takke schreef:Wildwings ik zie je constant klagen dat niet iedereen je berichten juist leest.
Op pagina 5 staat een compleet verslag van wat ik mijn show mini's voer en blijkbaar heb je dat dus ook niet gelezen.
Daarnaast de bewijsvoering die je telkens aangeeft laat geen één keer zien dat de wijze van voeren die ik hanteer daadwerkelijk slecht is. Het geeft eigenlijk alleen aan wat goed is of ik lees het verkeerd.
Ook kwam ik een vraag tegen over een wetenschappelijk onderzoek of deze wijze van voeren nu goed of slecht is.Ik ben hier druk mee bezig om hier mensen voor te vinden die mij hier mee willen helpen want deze is er dus niet.
Zoals ik zelf ook al aangaf: Zolang ik geen wetenschappelijk bewijs heb dat deze wijze van voeren slecht is blijf ik op deze wijze voeren. Ik ken 10 tallen stallen in Amerika die al jaren op deze wijze voeren en die hebben de problemen niet welke jullie telkens roepen. Ik praat dan ook over stallen met grote aantallen in show minipaarden
WildWings schreef:Tja, ik vind dat je een paard onbeperkt toegang tot ruwvoer moet geven, en daar zullen ze inderdaad wellicht 'vol' van worden, maar er zijn oplossingen om dat voor zover mogelijk toch in te perken. Hooi is volgens mij ook wel minder rijk dan kuil, dus dat zal sowieso al schelen, evenals bijv. het brok weglaten en het hooi op een andere manier aanbieden (in een net of ruif waardoor er kleinere happen genomen moeten worden, wat bij grazen van meestal niet enorm lang gras toch ook wel het geval is).