Psylliumzaad: wie, wat, waar en hoeveel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:16

singasong schreef:
Breghje schreef:
<<< omdat ze zo koliekgevoelig is. >>>

Waarom geef je haar niet eens http://www.paardendrogist.nl/product/12 ... rd/102110/ in combinatie met http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... rd/102109/

Het is bij Bregh specifiek het zandeten waardoor ze koliek heeft gekregen vorig jaar, er zijn toen 8 emmers uit haar darmen gehaald en ze blijft het zand stug eten. Ze krijgt dus voer dat snel passeert, met husk om het zand in beweging te houden, en olie om te zorgen dat de mest soepel blijft. De koliekaanval van afgelopen week was omdat ze de spelregels heeft veranderd, vorig jaar mestte ze mooi op kuil, en dit keer verstopte ze ervan...

Wel lief dat je zoekt voor mijn monster! :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:18

amber18 schreef:
Tja, ik weet niet wat voor handen jij hebt... :D Maar dat kan bijelkaar toch wel wel bijna een halve kilo zijn; heb je het wel eens nagewogen? Daarbij bevat slobber vaak de dubbele hoeveelheid olie van gewone brok/muesli (weet niet hoe dat bij die van Havens zit, de gehaltes staan niet op internet), dus dan zit je met een kwart kilo ook al op een mooie hoeveelheid.

Hihihi, volgens kenners heb ik smurfenhandjes. Ik heb het niet nagewogen, maar het is alles bij elkaar de bodem van een emmer. Zou best een kwart kilo kunnen zijn hoor, ik heb idd voor Marstall gekozen omdat het hoogwaardig voer is en ik niet veel hoef te geven. Zeker niet gezien ze van kijken naar gras al dik wordt....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:19

Breghje schreef:
singasong schreef:

Het is bij Bregh specifiek het zandeten waardoor ze koliek heeft gekregen vorig jaar, er zijn toen 8 emmers uit haar darmen gehaald en ze blijft het zand stug eten. Ze krijgt dus voer dat snel passeert, met husk om het zand in beweging te houden, en olie om te zorgen dat de mest soepel blijft. De koliekaanval van afgelopen week was omdat ze de spelregels heeft veranderd, vorig jaar mestte ze mooi op kuil, en dit keer verstopte ze ervan...

Nou, ik vraag me namelijk af je je de darmen van je paard niet te lui maakt als je voer geeft wat te snel passeert?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:27

singasong schreef:
Breghje schreef:

Nou, ik vraag me namelijk af je je de darmen van je paard niet te lui maakt als je voer geeft wat te snel passeert?

Daar denk ik idd ook wel eens aan, maar daar staat tegenover dat ze behoorlijk grof hooi krijgt bijgevoerd wat ze ook rustig moet eten en goed kauwen. An sich krijgt ze de slobber ook tegen de kolieken, de olie moet ervoor zorgen dat ze niet verstopt raakt net als van de week met de kuil. Raakt ze goed verstopt dan kan het einde verhaal zijn voor haar. Ze mist ook een stuk darm, dus dat lui zou best kunnen ook al omdat de hoeveelheid zand die verwijdert is vorig jaar, de grootte had van 2 basketballen. Eentje is eruit gehaald, eentje konden ze niet bij omdat die te diep zat en die is dus doorgespoeld. Zekerheid dat de darm weer de normale grootte aan zou nemen is er niet, dus de kans is altijd aanwezig dat het zand weer bezinkt in die lus waardoor ze weer verstopt zou raken. Dus het is kiezen tussen kwaden altijd helaas bij haar.

Bonny4life

Re: Psylliumzaad: wie, wat, waar en hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:15

ff misschien een vraag die al 100 x gesteld is...
hoe kan je het nu het beste voeren?
de husk? de vlozaden zeg maar? ik heb het nu binnen, de flohsamenschale....maar ik wilde het droog over het voer doen, maar kan dat nu wel of niet? of kan ik er beter iets water door doen? dan ga ik het namelijk overdag voeren, een extra voerbeurt, en krijgt ze in de avond minder.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:34

Ik ga iets minder dan de 45 gram voeren, Bregh heeft nu momenteel al iets vastere mest na de koliek van de week, en vandaag moest ze even stilstaan en moeite doen om de mest eruit te krijgen. Ook al omdat ze snel verstopt ga ik dus een paar dagen de helft geven, en dan puzzelen tot welke hoeveelheid de mest goed blijft. En dan maar weer mestmonsters nemen voor zand... zucht..

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:20

Bonny4life, het beste is om de husk door iets nats te voeren, slobber, geweekte grasbrok/bietenpulp oid. Wel direct voeren na het mengen anders wordt het een vastere klont dacht ik die moeilijk eetbaar is.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:43

Breghje schreef:
Ik ga iets minder dan de 45 gram voeren, Bregh heeft nu momenteel al iets vastere mest na de koliek van de week, en vandaag moest ze even stilstaan en moeite doen om de mest eruit te krijgen. Ook al omdat ze snel verstopt ga ik dus een paar dagen de helft geven, en dan puzzelen tot welke hoeveelheid de mest goed blijft. En dan maar weer mestmonsters nemen voor zand... zucht..

Waarom niet meer water toevoegen? Staat op de husk: bij diarree met minder water voeren en bij verstopping met meer water voeren. 45 gram wordt aangeraden om met 2 ltr. water te geven.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:44

Bonny4life schreef:
ff misschien een vraag die al 100 x gesteld is...
hoe kan je het nu het beste voeren?
de husk? de vlozaden zeg maar? ik heb het nu binnen, de flohsamenschale....maar ik wilde het droog over het voer doen, maar kan dat nu wel of niet? of kan ik er beter iets water door doen? dan ga ik het namelijk overdag voeren, een extra voerbeurt, en krijgt ze in de avond minder.

