Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yinthee
Amadeus <3

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:13

Pianissimo bedoel je denk ik?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:21

Fiberforce denk ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:33

SBravour schreef:
Omdat mijn paard nu niet meer op stal staan en ik dus niet haar voer in de bak kan gooien en wachten toch het op is, heb ik toch een probleempje nu. Welk voer is smakelijker voor lastige eters dan de Marstall Vito, maar net als dit voer laag in energie en veroorzaakt geen jeuk?
Ze kreeg erg jeuk van Pavo Daily plus, en vond Pavo Vital niet lekker.
Ik wil dat ze geen extra pit krijgt, ze is 5 jaar en moet nog ingereden worden we gaan haar daar nu in oppakken. Klein beetje om force door de mengen is ook OK.

Dat ligt ook een beetje aan wat je aan ruwvoer geeft en hoe je paard eruit ziet, hoeveel ze beweegt etc etc etc.

ipv de Vito kun je ook de faser light proberen van Marstall of als je alleen ruwvoer wil de wiesen fasern. Bij allebei kun je Force mengen als je er weinig van geeft bijv.

Pavo Daily plus vind ik ook helemaal niks, net als de nature's best. Alle tabellen zijn leuk wat je paard nodig heeft, maar hoe men daaraan komt, dus welke ingredienten tellen ook mee. Een vit C pilletje of een sinaasappel kunnen zelfde zijn, maar toch verschillend, even als simpel vergelijk.

De Vitalbix heeft een vitamine brokje en muesli die je eens kan bekijken, of de producten van Agrobs bijv. Agrobs heeft ook mooie mengelingen.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:05

Nadia schreef:
Fiberforce denk ik.

Uh ja die bedoelde ik eigenlijk ook _O-

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:46

SBravour maar zoek je een vitamine brokje of een muesli?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:59

Ik heb al een vitaminebrokje, de force. Die eet ze prima door een muesli heen, die ze lekker vindt tenminste. En daar zit het hem, ze is erg kieskeurig dus de muesli moet wel lekker zijn. Had net weer een nieuwe zak Vito besteld, maar die eet ze helaas niet zo op, die eet ze alleen gedurende de dag in haar stal op. Dus dat is helaas geen optie meer nu ze 24 u op de weide staat.
Zo ziet ze er uit momenteel:
Afbeelding
Prima op gewicht Volgensmij :)

De opties die ik nu van jullie heb gezien:
Fiberforce
Agrobs
Vitalbix

Vitalbix is wel lastig verkrijgbaar en aan de dure kant dacht ik. Anderzijds, ik voer natuurlijk maar weinig.
Fiberforce, bevat dacht ik wel weer haver/meer energie.
Agrobs, ken ik niet, ga ik nu op onderzoek uit!
Natures best eet ze overigens heeel graag, maar ik begrijp dat dat niet het juiste voer is als we graag zo gezond mogelijk willen voeren :) Maar, een beetje lekker moet het natuurlijk wel zijn. Ze krijgt 4/5 Force schepje + datzelfde schepje aan muesli. Is dus heel weinig. (Ongeveer een laagje in de voerschep)

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:12

Ik denk dat dat hele kleine beetje nature’s best niet zo’n kwaad kan?

Ik vind het op zich een mooie muesli, mooi structuurrijk, en qua suiker valt zo’n klein beetje toch ook wel mee als het omrekend naar percentage van het totale rantsoen.

Zelf geef ik momenteel geen vitaminekorrels meer, maar mijn jongere paard krijgt nu de vitalbix active+ muesli en mijn Shetlander en andere paard de marstall faser light.
Daarnaast nog 1 keer per dag een slobber van wiesencobs met wat lijnzaadmeel en voor het jongere paard een bekertje bergwiesenmash erbij.

