Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:05

Stal_Fiore schreef:
Ik heb de vraag ook al bij Marstall gelegd, maar misschien weet 1 van jullie het ook wel.

Mijn pony staat nu ongeveer 2 jaar op het voer van Marstall, namelijk op een mix van Naturell en Faser Light. Hierbij voer ik ook de Force.
De pony heeft zomereczeem en is erg gevoelig voor eitwitten en suikers.
Sinds dat ze op dit voer staat, doet ze het super. Ze ziet er goed uit en is in goede conditie.
Nu wil het zo dat ze sindskort intensief bereden wordt.

Mijn vraag is nu dus eigenlijk of ik nog wel voldoe met de combi Naturell en Faser Light.

Zolang ze het er goed op doet zou ik het niet veranderen. Je zou eventueel nog wat olie bij kunnen geven voor de extra energie.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:59

Dribbelkont schreef:
als je nu een paard op faser light laat staan omdat ie het gewoon goed doet op het voer en als extra de force bij geeft is dat dan niet voldoende??

Dit gaat helaas niet op :)
Van Force krijgen de paarden niet meer energie. Force zijn vitaminen en mineralen.
Bij Faser light is het sowieso niet aan te raden om er Force bij te geven, omdat het al hoog staat in de vitaminen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:22

mirim schreef:
Dribbelkont schreef:
als je nu een paard op faser light laat staan omdat ie het gewoon goed doet op het voer en als extra de force bij geeft is dat dan niet voldoende??

Van Force krijgen de paarden niet meer energie. Force zijn vitaminen en mineralen.
Bij Faser light is het sowieso niet aan te raden om er Force bij te geven, omdat het al hoog staat in de vitaminen.

Ik voer ook de force bij de faser op dagen dat ik rij, dat is dus eigenlijk overbodig?

Stal_Fiore

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:52

Werd mij juist aangeraden om de force bij te voeren, vreemd.

Ik geef na t werk trouwens ook de lein distel olie.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:58

worden dus verschillend advies gegeven

de mijn staat nu op halve schep faser met om de dag 60 gram force

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:00

Paperboy schreef:
mirim schreef:

Ik voer ook de force bij de faser op dagen dat ik rij, dat is dus eigenlijk overbodig?

Het ligt er aan hoeveel Faser je geeft. Een paard moet ongeveer een 1-1,5 kg per dag krijgen. Het is wel heel licht spul, dus je moet nawegen hoeveel voerscheppen 1 kg is. Geef je minder dan vul je dit aan met bijvoorbeeld Force, zodat je paard wel alle vitaminen en mineralen binnenkrijgt.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:44

Ik geef veel minder faser, een halve gele voerschep per dag en dan 3 keer in de week 90 gram force. Mijn paard weegt 600 kilo maar haalt hier tot nu toe meer dan genoeg energie uit. Nu is het een Noord Zweed en hoort erg sober te leven, het meeste voer is al snel te veel en te rijk aan suikers enz. Ben tot nu toe erg tevreden met deze combi, hiervoor had hij jeuk en dat is helemaal verdwenen. Hij glimt als een spiegel, is opgewekt en wakker ;) . Het zal ook zeker van ras, leeftijd, hoeveelheid werk etc afhangen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:08

Ik heb een rantsoenberekening moeten invullen... wachtend op advies nu.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:37

paperboy dat heb ik ook
heb een tinker die krijgt halve schep per dag van faser en 60 gram force om de dag.
ze weegt 450 kilo ongeveer

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:56

Ik ging er eigenlijk vanuit dat jullie de aanbevolen hoeveelheid Faser voerden :o
Om aan de benodigde vitaminen te komen en toch veel minder Faser voeren kun je Force bijgeven.
Maar ik blijf erbij dat ze van extra vitaminen niet meer energie krijgen.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:29

Ik geef 100 gram force naast 2 x 3/4 voerschep corn en havervrij. Is dat teveel force?

