[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:23

Ik zal kijken of ik een betere foto kan maken vandaag. Op deze foto vind ik hem ook niet te dun lijken, maar zonder zadel is ie echt anders. Al is hij wel al beter dan op die oudere foto die erboven staat. Hij was echt ribbig, had geen buik en zijn kont was ook echt puntig. Hij is wel al beter dus, dat ligt voor een groot deel aan het gras denk ik. Maar daarom wil ik iets vinden wat voor hem aanzet. Als hij straks van het gras af moet, moet ie ook op gewicht blijven. Gij krijgt vrij veel ruwvoer, dat is ook het eerste wat we hebben opgeschroefd, maar het maakt m niet dikker. Ik ben nu dus ook al ruwvoer met meer voedibgsstoffen gaan geven, lucerne mix. Misschieb dat ik hem daar ook wel meer van kan gaan geven.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:37

Nikka schreef:
pleiada schreef:
Oei klinkt niet goed..Ben bang dat de tandarts het niet helemaal goed heeft gedaan..Zoek voor de grap eens het topic op het belang van een goede tandarts

Dit zou in principe een goede tandarts moeten zijn. Gisterenavond begon hij toch weer sprietjes te eten, dus ik wacht het even af.
Ik zal eens wat seniores priores halen in de buurt.

Oké..Hou het in de gaten,helaas zijn er meer slechte dan goede gebitsverzorgers/tandartsen..Het is voor ons ook moeilijk in te schatten wanneer iemand wel of niet goed is omdat we niet goed in de mond kunnen kijken..Helaas heb ik er ervaring mee..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:48

pleiada schreef:
.
Oké..Hou het in de gaten,helaas zijn er meer slechte dan goede gebitsverzorgers/tandartsen..Het is voor ons ook moeilijk in te schatten wanneer iemand wel of niet goed is omdat we niet goed in de mond kunnen kijken..Helaas heb ik er ervaring mee..

Dit is een gecertificeerde paardentandarts/dierenarts. Paard wordt gesedeerd op de kliniek en met elektrisch precisie apparatuur behandeld. Hij laat je ook meekijken in de mond en geeft aan waarom en wat hij doet. Probleem is dat de kiezen grotendeels zijn weggesleten door ouderdom, maar voor de rest geen gekkigheid. Neemt niet weg dat er wel een probleem is helaas. Trouwens paard ook ontwormd. Maar wel bedankt voor het meedenken :)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:05

@ snoekiej; hou dan wel de calcium/fosfor verhouding in de gaten, als je lucerne bij gaat voeren. Die raakt hie heel snel door uit verhouding (Ca/P verhouding is geloof ik 2/1) , zorg dat je voldoende graan (haver oid) bij voert! Ben benieuwd naar de andere foto :)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:01

@ Argievai, bedankt voor de tip. Ik heb er idd op gelet toen ik lucerne kocht. Ik heb daarom voor lucerne-mix van Hartog gekozen. Daar zit iets in (weet zo gauw niet meer wat) om die verhouding in balans te houden :) De foto ga ik vanmiddag maken!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:10

ik ben voor mijn te magere merrie op zoek naar iets dat beter werkt dan wat ik nu geef...
ze krijgt als ik de stalhouder moet geloven ruim voldoende hooi, maar daar heb ik eerlijk gezegd geen zicht op. Ze staat dag en nacht buiten met schuilhok, dus ook op het gras. Helaas is de weide nu wat kaal en kan ze hier dus niet veel meer uithalen. Daarnaast krijgt ze, op de dagen dat ik er langs ga, zo'n 4 à 5x per week, 1 voerschep merriebrok + een scheut olie. Wat dus duidelijk geen verschil maakt in zo'n kleine hoeveelheden. Meer brok geven kan niet. Dan ontploft haar karakter en is er geen land mee te bezeilen.
Ik zoek dus iets anders, als extra bij het krachtvoer, of ter vervanging van het krachtvoer, wat dus geeeen extra energie geeft. Peerd moet nodig wat gewicht bij krijgen, en liefst nog voor de winter in gaat.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:58

Hier vermoedt DA bloedwormen... Iemand ervaring mee?

