Subli EnergieKernMix

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Subli EnergieKernMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:27

Zou niet weten of dat het kwaad kan om maisvlokken te geven. Heb het zelf nog nooit gegeven.

O ja en luzerne krijg die van mij ook, maar dat gebruik ik hoofdzakelijk zodat hij zijn voer moet zoeken. Hij eet er namelijk omheen zover als dat lukt. Tong uitsteken

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:30

Maisvlokken krijgt ie al weken, maar ik weet niet of het kwaad kan om die in combi met subli zonder & merriebrok te voeren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:35

Dat zou ik dus ook niet weten. Maar als hij het daar al die tijd er al goed op doe dan zal het denk ik niet zo heel veel kwaad kunnnen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:36

Ok, ik schrijf het misschien krom, maar zit er mais in de subli zonder Clown Haha!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:42

Dit zit erin van papiertje van de zak zelf:

Grondstoffen:
Gerst ontsloten, Luzerne, Gersteschillen, Maïs ontsloten, Gerst, Luzerne Structuur,
Gepofte Maïs, Glucoline, Zonnebloemschilfers, Natriumchloride, Monocalcium-fosfaat,
Calciumcarbonaat, Magnesiumoxide, Voormengsel vitamines.
(38,0% van de genoemde grondstoffen hebben een expansieproces ondergaan.

Ja er zit wel mais in maar volgens mij maar in beperkte mate. Zal anders eens in het voer zelf gaan zoeken in wat voor een mate het erin zit. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Marcella op 19-12-08 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:43

Volgens mij zit er overal mais in. Hetzij gemalen, hetzij in vlokken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:45

Complete lijstje van wat erin zit:

Wat er op de zak staat:

Ruw eiwit 110 g/kg
Ruw vet 25 g/kg
Ruwe celstof 120 g/kg
Ruwe as 73 g/kg
Calcium 11 g/kg
Fosfor 5,7 g/kg
Magnesium 5,8 g/kg
Natrium 3,2 g/kg
EW paard 0,87
VRE paard 81 g/kg

Toegevoegd:

Vit. A retinol 11.000 IE/kg
Vit. D3 3.000 IE/kg
Vitamine E (E306) 104 IE/kg
Biotine 984 mcg/kg
Koper 10,4 mg/kg

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:47

Hm, in die mijten die ik nu voer zit ook mais, dus dan ga ik ervan uit dat het geen kwaad kan, ik voer namelijk geen hele tonnen mais erbij Haha!
Wat ik wel irritant vind van subli is dat ze het de ene keer in % vermelden en andere keer in gram.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:50

Mais is een langzame energie gever, in tegenstelling van granen dat is een snelle. Veel mais geven is op den duur ook niet goed, het is niet makkelijk verteerbaar en kan een bal vormen in de maag, maar ook verzuren in de darmen. Weet wel als je veel mais bij voert dat je hem knetter heet maakt op den duur.

Ik heb 2 weken maismeel gevoerd om mijn paard wat dikker te maken, hij was zo gek als een deur, met de mais gestopt en het was meteen over.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:54

#Ymke# schreef:
Hm, in die mijten die ik nu voer zit ook mais, dus dan ga ik ervan uit dat het geen kwaad kan, ik voer namelijk geen hele tonnen mais erbij Haha!
Wat ik wel irritant vind van subli is dat ze het de ene keer in % vermelden en andere keer in gram.

Dat doen ze met de luzerne en vind dat heel irri.

Maar dit kom van de zak zelf af en niet wat in de folder staat, want daar zit dus ook verschil kwam ik achter. Knipoog

Vind trouwens Subli Zonder ook super spul om slobber van te maken, maar dat doe ik dus alleen als ik gereden heb.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 19-12-08 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:55

Ik voer maisvlokken en daar krijgt ie krap een schep van per dag. Tja, misschien is dat wel hetgeen wat hem zo druk maakt ipv het mijten voer.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:37

Ymke, ik weet wel zeker dat het de mais is. Ik heb heel veel info ingewonnen over mais en het is mij ten sterkste afgeraden. Ten eerste schijnt het een suikerbom te zijn en ten tweede kan het makkelijk koliek veroorzaken. Zou eerst eens met de mais stoppen Ja en dat vervangen door bijvoorveeld bietenpulp.

