Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:44

Ik voer mijn merrie die heel gevoelig is om dik te worden het ook, ze is nu 8.5 maand drachtig, hiernaast krijgt ze vrijveel hooi (min of meer onbeperkt eigelijk), voerbeker lucerne (omdat ze anders toch teweinig eiwit en energie binnenkrijgt), 2x daags, 2x daags een kwart voerbeker Care4life en 2x daags een kwart voerbeker Suregrow. en daar doet ze het prima op. de pony is nu goed van gewicht, niet vet meer, ietsje boven de ideale conditie omdat ik al vaker heb meegemaakt met haar dat ze na de winter voor ze het land op kan, toch flink wat afvalt, dus ik hou ze liever net iets daarboven, maar ze doet het super en ziet er ook goed uit. Einde zomer noodgedwongen van het land afgehaald want toen was ze echt te dik, maar nu toppie.
Paardje wat ik hierboven zie, voeren kun je ook een beetje op het oog. bovenste foto is hij te dik, onderste te mager, maar zeker in de winter hebben ze net wat meer nodig en jij geeft net het tegenovergestelde, nl minder. Dus het verwondert me niet zoveel, wil je dit blijven voeren dan zou je lucerne bij kunnen geven (wat beter verteerbaar eiwit in), goed veel ruwvoer, liksteen erbij. en dat scheelt al een hoop denk ik

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:11

hoeveel hooi krijgt het bonte paardje van de vorige pagina?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:17

Ik vind het ook niet zo heel vreemd dat het paard van sammyoo ingevallen is, als ik lees dat hij de helft minder krachtvoer heeft gekregen en daarbij ook nog eens met lagere energiewaarde. Om dit aan het voer an sich te wijten, vind ik niet terecht. Het advies is om er olie bij te geven voor meer energie of het te mengen met ander voer als het qua energiebehoefte niet voldoet.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:32

Ik ga hem een mengeling van Podogrow en Care4Life voederen, en zijn gebruikelijke hoeveelheid voordroog en luzerne. Lijkt me ook niet ideaal om de hoeveelheid krachtvoer te halveren, vandaar.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:34

Speedster schreef:
Ik vind het ook niet zo heel vreemd dat het paard van sammyoo ingevallen is, als ik lees dat hij de helft minder krachtvoer heeft gekregen en daarbij ook nog eens met lagere energiewaarde. Om dit aan het voer an sich te wijten, vind ik niet terecht. Het advies is om er olie bij te geven voor meer energie of het te mengen met ander voer als het qua energiebehoefte niet voldoet.

De energiewaarde van C4L ligt iets hoger dan die van de Dieetmix.
Alleen als je van het een 700 gram en van het ander 1500 gram voert, maak je toch een flink verschil.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:55

Hier zijn we het ook gaan voeren, op verzoek DA. Paard loopt al jaren niet zuiver, we komen niet achter de oorzaak, werkelijk alles al geprobeerd/gechecked. Ik dacht uiteindelijk zelf aan een lichte versie van "PSSM" (soort chronische spierbevangenheid), maar dit kwam niet echt uit de uitgebreide bloedtest. Maar tsja valt te proberen, weinig suikers/zetmeel, misschien een verlichting/verbetering voor zijn spieren (als het daarin zit).. maar beter loopt ie zeker niet..

dalawestern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 07:48

Ik voer nu ook mijn paint van 6 jaar met PSSM de C4L.

Ik voerde het eerst samen met i kg Nature's Best van Pavo & 0,5 kg luzerne brok & e/seleen & 0,4l. olie.

Maar nu voer ik hem sinds 2 weken alleen nog maar 1 kg C4L & 0,5 kg luzerne brok & e/seleen & 0,4l. olie.
Altijd krijgt hij onbeperkt hooi.

Hij beweegt veel en het lijkt goed met hem te gaan.
Ik heb niet het idee dat hij terug valt in gewicht.
Het is nu nog te vroeg om te zeggen of C4L "het"voer is, maar het ziet er veel belovend uit

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 09:42

@sammyoo: ik vind dat hij wel erg erop achteruit is gegaan.... Maar inderdaad je voert wel fors minder. Ik had het niet zo ver laten komen. Ik denk ook dat er iets anders aan de hand is...

Verder ga ik vandaag een zak dieet en care4life ophalen en dat mengen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:03

Lord: van twee kilo sportbrok naar 1,2 kg C4L en minder werk is in uitstekende conditie!
Sammy: van 1,5 kg dieetmix naar 0,8 C4L en geen werk is nu te dik!
Tja, en Jones viel wel af.

Paarden worden automatisch gevoerd, afhankelijk van de conditie passen we de tijd dat ze mogen eten aan. Jones mag nu 300 minuten per 24 uur hooi eten. Even ter vergelijk, de te dikke E-pony mag 180 minuten per dag hooi eten en de 1,75m grote warmbloed 240 minuten. Daarnaast kunnen ze onbeperkt stro knabbelen

Chery, je moet niet overdrijven. Paard is schraal, maar dat is beter dan te dik. Zijn gebrek aan energie vond ik zorgelijker.

De foto is van een maand geleden, Jones ziet er inmiddels beter uit. Hoe het nu met zijn energie is weet ik niet, vanwege de vorst de laatste weken niet gereden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:25

Jones 10 minuten geleden!

