Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:33

touchofpink: zo heb ik het gedaan en echt maar een paar wiesencobjes door haar normale voer gedaan ... ze vindt ze echt vies.

Waarom 3 cm mazen paardje pesten zou zijn begrijp ik niet zo. Als ze op de wei staan werken ze het gras ook niet met mondenvol tegelijk naar binnen ... Zolang ze er iets doorheen krijgen is het goed. Ze worden er vanzelf handig mee.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:41

Francis:Ik zal moren nog eens beter gaan kijken naar de ingredienten van de EM dan, ik was al niet zo heel blij met de tarwe maar als er ook nog eens dextrose inzit moet ik missschien toch maar beter een omegaolie ofzo gaan voeren...

Mac: Wat apart toch hé dat paarden zo verschillende smaken hebben? Max at het echt meteen met heel veel smaak! :9

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:15

Francis schreef:
Hoe dat die paarden daar vooral met rijden 'kriebeliger' van werden. Lastiger te zadelen, renneriger, bokkerig... te fris zeg maar. Alleen de paarden die grasbrok kregen vertoonden dat gedrag en hoewel ze zelf ook iets hadden van 'dat kan niet', hebben ze om te testen de paarden toch van de brok afgehaald. .

:D Ik heb gisterenavond les gehad en een uur lang op een bom gereden 8-)
Veel hoge school sprongen gemaakt, gebokt en gek gedaan. Ennnnooorrrmmmmmmmm vrolijk }>
Bente zou Feline rijden maar dat ging niet, die kon niet eens opstappen en ze heeft haar enkelbanden gescheurd dus na mijn uurtje les heb ik nog een rondje bijzondere bokken gereden op Feline.... :=

Nu had ik 5 dagen niet gereden en Bente ook niet dus ik weet niet waar het van kwam maar opvallend was het wel.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:18

Ik heb inmiddels ook de wiesencobs besteld, samen met een supplement van NAF. Ben benieuwd! :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:24

Is ook zo Mac, al grazend gaat het ook maar met sprietjes tegelijk.. 't was ook meer zo'n penny-gevoel van mij waar ik dus inmiddels op aan't terug komen ben. Ik overweeg nu toch ook maar een nieuw net. Maar dan moet het eerst droger worden, nu hangt het net onder 't afdak waar Ben Gimly nog niet bij laat. Wel als er geen eten is, 's ochtends staan ze met z'n tweetjes in de stal of onder 't afdak, maar met eten blijft Ben nog wel eikelig doen. Ik voer momenteel dus toch weer meerdere hoopjes op de grond in de paddock zodat Gimly van 't ene bultje naar 't andere kan als Ben hem weg stuurt. Die kleine heeft z'n hooi hard nodig, zo dik issie niet. Als het droog wordt wil ik zien da'k toch bestrating rond de hooinetplek maak. Des noods maar niet tussen de bomen waar ik hem gepland had maar tussen twee palen op een stukje stoep ofzo...

Tjee Vera.. da's wel typisch... Is het normaal dat ze zo zijn na een paar dagen stilstaan? Je hebt ze neem ik aan wel es vaker een paar dagen niet gereden?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:27

francis, heb jij op stal dan ook een net? Ik vind dat nl toch wel een eng idee! Al zit ik de laatste tijd wel na te denken over een net die je aan de wand bevestigd. Alleen zit ik dan weer met het feit dat ze dan hun hoofd moeten kantelen om er wat uit te plukken. Ik wilde eigenlijk zo'n bak maken net als die van hartog, maar dan even groter :+ Maar dan vind i khet weer zo eng als ze hun benen in die bak gaan gooien..

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:38

hmm.. ik hoop toch dat mijn merrie er niet van gaat veranderen. Mijn 25 jarige ruin zou ik eigenlijk niet zo erg vinden als die wat kriebeliger wordt, dan blijft ie ook wat fitter :+ Maar mijn merrie ben ik nu aan het beleren en ben eigenlijk hele blij dat ze eindelijk eens rustiger is.. Nou ja goed, zij is in ieder geval een goede graadmeter om te testen of ze inderdaad zo kriebelig worden van de cobs..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:45

Je bent bang dat ze met hun voeten in de netten blijven hangen SuperSmurf? Met die kleine maasjes kan dat niet. Als je bang bent dat ze gaan maaien oid en in de ophanging terecht komen, dan zou je misschien zoiets als zo'n panieksluiting van zo'n anti-hang halster er tussen kunnen monteren ... maar eerlijk gezegd heb ik er nooit dergelijke problemen mee gehad.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:49