Aangeraden wordt als je 45 gram per dag geeft om het met 2 ltr. water aan te maken. Ik gebruik zelf de gewelde Wiesencobs om het doorheen te doen, nooit droog voeren!!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:47

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:31

Hallo,

Ik heb laatst nog een zak pshyliuim Husk, vlozaadvezels, bij drogisterij.net besteld. Echter volgens hun was dit de laatste zak omdat zij ze niet meer konden krijgen. Ik had dus altijd het merk Jacob Hooy. volgens Drogisterij.net zouden deze het niet meer maken.

Ik voerde deze vezels altijd droog door het voer heen met wat omegaolie en appelazijn. mijn ene paard at het zo wel op mijn andere paard niet, die eet keurig alles op behalve het poeder. Ik wil ze binnenkort weer een kuur van een week gaan geven maar hoe krijg ik het erin. Slobber zijn ze ook niet echt gek op, de geur vinden ze niet lekker. De dames zijn erg kieskeurig. Alle tips zijn welkom.

Waar bestellen jullie nu de vezels voor een normale prijs?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:36

Heb net een link gezet boven jouw post. En op de pag. hiervoor staan veel tips over het voeren van de vezels.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:30

singasong schreef:
Breghje schreef:

Waarom niet meer water toevoegen? Staat op de husk: bij diarree met minder water voeren en bij verstopping met meer water voeren. 45 gram wordt aangeraden om met 2 ltr. water te geven.

Ze krijgt slobber aangemaakt met een liter of 5 water wat in feite voor 2 handjes slobber al groentensoep is ;) . Ze drinkt daarbij ook nog eens haar gewone rantsoen, dus ze krijgt water genoeg binnen lijkt me. Echter doordat er nu nog amper gras is en ze hooi krijgt wat dus droger is, vermoed ik dat daarom de mest vaster is. En gezien zij onder geen voorwaarde mag verstoppen los ik het nu zo op. Da is op de hoogte uiteraard, en er wordt weer vaker een mestmonster genomen.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:08

Blacksmurf schreef:
Hallo,

Ik voerde deze vezels altijd droog door het voer heen met wat omegaolie en appelazijn. mijn ene paard at het zo wel op mijn andere paard niet, die eet keurig alles op behalve het poeder. Ik wil ze binnenkort weer een kuur van een week gaan geven maar hoe krijg ik het erin. Slobber zijn ze ook niet echt gek op, de geur vinden ze niet lekker. De dames zijn erg kieskeurig. Alle tips zijn welkom.

Waar bestellen jullie nu de vezels voor een normale prijs?

Halve pot appelmoes en wat warm water?
Met appelmoes eten die van mij alles! ;)

Ik voerde de husk trouwens wel droog, werd prima gegeten en het water drinken ze er zelf wel bij.
Misschien dat ik het een volgende kuur wel met slobber ga doen hoor, nog even bekijken.

Ennuhhh, zoals hierboven al geschreven: ik verkoop het in mijn webshop.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:12

Suusje1972: Ik heb vanmiddag 4 zakken bij je gekocht, want je bent er niet duur mee en een voorraadje is nooit verkeerd.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:18

romeorowan schreef:
Suusje1972: Ik heb vanmiddag 4 zakken bij je gekocht, want je bent er niet duur mee en een voorraadje is nooit verkeerd.

Ik zag je bestelling al!
Heb ze ook al verzonden vanmiddag, moest toch nog naar het postkantoor. :D

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:16

Geweldig, bedankt!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:51

Suusje1972: Ik heb de zakken binnen. Heerlijk als het zo vlotjes loopt :D

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:15

Toet toeoeoeoet, da's snel!
Ha ha, als ik het maar op voorraad heb kan het heel snel.

Ben benieuwd of ze het goed willen eten. Laat je dat nog even weten?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:51

Ja hoor hier eten ze het prima, ze krijgen het vaker.
Nu moet ik erbij zeggen dat als mijn paardenfamilie niet meer eet, dat ik als de donder de dierenarts moet bellen.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:58

Ha ha, bij mijn tinkers net zo!
Niet eten, dan echt doodziek...

Meng jij trouwens met water, of gewoon droog door het voer?

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:00

Ik heb net een doos husk in huis maar geen keukenweegschaal en ontbrekende keukenprinses genen...
Kan iemand misschien zeggen hoeveel die 45 gram ongeveer is? Beetje simpel gebracht. Dus bv ...(een kwart?)... van een theemok oid? Of hoeveel eetlepels. Ik zag hier wel ergens staan twee maar is dat dan die 45 gram? :o?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:40

Sybelle schreef:
Ik heb net een doos husk in huis maar geen keukenweegschaal en ontbrekende keukenprinses genen...
Kan iemand misschien zeggen hoeveel die 45 gram ongeveer is? Beetje simpel gebracht. Dus bv ...(een kwart?)... van een theemok oid? Of hoeveel eetlepels. Ik zag hier wel ergens staan twee maar is dat dan die 45 gram? :o?

Ik heb een weggooibekertje genomen (van 8 cm. hoog) en die net niet kunnen vullen, tot ongeveer een halve cm. onder de bovenkant.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:13

Bij mij was een grote eetlepel met een kop erop zo'n 15 gram.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:15

Dank jullie wel, daar kan ik wat mee. Het is dus heel wat meer dan die twee eetlepels (ik heb kleintjes) die genoemd werden. Vond het ook al zo veel water in verhouding. 8-)