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:48

Oh Liesbeth DW... ik hoop het niet voor je meid. Afgelopen jaar erg mee aan het tobben geweest. Ik had echt een karkas op stal staan.... Was echt niet leuk... Goed naar je DA luisteren. Goed ontwormen, bloedonderzoeken (bij ons waren de mestonderzoeken steeds schoon!?! wat dus niet het geval was) herhalen en wij hebben daarnaast ook Haarlemmerolie gebruikt (nadat we al heel veel kuren hadden gehad en er nog geen verbetering was... dit wel echt naast de reguliere behandeling gedaan dus niet in plaats van) We hebben haar weer op gewicht gekregen met de pavo podogrow en slobber en heeeeel veeeeel hooi. Kan wel echt even duren heeft bij ons een half jaar geduurd tussen de constatering en het onderzoek waaruit bleek dat ze genezen was.... Maar ook nu blijft ze onder controle! Succes

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:55

Knullige foto's, maar deze heb ik vanmiddag gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding
Ik wilde vanmiddag nog merriebrok halen bij een zaak hier in de buurt, maar dat hadden ze niet op voorraad. Kon wel 2 weken duren zeiden ze :\ Dus ga het maar ergens anders halen.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:57

Mootje1980 schreef:
Oh Liesbeth DW... ik hoop het niet voor je meid. Afgelopen jaar erg mee aan het tobben geweest. Ik had echt een karkas op stal staan.... Was echt niet leuk... Goed naar je DA luisteren. Goed ontwormen, bloedonderzoeken (bij ons waren de mestonderzoeken steeds schoon!?! wat dus niet het geval was) herhalen en wij hebben daarnaast ook Haarlemmerolie gebruikt (nadat we al heel veel kuren hadden gehad en er nog geen verbetering was... dit wel echt naast de reguliere behandeling gedaan dus niet in plaats van) We hebben haar weer op gewicht gekregen met de pavo podogrow en slobber en heeeeel veeeeel hooi. Kan wel echt even duren heeft bij ons een half jaar geduurd tussen de constatering en het onderzoek waaruit bleek dat ze genezen was.... Maar ook nu blijft ze onder controle! Succes

Dankje! Hij is erg mager, maar verder lijkt hij wel okee. DA wacht de resultaten nog af, maar denkt al in die richting. Hij is in de opfok (is pas twee) netjes ontwormd.
Afwachten dus, en inderdaad goed het advies van de DA volgen...
Sowieso krijgt hij nog twee jaar om mooi uit te groeien, dus tijd genoeg om weer netjes op gewicht te komen :)

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:29

Gelukkig dan ben je er waarschijnlijk mooi op tijd bij. Lekker zeg dat hij tot z'n vierde mag volgroeien. Tegen die tijd doe je vast mee op een topic voor paarden die te rond zijn hihi... Succes hoor!

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:18

Laten we dat hopen, ja :)

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:04

Omdat er hier volgens mij redelijk wat mensen zitten die subli sp voeren, de vraag maar even hier.
Ik kan nergens vinden of je het met warm of koud water aan moet maken en ook wat de maximale duur ik dat je het aangemaakt kan laten staan. Op de zak staat dat het zes uur moet weken, maar hoeveel langer mag je het laten staan??

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:19

Met warm water gaat het weken sneller maar ik doe het gewoon met koud water.
Ik laat het minimaal 6 uur weken, maximaal 24 uur. Met warm weer maximaal 15 uur.
Vaak maken ik in de ochtend zijn avondmaal klaar en in de avond zijn ochtendmaal.
Je kan het voeren zolang er geen harde brokjes/stukjes meer inzitten tijdens het weken.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:53

Iemand van Subli vertelde door de telefoon minimaal 4 maar liever een dag van te voren klaar zetten dan korter laten weken. Ik zet het met koud in de week en doe er voor het voeren nog wat heet water bij. Ik heb het idee dat ze dat lekkerder vind....
@ Snoekij Behalve dat je paard inderdaad wat Ribbig is vind ik hem wel heel gezond een levendig eruit zien. Hij glanst mooi. Je voert zo te zien voldoende en aangezien je 'm ook al door de DA heb laten onderzoeken is het wel vreemd. Je geeft al meer ruwvoer en gaat nu een merriebrok geven. Ik denk dat je even geduld moet hebben. Te snel aankomen is ook niet goed. Ik ben mijn paard 1x in de week gaat opmeten. Dat gaf mij houvast. Ik merkte dat ze dus wel aankwam ook al zag ik het zelf niet (ik was ook echt gefixeerd op de ribben...)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:42

Imerose schreef:
Omdat er hier volgens mij redelijk wat mensen zitten die subli sp voeren, de vraag maar even hier.
Ik kan nergens vinden of je het met warm of koud water aan moet maken en ook wat de maximale duur ik dat je het aangemaakt kan laten staan. Op de zak staat dat het zes uur moet weken, maar hoeveel langer mag je het laten staan??

Ik heb je op voervergelijk al antwoord gegeven ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:43

hallo allemaal

ik ben me even aan het inlezen op het net wat ik mijn jonge merrie moet gaan voeren.

