Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:57

Hier geen negatieve ervaringen, maar ook niet bijzonder positief. We zijn er even mee gestopt, omdat onze oudere merrie vrij snel dikke benen krijgt van lucerne en ik wilde even echt alle lucerne weglaten.

Het is altijd leuk dat je een analyse hebt van een vit/min brokje en een deel van ingredienten, maar hoe je aan bepaalde vit/min komt, is ook belangrijk. Vit C zit bijv in een sinaasappel, maar ook in andere dingen. Ik kan niet alles goed hebben, mijn man weer wel.

Toch denk ik dat je zoals gezegd wordt, alles moet meerekenen. Wat krijgt je paard nog meer? Heb je een ruwvoeranalyse en is dat stabiel? Had een paard ervoor tekorten? Of eventueel iets anders gemankeerd?
En ook heel belangrijk, de overgang van seizoenen. Het veranderen van seizoen heeft sowieso al invloed, maar als je paard van veel weidegang op een ruime wei over gaat naar veel stal en eventueel een kleine paddock of alleen losgooien etc etc, heeft dat echt enorm veel impact. Ik zei altijd dat mn ruin een zomer en een winterpony was, maar ze staan al jaren 24/7 buiten en nu is er geen verschil te merken eigenlijk.

Ik zou ook kijken naar hoe snel je verschil merkte. Misschien zit een paard wel gewoon lekker in zijn vel dat hij wat meer energie heeft. Schrikken door voer vind ik best een lastige. Het ligt ook aan van wat ze schrikken, hoe etc. Veel komt door omstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:12

Roos_M schreef:
Hoezo een beetje handwerk een probleem is?
Dat staat nergens. Dus hier ga ik niet op in.
Het geeft allicht stof tot nadenken.

Het is heel vervelend als een individueel geval niet goed op een voer gaat. Daar kan ik niet over oordelen dus wil ik ook niet doen.
Ik geef alleen aan dat sommige paarden fitter zijn dan hun eigenaren verwachten (door voer, door goed management) en dat intensievere training dan nodig kan zijn omdat de paarden hier dan als het ware om vragen.

Bijzonder dat zelfs dit negatief wordt opgevat. Weer typisch bokt, vooral in combinatie met iemand verkeerde woorden in de mond leggen. >;)

Ah, dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry daarvoor. Ik las in jouw post 'Een beetje hand werk en getut met ze is dan niet voldoende' en dacht dat dat een reactie op mij was, aangezien ik de enige was die volgens mij schreef dat ze alleen handwerk deed. Ik had niet door dat je mij helemaal niet bedoelde maar dat het gewoon een toevallige algemene opmerking was. Maar dan ben ik het absoluut met je eens. :j

Ik zie trouwens ook niet in waarom ik met Madelief ruzie zou moeten maken over de mail. Ik kreeg juist een pb dat dingen in die eerdere post niet helemaal handig verwoord waren en dat ze wilde benadrukken Vitalbix juist wel graag beschrijvingen wil ontvangen van gevallen bij wie het voer waarschijnlijk verkeerd gevallen is, met daarbij de vraag of ik nog een Vitalbix-testperiode zou willen overwegen. Ik vind dat een super reactie en fijn dat ze 'kritiek' (wat het niet eens was, gewoon een casus waarbij het voer waarschijnlijk verkeerd viel, oliebol happens) serieus nemen en constructief opvatten. Dat vind ik een fijne reactie. +:)+

Marvel

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:10

@roos: ik herken dat van jou wel. Mijn paard is van ver gekomen door twee keer hb op vier benen in de afgelopen 11 maanden. Ook erg afgevallen. Met de producten van vitalbix staat hij er ni weer top bij, ondanks dat darm- en leverproblemen nog niet over zijn (welke zich weer uiten in zn voeten). Ik probeer ook rustig op te bouwen, maar mijn paard geeft heel duidelijk aan dat hij toe is aan meer en een beetje laf gelongeer komen we niet meer mee weg.

