[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:57

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:13

Dank je, ze staat al dik een jaar stil. Ze loopt nu ook niet goed. Ene dag wel goed andere dag niet. Vanochtend kwam ze aandraven maar wel kreupel.

Ze krijgt alleen vitamine/mineralen brokje, hooi 1 keer en 2 keer per dag klein stikkie gras bij. Ze staat dag en nacht buiten....

Heb bij de paardendrogist easy mover besteld en eind juni komt de osteophaat....

Mirjam

Paperboy

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:49

Mirtje27; ik vind je paard er goed uitzien, ik denk inderdaad een grasbuik helemaal niets mis mee!
En voor een paard wat een jaar stil staat, vind ik haar er helemaal goed uitzien.
Wat vervelend dat ze kreupel is, ik hoop dat ze snel weer beter wordt!

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:38

Hey, dank je wel. Vorig jaar was ze ook al kreupel nadat ze over het draad was gesprongen. Naar de kliniek geweest en die dacht dat het in de voet zat, was niet echt duidelijke verklaring. Ging nog niet beter en weer naar andere kliniek geweest. Die constateerd schimmel in haar hoef en een kleine Hoefkanteling..

Daarna ging het wel weer beter, maar in november ben ik geopereerd en daar nu nog steeds in revalidatie... Ze heeft van de winter ook erge koliek gehad en heeft vastgelegen in de stal en hebben ze met touwen om haar been weer overeind geholpen, was kantjeboord. Ik lag toen thuis in bed was net geopereerd aan heupdysplasie. Vreselijk om er dan niet bij te zijn.......

Wordt wel beetje gek van de mensen die steeds zeggen ze is wel dik he. Vind je het gek na 1,5 jaar niks doen.

Maar hoop inderdaad dat de kreupelheid weer beter gaat als de osteophaat is geweest....

Mirjam

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:35

Hoe staat het met de dikke paardjes??

Hier is Daya nog steeds "redelijk" op gewicht met 24/7 graaskorf. Ze eet de hele dag door en krijgt dus nog wel wat teveel binnen, maar ze staat al zeker niet meer op ontploffen.

Wat zijn de plannen voor de winter??

Ik heb momenteel voor ogen dat ik Daya nog steeds 24/7 een graaskorf opzet en dan een grote baal hooi in het weiland gooi voor beide paarden. Dit omdat mijn draver anders veel teveel afvalt. Dan hoef ik ook niet "maar een paar plukjes" te geven aan Daya maar kan ze de hele dag door eten. Hiervoor zou ik wel een Greenguard masker kopen ipv deze IR. Het is wel erg zielig maar volgens mij de enige en beste oplossing, hoe moeilijk ik het ook vind.
Iemand hier ervaring mee? Moet de baal toegebonden blijven zodat er genoeg tegendruk is?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:44

Ik heb geen ervaring met graaskorf en hooi, maar het schijnt wel te kunnen. Heb je zo'n rond bakje of een green guard?

Die van mij doen het erg goed op graszaadhooi. Dat voer ik in de winter vrijwel onbeperkt zodat ze zichzelf warm kunnen houden. Dat vul ik aan met weidehooi, want in graszaadhooi zit vrijwel niks. Ik verwacht dat ze daarmee goed de winter door komen, want ze zijn nu allemaal mooi op gewicht. Dus eigenlijk hoeft ik hier niet meer te posten, want te dik zijn ze zeker niet meer :)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:50

Zoals ik postte denk ik erover een greenguard aan te schaffen, nu heb ik een IR en volgens mij lukt het daar echt slecht mee.
Helaas is graszaadhooi geen optie ivm mijn andere paard. Anders was de Haflinger inderdaad "gemakkelijk" slank te houden.
Heel leuk dat je hier niet meer "moet" posten, proficiat!! +:)+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:55

Gossie ik lees weer te snel. Greenguard moet denk ik wel lukken.Maar die kun je bij de paardendrogist ook o proef nemen toch? Dan kun je gewoon nu al testen of ze hooi ermee kan eten. Zo niet dan kun je altijd nog een andere optie gebruiken.

Waarom is het voor je andere paard geen optie? Wordt die dan te dun of kan ze er niet tegen? Volgens mij hebben we het daar aleens over gehad of niet? Dacht dat bij jou ze 's avonds apart zetten geen optie was of was dat iemand anders?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:01

Geen probleem ;-) Ja ik hoop dat ik ze op proef kan krijgen in België ook, zou ideaal zijn :-) !

