Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:46

[***] schreef:
Ik ga het liever zelf halen, probleem met bezorgen is dat je moet aanwezig zijn als het bezorgt wordt, en dat is nogal moeilijk in mijn leven :+ En ze passen net niet in de brievenbus natuurlijk :P Alhoewel ik natuurlijk kan kijken om het eventueel rechtstreeks op stal te laten leveren...

Die vaten, dat zijn die van 150 kg?
Kan dat lang genoeg bewaard worden om 2 grote pony's van te voeren? (nog geen idee hoeveel ik ze moet gaan geven bij omschakeling). Kunnen verkooppunten die ook leveren? Of enkel rechtstreeks bij voergezond zelf?

Whaaa, wat een vragen..... Ik weet niet overal antwoord op; ik ken mensen die 1 paard hebben en 150 kg laten komen; die voeren er volgens mij een jaar mee. Of verkoop punten ook vaten leveren, geen idee, ik bestel ze rechtstreeks bij voergezond.

Anoniem

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:50

Ik wil altijd alles weten :P
Ik dacht dat ze niet naar België leverden, maar nu staat België wel bij verzenden, is dit verandert of heb ik verkeerd gekeken?

Wist je trouwens dat als ik 7 zakken laten komen (= 161 kg) dat ik goedkoper uit ben dan 1 ton van 150 kg? (al blijven de verzendkosten hoog := dus ik ga eens bij het verkooppunt horen :Y) ).

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:58

Ik voer nog geen kilo per dag dus dan zou ik ruim 150 dagen met 1 vat doen.
Vind dat persoonlijk wat lang, zeker omdat de samenstelling iedere 3 maanden zou veranderen?
Stalgenootje heeft wel 'n vat, maar die voert meer. Als ik met haar samen uit 1 vat voer wordt dat dus 'n hele rekensom. :')

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:58

[***] schreef:
Ik dacht dat ze niet naar België leverden, maar nu staat België wel bij verzenden, is dit verandert of heb ik verkeerd gekeken?

Wist je trouwens dat als ik 7 zakken laten komen (= 161 kg) dat ik goedkoper uit ben dan 1 ton van 150 kg? (al blijven de verzendkosten hoog := dus ik ga eens bij het verkooppunt horen :Y) ).

Ze leveren België, Duitsland, Denemarken, Zweden,Luxemburg, Engeland, Ierland, Hongarije, Polen (al zie ik die andere landen niet op de site staan).
Lijkt me ook logisch; maar volgens mij praat je nu over een paar euro's. Vaten zijn makkelijker en zijn zeker geschikt voor langdurige opslag, zakken zijn veel kwetsbaarder.
Laatst bijgewerkt door madamX op 14-01-12 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:59

Gimli_ schreef:
Ik voer nog geen kilo per dag dus dan zou ik ruim 150 dagen met 1 vat doen.
Vind dat persoonlijk wat lang, zeker omdat de samenstelling iedere 3 maanden zou veranderen?
Stalgenootje heeft wel 'n vat, maar die voert meer. Als ik met haar samen uit 1 vat voer wordt dat dus 'n hele rekensom. :')

Ja, samenstelling verandert elk seizoen maar niet iedereen maakt daar gebruik van (ik wel, maar voer ook wel wat meer dan 2 paarden...)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:02

Hm ja ik vind 't moeilijk, aan de ene kant is zo'n vat natuurlijk mega handig, aan de andere kant zitten de brokken er op het laatst al ruim 4 maanden in..
Als ik in de zomermaanden nóg minder ga voeren wordt 't wel erg lang vind ik. Misschien toch maar eens overleggen om samen te doen met 1 vat. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:07

madamX schreef:
[***] schreef:

Ze leveren België, Duitsland, Denemarken, Zweden,Luxemburg, Engeland, Ierland, Hongarije, Polen (al zie ik die andere landen niet op de site staan).
Lijkt me ook logisch; maar volgens mij praat je nu over een paar euro's. Vaten zijn makkelijker en zijn zeker geschikt voor langdurige opslag, zakken zijn veel kwetsbaarder.

De verzendkosten schelen 5 euro (in het voordeel van de zakken) en de hoeveelheid in de zakken is groter, wat nog eens over 6.5 euro gaat, dus een ruime 10 euro .. Weegt inderdaad niet op tegen het gemak van een ton, had het nog niet in detail bekeken :)

Nuja, heb een mailtje naar dat verkooppunt gestuurd, als zij ook die tonnen kunnen leveren zal dat vast goedkoper zijn, en dan proberen we dat maar eens :) (misschien ook nog eens langs mijn winkel gaan om te vragen of ze er al over nagedacht hebben :') ).

Die brokjes kan je trouwens toch ook als beloning gebruiken hé? Kan je ze ook in zo'n voederbal doen? (ik ga de weidebrokken geven).

