Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 18:59

Wat een dierenarts mij ooit vertelde:
Selenium (en Vit. E ) werken het allerbeste als het magnesium gehalte ook in orde is.
Vaak voeren mensen wel Selenium (met Vit. E of niet) bij, maar halen daar niet alles uit.
Doordat het magnesium gehalte te laag is, wordt het niet goed genoeg opgenomen.
(Ze schijten het dus letterlijk uit)

Leuk om te lezen dat jouw DA dit combineert!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:42

Een teveel aan selenium kan erg slecht zijn voor je paard en moet je alleen bij een aantoonbaar tekort bijvoeren.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:52

We laten regelmatig de bloedwaarden controleren, zodat we snel kunnen bijsturen waar nodig. De dierenarts heeft dit supplement aanbevolen op basis van de vorige bloedresultaten :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:31

Ik zit een beetje te zoeken naar verschillende soorten magnesium. Pharmahorse het meest natuurlijk maar nu staat er op de verpakking magnesium 16% citroenzuur 84% :?

Zie door de bomen het bos niet meer....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:11

Is ook lastig. Er zijn zoveel soorten!!
Ik geef nu al een tijdje magnesium van Equilin, heel tevreden mee. Ook omdat ik weinig hoef te voeren en het potje erg lang mee gaat. Ik heb met de vorige ruim 4 maanden gedaan.

Momenteel geef ik mijn merrie overigens al even geen magnesium meer. Ik durfde er nooit mee te stoppen, deed het wel eens , maar leek ze toch wat schrikachtiger te zijn (was ook in de winter). Ze heeft een tijdje in de kliniek gestaan en heeft ze geen supplementen gehad. Eigenlijk gaat ze momenteel wel goed en vind het eigenlijk wel lekker even geen poespas door haar voer.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:47

Welke magnesium kan ik beter proberen: paardendrogist magnesiumcitraat of paardnatuurlijk magnesiumchelaat?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 14:34

Kelly08 schreef:
Welke magnesium kan ik beter proberen: paardendrogist magnesiumcitraat of paardnatuurlijk magnesiumchelaat?

Ik heb net die van paardnatuurlijk g op gegeven en merk geen enkel verschil. Heb nu de andere van paardendrogist besteld, hier kan ik nog niks van zeggen maar Fabster geeft die dacht ik

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:50

Ik heb jaren die van paardnatuurlijk gegeven en later die van "Horta" (vergelijkbaar met de gries van de Welkoop) Ik zag geen enkel verschil... of toch... Die van Paardnatuurlijk aten ze minder graag.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:39

Ik heb zojuist n.a.v. dit topic en de barcode (waarvoor dank :)) een zak besteld. Duurt alleen even voordat hij binnen is, maar goed, even geduld hebben nog.

Ze gaven trouwens aan dat hij nu € 14,90 is voor 20 kilo, dus dat valt me echt reuze mee.
Ik wil het mijn jonge paard geven wat net zadelmak is gemaakt en nu bij mij op stal is gekomen. Hij is nog wat schrikkeriger en vind hem een vrij hoge spierspanning hebben (was ook al voordat hij naar training ging, dus ligt niet per definitie aan de training). Hij vindt heel veel dingen gewoon zo spannend dat ik eens wil kijken of dit voor hem werkt.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:23

Wauw dat is een koopje justlizz!!!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:26

Ja volgens mij is dat wel een beetje de normale prijs als ik dat zo lees in het topic, maar goed vergeleken met de speciale "paarden" merken scheelt het wel veel. Met deze zak (ook al moet je in grammen iets meer geven dan van die duren merken) doe je minimaal 1 jaar met 1 paard dus dat is qua kosten dan echt te verwaarlozen :). Dan is het t proberen wel waard vind ik.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:57

JustLizz schreef:
Ja volgens mij is dat wel een beetje de normale prijs als ik dat zo lees in het topic, maar goed vergeleken met de speciale "paarden" merken scheelt het wel veel. Met deze zak (ook al moet je in grammen iets meer geven dan van die duren merken) doe je minimaal 1 jaar met 1 paard dus dat is qua kosten dan echt te verwaarlozen :). Dan is het t proberen wel waard vind ik.

mag ik de link ook even? Ik betaal meer dan 50 euro voor 1 kg!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:58

Lees het topic even door ;) Staat er allemaal in

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:26

Hallo allemaal, sinds een paar dagen krijgt mijn pony Mg van de paardendrogist.