En zou Marstall toch geen alternatief zijn als basisvoer en dat aanvullen met een aantal producten?
Mijn rantsoen bestaat nu uit 2 x 2,5 schep Marstall Naturell. Is ie iets van bijgekomen maar nog niet voldoende. Vind het wel heel mooi koud voor (en geloof me, die van mij is kneiterheet en ubersensibel)
Daarbij voer ik als ik gereden heb nu dus ook bietenpulp (Kwikbeet van D & H) met Subli EM bij. Eventueel zit ik nog te kijken naar de build up mix van D & H om door de bietenpulp heen te voeren als ie dus gewerkt heeft. Hij vindt het namelijk niet te vreten Haha!

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:38

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:41

Heb een proefemmertje van Marstall Naturell gehad, maar die van mij at het met hele lange tanden tot niet. Want ben aan het twijfelen geweest tussen Subli en Marstall, maar dit heeft me over de streep getrokken.

Moet ook zeggen het Marstall Naturell vond ik nogal muf ruiken en de Subli Zonder lekker kruidig. Ruik het iedere keer weer als ik het deksel van de ton open maak.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:44

Grappig want echt al onze paarden (8!) vinden het zalig om te eten en ook heel lekker ruiken.

Subli zonder en Marstall Naturell zijn overigens niet echt te vergelijken. Moet je maar eens op zoeken hier op bokt. In Subli schijnt nogal wat toegevoegd te zijn, minder dan in Marstall in ieder geval.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 13:41

Marstall heb ik al allerlei soorten geprobeerd, en dat werkt bij hem dus niet.
Nu ga ik twijfelen of het toch aan de mais ligt en dat die mijten toch wel goed werkt bij hem, of dat het toch de mijten is. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:46

#Ymke# schreef:
Ik voer maisvlokken en daar krijgt ie krap een schep van per dag. Tja, misschien is dat wel hetgeen wat hem zo druk maakt ipv het mijten voer.

Myten heb ik jaren gevoerd, vond het prima spul, het is voor mij te ver weg, anders zou ik het weer halen. Geloof mij maar van veel mais en een schep per dag is veel, worden ze heet, maar niet de eerste paar dagen, dat bouwt zich op. Is overigens wel een fijne energiegever, immers het wordt langzamer vrij gegeven, dus minder snel verzuring van de spieren, maar niet wenselijk als je al een heet paard hebt. Overigens bietenpulp heb ik ook zo een leuke ervaring mee. Heb ik het gevoerd in een winter dat ik niet kon rijden vanwege de sneeuw en hij veel op stal stond, dus ik dacht, toch een goede vezel, lekker volle buik, kan geen kwaad. Ik heb nog nooit zo een knots paard gehad, ik dacht eerst vanwege de winter, maar meneer was 3 dagen niet gereden. Bietenpulp laten staan en hij was weer normaal. Ook daar zitten suikers in.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 13:49

Hm, had jij ook de gerstemix?
En bedoel je dat jouw paard van bietenpulp ook heet werd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:55

Ik heb gerstenkorrels ooit gevoerd, is eigenlijk kippevoer Haha! daar worden ze idd sneller rond van, maar dat is echt heel veel energie. Van de bietenpulp wordt hij idd heet. Ik heb dus net zo een probleem als jij. Gewoon goed kijken welk voer goed aanslaat. Ik heb nu dus iets met de cavalor, mooie mest. HIj had een antibiotica kuur gehad en hij was weer aan de dunne mest. Toen heb ik per ongeluk een zak van Havens gekregen, de sportmuesli, helemaal niet de bedoeling, maar ik dacht, ach voer het gewoon, die ene zak. Meteen aan de spuitpoep. De Cavalor merriebrok gekocht, meteen na 1 dag aan de mooie balletjes en ik zag hem na 1 week al weer lekker groeien en niks heet of snel verzuring, maar gewoon lekker aan het werk. Na een week of 2 was die zak op, ik weer verder met het restant Havens, weer de volgende dag spuitpoep, dus die zak zit nu in de gliko Haha! .

