Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:10

Ik heb een merrie. Die vaak net wat te veel energie heeft en in combi met blessure gevoelig niet handig. En een 6 jarige die wel 3 a 4x per week werkt aan de hand onder het zadel of aan de longe.
Ik ben van de ene dag over gestapt van cavalor strucomix en hartog luzerne naar de vitalbix complete en de luzerne.
Bevalt hier super goed. Ze eten het graag. Zien er mooi en glanzend uit. Bij mijn merrie net even de scherpe randjes eraf. En mijn andere doet het er ook prima op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:40

Roos_M schreef:
Het ligt ook aan het paardentype van wat voor voorkeuren een paard heeft.
In heb hierover een boek aangeschaft een tijdje geleden van laarakker; elementenleer.
Ik heb zelf een vuurpaard en die zou meer hebben met bittere smaken. En zo heeft ieder type een smaakvoorkeur. Er staan ook wat aanbevelingen over waar je rekening mee kan houden. Vond dit erg interessant!

Interessant zeker! Mijn merrie is een water/vuur combinatie. Hoe tegenstrijdig wil je het hebben :D
Gelukkig is zij met voer niet zo kritisch, als het haar wel tegenstaat laat ze dat ook duidelijk zien. Eveneens met voer wat zij maar zo zo vind.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:57

Op wat voor manier vullen jullie energie aan mocht dit nodig zijn?
Ik heb nu cornmuesli van marstall, maar ben eens aan het nadenken over een alternatief.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:05

energie > olie!

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:20

Jotoma schreef:
energie > olie!

Ik geef 120 ml lijnzaadolie per dag..
vraag mij af of die energie vergelijkbaar is..

Ik twijfel nu om bv pulp bij te gaan voeren, als energieleverancier en om hem vol te houden. Hij valt nogal makkelijk wat in, het is ook geen enorme hooi eter. Hij heeft wel onbeperkt toegang tot hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:35

meiske1577 schreef:
Jotoma schreef:
energie > olie!

Ik geef 120 ml lijnzaadolie per dag..
vraag mij af of die energie vergelijkbaar is..

Ik twijfel nu om bv pulp bij te gaan voeren, als energieleverancier en om hem vol te houden. Hij valt nogal makkelijk wat in, het is ook geen enorme hooi eter. Hij heeft wel onbeperkt toegang tot hooi.

Je zou eens kunnen kijken naar de Omegamix 369 van Subli. Dit is zijn vetten in vaste vorm. Mijn merrie haalde uit alleen lijnzaad en lijnzaadolie geen extra energie. Uit de Subli haalde zij net dat stukje extra. Ik vond het fijn spul en werd ook graag gegeten. Ook voor paarden welke snel invallen kan het een prima toevoeging zijn.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:02

Wie geeft ook de active + er bij?

Hoe zijn De ervaringen daarmee? Worden ze er ook heter van?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:19

@meiske: die van mij haalde juist niets extra’s uit de omega olie en krijgt alleen verse lijnzaad en lijnzaadolie.
Pulp kreeg die van mij ook bij, maar werd hij super traag van. Iemand tipte me om daar eens mee te stoppen en dat hele probleem is nu weer over :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:36

Stal_Fiore schreef:
Wie geeft ook de active + er bij?

Hoe zijn De ervaringen daarmee? Worden ze er ook heter van?

Ik geef een combinatie van Daily Complete en de Active+. Mijn merrie wordt er niet heter van, integendeel. Ze wordt er kalmer van.
Van andere voeders kon zij echter wel eens heter worden. Mijn prinses op de erwt is van nature nogal sensibel en ril.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:52

Mijn paard krijgt alleen de Active+ als ik hem iets lekkers tussendoor wil geven. Dat is zo onregelmatig dat ik niet kan zeggen of het enige invloed heeft op zijn gemoed/energielevel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:16

superpony schreef:
Is niet raar. Als je een kind alleen snoep en patat geeft, krijg je er ook moeilijker groente in.

Wij verkochten voer en mensen kwamen weleens wat terug brengen, omdat de paarden het niet aten. Maar na jaren biks en lekkere muesli, kost het echt veel tijd en geduld.
En voer staat in verhouding tot bewegen. Als ze in totaal voldoende krijgen tegenover hun beweging, hebben ze geen andere behoefte misschien.

Mijn paarden hebben nooit (veel) krachtvoer gekregen, dus die vlieger gaat bij mij niet op. :) Ze eten het trouwens ook prima hoor. Maar als ze mogen kiezen tussen een suikerklontje of een luzernebrokje dan kiezen ze voor het suikerklontje. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:35

Ja, zouden ze hier ook vast wel doen. Gek genoeg, willen kinderen die altijd groente hebben gehad wel vaak een snoepje, maar andersom is het lastiger qua smaak leren kennen. Zoet is blijkbaar toch erg aantrekkelijk altijd.

