[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:30

ponyzotje schreef:
Hoe staat het met de dikke paardjes??

Hier is Daya nog steeds "redelijk" op gewicht met 24/7 graaskorf. Ze eet de hele dag door en krijgt dus nog wel wat teveel binnen, maar ze staat al zeker niet meer op ontploffen.

Wat zijn de plannen voor de winter??

Ik heb momenteel voor ogen dat ik Daya nog steeds 24/7 een graaskorf opzet en dan een grote baal hooi in het weiland gooi voor beide paarden. Dit omdat mijn draver anders veel teveel afvalt. Dan hoef ik ook niet "maar een paar plukjes" te geven aan Daya maar kan ze de hele dag door eten. Hiervoor zou ik wel een Greenguard masker kopen ipv deze IR. Het is wel erg zielig maar volgens mij de enige en beste oplossing, hoe moeilijk ik het ook vind.
Iemand hier ervaring mee? Moet de baal toegebonden blijven zodat er genoeg tegendruk is?

Tiffany staat "alleen" op de paddock, dus krijgt een aangepaste portie. :j

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:30

Hoera, het is gelukt met de Greenguard! M'n paard heeft 'm vrijdag een paar uurtjes omgehad en ik weet niet of ze er toen mee heeft gegraasd, dus 's avonds afgelaten. Zaterdagochtend weer omgedaan en toen ik eind van de middag naar de pensionstal ging, zag ik haar grazend in het land staan. Nu blijft 'ie 24/7 om.

Plannen voor de winter (half sept - half mei) 's avonds op stal met 3x hooi (ipv kuilgras) en overdag (8.00-zonsondergang) het land op, maar dat is hoe het bij ons op stal is geregeld (alleen is kuilgras standaard).

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:32

hey,
mijn 17 jarige anda ruin heeft ook overgewicht. maar hij kan wel geicht verliezen maar dat is dan wel na heel veel rijden enzo. in de winter staat hij niet op de wei maar op de piste maar krijgt hij 2keer per dag eten en 2 keer hooi. in de zomer staat hij overdag op de wei en s'avonds op de piste en krijgt hij alleen s'avonds nog eten (ook de helft minder dan in de winter).
nu staat hij een week stil want heb een spierscheur dus kan niet rijden, gisteren ging ik eens kijken en heb hem ook gelongeerd en hij was echt heel erg verdikt. zo dik was hij nog nooit geweest!
heeft hij gewoon aanleg voor dik te zijn of is er medisch iets mis?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:23

Dat kunnen wij niet zeggen van achter een schermpje. Vraag het je dierenarts eens, of laat desnoods eens bloed trekken, dan weet je het zeker. Beterschap voor je paard in ieder geval!

LinSa

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:49

pfoeee.
nou, ik kan mezelf wel aanmelden bij de club :+
Mijn welshje is dus echt echt echt veeeeel te dik.
We zijn al zeker twee maanden bezig om haar af te laten vallen maar het mag niet baten. ze staat enorm schraal, maar het helpt blijkbaar niet.
As maandag gaat ze een maand naar belgie om beleerd te worden, hopelijk valt ze dan af :)
Ik schaam me wel tegenover die mensen. zo dik is ze nog nooit geweest.
ik zal snel eens een foto maken.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:28

Interessant topic, heb zelf ook pony die moet afvallen. Even een berichtje zodat ik het makkelijk terug kan vinden ;-).

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:33

Balou_k schreef:
Ongeveer 3 maanden terug..

Afbeelding

Afgelopen donderdag

Afbeelding

Ongeveer 3 maanden terug..

Afbeelding

Afgelopen donderdag

Afbeelding

Geloven jullie dat het dezelfde pony is ;)
Ze moet nog een beetje afvallen en wat spieren kweken maar wat ben ik trots !!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:19

Die is al een heel stuk afgevallen, super hoor!!

Ik had mijn dames heel netjes op gewicht, voor het eerst in haar leven was mijn grote zelfs bijna te SCHRAAL!! :oo Mijn shetlief was ook super aan gewicht, maar toen begon de weidegang. De eerste periode ging super, met die droogte was er toch weinig voor ze :P Onbeperkt graszaadhooi erbij voor de knabbel, thats it. Toen werden ze omgeweid omdat hun kale landje wel heel 'moe' werd door de droogte en drie paarden en er echt NIETS meer stond. Dus omgeweid en weide laten bijkomen. En toen begonnen de regens.....