Afbeelding

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:29

Dat is een stuk beter dan op die vorige foto :)!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:52

Het lijkt wel of er al blaadjes aan de bomen zitten.. is dat echt van 10 min geleden? :+

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:59

Tien over elf :D

Ik lig met de naweeen van een griep in bed en kan van hieruit net de eikenboom zien. Lijkt inderdaad groenig! Dat ga ik straks eens van dichtbij bekijken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:02

Zou het mos op de takken kunnen zijn? Boom aan de zijkant van de bak is overigens een naaldboom.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:06

Sammyoo schreef:
Het gaat in dit geval om mijn eczemer. Voorheen kreeg hij 1,5 kg dieetmix waar hij het eigenlijk prima op deed. Na een paar weken de aanbevolen hoeveelheid C4L, 0,7 kg, begon hij terug te lopen in gewicht en had voor zijn doen heel weinig looplust. En in de winter hoeft hij niet zoveel te doen, hij wordt gemiddeld maar twee keer in de week matig aan het werk gezet.

Hier een foto van Jones in het voorjaar
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-WHU6HLVZ.jpg

Niet helemaal vergelijkbaar, want het is nu winter, maar zo zag Jones er na 6 weken C4L uit.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-XF6O8AP8.jpg

Ik voer hem nu energycontrol erbij, maar ik stap waarschijnlijk binnenkort weer over op Dieetmix.

edit: hij krijgt daarbij natuurlijk ook heel erg veel ruwvoer!

Heb je toevallig meer informatie over het ruwvoer dat je geeft? Voor het rond houden zou dat genoeg moeten zijn en het krachtvoer zou dan vitamines toevoegen en voor sporters extra pit. Krijgt hij wel genoeg eiwitten binnen?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:22

Capriole, ik heb geen info over de voedingswaarde van het hooi. We hebben geen opslagruimte en halen nu om de paar weken met een oude tweepaardstrailer twee grote balen. De kwaliteit kan wisselen :=

Jannepauli, boom is inderdaad mooi groen........ van het mos :+

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:04

@sammyoo: het was niet aanvallend bedoeld, maar ik vond het verschil wel heel groot!! En mijn gedachte was direkt, die moet wat onder de leden hebben.... Sorry als ik zo overkwam... De laatste foto is zeker beter, toch herken ik het eerste paard er nog niet uit, ook qua bespiering heeft hij aardig ingeleverd(nek, billen). Goed dat je hem na laat kijken.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:29

Ik heb vandaag bij Epplejack 3 zakken van 3 kilo gekocht van Pavo Care4life. Heb ons paard net wat gegeven, gemixt met de kwart brok die ze normaal krijgt...

Boos dat ze was! Ze stond met haar hoofd over de staldeur en ging pas eten toen ik er nog wat brok door deed en het meer brokken waren dan de care4life :')

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:18

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:23

Wij hebben het nagewogen, onze voerschep was inderdaad 700 gram!

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:24

Ik heb ook een gele voerschep en vol gewogen zit er precies 700 gram in! :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:26

Wat vreemd?
Ik heb ook die gele,als ik eraan denk neem ik een keukenweegschaaltje mee.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:30

Ik heb het tijdelijk gevoerd aan mijn paard op boxrust (aantal hechtingen in zijn been). Ik hoopte dat het zijn energieniveau wat zou verlagen en dat zijn mest beter zou worden, aangezien hij weinig en dunne mest had door de antibiotica.

Helaas vinden mijn paarden het echt niet te eten. Ze krijgen het nu door het normale voer van Havens en dat gaat wel goed. Meng ik er geen brokken of andere muesli door, dan laten ze het staan. Mijn paard at het zelfs beter MET medicijnen dan zonder. := Dan is het wel heel erg, haha.

Over de effecten kan ik niet echt wat zeggen na het korte gebruik. Mest is beter, maar paard was inmiddels ook alweer een week van de antibiotica af.

Ik heb nu maar de Nature's Best besteld voor het paard op rust. Deze eten ze wel heel erg graag. Er zit ook wat meer in, maar alsnog minder dan de Havens sportbrokken en sportmuesli die ze anders krijgen.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:31

Kon laatst bij een winkel hier in de buurt kleine zakjes kopen voor 2 euro per stuk. Gelijk 3 meegenomen (max aantal) voor mijn twee shets. Ze krijgen in de winter altijd wat brok bijgevoerd. Nou ze vinden het heerlijk!
Ze krijgen dagelijks twee plakken hooi (droog), met sneeuw onbeperkt. Daarnaast samen 3 handjes care 4 life. Staan verder op een schrale wei en ze zijn ook niet makkelijk dik te krijgen. Eentje heeft regelmatig diarree, maar nu al een aantal maanden niet meer (afgezien van twee dagen vorige week).
Kan niet goed zien of ze dikker/dunner zijn geworden door hun dikke wintervacht, maar alles lijkt prima. Fijn spul dus!

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:18

Renske_NW schreef:
Mijn paard is misschien gluten-intolerant (hij heeft een intermediaire uitslag). Om dit te testen gaan we hem 2/3 maanden Care4Life voeren. Ik hoop echt dat het werkt zodat hij weer een beetje opknapt! Heeft iemand anders ook een paard met gluten-intolerantie? (Het is pas net bekend dat paarden ook glutenallergie kunnen hebben, maar goed vragen kan geen kwaad.)

Ik doe trouwens mee aan die fotowedstrijd, met de foto die laatst in uitgelicht stond :) (zie onderschrift voor link). Net nadat ik het advies van mij DA had gekregen glutenvrij te voeren, kwam ik er toevallig op! Zou financieel toch wel helpen, een jaar lang glutenvrij voer. :D

hoi wat zijn de symptomen van Gluten_intolerantie?