Ik lees in de bijsluiter dat 5gram Mg citraat 800mg opneembaar Mg bevat. Volgens de bijsluiter moet ik mijn pony 2x dgs 2/3 schepje (van 5 mg) geven. Als ik uitga van de berekening van 0,03 gram per kg lichaamsgewicht, zou hij (ong. 300 kg) 9gram moeten krijgen.
Als ik dan vervolgens uitga van de 800mg opneembare Mg in 5gram, dan moet ik toch veel meer voeren om aan die 9 gram te komen dan die 2x dgs 2/3 schepje à 5gram?

Waar maak ik de rekenfout :?

[edit]of gaan ze er bij de paardendrogist ervan uit dat in ruw- en krachtvoer ook nog Mg zit en dit erbij getelt moet worden?

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:55

ukkiepuk schreef:
Hallo allemaal, sinds een paar dagen krijgt mijn pony Mg van de paardendrogist.

Ik lees in de bijsluiter dat 5gram Mg citraat 800mg opneembaar Mg bevat. Volgens de bijsluiter moet ik mijn pony 2x dgs 2/3 schepje (van 5 mg) geven. Als ik uitga van de berekening van 0,03 gram per kg lichaamsgewicht, zou hij (ong. 300 kg) 9gram moeten krijgen.
Als ik dan vervolgens uitga van de 800mg opneembare Mg in 5gram, dan moet ik toch veel meer voeren om aan die 9 gram te komen dan die 2x dgs 2/3 schepje à 5gram?

Waar maak ik de rekenfout :?

[edit]of gaan ze er bij de paardendrogist ervan uit dat in ruw- en krachtvoer ook nog Mg zit en dit erbij getelt moet worden?

Dat dacht ik inderdaad ook. Ik heb die van horseflex binnen en is ook 5 gr 800 mg opneembaar. Volgens de berekening moet die van mij (700 kg) 21 gr krijgen en geef nu dus 1600 mg + 7 gr jpgef vitamine = 8,6 gr. Kom ik 12,4 gr te kort. Zo zijn die magnesium supplementen wel erg duur.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:55

Nog eens het een en ander uitgeplozen op bokt. In de citraat zit inderdaad maar 1,6 gr opneembaar magnesium in 10 gr. In oxide zit ongeveer 5 gr magnesium in 10 gr, maar is slechter opneembaar dus blijft er misschien ook maar 1,6 gr opneembaar over?
Het is dus even kijken op hoeveel gr je paard goed reageert, maar 10 gr is echt wel heel weinig (als ik kijk naar mijn paard 700 kg).
Zij krijgt ook minimaal 10 kg hooi en hier zit ook ongeveer 1 tot 1,5 gr per kg magnesium in (volgens voervergelijk).

Ik ga nu van de citraat toch maar beginnen met 25 gr = 4 gr opneembare magnesium
hooi minimaal 10 kg = 10 gr magnesium
balancer brok = 6 gr magnesium

Heb wel bij de welkoop in Soest een zak oxide besteld. Citraat is op deze manier niet te betalen voor mij.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:37

Op de site van Horseflex staat dit:

Citaat:
De algemene aanbevolen hoeveelheid elementaire magnesium bedraagt 1600 mg voor een normaal volgroeid paard, voor een pony bedraagt dit 800 mg.

Dit valt te behalen met 3/4 tot 1,5 schepje per dag.

https://www.horseflex.nl/product/magnesium-paard/

Genghis krijgt van ons 1 schepje/dag, dat is ruim voldoende ook volgens de DA. Wij doen met 1 pot van 1 kilo ruim 6 maanden. Dat is nog geen €0,25/dag. Wat is dan duur?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:00

Interessant!