Anyway, lang verhaal kort maken, mijn shetlief is echt té vet geworden weer *snif* Ze loopt 24/7 met graasmasker, maar dat mag niet helpen blijkbaar. Haar manenkam groeit en groeit, en ik zit helemaal in de stress. Heel 'irritant' is dat de staleigenaar haar prima en veel beter juist zo vind, goed op gewicht, maar die ziet de manenkam over het hoofd... Ik ben enorm aan het zenuwen, want ik wil haar eigenlijk niet in de bak zetten en dus apart. Ik heb nu een klein stukje afgezet die ze mogen 'moe' maken met zn drieen (grote krijgen hooi bij waar de kleine niet bij kan), en dan laat ik straks die kleineop het kale stuk staan als de grote achter het draadje verder mogen gaan eten. Kijken of dat gaat werken... Maar pfff, shetjes zijn maar lastig.

Mijn grote groeit ook, ik voel dr ribben nog wel, maar ze moet niet veel dikker meer gaan worden. Lastig die weidegang, wel 24/7 buiten willen hebben .

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:39

Balou K: wat ziet ze er nu goed uit ! Ongelooflijk wat een verandering. Ben wel benieuwd hoe jij het hebt aangepakt ?
Ik ga van de week beginnen. Eerste maatregel een green guard. Tweede maatregel meer buitenritten met meer stukken draf.
Hoop ook over drie maanden zo een verschil te kunnen laten zien ;) .

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:07

Prince schreef:
Balou K: wat ziet ze er nu goed uit ! Ongelooflijk wat een verandering. Ben wel benieuwd hoe jij het hebt aangepakt ?
Ik ga van de week beginnen. Eerste maatregel een green guard. Tweede maatregel meer buitenritten met meer stukken draf.
Hoop ook over drie maanden zo een verschil te kunnen laten zien ;) .

Haha en we zijn er nog niet erg he,, paarden en gewicht amahoela !!
Ze moet nog zo'n 50 kilo +/- morgen komt toevallig de DA weer dus zal hem weer eens laten kijken.
Ze heeft toch wat vetbulten op de kont en schouder en een flinke buik, haar ribben kan je wel al voelen maar dan moet je wel wat douwen dus ik hoop dat ze er over een maand of 2 á 3 helemaal mooi uit ziet, af en toe lijkt ze wat terug te vallen en dan ben ik zo moedeloos he ;(
Gelukkig weet ik waar ik het voor doe want wat een resultaat al en wat ben ik trots..

Ik longeer voornamelijk heel veel of ik rijdt dressuurmatig in de bak. Verder heeft ze een graasmasker en word ze absoluut niet bij gevoerd. Ze staat wel 24/7 buiten dus beweging heeft ze ook in de wei.

Nu word ze morgen geopereerd aan haar sarcoid en mag ze 2 weken geen halster etc. aan dus moet even denken wat ik nu ga doen met haar grasmasker dat kan ze niet aan of ik haar in de bak zet en dan in de nacht op stal, toen ze 4 dagen moest stil staan nadat de osteo was geweest zag je toch ook gelijk dat ze wat voller oogde..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:08

Dat is een prima methode hoor, mijn paard is ook veel afgevallen met een greenguard in combinatie met veel pittige buitenritten. Je moet het wel opbouwen, maar dat zul je zelf ook wel weten :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:58

_Dune_ schreef:
Dat is een prima methode hoor, mijn paard is ook veel afgevallen met een greenguard in combinatie met veel pittige buitenritten. Je moet het wel opbouwen, maar dat zul je zelf ook wel weten :)

Ja zeker, madamme haalt het nu makkelijk een half uur intensief te longeren terwijl haar weidemaatje na 10 minuutjes al kletsnat staat en zwaar ademt.
Conditie kweken en afvallen en het resultaat is zo leuk :Y)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:52

Heeft iemand hier misschien tips om een paard met een peesblessure te laten afvallen?
Ik mag de eerste periode eigenlijk niet rijden, of hooguit stappen over het harde... dus het eraf trainen gaat niet. Ze komt al op een kleiner stukje met laag gras te staan, maar ik denk dat dit niet voldoende is.

Als er al eerder zo'n vraag is geweest in dit topic, mag je die ook wel in een quote sturen... vergeef me mijn luiheid maar ik had geen zin om 60 pagina's te gaan doorlezen :o

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:54

maeve: graasmasker omdoen? Bij de mijne werkt het goed...

