Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kelly08 schreef:Welke magnesium kan ik beter proberen: paardendrogist magnesiumcitraat of paardnatuurlijk magnesiumchelaat?
JustLizz schreef:Ja volgens mij is dat wel een beetje de normale prijs als ik dat zo lees in het topic, maar goed vergeleken met de speciale "paarden" merken scheelt het wel veel. Met deze zak (ook al moet je in grammen iets meer geven dan van die duren merken) doe je minimaal 1 jaar met 1 paard dus dat is qua kosten dan echt te verwaarlozen. Dan is het t proberen wel waard vind ik.
ukkiepuk schreef:Hallo allemaal, sinds een paar dagen krijgt mijn pony Mg van de paardendrogist.
Ik lees in de bijsluiter dat 5gram Mg citraat 800mg opneembaar Mg bevat. Volgens de bijsluiter moet ik mijn pony 2x dgs 2/3 schepje (van 5 mg) geven. Als ik uitga van de berekening van 0,03 gram per kg lichaamsgewicht, zou hij (ong. 300 kg) 9gram moeten krijgen.
Als ik dan vervolgens uitga van de 800mg opneembare Mg in 5gram, dan moet ik toch veel meer voeren om aan die 9 gram te komen dan die 2x dgs 2/3 schepje à 5gram?
Waar maak ik de rekenfout
[edit]of gaan ze er bij de paardendrogist ervan uit dat in ruw- en krachtvoer ook nog Mg zit en dit erbij getelt moet worden?
Citaat:De algemene aanbevolen hoeveelheid elementaire magnesium bedraagt 1600 mg voor een normaal volgroeid paard, voor een pony bedraagt dit 800 mg.
Dit valt te behalen met 3/4 tot 1,5 schepje per dag.
Veulen84 schreef:Even een gekke doorgedachte vraag. Mijn oudste merrie krijgt altijd magnesium. Daardoor is ze minder gestrest en kan ze zich beter concentreren. Nu heeft dochterlief een aandachtsspanne van een fruitvlieg, ze schrikt van bankjes en blijft er ook echt in hangen. Dus we dachten er over om haar ook op de magnesium te zetten.
Nu vroeg ik me af of dat deel genetisch bepaald kan zijn of misschien door oorsprong ofz?
Veulen84 schreef:Het gekke is een beetje dat ze allebei anders eten. Zo krijgt mijn merrie bietenpulp met pavo 18+. Puppypaard krijgt echter gewone kruidenmuesli. Ze eten alleen van het zelfde land gras en van de zelfde balen voordroog.