Ik denk te veel suikers in de Havens, leuk voor kleine explosieve spierinspanningen, maar niet voor mijn paard. Nu dus weer aan de Cavalor, het weer mooie balletjes. Ben tot op heden nog heel tevreden. De week dat hij die Cavalor niet had gehad, zijn zijn ribben weer zichtbaar. Overigens krijgt mijn paard 2 x 4 plakken en 1 x 2 plakken hooi per dag, is dus 10 plakken per dag. Het gras gaat helaas niet, daar is het hier te zachte kleigrond voor. Maar tegen gras kan je niet op voeren, in de winter is het altijd weer balans zoeken en eventueel wat minder rijden, want alles wat je er af rijdt, moet je er weer aan voeren.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 13:58

Hm, dat voer van mijten heet gerstemix, daar zit dus echt gerst in, dat is dus ook een energiebrenger? Hij heeft nu ook hele mooie mest, maar gelukkig is hij daar niet heel gevoelig voor.
De mais ga ik meteen mee kappen vanaf vandaag. Zou er veel verschil zitten in jou probreed van cavalor en de meriebrok van subli? Ik wil namelijk niet teveel krachtvoer door elkaar gooien, dus geen 2 soorten muesli/mix omdat ik bang ben dat ik weer teveel ga voeren qua waarde's.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:59

Over dat heet worden van bietenpulp, daar zijn de meningen heel erg over verdeeld.
Mais voeren wil ik absoluut niet (durf ik ook niet - paard heeft koliekoperatie gehad vorig jaar), dus vandaar toch bietenpulp gaan proberen: vezels en imo minder suiker dan in mais (het smaakt ook echt niet zoet ofzo - zelf geproefd yegh).

In het topic wat ik hierboven noemde vind je veel interessante ervaringen van mensen die ook bietenpulp voeren of hebben gevoerd. De meningen lopen enorm uiteen.

Tis toch een kwestie van proberen denk ik.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:02

#Ymke# schreef:
Hm, dat voer van mijten heet gerstemix, daar zit dus echt gerst in, dat is dus ook een energiebrenger? Hij heeft nu ook hele mooie mest, maar gelukkig is hij daar niet heel gevoelig voor.
De mais ga ik meteen mee kappen vanaf vandaag. Zou er veel verschil zitten in jou probreed van cavalor en de meriebrok van subli? Ik wil namelijk niet teveel krachtvoer door elkaar gooien, dus geen 2 soorten muesli/mix omdat ik bang ben dat ik weer teveel ga voeren qua waarde's.

Ik weet wel zeker dat daar verschil in zit. Probreed vind ik er erg netjes uitzien en het ruikt ook heerlijk, een soort sinaasappel. Ik vind Subli niet zo een goed merk, ik heb ook te vaak muffe zakken gehad. Lange tijd Subli voeren heb ik een mat paard die niet goed op kleur was, gekregen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 14:03

Ik denk dat er ook een verschil zit in wat voor mais je voert. Maismeel zou ik nooit doen, hij krijgt nu maisvlokken. Bietenpulp lopen idd de meningen nogal uiteen en daarom durf ik het nog niet aan.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 14:03

russel schreef:
#Ymke# schreef:

Ik weet wel zeker dat daar verschil in zit. Probreed vind ik er erg netjes uitzien en het ruikt ook heerlijk, een soort sinaasappel. Ik vind Subli niet zo een goed merk, ik heb ook te vaak muffe zakken gehad. Lange tijd Subli voeren heb ik een mat paard die niet goed op kleur was, gekregen.

Grmbl, jullie brengen mij echt aan de twijfel!