Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:20

meerhofh schreef:
Ik denk dat dat wel een goede keus is. Dan zit je wat hoger in vitaminen, mineralen en energie, maar hoef je tegelijkertijd niet te veel te voeren ivm dik worden. Een bommetje zul je niet krijgen met dit voer.

In principe ben ik het met je eens, maar een paard dat al heel energiek is van zichzelf en gezond is en lichte tot matige arbeid doet, moet je geen superbrok geven, is mij gebleken.... Of zou mijn paard de bekende uitzondering op de regel zijn ;-)?

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:32

hihi, zou zo maar kunnen :-)
Maar in dit geval ging het om een paard dat niet zo energiek is toch?

Equi_libre

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:00

Mag wat energieker in het werk, heb ik begrepen, maar met de verkeerde voeding wel een speedy gonzalez oid... Maar het is idd zo dat sommige paarden erg op granen kunnen reageren en daar druk/fel van kunnen worden, zodanig dat ze zichzelf in de weg zitten. Mij zijn nu meerdere gevallen bekend waarbij dat weg was met de HH. Daarom ben ik het ook zeker met je eens.
Ik heb nou eenmaal een uhm... apart geval? PRE Hengst die op max 500 gram weidebrok en 10 kilo kruidenhooi leeft en nog steeds regelmatig spatjes heeft. Gister nog uitgebreid 'gevliegerd' met hem. De winter is altijd wat lastig voor hem. Komt ie niet voldoende buiten denk ik; hoewel ze bij ons iedere dag naar buiten gaan, maar niet meer van 's ochtends vroeg tot de avond, maar of de ochtend of de middag. Dat vindt ie wat lastig en dan moet er zo nu en dan even wat uit. En het is door het weer ook niet altijd mogelijk met hem te werken, dat helpt ook niet. Ben al een tijdje op zoek naar een wei met bak en schuilmogelijkheid, maar nog niet gevonden... Dan kan ie zelf bepalen of ie binnen of buiten staat en een rondje wil rennen of niet ;-).

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:18

Dan heb je een rare hihi :D Mijn merrie reageert ook erg stressie op graan.. Met de HH minder, maar ook hier wordt ze wel heet onder hoor. Ze staat op de basis plus op de 875ong gram en nu ook 1 kg weide plus.
Hartog compact gras kan je proberen als vervanging voor luzerne.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:21

't Is een bijzonder paard en dat is ie ;-).
Het karakter zal er niet van veranderen, maar je kan er wel voor zorgen dat je het niet nog moeilijker/erger maakt voor ze, door dan maar geen granen te voeren, toch?!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:42

Splash_ schreef:
nu viel mijn keuze op de normaalbrok, of eventueel de plus versie. Voor mij is het belangrijk dat ik er zeker van ben dat hij alle vitamine en mineralen binnen krijgt.

Dus nu mijn vraag, wat zouden jullie mij adviseren? Bedankt alvast!

Mijn paard krijgt ook de normaalbrok, staat licht in het werk (hopelijk dit voorjaar weer wat fanatieker aan de slag) en hij doet 't er super op!
Ondanks dat-ie al 'n half jaar niet echt 'gewerkt' heeft en dus behoorlijk wat spieren mist, ziet-ie er tiptop uit, beter dan ooit eigenlijk!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:50

zijn er hier eigenlijk mensen die "echte" sportpaarden (5-6x /week zware arbeid) op HH staan hebben?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar, gezien ik mijn paard nu op volle granen gezet heb in combi met een vitam.&mineralen supplement en luzerne. ik hoef momenteel ook helemaal niet zoveel granen te voeren ivh met andere paarden (zelfde ras, grootte en te leveren arbeid)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 16:41

Dankjullie! Hij mag wat energieker maar van granen e.d wordt hij echt een bommetje en dat wil ik absoluut niet. Maar dan ga ik de normaalbrok proberen. En wanneer zouden jullie voor de + versie kiezen?

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:19

petitparis schreef:
zijn er hier eigenlijk mensen die "echte" sportpaarden (5-6x /week zware arbeid) op HH staan hebben?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar, gezien ik mijn paard nu op volle granen gezet heb in combi met een vitam.&mineralen supplement en luzerne. ik hoef momenteel ook helemaal niet zoveel granen te voeren ivh met andere paarden (zelfde ras, grootte en te leveren arbeid)

Er zijn idd ook sportpaarden die HH krijgen. Er is oa een springstal die het geeft en er heeft ook al ns iemand hier in het topic gereageerd, weet ff niet meer wie dat was.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:24

Want vind het altijd moeilijk een grens te stellen van wanneer is een paard een echt sportpaard, bovendien zijn de verschillende takken van de sport qua intensiteit niet eens te vergelijken...

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:05

Wat vind jij een echt sportpaard? Ik train 5-6 keer per week, start wedstrijden, en voer HH
Maar in vind de mijne niet een echt sportpaard, ik versta daar echt de top onder en niet de " basis" sport :D

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:40

Mijne staat 4x per week in de trainingsmodus. Rij rond de 45 minuten. L2/M1 oefeningen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:49

ik doel op gp springen, 2 of meer sterren eventing, endurance (vanaf 80km) of rensport...

