[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:46

Emaartje, misschien eens masters seniorenslobber/brok proberen ipv ( een deel van de ) seniores priores. Het zijn een beetje vergelijkbare producten, alhoewel de masters slobber er echt anders uitziet en ook anders ruikt. De masters slobber bevat ook gisten zodat de darmwerking verbeterd wordt ( zover dat kan natuurlijk ).

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:50

Ik zou liever wel lucerne geven ipv merriebrok of musli en slobber.Vooral bij een paard van 26(die waarschijnlijk of minder goed kan kauwen of verteren)moet je zorgen voor voldoend ruwe celstof,dus lucerne en subli Sp is wat dat betreft goed..En zoveel melasse zit er niet in lucerne toch en anders is er ook nog zonder melasse te verkrijgen,denk dat er in de meeste brok of musli meer zit..

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:54

pleiada schreef:
Ik zou liever wel lucerne geven ipv merriebrok of musli en slobber.Vooral bij een paard van 26(die waarschijnlijk of minder goed kan kauwen of verteren)moet je zorgen voor voldoend ruwe celstof,dus lucerne en subli Sp is wat dat betreft goed..En zoveel melasse zit er niet in lucerne toch en anders is er ook nog zonder melasse te verkrijgen,denk dat er in de meeste brok of musli meer zit..

Inderdaad en dan weet je zekers dat ze alles binnenkrijgt is speciaal voor ouderen paarden,wat me wel opvalt is dat haar darmen steeds bezig zijn als je erbij staat.. :Y) ook apart eingelijk

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:57

Maris schreef:
Emaartje, misschien eens masters seniorenslobber/brok proberen ipv ( een deel van de ) seniores priores. Het zijn een beetje vergelijkbare producten, alhoewel de masters slobber er echt anders uitziet en ook anders ruikt. De masters slobber bevat ook gisten zodat de darmwerking verbeterd wordt ( zover dat kan natuurlijk ).

Helaas is dat bij ons in de buurt niet te verkrijgen,had ik ook alleens aan gedacht vandaar de subli... :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:08

Je kan yea sacc ook los kopen ..... Maar ik weet niet of dat even goed werkt als masters voer natuurlijk.
Of anders opkikker van NAF misschien eens proberen ?

Emaartje

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:40

wat me vanavond opviel tijdens het eten van subli seniores priores dat ze er van aan de dunne kwam en scheetjes liet zekers omdat het geweekt is wie herkent dit of kan zoiets?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:42

Die van mij heeft gewoon normale drollen...
Maak je het niet te nat?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:45

Barcelano schreef:
Maak je het niet te nat?

nou nee zorg de voor dat de 1kg goed onder water staat...zodat de bietenpulp goed kan weken.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:47

Emaartje schreef:
Barcelano schreef:
Maak je het niet te nat?

nou nee zorg de voor dat de 1kg goed onder water staat...zodat de bietenpulp goed kan weken.

Is het sinds je op het nieuwe voer staat?
Ja het kan natuurlijk omdat ze moet wennen aan de switch.

even in de gaten houden het hoeft niet altijd te betekenen dat ieder paard het er goed op doet...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:51

even in de gaten houden het hoeft niet altijd te betekenen dat ieder paard het er goed op doet...[/quote]

voer het al jaren,maar merk het echt,las net op paard natuurlijk dat het vaker voorkomt..

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:59

Zou het wat kunnen zijn om een bloedonderzoek te doen,kunnen ze dan zien of het aan de darmen of lever enz ligt?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:14

Voor de mensen die er om vroegen,
Hier nog een foto van Silas, vandaag gemaakt na vele pogingen een houding waarin je toch wel wat ribben ziet, toen hij zijn hoofd bewoog waren de ribben opeens weer onzichtbaar
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LM4LKYDH.jpg

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:27

Emaartje schreef:

even in de gaten houden het hoeft niet altijd te betekenen dat ieder paard het er goed op doet...

voer het al jaren,maar merk het echt,las net op paard natuurlijk dat het vaker voorkomt..[/quote]

Krijgt ze ook ruwvoer in de vorm van kuil?
Kan zijn dat de kwaliteit vocht gehalte anders is bij deze snede.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:31

Barcelano schreef:
Emaartje schreef:
Ja het kan natuurlijk omdat ze moet wennen aan de switc