Inderdaad, het is hier geen optie omdat mijn draver er teveel van afvalt. Deze winter was het echt problematisch - te dikke Haf en te magere draver die absoluut niet genoeg ruwvoer binnenkreeg (draver kreeg eten op een hoogte waar Haf niet aankon, maar de Haf trok het gewoon uit haar mond...). Ze apart zetten is uitgedraaid op een week kliniek met zandkoliek (gelukkig geen operatie) en een dikke rekening + een depressief paard, dus inderdaad helaas geen optie. Hopelijk is de GG korf dat wél.
Halve dagen apart bleek ook geen oplossing wegens volvreten overdag, en 's nachts bijna gelijk welke bodembedekking opeten :D (op de kliniek zelfs zaagsel/houtkrullen, met volle happen, waardoor opnieuw koliek).

Ik vind het een heel moeilijk idee om haar werkelijk altijd met korf op te hebben... Langs de andere kant, als dit betekent dat ze 24/7 buiten kan blijven met haar grote vriendin en gaan en staan waar ze wil en dus beweging nemen... Dan moet dat maar. Ik denk dat het in mijn geval egoistisch zou zijn om zo'n jong, willig paard op te sluiten in stal. In de paddock werd ze echt depressief (stond alleen maar in een hoekje, niet om aan te zien).

Hopelijk hebben nog mensen ervaring met een graaskorf in de winter. Liefst positieve ervaringen :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:05

Ik lees hier inmiddels al een aantal weken stilletjes mee. Wilde me er eigenlijk even bij voegen als dat kan? :)
Ik heb een fjordje van 13 jaar inmiddels. Hij is rond de 1,35 tot 1,40 hoog.
Hij krijgt zeer, zéér recreatief beweging, wat neerkomt op soms een lekkere rit, soms 3x in de week mennen, soms lekker longeren.
Verder loopt hij 24/7 buiten in de wei.

Ik ben tegen de uitloop van de winter zeer serieus gewaarschuwd door zowel dierenarts als een goede vriendin. Heb me lang rot geschaamd dat ik het niet gewoon eerder gezien had, maargoed daar hadden we niets aan er moest iets gebeuren.
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF8032.jpg
dit was begin maart.

Wat ik gedaan heb; Ik heb hem apart gezet in een weide omdat hij dan ook in hooi wat minder kon krijgen. Ook kan ik hem nu gedoseerd laten strookgrazen. Qua beweging heeft hij vrijwel stilgestaan de laatste 2 maanden in verband met een blessure.
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF8759.jpg
Deze foto was net voor de blessure, op een TREC wedstrijd
En zo is hij inmiddels:
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF9706.jpg

Ik vind zelf dat we al erg goed op weg zijn, en dat hij eigenlijk tegen ''goed'' aan zit :)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:20

Vinden jullie mijn tinker (nog) te dik?

We zijn al enige tijd bezig met lijnen en trainen en hebben al ca 10 van zijn buikomvang eraf, aangezien hij van de winter erg veel "goed"hooi kreeg, terwijl ik dacht dat hij minder zou krijgen (miscommunicatie) en hij weinig deed, ivm de sneeuw en de kou.... was hij erg "vol"geworden :+ Dus moesten we wel even aan de slag om de sixpack er weer op te krijgen.

Nu mijn vraag, hoe ver moeten we nog doorgaan? Wat is normaal en dus gezond voor een tinker???
(let even op, het is een echte tinker en heeft dus een andere bouw (bredere) als een KWPN of arabier)

Zo kreeg ik hem in 2008 en was hij 2,4 jaar
http://www.mijnalbum.nl/Foto-P3UPDTWY.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-363SIL4W.jpg

nu in 2011 i hij ruim 5
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JER64LKT.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NHOYC3RM.jpg

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:32

Zo op het oog is het moeilijk te zien, maar hij heeft nog wel een appelkont. Je kunt het beter bepalen door de voelen. Kun je zijn ribben voelen met lichte druk? Verder moet de hals soepel zijn en niet te dik, je kunt kijken of er vetophopingen op de rug en kont zitten.

