Zomereczeem opgelost door voeding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:06

het is net als hooi ruwvoer, maar je moet er wel krachtvoer bij geven, anders komen ze vitamine tekort.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:12

@ Knert, in pulp zit vooral de cellulose uit de biet, de suiker is er uit gehaald in de fabriek
het is dus het restje van de suiker produktie :)

als je pulp voert, moet je er iets bijgeven om de scheve C/F verhouding recht te trekken
zemelen combineren er goed mee om dit te doen .

daarnaast kun je er een vit/min supplement bijgeven(korrel of poeder vorm, het word door de pulp en zemelen gemengd, dus maakt op zich niet uit.
daarnaast hebben ze naast de pulp natuurlijk wel voldoende goed hooi nodig, eventueel aangevuld met een plakje stro ..(pulp is wel ruw, maar geen alleenvoeder :n )
bij dieren die meer energie nodig hebben(zwaarder in de arbeid etc) dan kun je er eventueel nog Subli EM bijgeven, geeft energie, maar niet in de vorm van koolhydraten en zetmelen welke in suiker om word gezet zoals dat met granen wel gebeurt

en hier word er regelmatig een kuurte zeewier door de pulp gegeven

voor de mensen met dragende merries, ik geef nu D&H mare & Youngstock en nog geen jeuk gespot

Anomien

Re: Zomereczeem opgelost door voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:23

@sonja..
oke dat van die scheve verhouding wist ik. Maar dat was toch ook bv met lucerne op te lossen? Mijn paarden krijgen veel hooi. 2x 15 kg per dag.. Dus 30 kilo voor 1 paard en een jaarling ponytje van net 1.30m. volgens de voedingscalculator van paardnatuurlijk valt het dan met die ene 1 tot 2 kilo pulp dan binnen de juiste marge! *in combi met hymalaya*.. daarnaast voer ik nog Subli zonder bij.

In de loop van de tijd wel eens veranderd met voer. De juiste balans hoop ik in dezer dagen gevonden te hebben. Vooral ik nu het merendeel door ruwvoer probeer op te vangen.... (het geluk van paarden aan huis en eindelijke alles zelf kunnen bepalen)

Zeewier heb ik, werkt goed. maar is zeker niet een aanrader om veel en lang te gebruiken. Schijnt een belasting te zijn voor *ik geloof* schildklier? *even zo uit het hoofd..weet in ieder geval wel dat het niet lang gegeven kan worden*

Het is niet zo dat ze eczeem hebben (al wil die grote nog wel eens schuren, maar ook wel weken/maanden lang niet).. Toen ik hem net had, had ie zijn hele staartwortel flink geschuurd. Volgens DA door stress wegens verhuizing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:38

madamX schreef:
lydtja schreef:
Zomereczeem wordt veroorzaakt door het steken van de zgn 'knutjes'. Dit zijn een soort mugjes die bij runderen ook blauwtong veroorzaken. Als een paard hierdoor steeds gestoken wordt kan hij een overgevoeligheidsreactie geven en dan heeft hij dus zomereczeem. Als hij het jaar daarna weer (veel) wordt gestoken door deze knutjes krijgt hij weer dezelfde overgevoeligheidsreactie en gaat weer schuren. Die knutjes leven rond water en steken 's avonds laat en 's morgens vroeg. Dus gevaarlijk voor paarden die dag en nacht buiten staan. Je kunt het steken enigszins beperken door je paard op tijd binnen te halen en later buiten te zetten. (als het niet meer mistig is) Ook kun je je paard behandelen met speciaal vliegenspul voor runderen want schijnbaar goed werkt tegen deze beestjes. Relatie met gras is er dus niet. Wel zijn er bepaalde soorten voeder(supplementen) die goed zijn voor de vacht en manen waardoor ze minder makkelijker beschadigen of sneller herstellen.

Nope.
Het heeft alles met voeding en weidebeheer te maken; als je dat niet wil geloven negeer je ook de reacties van mensen die opmerkingen maken over hoe zij hun land hebben bemest....
De mugjes spelen ook een rol, dat klopt. Maar gek genoeg vraagt niemand zich af waarom die mugjes nu bepaald op dát stukje weiland voorkomen, en juist alleen maar op dát paard..... Mugjes komen alleen op paarden die een bepaalde smaak/geur aan het bloed hebben, en hoe zou dát nu komen....? En ja, ook het weiland speelt een rol qua vegetatie en vochtigheid. Helaas zijn er een aantal 'natuurgekken' die pleiten voor meer poelen en waterstroompjes in weilanden, niet wetende dat zoogdieren hier totaal geen profijt van hebben wegens bv mugjes of leverbot...