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:52

ik voer de basisbrok in een voerbal
gaat perfect

kellyalischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 03:01

wat vinden jullie van Subli Dieetmix? Er staat op de site van Subli dat er geen granen, graanbijproducten en melasse inzit. Zetmeel is 120 gram.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:32

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:36

petitparis schreef:
dan is het te hopen dat HH ook in België verkrijgbaar wordt :)

kostolany hier op bokt is uitdeelpunt in België (balen) en Eindhoven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:45

@jomaro: dat wist ik ondertussen al :) Maar heb vandaag strikte regels gekregen van mijn toekomstige trainer...

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:52

petitparis schreef:
@jomaro: dat wist ik ondertussen al :) Maar heb vandaag strikte regels gekregen van mijn toekomstige trainer...

Mag je geen HH brok meer geven ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:56

mogen misschien nog el, maar moet zowieso nog D&H gaan voeren, dus dan maak ik het alleen maar "duur" voor mezelf EN benut geen van beide voeders hun echte voedingswaarde... Misschien volgend jaar, wanneer er nog een verdeelpunt dichterbij is en ik de topsport vaarwel zeg :D

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:19

hoe zit het met de tractaties van Healty herbs
wat zit daar allemaal in??
zitten daar ook geen suikers en granen in??

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:20

Nee, daar zitten ook geen suikers en granen in........... Heb zelf de "bananen" uitvoering, het ziet er hetzelfde uit alleen zijn de brokjes wat groter dan het voer.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:26

oke want voer altijd de leinsnack van marstall (krijgt savonds altijd een leinsnack van staleigenaar als ze binnenkomt zodat ze het idee heeft ik wordt niet overgeslagen) (Ik voer haar zelf de brok namelijk .)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:35

[***] schreef:

Echt, scheelt dat? Ik zou evt. zakken wel thuis kwijt kunnen, dus dat zou qua opslag het probleem niet zijn. Want hoe groot is zo'n ton? Ook niet verplaatsbaar door even te slepen natuurlijk!

Wil steeds vers voer hebben, dus een ton die steeds open gaat lijkt me dan minder goed?

Al maakte ik me ook wat zorgen om de veranderende samenstelling. Er staat nergens wanneer het veranderd (of heb ik met mijn neus gekeken?) en hoe groot die verandering is. Kan het kwaad om een 'winterversie' bijv. de zomer door te voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:03

Als ik goed geteld heb toch wel :+ Maar schiet me niet dood als het niet zo blijkt te zijn :')

Ik ben zelf nog aan het denken wat ik ga doen, een ton lijkt me wel handig .. Gewoon neerplanten en alles staat netjes (ik heb nu zakken staan en wil deze toch in een ton gaan doen want die zakken zijn aardig vervelend :') dus vandaar :Y) ). Van de weidebrok mag je 600g per 100kg per dag voeren, dus bij die van mij zou ik op zo'n 2.5 kg per dag uitkomen. Stel dat ik 1 kg per pony geef (dus 2 kg per dag) dan kom ik zo'n anderhalve maand met een ton toe (ja toch hé? :o ), lijkt me best wel doenbaar zo'n periode? Dan krijg ik de veranderingen van samenstelling ook wel eens mee :Y)

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:13

[***] schreef:
Als ik goed geteld heb toch wel :+ Maar schiet me niet dood als het niet zo blijkt te zijn :')

Ik ben zelf nog aan het denken wat ik ga doen, een ton lijkt me wel handig .. Gewoon neerplanten en alles staat netjes (ik heb nu zakken staan en wil deze toch in een ton gaan doen want die zakken zijn aardig vervelend :') dus vandaar :Y) ). Van de weidebrok mag je 600g per 100kg per dag voeren, dus bij die van mij zou ik op zo'n 2.5 kg per dag uitkomen. Stel dat ik 1 kg per pony geef (dus 2 kg per dag) dan kom ik zo'n anderhalve maand met een ton toe (ja toch hé? :o ), lijkt me best wel doenbaar zo'n periode? Dan krijg ik de veranderingen van samenstelling ook wel eens mee :Y)

Van de Weidebrok MAG je idd max. 600 gram per 100 kg paard geven, maar dat hoeft niet. Je moet even kijken hoeveel je paardje nodig heeft, kan ook maar zo maar 1 kilo zijn. Die van mij krijgt zelfs maar 500 gram per dag, naast +/-10 kilogram Kruidenhooi (in de winter)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:15

Daarom staat er ook dat ik nu reken op 1 kg PER PONY (ik heb er 2 lopen :P ) per dag :j Is zeg maar het gemiddelde, misschien dat het wat minder gaat zijn, of misschien dat ze behoefte hebben in meer, dan kan dat ook nog gewoon (ga het dan ook gewoon als beloning gebruiken enzo, dus het raakt toch wel op :Y) ) .. Het is gewoon om een idee te hebben hoelang zo'n ton zou staan hier, vandaar :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:41

[***] schreef:

Klopt ja :j

Ik zou totaal 800 kg aan pony's hebben, dus max. (8x600) 4,6 kg op een dag voeren. Dat zou 32 dagen en een beetje zijn met 150 kg. Aan weidebrok dus per maand 95 euro.