Op voer als healthy herbs of marstall force bleef hij slecht in zn vacht, slecht in de rui, geen energie en ging bijv ook mest van andere paarden eten. Heb dus echt duidelijk verschil gemerkt en ervaar dat het ene vitaminebrokje het andere niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:20

Ik wist dat jullie al tevreden gebruikers waren, maar super om te horen dat dit nog steeds bevalt. Hoefbevangen op vier benen is je ergste nachtmerrie... :(:)
Bij ons deed Healthy Herbs ook weinig tot niets voor spiergroei, ik merkte duidelijk verschil met vitaminebrokken waar wel essentiele aminozuren aan toegevoegd zijn en hogere doses vitamines en mineralen, ook al zijn die hoeveelheden maar klein.
Hier hebben we ook te maken gehad met leverproblemen en bij ons hielp mariadistelzaad erg goed. Nu waren onze problemen niet zo heftig als die van jou, maar toen de lever vergroot en pijnlijk was en hij vocht/afvalstoffen ophoopte hielp Mariadistel hem veel sneller van zijn klachten af dan de dierenarts voor mogelijk had gehouden. Misschien dat dat ook nog iets is voor jullie?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:27

Mijn paard is in het begin ook heel schrikachtig geweest van Vitalbix. Hierover heb ik al geschreven vele pagina's terug in dit topic. Dezelfde verschijnselen als die nu door andere mensen genoemd worden.

In overleg met Simone van Vitalbix hebben we toen de dosis verlaagd, naar 3/4 bekertje per dag, verdeelt over 2 voorbeurten. (en dat voor een volwassen Lusitano) Daarmee werden zijn reacties weer normaal. Heel langzaam heb ik het toen opgebouwd en inmiddels voer ik al een paar jaar met volle tevredenheid 2 bekertjes per dag verdeelt over twee voerbeurten.

Zoals al geschreven ligt het niet perse aan het voer, net als jeuk bij PAVO ook niet perse aan PAVO ligt. Mijn paard heeft een overgevoeligheid aan iets. De reactie van Vitalbix heeft hij ook gehad op PAVO Care4Life en Agrobs naturmineral, vandaar dat ik Vitalbix nog wel een kans wilde geven in lagere dosis. Maar als dat ook niet had gewerkt dan was ik er ook zeker mee gestopt. Mijn paard had echt een soort paniek reactie wat gewoon zielig was om te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:53

Ik denk dat langzaam opbouwen inderdaad ook belangrijk is, zeker bij de gevoeligere paarden. Ik heb de Vitalbix hier ook langzaam opgebouwd en over twee voerbeurten verdeeld omdat ik bang was voor slokdarmverstopping. Dat hadden we afgelopen jaar al drie keer gehad op ander voer dus daar zat ik niet nog een keer op te wachten. Aangezien sommige mensen ook verslikking/verstopping op Vitalbix gerapporteerd hadden heb ik de dosis dus stukje bij beetje opgebouwd. Vervolgens bleek [***] 150 kilo zwaarder te zijn dan ik had ingeschat dus toen ook toen ik dacht dat we op de volledige dosis lichtste dagdosis zaten bleken we daar nog onder te zitten. :')
Dus jammer dat de gedragsverandering, want van slokdarmverstopping hebben we 0,0 last gehad terwijl [***] daar ondanks een goed gebit wel gevoelig voor is.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:06

Ik geef nu de Pavo care 4 life. Daar lees ik ook over dat paarden schrikkerig kunnen zijn. Maar op moment os me haf dat al een paar weken. Zelf voor dat ik de care 4 life gaf. Terwijl mijn haf totaal niet rillerig is. Is hij dat nu wel.

Ik hou t op dat hij nu meer op stal staat. Hij staat maar 2 uur in de paddock.

Ga binnenkort verhuizen na 24/7 buiten.