Ik woon aan zee, de weide krijgt geen kunstmest, mijn paard geen krachtvoer, a kwaliteit hooi, mijn paard staat op een schrale wei en is geen cm te dik, eerder de slankere kant op. En toch nog ZE, we hebben geprobeerd zijn voedingstoffen aan te vullen met Marstall Force, dit is geen krachtvoer, alleen vitaminen en mineralen. Het helpt allemaal niets. Dus dat het altijd voeding gerelateerd is, vind ik onzin. Mijn paard wordt gevoerd, zoals een ieder hier geadviseerd wordt een ze paard te voeren en het helpt niets. Een deken volstaat hier en ik ga een paard niet pesten door in zijn up in een paddock te staan, terwijl de rest op de wei staat, dan maar een deken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:41

Floortje2002 schreef:
ik gebruik Horsol. dit zijn druppels die de huid vernieuwen en de jeuk krijgt zo geen kans. de ZE is dus niet over maar het werkt iig! na een paar dagen zie je al schilfers, lekker laten zitten af en toe eraf borstelen en klaar. vorig jaar dacht ik dat het over was, het ging heel goed op de wei. tot ik ze 1 nacht had laten staan. toen was ze lekgeprikt. toen hoorde ik via via van horsol, dus meteen besteld. ze ging steeds van ellende op de grond liggen ze had zo n jeuk. echt zielig. gelukkig werkte de druppels al enkele dagen daarna.

niet iedere dierenarts kent het, als je nr van het flesje of fabrikant nodig hebt hoor ik het wel!

proberen waard.

gr leonie

Je kunt het ook kopen bij de paardendrogist. Het zorgt voor huidvernieuwing. Maar ook met Horsol moet je gewoon nog een deken gebruiken. Het is geen anti knut middel. Gebruik het ook, maar de deken blijft gewoon.

Sonja_vR

Re: Zomereczeem opgelost door voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:30

@knert, luerne, zou ik even moeten checken, hier voer ik het niet want ze vinden het toch niet te eten :roll:
zeewier geven we hier ook in kuurtjes vorm, weekje of 4 tot 6 en dan een zelfde periode niet, door de hoeveelheid jodium de er in zit kan zeewier idd een impact op de schildklier hebben .

en stress kan idd een hele grote trigger zijn:j hier ook 1, die moest met spoed verhuist worden toen ze drie was ivm schimmel in het gras(ik gok atypische myopatie) dieren ziek en dood, ze kwam toen met opengeschuurd lijf uit de trailer terwijl ze voor die tijd geen plekje of symptoom had :n
sindsdien valt het mee, tenzij ze verhuisd of andere stress voor de kiezen krijgt ...

madamX, was het maar zo simpel dat het puur voeding en bemesting is :j dan hadden we het hier al opgelost, maar helaas, er spelen meer factoren mee dan alleen voer en bemesting van de weide

Shana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:58

Mijn Haflinger heeft ook een lichte vorm van ZE, ze staat op een wei die niet bemest wordt, maar in de zomer heeft ze toch last. Had nog niet van deze theorie gehoord. Maar voor mij werkt het in ieder geval niet.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:30

ik mag mijn weiland niet bemesten,

dus dat komt goed uit,
verder doe ik niks met het dieet, want hij gaat van april tot september 24/7 naar buiten met exceemdeken
gaat prima :+

AmySP schreef:
Ik heb het boek ' Zomereczeem opgelost door voeding' van Nicolette Hebing gelezen, zij zegt o.a. dat ZE geneest door de paarden een jaar lang geen gras laten eten en daarna alleen gras te geven zonder kunstmest. Verder een dieet van bietenpulp en veendrenkstof.

Volgen meer mensen dit dieet en met welk resultaat?

Ik weet niet of het hier goed staat :o ..

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:10

onze pony heeft natuurlijk zijn deken, en hij krijg biergist (poeder) door zijn brok. omdat hij het er anders allemaal uit blaast met zijn neus doen we er wat water of lijnzaadolie doorheen, zodat het een papje word.
Ik las vragen waarom voer te maken heeft met de mugjes die het hele problee opwekken,
door sommige voersoorten e.d word het bloed van de pony on-aangenaam en zullen de vliegjes er geen baat meer bij hebben oftewel, je pony word dan vliegvrij.
onze pony heeft nog niet geschuurd volgens mij maar ik laat voor de zekerheid gewoon de deken om, ben bang dat hij toch begint te schuren.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:32

Hé leuk dit topic is er nog, zie net dat ik vorig jaar ook gereageerd had hierin haha!

Inmiddels heb ik er nog een paard bij, ook een eczemer :9 :o , maar beide zijn nog steeds eczeemvrij!!!!

Twee uurtjes weidegang op BD land (al 30 jaar BD Biologisch Dynamisch dus hartstikke schoon) en heel grofstengelig hooi, verder geef ik magnesium bij, zeewier, en olie voor de huid. spelt en granen of wat musli of zemelen.
en nog wat biergist en knoflook, met biergist probeer ik nog wat uit

Beide doen het supergoed op dit dieet, en staan nog lekker zonder deken zonder enig teken van eczeem.
Mijn merrie is van dit:
Afbeelding
naar dit:
Afbeelding
En inmiddels is het nog de helft langer! *D