Krijgt ze ook ruwvoer in de vorm van kuil?
Kan zijn dat de kwaliteit vocht gehalte anders is bij deze snede.

ze krijgt normaal ook wel kuil maar in de zomerperiode niet,en ze reageerd op alles waar meer vocht in zit dus natte slobber,vochtiger kuil,nat gras enzz,zouden de darmen niet meer goed werken..ze is 26 jaar oud

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:33

Aardige leeftijd al dus.
Ik zou het even in de gaten houden hoelang het duurt en of ze wel voldoende vocht binnenkrijg alhoewel ik dat wel denk met SP.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:33

Ik meld me ook hier. Ik heb een oude man staan van 23 jaar, die tot voor een half jaar er nog prima uitzag. Ik dacht dat hij tijdens het weideseizoen wel bij zou trekken, maar dat lukt nog niet zo. Nu eet hij sinds de laatste tijd ook minder goed zijn hooi. Hij loopt sprietjes eruit te zoeken in plaats van goede happen te nemen. Het is werkelijk super hooi (voordroog). Van de week met hem naar de tandarts geweest. Tja oud gebit, kleine haakjes en die zijn weggehaald. Na de behandeling eet hij helemaal geen hooi meer. Misschien moet het nog wennen. Voor zover ik kan zien eet hij wel in de wei en ik geef hem een flink portie slobber bij.

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:39

Hallo,

Mijn merrie van 16 heeft goede conditie, maar blijft aan de dunne kant. Je ziet net d'r ribben. Ik vind dat te dun.
Ze is gezond, heeft een glanzende vacht, wordt op tijd ontwormt, is vrolijk.
Ze is een zwaar gebouwd type (KWPN Gelders) van 1.72. Rijd ong 3x in de week, normaal (niet mega intensief).

We geven haar nu:
2x per dag bietenpulp (een voerschep)
1x per dag 1 kilo Subli Zonder (musli die helpt bij de jeuk)
3x per dag hooi (ong halve baal)

Ze gaat zo om de dag het gras op.
Natuurlijk heeft ze ook een liksteen :)

Ik had ook contact opgenomen met Pavo, maar zij laten niks van zich weten.
Dus ik hoop dat iemand tips heeft voor me!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 00:39

Ik meld me hier ook.
Mijn 4-jarige is wat mager op zijn ribben, en ik krijg er maar moeilijk wat kilo's aan. Heb eerst geprobeerd met gewone slobber hem aan te laten komen, toen Marstall Havervrij en Marstall Cornmuesli en lucernemix geprobeerd. Dat hielp niet. Sinds ze op de wei zijn gegaan is ie ietsiepietsie dikker geworden, maar nog niet genoeg. Op dit moment staat hij dag en nacht op de wei, en is hij weer ietsje dikker geworden, maar nog niet genoeg.
Ik ben hem ook Subli SP gaan voeren. Hij eet dit alleen heel lastig, ook met muesli of brok erdoor. Een halve schep eet hij nog wel een beetje (aangemaakt natuurlijk), maar meer krijg ik er niet in. Hij laat heel veel liggen en gooit het op de grond, dus het is zowiezo iedere dag weer een hele klus om het schoon te maken. Laten liggen kan ook niet, want dan gaat het echt heel zuur ruiken. Op dit moment ben ik een beetje restjes voer aan het opmaken, en krijgt hij:
- 1 schep SP (maar daar eet ie misschien 3/4 van op, zeker niet meer en ik denk zelfs minder)
- 1,5 schep Havervrij muesli (omdat ik die zak nog had staan en hij opmoet)
- 2 scheppen sportbrok door de SP

Als de havervrij muesli op is wil ik verder gaan met:
- 3 scheppen lucernemix
- 2 scheppen sportbrok
- 0.5 schep SP (ik denk dat ik dat beter kan doen dan een hele schep, want dan kan ik toch de helft weggooien)
- en dan wil ik nog merriebrok gaan proberen.