In de link van _dune_ staat een filmpje hoe je het goede gewicht kunt bepalen.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:33

Zijn ribben voel je wel met enige druk en zijn hals is gewoon soepel.
Echter dient een tinker een hartvormige kont te hebben.... zo is zijn bouw. Het gaat me dan ook om de buik ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:45

carolina1278 schreef:
Zijn ribben voel je wel met enige druk en zijn hals is gewoon soepel.
Echter dient een tinker een hartvormige kont te hebben.... zo is zijn bouw. Het gaat me dan ook om de buik ;)

de bouw van een paard zijn de botten
die hartvormige kont komt door lekker eten ;)
Ook een tinker kan een slanke kont hebben :)
Waarmee ik overigens niet wil gaan beweren dat je dan maar moet zorgen dat hij dat krijgt. Dat ligt geheel bij de eigenaar vind ik, ga ik me niet mee bemoeien :)

Bij de mijne moet ik overigens nog vrij ferm drukken om de ribben te voelen. Het verschilt ook van dag tot dag..

5 jaar terug zag mijn pony er overigens zo uit
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... C03377.jpg
*hij is daarna nog verder vermagerd, dus dat ging te ver*

De ervaringsdeskundigen hier. Ziet dat er gezonder uit dan eerder geplaatste
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF9706.jpg

?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:50

Naaltje, die ziet er goed uit!! Wintervacht kan wat vertekenen bij het afvallen, maar mij lijkt het een groot verschil! Goed bezig!
Op die eerste foto in je laatste post ziet hij er een beetje opgetrokken uit. Een grasbuik mag er voor mij wel een beetje zijn. Echt té mager vind ik hem daar niet.

Carolina, ik vind die er vrij goed uitzien voorzover je dat kan beoordelen. Kan nog wat af maar de foto's zijn niet duidelijk genoeg en inderdaad moet je door voelen en kijken zelf oordelen (wij kunnen niet gaan duwen :D ).

Ik heb hier ook nog moeite om de ribben te voelen hoor... Ze kijkt hier een beetje stom maar dit is de recentste foto die ik op de pc heb (weekje terug oid) - het is geen hele duidelijke, ik weet het, maar het geeft een beeld. Hoop snel betere te kunnen posten.
Afbeelding

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:55

hij was toen inderdaad wat opgetrokken, en vooral hij had in zijn flanken hele enge deuken zitten... Hij kreeg toen overigens ook niet gevoerd op een wijze waar ik nu ooit zou achter staan :)

Ik vind dat er nu nog wel wat minder moet, maar er moeten vooral ook spiertjes op :))
In zijn wintervacht is het inderdaad op fotos lastig zien.. Zijn hele hals was dik en hard, en hij was na een metertje of 10 buiten adem in het bos.. daar schrok ik heel erg van :o

De jouwe lijkt wel een mindere hangbuik te hebben?
Diddle heeft dat nog wel heel duidelijk
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF9215.jpg
hier met een singeltje erom dan zie je goed wat ik bedoel, ik heb het gevoel dat dat er nog wel af zou moeten.. Maargoed, eigenlijk zou ik ook wel met een graaskorfje in een strookbegrazingsweitje mogen :+

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:05

Ik heb zelf zoiets van er mag nog iets van zijn hangbuikje af en dan ben ik wel tevreden, hij kan alles goed volhouden en draaft zo ruim een uur voor de wagen zonder moeite.

Alles is nog te bewegen (hals etc) en het hoort bij zijn bouw, hij is gewoon wat steviger gebouwd als sommige slanke tinkers, terwijl ik er ook ken die nog zwaarder gebouwd zijn (en niet te dik dan he)

Hij zit goed in zijn vel en glanst het uit!

Maar misschien dat er nog (tinker)kenners langskomen met een andere mening, dan hoor ik die graag natuurlijk

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:32

Spiertjes en conditie zijn inderdaad ook wel erg belangrijk :-) .