Want idd, ik rij zelf ook wedstrijden, train gemiddeld 4x/week (1 uur sstapmolen + 1 uur intensief rijden id zin van weinig stap, vnl draf en galop, veel overgangen en L-M niveau oefeningen + uitstappen). Af en toe een buitenrit van 2uur of galoptraining tussen renpaarden op conditie of snelheid. Maar vind nog lang niet dat mijn paard hard moet werken.
Ik zou naar 6x/week moeten van mijn trainer en meer galoptrainingen, vandaar

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:55

Ik verwacht niet dat je dan uit kunt met een weidebrokje, maar met de superbrok kom je een heel end denk ik.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:59

hmm ja, daar ben ik dus benieuwd naar. Want uiteraard is het een vastgeroest beeld dat paarden die zulke zware inspanningen doen kilo's haver nodig hebben en niet voldoende hebben aan kwalitatief ruwvoer en "kruiden"

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:21

Hebben ze wel genoeg aan. Voergezond levert o.a. ook aan 'Duindigt' het mekka van de ned. draf- en rensport. Hier heb ik ook paarden staan die enkel HH krijgen en die lopen samengesteld (internationaal); en ik ken meer professionele sport stallen die alleen HH producten voeren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:22

dan is het te hopen dat HH ook in België verkrijgbaar wordt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:25

Ik wil ook ^)
Is er al weet van meer HH-verkooppunten?
De dichtsbijzijnde (in België trouwens petitparis :P ) volgens de site ligt zo'n 50 km van hier .. Is toch nog een eindje ...
Heb het aan mijn voerleverancier van nu gevraagd, deze ging het eens bekijken maar dacht niet dat het wat zou worden (leek ook niet echt heel veel interesse te hebben, maar misschien wel als ze de website gezien hebben ... ), dus ja, ik hoop van wel natuurlijk, maar mijn voer is nog niet op dus ik kom er nog even niet :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:28

ok in "heel belgië" dan :P
Want ik wil wel voer waar ik makkelijk kan aan komen en niet altijd op voorhand moet aan denken Ik ben namelijk gewoon om 's morgens te merken dat mijn voer bijna op is, te bellen en de dag erna is het geleverd :o

edit: is die er trouwens al lang? Ik kan me niet herinneren dat ik toen ik enkele maanden terug gekeken heb die heb zien staan, want dat is maar een 25km :oo
Laatst bijgewerkt door petitparis op 14-01-12 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:30

Haha, waar ik het nu haal kom ik langs op weg naar de stal, dus als die nu eens voergezond zouden willen inslaan zou ik gelukkig zijn :+

Is het de moeite om er 50 km (enkel) voor te rijden? Kan je voldoende ineens meenemen (en dus bewaren) om het rendabel te maken? Zijn er mensen die zo'n afstand doen voor hun voer? :+

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:31

Misschien dat dat moeilijk wordt met HH; dat wordt op bestelling gemaakt. Weet niet of er meer verkooppunten in België zijn, wel dat er enkele Belgen HH gebruiken (en de meststoffen en houtkorrels).

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:32

[***] schreef:
Haha, waar ik het nu haal kom ik langs op weg naar de stal, dus als die nu eens voergezond zouden willen inslaan zou ik gelukkig zijn :+

Is het de moeite om er 50 km (enkel) voor te rijden? Kan je voldoende ineens meenemen (en dus bewaren) om het rendabel te maken? Zijn er mensen die zo'n afstand doen voor hun voer? :+

Denk het wel; het spul is zeer lang houdbaar als je het goed opslaat.
Misschien contact opnemen met een verdeelpunt, wie weet heeft zo'n verdeelpunt ook een eigen bezorg route. Vragen kan je altijd lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door madamX op 14-01-12 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:35

En wat wordt verstaan onder goed opslaan? :)

Iemand die snel kan rekenen? Mijn hoofd is ontzettend moe momenteel :o
Wat zou je oprijden aan brandstof als je 100 km moet doen?
Hoeveel zakken zou je dan moeten kopen om het rendabel te houden?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:37

Voergezond kan ook vaten leveren (gebruik ik altijd); dat is zeker goede opslag. Verder uit de zon en uit een vochtige ruimte.
btw; laten bezorgen is meestal goedkoper dan zelf rijden. Ligt er natuurlijk wel aan hoeveel je auto verbruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:41

Ik ga het liever zelf halen, probleem met bezorgen is dat je moet aanwezig zijn als het bezorgt wordt, en dat is nogal moeilijk in mijn leven :+ En ze passen net niet in de brievenbus natuurlijk :P Alhoewel ik natuurlijk kan kijken om het eventueel rechtstreeks op stal te laten leveren...

Die vaten, dat zijn die van 150 kg?
Kan dat lang genoeg bewaard worden om 2 grote pony's van te voeren? (nog geen idee hoeveel ik ze moet gaan geven bij omschakeling). Kunnen verkooppunten die ook leveren? Of enkel rechtstreeks bij voergezond zelf?