Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
madamX schreef:lydtja schreef:Zomereczeem wordt veroorzaakt door het steken van de zgn 'knutjes'. Dit zijn een soort mugjes die bij runderen ook blauwtong veroorzaken. Als een paard hierdoor steeds gestoken wordt kan hij een overgevoeligheidsreactie geven en dan heeft hij dus zomereczeem. Als hij het jaar daarna weer (veel) wordt gestoken door deze knutjes krijgt hij weer dezelfde overgevoeligheidsreactie en gaat weer schuren. Die knutjes leven rond water en steken 's avonds laat en 's morgens vroeg. Dus gevaarlijk voor paarden die dag en nacht buiten staan. Je kunt het steken enigszins beperken door je paard op tijd binnen te halen en later buiten te zetten. (als het niet meer mistig is) Ook kun je je paard behandelen met speciaal vliegenspul voor runderen want schijnbaar goed werkt tegen deze beestjes. Relatie met gras is er dus niet. Wel zijn er bepaalde soorten voeder(supplementen) die goed zijn voor de vacht en manen waardoor ze minder makkelijker beschadigen of sneller herstellen.
Nope.
Het heeft alles met voeding en weidebeheer te maken; als je dat niet wil geloven negeer je ook de reacties van mensen die opmerkingen maken over hoe zij hun land hebben bemest....
De mugjes spelen ook een rol, dat klopt. Maar gek genoeg vraagt niemand zich af waarom die mugjes nu bepaald op dát stukje weiland voorkomen, en juist alleen maar op dát paard..... Mugjes komen alleen op paarden die een bepaalde smaak/geur aan het bloed hebben, en hoe zou dát nu komen....? En ja, ook het weiland speelt een rol qua vegetatie en vochtigheid. Helaas zijn er een aantal 'natuurgekken' die pleiten voor meer poelen en waterstroompjes in weilanden, niet wetende dat zoogdieren hier totaal geen profijt van hebben wegens bv mugjes of leverbot...
Floortje2002 schreef:ik gebruik Horsol. dit zijn druppels die de huid vernieuwen en de jeuk krijgt zo geen kans. de ZE is dus niet over maar het werkt iig! na een paar dagen zie je al schilfers, lekker laten zitten af en toe eraf borstelen en klaar. vorig jaar dacht ik dat het over was, het ging heel goed op de wei. tot ik ze 1 nacht had laten staan. toen was ze lekgeprikt. toen hoorde ik via via van horsol, dus meteen besteld. ze ging steeds van ellende op de grond liggen ze had zo n jeuk. echt zielig. gelukkig werkte de druppels al enkele dagen daarna.
niet iedere dierenarts kent het, als je nr van het flesje of fabrikant nodig hebt hoor ik het wel!
proberen waard.
gr leonie
AmySP schreef:Ik heb het boek ' Zomereczeem opgelost door voeding' van Nicolette Hebing gelezen, zij zegt o.a. dat ZE geneest door de paarden een jaar lang geen gras laten eten en daarna alleen gras te geven zonder kunstmest. Verder een dieet van bietenpulp en veendrenkstof.
Volgen meer mensen dit dieet en met welk resultaat?
Ik weet niet of het hier goed staat..