Daya heeft ook een hangbuik, maar véél minder sinds ze met graaskorf staat (foto is genomen op het enige moment van de dag dat hij af is nml bij borstelbeurt/werken in de piste). Ik voel vooral een vet"zakje" voor haar uier groeien als ze aankomt. Ook haar lies voelt dan erg 'vol' aan. Bij mijn draver is dat gewoon een velletje tussen buik en achterbenen, bij Daya is dat echt een massa.
Maar vorige zomer en afgelopen winter ging ze echt rechtdoor bij haar flanken, niets geen indeuking. En dat is gelukkig wel veel beter.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:36

Ach ik hoor wel zo vaak op stal van al die kwpn eigenaren, is hij niet te dik??? Hij heeft zo'n dikke kont.... Ja dat hoort nu eenmaal bij tinkers, friezen, haflingers etc, die hebben gewoon een "dikkere kont" (lees andere vorm) ten opzichte van de kwpn

Ik weet dat hij een flinke buik had toen hij onder de dekens vandaan kwam, maar daar zijn we al flink mee bezig dmv training en minder "vol" hooi, maar hoop echt dat de rest van zijn bouw er niet onder gaat "leiden" Vindt namelijk dat soort types erg mooi echter niet met een hangbuik (hihihi)

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:34

Hier nog eentje met een paard met overgewicht (en vooral een dikke hals) en een graasmasker vraag. Ik heb vanochtend een graasmasker (greenguard) gepast bij m'n paard. Drinken deed ze er wel mee, maar grazen niet (stond alleen wat met het hoofd te schudden of gewoon stilstaan in het land). Ik deed wat gras door de gaatjes, maar dat vond ze maar niets; leek haast of ze boos werd. Moet ik d'r dan maar gewoon zo laten staan (en in de gaten houden of ze het gaat begrijpen) of zijn er tips (dan hoor ik die graag) om te laten wennen aan grazen met graasmasker?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:53

Gewoon laten staan lijkt me het beste. Na een paar uren hebben ze het meestal wel door (of als ze écht honger krijgen). Ik zou nog een paar keer blijven grasjes insteken, zo laag mogelijk bij de grond. En als ze boos wordt gewoon lekker wat anders gaan doen (of proberen met een minisnoepje). Rustig afwachten. Ze snappen het op den duur wel hoor. Daya dacht eerst gewoon dat ik haar letterlijk verboden had te eten en daardoor werd ze ook erg kwaad :D

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:47

Bedankt voor je reactie. Morgen krijgt ze 'm écht om, dan kan ik een paar keer langs de pensionstal om d'r in de gaten te houden (en desnoods wat hooi geven als ik het idee heb dat ze er nog niet mee gegeten heeft). Water drinken deed ze wel bijna meteen, dus dat snapte ze wel (leek zelfs of ze daarna de binnenkant drooglikte), dus dan zal ik d'r morgen maar gewoon met masker om laten staan en afwachten hoe snel ze het gaat begrijpen/ zich er bij neerlegt dat ze toch echt wat minder gras per dag moet gaan eten...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:05

Ik moet zeggen dat ik ook wel al heb gehoord van pony's die het echt niet willen snappen, maar de eerste uren/halve dag moeilijk doen is wel absoluut normaal :-) Hopelijk heeft ze het snel door, mijne had juist eerst het drinken niet door, stond ernaar te kijken :D Maar eens ze echt dorst had... ging het wel plots.
Ik duim dat je geen uitzondering hebt en ze het snel snapt +:)+

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:59

hai!....wilde even wat vragen...heb een fjordje staan op boxrust.....nu is die niet te dik maar wil graag wel wat geven voor zijn vitamientjes...wat raden jullie nu echt aan??...de pavo summerfit schijnt ook niet te zijn wat ze zeggen....maar vind hem wat dof worden en zeker met die boxrust!..hopelijk hebben jullie tips!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:46

Naast ruwvoer is formula4feet een heel goed supplement, verkrijgbaar bij paardnatuurlijk. Het is echter vrij duur, dus dat is voor mij de reden om het nu nog niet te voeren. Die van mij doen het namelijk ook erg goed op pavo vital. Wilde daar eerst vanaf omdat er toch wat melasse inzat, maar volgens mij is dat uit de nieuwe versie geschrapt. Kan het iig niet terugvinden op de doos.

Mijn welsh snapt na een paar uur nog niet. Die gaat net zo lang rollen tot ze hem afkrijgt en anders staat ze heel sip te wachten tot ze terug de kale wei op mag waar ze wel hooi kan eten zonder korf. Mijn shet is er heel behendig in al. Maar omdat ze bij mij toch op een kale wei lopen vind ik het vriendelijker voor ze om gewoon 20 minuutjes zonder korf te mogen grazen.