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:39

Hallo,

Ik ben niet met je eens dat ze van force niet drukker worden. Toen ik vorig jaar met force begon gaf ik mijn paarden de aanbevolen hoeveelheid. Na een week had ik paarden die onhandelbaar waren en ontzettend druk. Ze krijgen verder alleen hooi dus het lag niet aan ander krachttoer. Ik geef het ze nu ongeveer 1 keer per week. Anders kan ik goed merken dat ze drukker zijn.

Groetjes,

Evelyne

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:39

kevje06 schreef:
Ik geef 100 gram force naast 2 x 3/4 voerschep corn en havervrij. Is dat teveel force?

Ik vraag me af of deze hoeveelheid Force er wel bij 'moet'. Ben je dit uit eigen beweging gaan geven of is het op advies van de voedingsadviseur?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:46

Ik geef de force voor extra electrolyten, mijn paard zweet snel (voelt zich pas echt lekker bij weer onder het vriespunt ;)).
Verder omdat hij maar weinig krachtvoer krijgt zijn met zijn ruim 600 kilo de extra vitamine en mineralen ook niet overbodig lijkt me..... Hij wordt van de force niet drukker.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:49

Paperboy schreef:
Ik geef de force voor extra electrolyten, mijn paard zweet snel (voelt zich pas echt lekker bij weer onder het vriespunt ;)).
Verder omdat hij maar weinig krachtvoer krijgt zijn met zijn ruim 600 kilo de extra vitamine en mineralen ook niet overbodig lijkt me..... Hij wordt van de force niet drukker.

Dat is wel een goede tip. Mijn paard ( een forse Groninger) krijgt ook niet veel krachtvoer, maar zweet ook erg snel. Hij gebruikt bijna geen zoutblok. Dus voor hem zou het geen kwaad kunnen om wat Force bij te krijgen. En heter/drukker zal ook hij er niet van worden :D

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:04

Mirim mijn voer adviseur gaf dit aan omdat ik niet voer wat je zou moeten voeren bij 1,5 schep muesli op paard van 155.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:51

Hi,

kan iemand mij hier helpen,

ik heb een tijd terug marstall faser light gegeven,
hier haalde mijn paard te weinig uit, hij werd erg sloom en kwam echt iets te kort..

nu geef ik havens reform muesli, maar daar zit erg veel zetmeel in.. en het is een excemer dus dat is ook niet goed voor hem..

Ik kom nu toch weer terug bij marstall alleen zoek ik dan wel iets waar hij meer uit kan halen dan de faser light.. het moet ook wel een beetje te betalen blijven want bij veel zakken zag ik staan als je alleen hooi ernaast voert 2 tot 3 kilo op een dag moet voeren! dan ben je er wel snel door heen..

zat nu te denken aan de sinfonie
http://www.marstall.nl/Assortiment/tabi ... 15_kg.aspx

hebben jullie nog ideeen?

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:41

Die van mij heeft (licht) last van zomerexceem en krijgt de Sinfonie gevoerd :j Deze muesli ruikt trouwens heerlijk :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:50

Begrijp ik nu goed dat de wiesen fasern geweekt moeten worden ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:51

kevje06 schreef:

Ik denk het wel toch ?!
Volgens mij is die 100 gram force als je geen krachtvoer ernaast geeft....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:16

worden paarden heet van cornmusli?
(algemeen genomen)...
meer werklust mag wel,maar geen heetheid/schrikkerigheid...

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:27

Volgens mij word t grootste deel niet heet ervan.
Mijn ene merrie wel dus daar mee gestopt maar de rest niet.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:30

Anoniem schreef:
(algemeen genomen)...

Naar mijn idee absoluut niet. Ik geef het juist aan een knetterheet paard en kan er 2 of 3 kilo van geven, maar hij blijft precies hetzelfde! Van (een beetje) haver draaide die wel door.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:42

Anoniem schreef:
(algemeen genomen)...

Nee, ik geef het al heel lang. Voordat ik over ging op corn muesli was hij explosief. Nu niet meer. Hij wordt er niet heter van dan dat hij van nature is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:49

die van mij is totaal niet heet gelukkig,heeeeel soms heeft ie opeens een stuitermomentje.
maar hij mag voller worden en ietsjes meer werklust krijgen met name in de bak.
tijdens een buitenrit is ie actief zat en op de terugweg wel wat heter.