Wat denken jullie hiervan? Het liefst zou ik hem meer SP geven, want ik heb wel het idee dat dat iets aanzet, maar ik krijg er gewoon echt niet meer in. Hij vindt het niet lekker, en gaat er alleen maar mee lopen klooien. Over merriebrok heb ik ook wel goede verhalen gehoord, dus dat wilde ik hierbij nog gaan proberen. Oja, als aanvulling, ik heb een mest en bloedonderzoek laten doen, en daar kon niks in gevonden worden. Zijn tanden zijn 2 maandjes terug gedaan :)

Zo zag hij er twee maanden terug ongeveer uit trouwens: [http://i285.photobucket.com/albums/ll58/Snoekiej/Denzel/foto2.jpg
Ik heb geen recente foto zonder zadel, maar dit was een paar weken geleden (met zadel). Inmiddels is ie alweer iets dikker. Ik vind hem hier wel dikker lijken dan zonder zadel. Je ziet dat zijn buik ook nog wel mee valt, maar het zijn vooral zijn ribben.
Afbeelding

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 05:54

Nikka schreef:
Ik meld me ook hier. Ik heb een oude man staan van 23 jaar, die tot voor een half jaar er nog prima uitzag. Ik dacht dat hij tijdens het weideseizoen wel bij zou trekken, maar dat lukt nog niet zo. Nu eet hij sinds de laatste tijd ook minder goed zijn hooi. Hij loopt sprietjes eruit te zoeken in plaats van goede happen te nemen. Het is werkelijk super hooi (voordroog). Van de week met hem naar de tandarts geweest. Tja oud gebit, kleine haakjes en die zijn weggehaald. Na de behandeling eet hij helemaal geen hooi meer. Misschien moet het nog wennen. Voor zover ik kan zien eet hij wel in de wei en ik geef hem een flink portie slobber bij.

Oei klinkt niet goed..Ben bang dat de tandarts het niet helemaal goed heeft gedaan..Zoek voor de grap eens het topic op het belang van een goede tandarts

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:47

Nikka schreef:

Geef hem dan ipv de slobber seniores priores, is een stuk gezonder voor de darmen van je paard ! En zeker als hij amper hooi en gras eet heeft hij vezels nodig ( en die zitten in de sp, niet in de gewone slobbers ).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:50

Snoekiej Ik vind het heel erg meevallen ,op die foto in ieder geval.
In plaats van sp zou je ook masters seniorenbrok kunnen proberen. Is een beetje vergelijkbaar product als de sp, maar dan anders ;) Zit oa ook gist in die helpt bij het verteren in de darmen waardoor sommige paarden beter aankomen.

Draversbrok of merriebrok staan ook beide bekend dat ze paarden goed aan kunnen zetten in gewicht ( misschien ipv de sportbrok te voeren ).

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:35

Ik lees mee!

Ik ben bezig met de aankoop van een tweejarige Lusitanohengst. Figo staat een jaar bij ons op stal (op een weide met andere jonge paarden) en is nu veel te mager. Hij is ook nogal groot voor een Lusi, dus ik vermoed dat er nu zodanig veel energie kruipt in groeien in de hoogte dat het groeien in de breedte nog wel zal komen. Momenteel zie je zijn ribben en is zijn achterhand nogal ingevallen, hij heeft ook nog een heel iel nekje.
Zo dadelijk komt de DA om zijn bloed af te nemen (onderzoek op bloedwormen, leverwaarden, nierwaarden,...), als ik daar de resultaten van heb, bekijken we samen zijn nieuwe voedingsschema.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:11

Maris, bedankt voor het advies. Masters seniorenbrok had ik ook opgezocht idd, maar dat is hier in de buurt niet verkrijgbaar :\ Dat leek me een goed alternatief voor de SP, omdat hij dat zo moeilijk eet.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:46

pleiada schreef:
Oei klinkt niet goed..Ben bang dat de tandarts het niet helemaal goed heeft gedaan..Zoek voor de grap eens het topic op het belang van een goede tandarts

Dit zou in principe een goede tandarts moeten zijn. Gisterenavond begon hij toch weer sprietjes te eten, dus ik wacht het even af.
Ik zal eens wat seniores priores halen in de buurt.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:07

@ snoekiej, op de foto vind ik hem eigenlijk precies goed... Ik zou alleen het ruwvoer wat opschroeven mocht je hem toch iets schraal vinden, maar vind hem echt totaal niet dun... Ribben licht zien is juist goed, je moet ze eigenlijk net niet zien maar wel goed voelen. Als je ze in het licht wel ziet, vind ik dat echt juist niet erg. Liever iets schraal dan te dik... Plus bij zijn flanken ziet het er nog gewoon mooi gevuld uit, niks ingevallen of iets, en mooi bespierd..