Ik ga hem extra magnesium geven. Willen ze oom rustiger van worden. Ondanks dat ik Pavo vital ook bij voert.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:08

xyzutu2 schreef:
Ik denk dat langzaam opbouwen inderdaad ook belangrijk is, zeker bij de gevoeligere paarden. Ik heb de Vitalbix hier ook langzaam opgebouwd en over twee voerbeurten verdeeld omdat ik bang was voor slokdarmverstopping. Dat hadden we afgelopen jaar al drie keer gehad op ander voer dus daar zat ik niet nog een keer op te wachten. Aangezien sommige mensen ook verslikking/verstopping op Vitalbix gerapporteerd hadden heb ik de dosis dus stukje bij beetje opgebouwd. Vervolgens bleek Rio 150 kilo zwaarder te zijn dan ik had ingeschat dus toen ook toen ik dacht dat we op de volledige dosis lichtste dagdosis zaten bleken we daar nog onder te zitten. :')
Dus jammer dat de gedragsverandering, want van slokdarmverstopping hebben we 0,0 last gehad terwijl Rio daar ondanks een goed gebit wel gevoelig voor is.

Ja zo is het bij elk paard wel weer wat. Bij mijn paard heeft de gevoeligheid ook echt met vitamine/mineralen te maken, want vroeger op krachtvoer reageerde hij nooit zo extreem. Ook met verschillende ruwvoer(mixen) nooit geen problemen. Aangezien ik geen fan ben van veel krachtvoer en er te weinig van voerde om te kunnen voorzien in de dagelijkse behoefte van vit./min. ben ik toen overgestapt naar een vit./min. korrel. En daar kwamen die reacties dus een het licht.

Paarden... :')

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:33

xyzutu2 schreef:
Ik wist dat jullie al tevreden gebruikers waren, maar super om te horen dat dit nog steeds bevalt. Hoefbevangen op vier benen is je ergste nachtmerrie... :(:)
Bij ons deed Healthy Herbs ook weinig tot niets voor spiergroei, ik merkte duidelijk verschil met vitaminebrokken waar wel essentiele aminozuren aan toegevoegd zijn en hogere doses vitamines en mineralen, ook al zijn die hoeveelheden maar klein.
Hier hebben we ook te maken gehad met leverproblemen en bij ons hielp mariadistelzaad erg goed. Nu waren onze problemen niet zo heftig als die van jou, maar toen de lever vergroot en pijnlijk was en hij vocht/afvalstoffen ophoopte hielp Mariadistel hem veel sneller van zijn klachten af dan de dierenarts voor mogelijk had gehouden. Misschien dat dat ook nog iets is voor jullie?

Thx, mariadistelzaad zet ik op mn lijstje. Hij is nu in behandeling bij natuurgeneeskundige en dat werkt voor hem heel goed. Zij adviseert ook welke kruiden wel en niet en kijkt continu mee en stuurt bij waar nodig.
Hij krijgt nu oa nog colosan en multitask (bioron) omdat hij blijft ophopen in gasvorm en dat gelijk in zn voeten gaat zitten, hij raakt het niet goed kwijt. Voor zn lever nu begonnen met levercomp van Puur.

Verder doet het van jullie me echt aan het denken zetten. Want zo fris en fruitig als mijn paard is, is hij nooit geweest. Maar het is niet constant en niet rillerig, gevaarlijk of iets. Ik denk oprecht dat hij lekkerder in zn vel zit en daardoor voldoende energie om actief bezig te gaan.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:04

Hier ook een (redelijk) tevreden gebruiker van vitalbix. Ik geef het al meer dan 1 jaar ondertussen.

Heb het traag opgebouwd en aanvankelijk ook in 2 voerbeurten gegeven tesamen met wat light mix muesli. Maar omdat mijn pony super graag grasjes eet en aan het einde van de zomer toch wat te dik werd naar mijn goesting ben ik overgeschakeld naar 1 voerbeurt zodat ik minder muesli hoef te geven (hoeveelheid vitalbix wel een klein beetje opgeschroefd van 1 beker naar 1.5 beker).

Muesli doe ik eronder omdat ze het niet supergraag eet en zo wordt het toch iets vlotter gegeten al begint ze de laatste tijd aardig de brokjes ertussen uit te vissen moet ik zeggen. Uiteindelijk is de dag erna altijd wel alles op.

Verder heb ik een deel van haar hooi vervangen door stro en staat ze minder uren op de weide. Maar daar gaat dit topic niet over.