Smurf, ik heb een los hangend hooinet in de stal en onder 't afdak nu zo'n groot hooinet van 2 meter. Die hangt tegen de muur aan, laag bij de grond. D'r in vast zitten gebeurt niet, daar zijn de mazen te fijn voor ('t zijn dus beiden wel fijnmazige hooinetten, niet die goedkope met 10cm. mazen die je overal koopt). Het loshangende hooinet deed ik eerder toen hij in pension stond met het koord achter een aantal spijlen langs. Ik had daar een musketon aan gemaakt en die musketon maakte ik dan weer aan de onderkant van't hooinet vast. Zo hing hij strak tegen de spijlen en ook als hij leeg was kwam' ie niet laag te hangen zodat ze er niet verstrikt in kunnen raken. Dat is op m'n huidige plek geen optie meer dus daar moet ik nog wat op verzinnen.

Ik heb ook een heel mooie gazen hooibak maar Ben eet daar niet graag uit. Hij rammelt wat dus Ben schrikt snel als hij er een keer tegen aan stoot ofzo. Met minder getraumatiseerde paarden is zo'n bak op zich ideaal, de kleintjes kunnen via de zijkant hooi eten en Ben vanaf de bovenkant. Ik wilde er nog een gazen bovenkant op maken die met het hooi mee zakt maar omdat ik hem nu niet meer gebruik heb ik dat nooit gedaan. Bak is te koop overigens...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:56

Ik heb de XL versie gekocht van Hartog Hooibakken.
ik doe er gewoon hooi in en ze staan los op de grond. Gaat prima. Er zou alleen een shetlander met zijn hoefje tussen kunnen, daar hoef je echt niet bang voor te zijn.

Ze staan wel vaker stil hoor en dan is ze ook erg vrolijk maar nu was ze opvallend vrolijk :D
Ik kijk het gewoon aan!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:59

Ik ben wel benieuwd. Op zich hoeft 'frisser' geen probleem te zijn natuurlijk, voor sommige paarden is't zelfs prettig. Maar wanneer je al een stuiterballetje hebt en ze reageren zo, dan is't minder. Voor m'n vriendin is het niet handig omdat dat ook een paard met verleden is die nog wat hyper kan reageren en voor mij met Ben zou het zeker niet handig zijn als het zo is. Ik wil het dus ook nog wel gaan uittesten als het weer wat droger is...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:10

nou ik heb dus al een stuiterballetje en het gaat nu nét goed, dus ik hoop niet dat ze er extra op gaat reageren.. Dus even in de gaten houden

En ja, daar ben ik dus bang voor. Ik heb dus 1 keer een hooinet gehad op stal en daar is ze in gaan maaien met als gevolg dat ze een nacht lang met dat touw dat boven het net zit zeg maar om haar been heeft gestaan. Stalhouder heeft het los moeten snijden zo strak zat het.. Dus dan heb ik liever wat extra kosten aan extra hooi wat ik moet geven omdat z ehet verspillen of te snel op eten dan een paard met een doorgesneden pees..

Die equi herbs en pre alpin compact lijkt me trouwens ook wel wat. Het moet alleen wle betaalbaar blijven allemaal :+ maar dan zou je misschien om de dag zo'n baaltje van die compact erbij kunnen gooien ( ik heb dus 2 van die veelvraten :+ ) en dat evt aanvullen met elke dag wat equi herps? Ik las alleen op de website dat je die equi herbs aan moest vullen met de natural base. Dus dan zit daar misschien nog steeds nietvoldoende vitamine en minelaren in?

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:22

Ik voer ook de wiesencobs van agrobs aan mijn paardje hij is juist veel rustiger geworden sinds ik van pavo,treurniet, subli en havens af ben (dit kreeg hij niet tegelijkertijd hoor maar dat is wat ik uitgeprobeerd heb)
Ik wel de wiesencobs niet Noah krijgt ze ook echt zodat die op zijn voer echt moet kauwen anders slikt die zijn brok heel door en sinds hij de wiesencobs krijgt is de tijd dat die met zijn brok bezig is 3x verdubbeld

Hij krijgt nu

Ochtend
1/4 High fibre nuts (dodson en horrel)
1/4 wiesencobs (agrobs)
1 schepje zeewier (ivm zand eten)
3 pompjes lijnzaadolie (ivm een droge huid)

tussen de middag;
1 Grote plak kuilgras

Avond
1/4 High fibre nuts (dodson en horrel)
1/4 wiesencobs (agrobs)
1 schepje zeewier (ivm zand eten)