Ze is feb naar laarakkers gegaan en daar bepaald voedingsadvies gekregen. Ze was toen overbouwd en redelijk neerwaarts.

Inmiddels groeit ze niet tot slecht en de achterhand wel dus nog meer overbouwd en neerwaarts en lelijke kont rug die echt naar karper toe gaat. Of al is |(
Tevens zit ze best slecht in der vacht en sinds week of 8 wil ze niet echt aan het werk.

Ze staat met goed weer (geen omweer en storm) dus ong 20 uur op het land.
Krijgt om half 5 1 plak hooi en handje muesli sensitive en handje spelt.

Goed dat wil ik niet meer ze moet meer voer, misschien ander voer waardoor ze nog een beetje gaat bijtrekken.

Plak hooi is vervangen door kuil.
Handje muesli is vervangen door half schep en handje spelt

maar wat kan ik haar het beste nog bij voeren voor na de arbeid
ze wordt 2x per week gereden soms 3x

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:52

Ik gebruik nu een aantal maanden lucerne gecombineerd met muesli voor mijn merrie en ze ziet er nu super uit! Wat bij ons ook hielp was soms een extra emmer slobber.

Ik blijf haar gewoon lucerne bijvoeren, kan geen kwaad en het helpt bij haar super.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:04

@ JoycexLynn12; zorg je wel dat je genoeg graan bijvoert om de Calcium/Fosfor verhouding goed te houden??

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:53

Ik ben gaan voeren zoals hier aangeraden. Lucerne, Seniores Priores. Verder geef ik hem Kentucky Lite E (granen) en de omega van Subli. Ik heb toch de DA er bij gehaald want ik vond ook, dat hij met het warme weer van die enorm dikke benen had. Wat dingen nagekeken en een bloedje getrokken. Misschien toch een worm infectie, maar gezien strak wormschema twijfelachtig. Ik ga er nog een Pramox instoppen maandag. Maar bloed gaf verder de verdenking dat er ergens een tumor zit. Erg hoog Calcium en verhoogde eiwitten. Maar hij gaat nog met plezier elke dag naar buiten en staat dan een uur of 8-10 lekker te eten in de wei. Dus ik kijk het voorlopig aan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:02

Oei daar ben je vast van geschrokken ! Wat zie de da als oorzaak van die dikke benen ? Vocht vasthouden door de warmte ?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:13

Het hart lijkt goed te zijn. Waarschijnlijk de warmte of iets met de tumor. Hij is nu 23 en al 15 jaar met pensioen. Hij heeft een goed leven gehad en ik hoop dat hij nog eventjes plezier heeft. Maar het was geen grote verrassing, ik had al een paar keer gezegd tegen mijn man: het zou me niets verwonderen als er ergens iets vervelends zit. Hij eet op zich al het voer goed op, maar is mager en is sneller moe dan vroeger. Ik hou het nu gewoon goed in de gaten. De winter gaat het waarschijnlijk niet meer worden vermoed ik.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 23:16

Hier even een updatetje, ik kon zo snel niet aan merriebrok komen omdat het uitverkocht was bij de zaak in de buurt. Heb er nog even over nagedacht, en omdat ik ook al lucerne voer ben ik een beetje bang dat merriebrok erbij teveel eiwitten wordt. Ik heb nu net een fles omega-olie besteld bij de Paardendrogist. Eerder heb ik wel al zonnebloemolie gegeven, maar hier merkte ik weinig effect mee. Misschien dat Omega-olie toch beter werkt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:30

Snoekiej schreef:
Hier even een updatetje, ik kon zo snel niet aan merriebrok komen omdat het uitverkocht was bij de zaak in de buurt. Heb er nog even over nagedacht, en omdat ik ook al lucerne voer ben ik een beetje bang dat merriebrok erbij teveel eiwitten wordt. Ik heb nu net een fles omega-olie besteld bij de Paardendrogist. Eerder heb ik wel al zonnebloemolie gegeven, maar hier merkte ik weinig effect mee. Misschien dat Omega-olie toch beter werkt.

15 of 30 ml olie gaat natuurlijk amper verschil uitmaken ....
Daarom voeren ook veel mensen het product van subli, daar geef je misschien wel 200 gram van per dag om een paard aan te laten zetten. Omega olie is daar een beetje duur voor waarschijnlijk.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:46

Ik kan er toch ook meer van voeren? Dat is niet schadelijk toch? De omega mix van subli heb ik ook over gelezen idd, maar leek mij in verhouding g duurder. Al was dat meer gevoel, ik heb het niet uitgezocht. We gaan zien of het wat doet, ik hoop het!