Pony ziet er goed uit, glanst mooi (oh ja, geef ook nog een pompje lijnzaadolie van Feral. Volgens mijn DA komt de mooie glans vooral daardoor).
Toen we vermoedden dat onze pony drachtig was (meer dan 2j geleden ondertussen) en de DA haar kwam scannen, raadde hij mij aan wat olie bij te geven omdat haar mest toch nogal droog en vast was en dat ben ik blijven doen. Aanvankelijk was het maisolie maar door hier op bokt te lezen dat lijnzaadolie veel beter is hierop overgeschakeld.

Verder merk ik aan haar karakter geen verandering. Ze is zoals ze altijd is.

Afbeelding

Ik hoop alleen dat ze het wel blijft eten, want aanvankelijk at ze het toch een pak enthousiaster. Als belonging moet ik het al helemaal niet geven want dan neemt ze het zelfs niet eens aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:14

Ik kon Vitalbix inderdaad ook niet als beloning geven want daar deed hij zijn mond niet voor open. Als het in zijn voerbak lag at hij het wel gewoon helemaal op, wel langzaam omdat hij het niet super lekker vond, maar dat is bij slokdarmgevoelige paarden alleen maar een voordeel.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:24

Misschien geeft hij daarmee zelf ook wel aan dat dit niet het juiste product voor hem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:52

Volgens mij was dat eerder omdat in Vitalbix geen melasse/appelpulp zit en in JPG&F wel net een paar procent, wat het blijkbaar net iets smakelijker maakt als voedselbeloning. Voor gewone grasbrok doet hij ook niets meer sinds hij 24/7 gras en hooi tot zijn beschikking heeft, verwend kreng. :D

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:17

Paarden weten over het algemeen best goed als iets - niet goed voor ze is -.

Zinvol om naar te luisteren. Levert interessante inzichten op.

Mijn meisje is ook behoorlijk verwend, voornamelijk met hooi; ze heeft zo haar voorkeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:56

Ik ben daar wat sceptischer over, maar dat is ook omdat ik (shetland)pony's gewend ben en die vreten alles, en van wat ongezond voor ze is eten ze nog veel meer, en de dingen die écht gezond voor ze zijn (bijvoorbeeld medicatie en andere behandelzaken) krijg je er alleen met heel veel moeite in. Van mijn paard weet ik dat hij een zoetekauw is: voeg ergens suiker aan toe en hij eet dat, vandaar dat ik niet alleen op zijn smaak afga als het om de keuze tussen verschillend geproduceerde soorten voer gaat met verschillende soorten/gehaltes suiker.

Bovendien heb ik Vitalbix ook helemaal niet definitief afgeschreven; ondanks zijn persoonlijke voorkeur voor JPG&F zou het zomaar kunnen dat we toch nog eens Vitalbix gaan proberen omdat het toch een paar voordelen heeft (waaronder dat gebrek aan die melasse en appelpulp). Ik ben benieuwd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 01:44

Mwa, wij hebben deze shetlander nu al 17jr en die is echt geen vreetzak en heeft ook zijn voorkeuren. Maar die leeft dan ook als echte pony ( GRAPJE!!! ) met de andere pony's.

Het ligt ook aan het aanbod. Paarden die gewend zijn meerdere dingen aangeboden te krijgen op verschillende plekken, of zelf zoeken in een wei met bijv bomen etc, weten beter wat ze nodig hebben, dan paarden die nog vrij standaard gevoerd worden. Als paarden bijv in porties op stallen gevoerd krijgen, vallen veel paarden daar meer op aan. Ook daar heb je weer paarden die hun neus optillen voor dingen, maar dat kan ook nog steeds uit een verder verleden komen.

Er zijn mensen die hele kuddes bestuderen en zien hoe paarden zich gedragen als ze kunnen kiezen. Dan krijg je een heel ander beeld, dan zoals wij voeren met onze vaste regelmaat en elke dag hetzelfde.

In een brokje zit alles bij elkaar wat wij willen geven. Maar als een paard iets echt niet nodig heeft, zou hij het kunnen laten liggen. Een paard kan zich ook best herinneren welk brokje niet goed is bevallen. Maar dat zie je echt sneller naast genoeg, gevarieerd ruwvoer en niet snel als ze maar eens in de zoveel uren een portie krijgen.