Ik ben vandaag begonnen met het geven van magnesiumcitraat.
Paardjelief is veel nerveuzer dan anders, breekt zomaar uit in de volte, gaat er vanuit het niets vandoor.
Lig er elke keer naast -O-

Eens gekeken naar haar voer.
Ze krijgt vitaminebrokken, hier zit magnesiumoxide in.
Ik begreep dat dit slechter opneembare magnesium is. Ze krijgt hiervan 8 gram binnen.
Sowieso weinig dus!
Daarnaast hooi, durf niet te zeggen hoeveel kg. Overdag staat ze nu een paar uur op gras, met hooi erbij. Is nagenoeg onbeperkt bij elkaar.

Vanaf vandaag geef ik 10 gram magnesiumcitraat erbij.
Ik ben heel benieuwd!

Die magnesium van de link hierboven heeft wel een mooie prijs!
Ga ik zeker over nadenken. Heb nu a la snel magnesiumcitraat epplejeck gekocht, maar is toch vrij duur (23 euro voor 250 gram)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:21

Ik geef sinds enkele weken magnesiumcitraat en ik heb een heel ander paard. Komt sneller tot rust, betere connectie en minder agressief in zijn bijtgedrag. Zijn spieren zijn ook minder pijnlijk, ik combineer wel met guasha, een massagetchniek.
De eerste keren kon je er bijna niet aankomen en nu vallen zijn ogen bijna dicht...ben dus supercontent *\o/*

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 07:40

Ik voer nu alweer een poosje de magnesium van de paardendrogist. Hij eet het zeer makkelijk, waar ik verbaasd over was want hij is onwijs kieskeurig. Ik doe het over zijn voer, maak het een klein beetje nat met water (tegen het wegblazen) en dan gaat het er zo in.

Ik merk dat hij losser is geworden in zn lijf en dat hij minder snel verzuurd. Aan zijn rillerige gedrag is niets veranderd, hij lijkt zelfs nog wat nerveuzer dan eerst. Maar ik weet natuurlijk niet of dat laatste perse door de magnesium komt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:44

Even een gekke doorgedachte vraag. Mijn oudste merrie krijgt altijd magnesium. Daardoor is ze minder gestrest en kan ze zich beter concentreren. Nu heeft dochterlief een aandachtsspanne van een fruitvlieg, ze schrikt van bankjes en blijft er ook echt in hangen. Dus we dachten er over om haar ook op de magnesium te zetten.

Nu vroeg ik me af of dat deel genetisch bepaald kan zijn of misschien door oorsprong ofz?

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:53

Veulen84 schreef:
Even een gekke doorgedachte vraag. Mijn oudste merrie krijgt altijd magnesium. Daardoor is ze minder gestrest en kan ze zich beter concentreren. Nu heeft dochterlief een aandachtsspanne van een fruitvlieg, ze schrikt van bankjes en blijft er ook echt in hangen. Dus we dachten er over om haar ook op de magnesium te zetten.

Nu vroeg ik me af of dat deel genetisch bepaald kan zijn of misschien door oorsprong ofz?

Ik denk wel dat het genetisch bepaald kan zijn dat een paard sensibel is en hierdoor meer 'schrikt'. En het blijven natuurlijk altijd vluchtdieren. Maar als magnesium voor jou paarden werkt, dan hebben zij dus blijkbaar gewoon een tekort. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat het voer een verkeerde Calcium, fosfor, magnesium verhouding heeft of omdat het lichaam niet voldoende magnesium aanmaakt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:59

Het gekke is een beetje dat ze allebei anders eten. Zo krijgt mijn merrie bietenpulp met pavo 18+. Puppypaard krijgt echter gewone kruidenmuesli. Ze eten alleen van het zelfde land gras en van de zelfde balen voordroog.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:53

Veulen84 schreef:
Het gekke is een beetje dat ze allebei anders eten. Zo krijgt mijn merrie bietenpulp met pavo 18+. Puppypaard krijgt echter gewone kruidenmuesli. Ze eten alleen van het zelfde land gras en van de zelfde balen voordroog.

Kan zijn dat het voordroog te veel calcium bevat en hierdoor is de magnesium niet meer in balans. Is ook zo met mijn paard. In principe was haar bloed goed, maar toch bij sommige balen raakt zij nerveus en heeft zij echt magnesium nodig.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:47

Zou kunnen. Maar in de zomer eten ze alleen gras en dus beetje voer. Blijft vreemd.