Vind ik eigenlijk best wel duur, zo omgerekend. Of ik moet basisbrok gaan voeren, 175 gr/100 kg. Dat komt op max. 1,4 kg/dag. Daarmee zou ik 107 dagen uitkomen. Ruim drie maanden dus! Wat in kosten enorm scheelt: 101 euro delen door drie is 30 euro/maand. Goed te doen dan :j
Al krijg je er wel de (eenmalige) kosten voor een ton en bezorging bij.

edit: wacht even... 40 euro aan verzendkosten voor een ton! Dat is me toch echt te gortig, kom je ineens op 50 euro per maand! :O

Zou je ook een ton kunnen halen zelf? Aan brandstof zijn we minder kwijt dan die 40 euro! 58 km naar Eindhoven is het dichtste bij voor ons.
Laatst bijgewerkt door Safiera op 15-01-12 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:47

Alleen als ik 150 deel door 2, dan kom ik uit op 75 dagen= 2,5 maand ipv 1,5 maand. Scheelt weer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:51

Juist, 2.5 maand dus, je ziet nu waarom ik altijd twijfel aan mijn berekeningen _O- Sowwy :+

Tja, wat is duur ..
De weidebrok zou in mijn voorbeeld dan afgerond 45 euro per maand kosten (klopt toch hé? :o :o ). Als ik uitreken wat ik nu geef zit ik ook aan die prijs, of zelfs hoger := , en dan zit ik met 3 verschillende zakken die ik op 2 verschillende plaatsen moeten gaan halen en ook nog eens moet mengen & klaarzetten in emmers zodat de pensioneigenaresse dit kan geven (terwijl bij de weidebrok het gewoon een schep brokken is :+ ).

Heb in de berekening de verzendkosten wel niet meegerekend (deze weet ik nog niet, want ik ga niet via voergezond zelf laten komen denk ik, moet nog even info inwinnen) maar ik rij ook benzine op om dat andere voer te gaan halen, dus op dat gebied ... En bij de weidebrokken hebben ze meteen alles binnen wat ze nodig hebben, terwijl ik nu zit met de vitaminen en dergelijke (wil stoppen met wat ik geef omdat ze nu op onbeperkt voordroog/hooi staan, maar dan moeten ze wat bij voor de vitaminen en heb nu Pavo Vital, maar dat is ook niet ideaal en de rest is niet aan te komen en heb ook een mineralen liksteen maar 1 van de 2 ziet dat als snoep ... ).

Dus in mijn geval valt het best wel mee zo :Y) :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:57

[***] schreef:
Juist, 2.5 maand dus, je ziet nu waarom ik altijd twijfel aan mijn berekeningen _O- Sowwy :+

Tja, wat is duur ..
De weidebrok zou in mijn voorbeeld dan afgerond 20 euro per maand kosten (klopt toch hé? :o :o ). Als ik uitreken wat ik nu geef zit ik een stuk hoger := , en dan zit ik met 3 verschillende zakken die ik op 2 verschillende plaatsen moeten gaan halen en ook nog eens moet mengen & klaarzetten in emmers zodat de pensioneigenaresse dit kan geven (terwijl bij de weidebrok het gewoon een schep brokken is :+ ).

Heb in de berekening de verzendkosten wel niet meegerekend (deze weet ik nog niet, want ik ga niet via voergezond zelf laten komen denk ik, moet nog even info inwinnen) maar ik rij ook benzine op om dat andere voer te gaan halen, dus op dat gebied ... En bij de weidebrokken hebben ze meteen alles binnen wat ze nodig hebben, terwijl ik nu zit met de vitaminen en dergelijke (wil stoppen met wat ik geef omdat ze nu op onbeperkt voordroog/hooi staan, maar dan moeten ze wat bij voor de vitaminen en heb nu Pavo Vital, maar dat is ook niet ideaal en de rest is niet aan te komen en heb ook een mineralen liksteen maar 1 van de 2 ziet dat als snoep ... ).

Dus in mijn geval valt het best wel mee zo :Y) :+

Hmm, ik wilde ook al zeggen dat het niet klopte, maar zag het toen zelf niet meer :o

Jij hebt dan minder pony's dan ik, of niet? (Wij hebben een dikzak van 450 kg en een andere van 350)
Ik voer nu ook Pavo Vital, maar ben an sich niet ontevreden. Hun vacht en hoefjes zijn er op verbeterd iig.
Zo heel veel suiker kan er in die Pavo ook niet zitten, toch? Onze pony's krijgen elk 50 gram per dag. Dat zal geen 50 gram suiker zijn, en dat op al die kilo's paard...

Wat gedoe betreft heb je helemaal gelijk. Al vind ik het stiekem ook leuk om te mengen :')