Paarden doen echt wel hun best om dingen te laten zien zoals likken, zand eten, aan hout bijten, eten laten liggen, schrokken, naar de buik bijten en noem maar op.

Evaaa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 02:14

Hoi, zelf voeren wij ook onze 2 paarden vitalbix. Onze 4 jarige ruin die juist ervan moet "groeien" en een 10 jarige haflinger die ablosuut niet hoeft aan te komen :o

Bevalt voor beide prima. Zijn gezond en engerierijk maar maakt ze niet heet :)

Ze vinden het ook nogeens super lekker :P

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:23

Tsja, Xyzutu2, ik denk dat paarden prima weten wat gezond voor ze is als ze ook op een manier gehouden worden waarop ze kunnen kiezen wat ze eten. Bovendien denk ik dat er bepaalde typen paarden zijn die van nature gewoon alles eten wat in de buurt komt, mede doordat deze van oorsprong bijvoorbeeld in de winter extreme schaarste kennen. Die schaarste hebben wij in Nederland niet, de paarden krijgen zomer en winter gewoon gevoerd.

Vitalbix is overigens wel het eerste voer waar mijn paard niet na 3 a 4 maanden zijn neus voor ophaalt. Marstall at ie helemaal niet. Andere soorten (gezond) voer at hij met lange tanden. Melasserijke bix of mega bewerkte paardenmuesli at hij natuurlijk wel met smaak. Heb veel soorten balancers geprobeerd maar ik was uiteindelijk altijd de boel aan het mengen met slobber of muesli dat het zijn doel een beetje voorbij schoot.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:27

Had ik ook Nelleke. Was echt een feest om elke paar maanden weer nieuw voer te kopen.
Vitalbix gaat nu al 11 maanden goed. Ook alleen als ik het los als brokje voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:43

Blijkbaar heb ik dan hele rare paarden en pony's dat die liever voor zoet gaan dan saai en gezond. Maar goed, ik ben zelf net zo raar en eet ook liever een mars dan spruitjes. :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:55

xyzutu2 schreef:
Blijkbaar heb ik dan hele rare paarden en pony's dat die liever voor zoet gaan dan saai en gezond. Maar goed, ik ben zelf net zo raar en eet ook liever een mars dan spruitjes. :D

Ik dan ook. Ikzelf en mijn paarden hebben een voorkeur voor zoet. :j
Ook vinden mijn paarden voordroog lekkerder dan hooi, fijn hooi lekkerder dan grof. (on)Kruiden laten ze liever staan als ze ook jong, kort gras kunnen eten.

We love junk food! *\%/*

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:04

xyzutu2 schreef:

Juist niet, de eerdere reactie en die van mij sluiten juist aan bij die van jou. Maar per toeval wordt de vitalbix dan weer wel gegeten. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 02:59

Is niet raar. Als je een kind alleen snoep en patat geeft, krijg je er ook moeilijker groente in.

Wij verkochten voer en mensen kwamen weleens wat terug brengen, omdat de paarden het niet aten. Maar na jaren biks en lekkere muesli, kost het echt veel tijd en geduld.
En voer staat in verhouding tot bewegen. Als ze in totaal voldoende krijgen tegenover hun beweging, hebben ze geen andere behoefte misschien.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 07:19

Het ligt ook aan het paardentype van wat voor voorkeuren een paard heeft.
In heb hierover een boek aangeschaft een tijdje geleden van laarakker; elementenleer.
Ik heb zelf een vuurpaard en die zou meer hebben met bittere smaken. En zo heeft ieder type een smaakvoorkeur. Er staan ook wat aanbevelingen over waar je rekening mee kan houden. Vond dit erg interessant!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 09:35

[quote="Roos_M"]Het ligt ook aan het paardentype van wat voor voorkeuren een paard heeft.
In heb hierover een boek aangeschaft een tijdje geleden van laarakker; elementenleer.
Ik heb zelf een vuurpaard en die zou meer hebben met bittere smaken. En zo heeft ieder type een smaakvoorkeur. Er staan ook wat aanbevelingen over waar je rekening mee kan houden. Vond dit erg interessant![/quote

Ik heb een aarde paard.. eet gewoon alles..