Van mij later op de avond;
1/4 leisure mix(dodson en horrel)
1/4 wiesencobs (agrobs)
Als die gereden/gelongeerd heeft voeg ik er nog 1/4 leisure mix aan toe

Voor de nacht
1 grote plak hooi
Laatst bijgewerkt door _Noah_ op 09-12-09 14:36, in het totaal 2 keer bewerkt

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:30

noah, bedoel je dat ie sochtends en savonds dat gevoerd krijgt en dat jij zelf oo knog voert? Ik snap je schema niet helmaal :o

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:36

heb het even aangepast

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:47

Krijgt hij maar 2 keer een plak hooi/kuil? 's Ochtends en 's avonds geen hooi?

die D&H voertjes zijn zo mooi he, de Safe and Sound is er nog zo een. Zó jammer dat er toch weer melasse in zit... Dat was voor mij de rede om cobs te gaan voeren. Ik wil die suiker niet.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:52

ik zat ook al naar die natural base te kijken, maar ook daar weer 30% melasse/zetmeel.. Ja dat wil ik dus niet!

Noah, het viel mij ook al op dat je vrij weinig ruwvoer voert? Of heb je van die hele grote balen?

Ik wil denk ik het volgende gaan voeren: ( ze staan snachts op stal en overdag op de paddock en helaas.. z ekrijgen daar geen ruwvoer.. )

1/4 wiesencobs + 60 gram supplement
2 a 3 plakken hooi voor de nacht
1 baaltje pre alpin compact om de dag
wortels
en dan sochtends nog 1 plakje hooi.

Lijkt weinig, maar ze staan nu op 3 plakken hooi en dan ligt de hele wand bezaaid met hooi. Daar doen ze de hele nacht mee. Sochtends hebben ze genoeg aan 1 plak hooi, want meer eten ze niet omdat ze naar buiten willen.
En liever voer ik dan elke dag die pre alpin compact, maar dat kan ik simpelweg dan niet betalen... :o

Kan ik dan niet overdoseren door het supplement dat ik bij geef?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:02

Als je het supplement gewoon geeft zoals aangegeven staat doceer je niet over. Je kunt dan zoals ik doe aan de onderkant van het advies gaan zitten omdat je cobs al 'rijk' zijn.

Maar bedoel je dat ze de hele dag niks te eten krijgen op de paddock? Sorry, maar dat vind ik echt fout. Snap dat je dat niet volledig in de hand hebt maar dat zou voor mij een rede zijn om niet op zo'n pensionstal te gaan staan.
Zou het geen optie zijn om een bak met zo'n compactblok op de paddock te geven dan? Dan hebben ze in ieder geval nog íets.

oh.. als je geen suikers wilt voeren zou ik de wortels achter wege laten. Als érgens veel suiker in zit...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:05

ze staan met nog 15 anderen op de paddock.. En ja ik weet dat het niet goed is en zou het heel graag anders willen, maar ik heb er 2 en die kosten me nu al 400 per maand. Ik kan simpelweg iets anders niet betalen. ( en nee dat was niet gepland, ik heb mijn toen nog 24 jarige vz paard overgenomen van zijn eigenaresse toen ik mijn merrie kocht. Zij kon hem niet meer verzorgen en ik wilde hem niet kwijt ) Dus af en toe is het gewoon roeien met de riemen die je hebt..

Wortels zitten veel suikers in, weet ik, maar ze krijgen er maar 3 per keer. Dat valt dan toch wel mee?

En onderkant van het advies is dan toch 60 gram? Mijn merrie wordt nu beleerd en moet dus wel licht aan het werk, maar ga ervanuit dat 60 gram dan wel voldoende is.

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:07

@ Supersmurf, De Equiherbs, net zoals alle andere voeders in het Equifyt gamma kunnen aangevuld worden met de natural Base, (20%), echter, dit is niet noodzakelijk.

Equiherbs kunnen vergeleken worden met de Wiesencobs van Agrobs.

Het is wel zo, dat indien je alleen Equiherbs voert je niet alle vitaminen en mineralen eruithaalt die nodig zien. Je kan dan het beste een kompleet supplement toevoegen aan het dieet.

Die Pre Alpin compact kan je ook als extra geven, dit hoef je dus echt niet elke dag te doen. 1 "brok" vervangt 1 kilo hooi eventueel als je dit zou willen.