Vandaar ook mijn vraag: hoe snel afvallen is voor een paard verantwoord?
Uit mijn google-actie vond ik alleen dit: "Als regel geldt dat een paard niet meer dan 1 procent van zijn streefgewicht mag afvallen per week. Dit komt voor een paard met een lichaamsgewicht van 600 kilo, dat 60 kilo te zwaar is, neer op ongeveer 5 kilo per week." (bron: horses.nl).
Houden jullie dat ook aan als streven, of wordt er anders gerekend?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:02

Of op een kale wei zetten met graszaadhooi. Die van mij waren bevangen en konden ook niet zomaar in de wilde weg bewegen, dus puur door een deel van mijn gewone hooi te vervangen door graszaadhooi heeft ze laten afvallen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:05

srry foute post

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:14

Hooi,
Mijn pony is te dik maar ik heb dus gehoord dat graszaadhooi helpt met afvallen. is het al voldoende als ik bijvoorbeeld 'sochtends graszaadhooi geef en 's avonds gewoon hooi?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:20

Je kunt het ook mengen. Zo doe ik het altijd.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:22

ik zal eens opzoek gaan. Iemand die weet waar ze het verkopen omgeving breda liefst nog dichtbij galder

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:43

En geef je dat dan in combinatie met weidegang? Want de mijne staat dus 24 uur per dag op de wei. In principe zou ze 's nachts ook wel in de bak kunnen staan...? Ik ben bang dat ze het weitje te snel kaal eet anders.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:37

Die van mij staan op een kale wei en als de omstandigheden goed zijn mogen ze 20 minuten op het gras (eentje is licht bevangen geweest, de andere ook in combinatie met insuline resistentie). Die van mij werken niet hard, dus veel in de wei dan houd ik ze niet op gewicht, nu zijn ze wel mooi op gewicht en ze lopen weer goed. Maar ik voer ze daarnaast dus wel weidehooi bij en vitaminekorrel, omdat ze anders niet genoeg binnen krijgen.

Als je paard te dik is dan zou ik hem met enkel graszaadhooi 's avonds in de bak zetten. Zijn vitamines en mineralen enz haalt hij overdag dan wel uit het gras.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:35

Ik meld me hier ook maar eens....
Mijn merrie heeft insulineresistentie en is te zwaar. Iedere keer lijkt het iets te verbeteren, maar 1 regenbui is alweer genoeg om de kilo's eraan te doen vliegen.
Ze staat op een zeeeeeeerrrrrrr kaal stuk wei, mag 2x pd 2 uurtjes grazen met masker, loopt 3x pw in het bos en 1x id bak, en krijgt Gluco Balance in een handje gehakseld gras gemengd. Verder krijgt ze 's ochtends en 's avonds zo'n 2,5 kilo geweekt hooi.
Ik denk dat ik de graasmomenten nog meer moet gaan verkorten. Van de huidige weide ga ik denk iets meer een 'pad' maken... paddock-paradise idee.
Verder misschien de beweging nog iets meer opvoeren, ik denk aan fietsen....
Ik heb er sinds een maand een ruin bij, en ook die is al aangekomen... ik doe dus toch iets fout.. ahum.
Het zijn overigens beide IJslanders......

Ik zal VOOR foto's gaan maken en mijn vorderingen bijhouden!

Groetjes Nienke

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:34

Ik had al eerder foto's geplaatst. Da is gister geweest omdat ze heel erg kreupel was. Eerst vond hij haar wel goed maar later zei hij toc ze mag wel ongeveer 40 kilo afvallen.......

Maar hoe doe je dat als ze niet kan rijden.......

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:40

@ Ninx, ik zou toch de graasmomenten stoppen, vinden je paarden mischien niet zo leuk maar ik merk dat het bij Amor goed heeft geholpen. Verder staan de ijslanders hier allemaal niet op het gras maar op een kaal gegeten stuk. En zijn mooi op gewicht :j

@ Mirtje27, mag je paard ook niet stappen aan de hand, dan zou ik dat zeker elke dag doen.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:50

Bij ons op stal staan de IJslanders ook op een grasloos stuk land. En zolang ze mooi droog hooi krijgen gaat het goed met ze.

Ik ben zelf gisteren voor mijn d-pony Zazou (50% new forest, 35% arabisch) begonnen met de greenguard. Ze heeft het om te wennen 2 uur aangehad.
De eerste minuten deed ze haar hoofd naar de grond, ging vervolgens geïrriteerd met haar hoofd lopen zwaaien en proberen met langs haar been te schuren de greenguard te verwijderen ;) . Vervolgens heb ik een minuut of vijf steeds wat grassprietjes door de gaatjes heen gedaan. En daarna ging madam zelf met greenguard op gras lopen eten :D . Toen ik na 2 uur terugkwam stond ze netjes met greenguard op gras te eten. Ik superblij.
Vandaag de tweede dag, wordt een uur of vijf met greenguard. Hoop dat ik met in een week de tijd langzaam op te bouwen alle schuurplekken etc. kan voorkomen. Wordt morgen weer vijf uur en maandag een uur of zeven.