Het is ook heel moeilijk, want in theorie weten we wat een paard zou moeten doen, maar dan moet dat wel van jongs af aan allemaal kloppen. Waarom paarden iets eten dat niet goed voor ze is, zoals ene suikerklontje is dan de vraag. Maar denk zelf, hetzelfde als bij ons. Toch gewoon de aantrekkelijke smaak. Ze hebben het niet ''nodig'' in die vorm en komen het zelf nergens in die vorm tegen, maar als het er is, kun je er niet vanaf blijven.

Als je kijkt naar kudde gedrag eten paarden veel gevarieerder als ze die keus hebben. Ook gras laten ze staan en gaan ze weer verder. Hier kunnen we dat niet nabootsen, maar voeren wel elke dag hetzelfde vaak. Ik zou dat weleens in een onderzoek willen zien, omdat ik daar al langere tijd mn vraagtekens over heb.
Aan de andere kant moeten we wel, omdat we de natuur niet 100% kunnen nabootsen.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:31

Inxs en Jotoma, bedankt.
De Subli zal ik eens opzoeken.

Ik heb nog een volle voerton marstall cornmuesli staan, die moet eerst op.
Kan ik in de tussentijd mooi eens rondkijken...

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:06

Mocht iemand interesse hebben.
Heb nog 2 zakken van 14,5 kg. De DC

Vind het echt mooi voer
Overgestapt naar iets vergelijkbaars en dat eet ze echt veel veel beter. Jammer dat ik al had ingeslagen :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:50

Roos_M schreef:
Het ligt ook aan het paardentype van wat voor voorkeuren een paard heeft.
In heb hierover een boek aangeschaft een tijdje geleden van laarakker; elementenleer.
Ik heb zelf een vuurpaard en die zou meer hebben met bittere smaken. En zo heeft ieder type een smaakvoorkeur. Er staan ook wat aanbevelingen over waar je rekening mee kan houden. Vond dit erg interessant!

Ik heb twee vuurpaarden en de ene houdt inderdaad van bitter terwijl de ander er niets van moet hebben. Zij is sowieso wat kieskeuriger. 't Is een vuur/aardetype, terwijl mijn paard wat wel bittere dingen lust wat houtinslag heeft.

Ze zijn nogal verschillend opgevoed qua voer. De één in de begrazing, de ander als productiedier. Ik houd 't er maar op dat 't daardoor komt ;)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:56

Gaaf! Blijft interessante materie

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:22

Nessa schreef:
Mocht iemand interesse hebben.
Heb nog 2 zakken van 14,5 kg. De DC

Vind het echt mooi voer
Overgestapt naar iets vergelijkbaars en dat eet ze echt veel veel beter. Jammer dat ik al had ingeslagen :')

Voordat ik meer pb's krijg.
Ze zijn weg.

Dat boek staat op mijn verlanglijstje. Lijkt me erg interessant en leuk

Ik blijf overigens wel de lijnzaadolie, slobber en snoepjes voeren :)

Dus blijf gezellig in dit topic meepraten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:29

Ik geef nu de vital van Pavo. Hij vind t duidelijk lekker en hoef daar maar 75/80 gram te geven.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 11:16

Hoi,
Ik wou vitalbix daily complete bestellen, maar klopt het dat de zak van 7kg niet meer te bestellen is?

Een grotere zak kan ik helaas niet stockeren.grote
Het is voor een 3 jarige ruin.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 14:26

Art_Ificious schreef:
Hoi,
Ik wou vitalbix daily complete bestellen, maar klopt het dat de zak van 7kg niet meer te bestellen is?

Zo te zien inderdaad nergens meer te krijgen :n

Ik heb de DC weer een tijdje uitgepobeerd, maar paardje kreeg weer duidelijk last van haar darmen -O-
Nu overgestapt naar de Marstall Force en alles weer in orde.
Het enige dat ik me kan voorstellen is dat ze de luzerne niet kan verdragen, deze heb ik dan ook zo veel mogelijk uit haar rantsoen geschrapt.

@Vitalbix, misschien een idee om een luzerne vrij vitamine brokje toe te voegen aan het assortiment? :D

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 14:28

Art_Ificious schreef:
Hoi,

Kun je niet een afsluitbare emmer kopen voor het andere deel van de zak?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 14:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:08

Ik heb net twee weken mijn nieuwe pony die heel fris en Kijkerig is..
Hoop niet dat t bij hem aan de vitalbix ligt..
Bij z’n vorige baas kreeg ie alleen gras en hooi...

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:37

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:57

ik heb er zelf ook 2 van die.
1 voor de brokjes en 1 voor de slobber.
Je kunt ze mooi op elkaar zetten :)

Afbeelding

je kunt ze ook gebruiken als springmateriaal :+