P.s., als je een fijnmazig hooinet hebt lopen ze praktisch geen kans om ertussen te komen met hun hoeven.

Mocht je meer info hebben kan je mij altijd PB'en over bepaalde producten!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:12

ok, dan zit ik denk ik nu wel goed met mijn schema. Mochten ze nou erg kriebelig worden van de wiesencobs kan ik misschien altijd nog over op de equiherbs.

Dan zouden ze het met die pre alpin compact wel kunnen doen met 1 brok om de dag.

En het hooinet, ze kwam dus ook niet tussen de mazen, maar dat koord waarmee je het hooinet ophangt, dat kwam om haar benen heen. Nu had ik hem dan waarschijnlijk beter vast moeten knopen, maar daardoor vind ik het wel een beetje eng.

Wat vinden jullie dan van zo'n net dat je tegen d ehele wand aan kunt spannen? Als je dat goe dvast maakt kunnen z ehet nie los maken. Het enige waar ik dan over twijfel is of ze dan niet hun nek forceren, omdat ze hun hoofd moeten kantelen om het eruit te trekken.

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:16

Supersmurf, welke wiesencobs heb je eigenlijk besteld?

vwb de wortels, als ze niet insulineresistent zijn, dan maakt het niets uit of je wortels voert.. kunnen ze niet tegen suiker dan maakt het wel degelijk uit.. zelfs als je zelf een pinda-alergie hebt.. een beetje is alsnog heel erg.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:20

hmm nee, als ze met meer op een paddock staan is dat geen optie.

Ik snap dat je moet roeien met de riemen die je hebt hoor, is ook geen kritiek naar jou direct, ik snap zulke pensionstallen alleen niet... volgens mij weet elke paardeneigenaar toch onderhand wel dat een hele dag niet eten niet goed is voor een paard... En als je dan wel 200 euro per paard moet betalen mag je toch een beetje verzorging verwachten. Waar betaal je dan voor, als je zelf ook je krachtvoer al moet kopen...

Nee, 3 wortels is niet veel, maar voor bijv. een paard wat gevoeling op suiker reageert wel. Omdat je zei dat je geen suiker wilde voeren.
Ik weet uit m'n hoofd niet wat het advies is voor een paard zoals jij, gewoon kijken wat de fabrikant aangeeft en dan aan de lage kant gaan zitten, dan zit je goed.

Ik heb zo'n hooinet nu tegen de wand, normaal vrij hangend tussen twee bomen maar laag bij de grond. Ik heb niet 't idee dat hij z'n nek forceert, dat idee had ik veel meer toen ik het vrij hangend net nog had. Dat kwam mee omhoog als hij er hooi uit wilde plukken en dus moest hij veel harder 'rukken' om er hooi uit te krijgen. Nu hangt het net gewoon vast en het hooi wat hij pakt komt er ook uit, dus is er minder kracht voor nodig. Met die fijne mazen moeten ze sowieso al meer 'prutsen' omdat ze er geen hele happen uit kunnen trekken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:31

Ik kom ook even binnenvallen hiero :D

Ik heb die grote netten nu al dik 3 jaar en nog nooit is er een paard door verwond. Eén keer is er een voorsluiting van een deken achter een net gehaakt en die overleefde het niet :D

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:33

Francis schreef:
Krijgt hij maar 2 keer een plak hooi/kuil? 's Ochtends en 's avonds geen hooi?

die D&H voertjes zijn zo mooi he, de Safe and Sound is er nog zo een. Zó jammer dat er toch weer melasse in zit... Dat was voor mij de rede om cobs te gaan voeren. Ik wil die suiker niet.

Het zijn wel grote, dikke plakken, maar dat is als je gebonden bent aan een pensionstalling, maar het hooi doet die mee tot de ochtend. Ook 1 van de redenen om de wiesencobs te voeren omdat van ruwvoer gemaakt is

Met het D&H voer is het voor het eerst dat die niet dik en druk word van het krachtvoer

SuperSmurf schreef:
Noah, het viel mij ook al op dat je vrij weinig ruwvoer voert? Of heb je van die hele grote balen?

Het zijn van die mega grote balen en flinke dikke plakken.

In de ochtend word zijn boks uitgemest, gaat hij de molen in en er ligt dan in zijn stal stro klaar waar hooi doorheen gemengt is, hij staat op zaagsel omdat hij van het stro blijft eten tot er bijna niks meer over is hoeveel je dr ook in gooit