De force was hier trouwens geen succes, ze aten het niet graag en dronken ook meer als anders, zeker de Shetlander.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:16

Wij voeren als muesli de dieetmix van Subli, ook vooral door het lage suiker/zetmeel gehalte

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:24

SBravour schreef:
Natures best eet ze overigens heeel graag, maar ik begrijp dat dat niet het juiste voer is als we graag zo gezond mogelijk willen voeren :) Maar, een beetje lekker moet het natuurlijk wel zijn. Ze krijgt 4/5 Force schepje + datzelfde schepje aan muesli. Is dus heel weinig. (Ongeveer een laagje in de voerschep)

Volgens mij heb je je antwoord al, Natures best erbij geven :j
Is echt geen verkeerde muesli en in verhouding met je totale rantsoen is zo een beetje echt een schijntje. Ze eet het in ieder geval graag, dat is belangrijk :j

Zelf meng ik de Force met twee handjes luzerne en een kwart schepje Equifyt pre-active.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:45

Dankjewel meiden. Misschien luistert het ook wel niet zo nauw en kan ik mijn force gewoon door natures best mengen :) Scheelt iig een hoop gedoe kwa verkrijgbaarheid!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:46

Het gaat er dus om om te vitaminen te mengen met muesli?

Áls je een muesli laag in suiker en zetmeel zoekt;
- subli dieetmix
- pavo care4life
- cavalor fiberforce
- marstall vito
- vitalbix active+

Minder muesli idee maar super mooi voer:
- agrobs Alpengrün müsli
- Dengie hi fi molasse free

Of luzerne- of grasbrok?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:05

De Marstall Faser Light kan ook nog, die heb ik net opgemaakt en is laag in suiker+zetmeel.

Ik heb de Vito ook geprobeerd, maar die ruikt enorm naar knoflook. Ik voer niet graag knoflook, dus het blijft bij die ene zak.

Dit zijn alleen niet echt vitaminebrokjes, meer een alternatief voor krachtvoer.
Vitalbix DC heb ik als vit.brokje geprobeerd maar daar moest ik voor mijn gevoel veel van voeren wat het voor mij toch een duur grapje maakt.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:20

-subli dieetmix (subli vindt mijn merrie niet zo)
- pavo care4life (hoor ik van dat ze daar soms rillerig van worden?)
- cavalor fiberforce (worden ze hier heet van?)
- marstall vito (heb ik nu, is ze te kieskeurig voor, niet lekker)
- vitalbix active+ (Duur, en is sport voer)

Minder muesli idee maar super mooi voer:
- agrobs Alpengrün müsli Ga ik opzoeken allebei!
- Dengie hi fi molasse free

Marstall faserlight nog niet geprobeerd! Vito heb ik ook nog een nieuwe zak van staan....

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:30

Care4life werd mijn ruintje inderdaad mega schrikkerig van, al van heel lage hoeveelheid.

Fiberforce nog niet gehoord dat ze daar heet van worden. Mijn pony moest het niet.

Active is sportvoer door hogere vetpercentage maar als jij maar heel weinig geeft maakt dat natuurlijk niet uit. Zelfde als met de pavo natures best. Zit nog aardig wat zetmeel in (in mijn ogen) maar als je maar weinig geeft.....

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:50

Hmmm misschien dan toch nog even kijken naar de actieve. Volgensmij is dat iig wel smakelijker dan bijv de faserlight

Wat ik nu overhoud is
Natures best, Fiberforce en vitalbix actieve +
Van de naturesbest weet ik zeker dat ze het lust, maar de vitalbix is sowieso veel gezonder. Staat die bekend om goed eetbaar te zijn?
Met cavalor ben ik helemaal niet bekend.. dat is dacht ik ook smakelijk?

Waar zouden jullie naar neigen met deze 3 opties?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:51

Had laatst proefzakje van agrobs meusli en die took erg lekker. Iets minder structuur maar rook erg fijn. Vond paard ook.
Ik doe zelf grasmix van agrobs door mijn vitaminebrok.
Kan je niet echt verder helpen maar moest even zeggen dat agrobs voer mij enorm aanspreekt qua hoe het eruit ziet. Bijv grasmix (2 soorten nu gehad) totaal geen stof erin. Proefzakjes van verschillende artikelen die ik van agrobs kreeg gingen er goed in.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:59

Dankje, alle tips helpen. Mijn merrie kreeg alleen wel jeuk van Dailyplus van Pavo, durf dus niet te veel luzerne meer te geven ... :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:00

Agrobs is zeker mooi!! Alpengrün müsli vind ik zelf echt super. Is ook luzerne vrij.

SBravour; het lekkerste is denk ik natures best. Fiberforce moest mijn pony niet maar vond ik er ook niet geweldig uit zien haha. Dan active + beter denk ik

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:11

Oké fiberforce gaat in de kast haha. Blijft idd natures best en active over. Even onderzoek doen naar de smakelijkheid daar van en dan wordt het gewoon bestellen denk ik. :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:30

Hier krijgen ze een totaal supplement in poedervorm en dat geven we met wat alpengrun muesli
Is een mengeling van verschillende grassen, korenbloem, goudsbloem en zaden en pitten etc
We hebben 4 ijslanders en een warmbloedkruising staan waarbij we met de ijslanders geen Lucerne of graanrijk voer willen geven en de kruising ook niet echt veel extra’s nodig heeft

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:39

Welk supplement is dat Sonja?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:47

Ik ben inmiddels ook in alle tevredenheid overgestapt van de vitalbix naar de vit/min poeder van phytonics. Ik twijfelde tussen die poeder en die van pure trace. Maar de samenstelling van phytonics vind ik mooier en uitgebreider.
Paard glimt alsof hij in de olie heeft liggen rollen, wat een gemak. Voor mij niet anders meer :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:50

We hadden your horse trace
Maar nu het eigen merk van pure paardenvoeding
Maar weet van de laatste nog niet of ik er net zo tevreden over ben als de yht
Maar dat gaat voornamelijk over hoe goed ze het eten (ze krijgen bij ons vrij weinig voer en de yht was fijner gemalen en Mengse beter Met het voer)

Slmt9 heb je toevallig een link naar Die van phytonics? Even vergelijken maar ik kan hem niet goed vinden :? Althans , niet in handige vorm

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 23:54

SBravour schreef:
Oké fiberforce gaat in de kast haha. Blijft idd natures best en active over. Even onderzoek doen naar de smakelijkheid daar van en dan wordt het gewoon bestellen denk ik. :D

Cavalor heb ik geen goede ervaringen mee, op meerder paarden geprobeerd maar nooit positief resultaat.

Active+ wordt hier heel goed gegeten. Ik heb ervoor gekozen o dat in deze het hoogste aandeel lysine zit, wat ik graag wilde voor de spieropbouw. Wel voer ik er best veel van, ruim twee kilo per dag. Heel goedkoop is het dus niet voor mij, maar omdat jij het allen voor de smaak wilt voeren zal dat meevallen.

Nature's best is beter betaalbaar en wordt ook vaak goed gegeten.

Dan heeft Pavo nog die nieuwe muesli, ease and excel, die is ook laag in suikers, heb ik zelf nog geen ervaring mee.

De marstall faser light wordt hier ook goed gegeten en heeft een heel laag gehalte lucerne. Het is wel wat poederig/fijngemalen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 00:09

Het gaat er niet alleen om wat op papier staat aan gehalte's. Mensen kijken teveel naar tabellen. Het gaat ook om de gebruikte ingredienten en hoe je dus aan gehalte's komt.

Nature's best gaf ik een tijdje en niet veel, maar mijn gevoelige ruin deed het daar direct slecht op, waar dat niet zo was op de faser light en fiber Force. Fiber Force vind ik op papier niet heel geweldig, maar is wel een redelijk ''veilig'' voer.

Toch zou mijn voorkeur vrijwel altijd naar Agrobs uitgaan. Faser light vind ik netjes, maar iets teveel gruis in de zakken die wij toen hadden. De wiesen fasern zou ook prima bij Force kunnen. Zit verder niks in en met vit brokje compleet genoeg.