[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Colaaa

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 12:00

ik meld me ook,

me pony is 20 staat minstens 5 tot 10 uur in het weiland, máár ze staat met een shetlander in 1 stal en ze krijgen samen 1 kilo brok terwijl ze een paar jaar geleden toen we de paarden nog bij huis hadden, kreeg ze alleen al 1 kg eten, tja dat heb je met pensionstallen -_-' afijn ik ga deze week even naar de winkel om zelf wat voer te halen. welk voer zouden jullie mij raden ? tis gewoon dat ze weer wat spekkies op de ribben krijgt.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 12:50

kathe_blanco schreef:
ik meld me ook,

me pony is 20 staat minstens 5 tot 10 uur in het weiland, máár ze staat met een shetlander in 1 stal en ze krijgen samen 1 kilo brok terwijl ze een paar jaar geleden toen we de paarden nog bij huis hadden, kreeg ze alleen al 1 kg eten, tja dat heb je met pensionstallen -_-' afijn ik ga deze week even naar de winkel om zelf wat voer te halen. welk voer zouden jullie mij raden ? tis gewoon dat ze weer wat spekkies op de ribben krijgt.

Hoeveel hooi of kuil krijgen ze daarnaast nog? Ik vind 1 kg wel wat weinig per dag maar ik weet niet hoe zwaar je paard is als je pony niet veel werkt en veel ruwvoer krijgt zou het toch wel moeten kunnen. Waarom voer je ze niet apart? Ik denk dat je gezien de leeftijd van je pony ook eens naar een andere soort voeding kan gaan kijken. Ik heb veel informatie op www.voervergelijk.nl kunnen vinden.

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 13:04

Mootje1980 schreef:
kathe_blanco schreef:
ik meld me ook,

Hoeveel hooi of kuil krijgen ze daarnaast nog? Ik vind 1 kg wel wat weinig per dag maar ik weet niet hoe zwaar je paard is als je pony niet veel werkt en veel ruwvoer krijgt zou het toch wel moeten kunnen. Waarom voer je ze niet apart? Ik denk dat je gezien de leeftijd van je pony ook eens naar een andere soort voeding kan gaan kijken. Ik heb veel informatie op http://www.voervergelijk.nl kunnen vinden.

s ochtends krijgen ze kuil en 1 kg biks wat ik sws te weinig vind voor ze allebei, heb dr al een keer wat van gezegd word niks aan gedaan -_-'
dan gaan ze het weiland in.
en s avonds het zelfde als s ochtends kuil is ook niet enorm veel. maar zoals ik zelf al zei ga ik deze week maar even 2 zaken voer halen, en dan geef ik me knollie zelf wel na het rijden.+ dat voer wat ze nog krijgen. ook krijgen ze van mij nog na het rijden flink wat kuil.
rijden verschild soms een week wel rijden of een paar dagen wel en dagje vrij tussendoor gewoon receriatie.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:17

is het geen mogelijkheid om 1 voerbak hoger te hangen zodat de shet er niet goed bij kan en jou paardje wel genoeg binnen krijgt? Dan kan je ook gaan kijken naar een speciaal voer voor wat oudere paardjes, wat denk ik wel goed zou zijn... Daarnaast hoeft de shet dan nog maar een handje brok of iets te krijgen, en lijdt de pensionstal er ook niet onder m.b.t. "kosten" of zogenaamd extra werk. Daarnaast zou ik toch kijken of er meer kuil gegeven kan worden, wederom kan je dan ook kijken voor een ruif of hooinet, zodat de shet er niet bij kan en dus niet te veel krijgt, maar jou paard wel alles binnenkrijgt wat ze nodig heeft.

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:33

ArGieVai schreef:
is het geen mogelijkheid om 1 voerbak hoger te hangen zodat de shet er niet goed bij kan en jou paardje wel genoeg binnen krijgt? Dan kan je ook gaan kijken naar een speciaal voer voor wat oudere paardjes, wat denk ik wel goed zou zijn... Daarnaast hoeft de shet dan nog maar een handje brok of iets te krijgen, en lijdt de pensionstal er ook niet onder m.b.t. "kosten" of zogenaamd extra werk. Daarnaast zou ik toch kijken of er meer kuil gegeven kan worden, wederom kan je dan ook kijken voor een ruif of hooinet, zodat de shet er niet bij kan en dus niet te veel krijgt, maar jou paard wel alles binnenkrijgt wat ze nodig heeft.

Das inderdaad een idee of anders een emmer ofzo op de grond voor de shet en de 'normale' voerbak voor blanco (:

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:18

Denk ook dat te veel krachtvoer voor de shet niet goed is. Maar voor je pony zou 2 kg brok per dag best voldoende kunnen zijn als ik lees wat hij doet en als hij meer ruwvoer krijgt. Anders zou lucerne misschien een oplossing kunnen zijn. van meer krachtvoer worden ze eerder heet dan echt vet. (hoewel die van mij wel ontzettend is gegroeid van de podogrow en slobber van Pavo. Ze werd alleen heel heet en kreeg uiteindelijk ook jeuk.
Ik zou voor de veiligheid van je grote pony uitkijken met een lage voerbak of emmer. Je zou de shet ook vanaf de grond kunnen laten eten. Mocht de voerbak omhoog mogen, wacht dan nog heel even met zelf veel krachtvoer extra geven en Kijk even of ze aankomt. Succes.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 07:56

lucerne zou ik niet doen, veel melasse... Je hebt van Marstall veel soorten krachtvoer waarbij ze niet heet worden, maar wel alles binnen krijgen (muesli's met langdurige energie)

Ik zou er indd ook voor kiezen om juist het ruwvoer omhoog te gooien, zorgen dat ze daar meer van binnen krijgt. Je hebt ook van verschillende merken een soort "compacte" ruwvoer, waar enorm veel in zit. Daar zou je ook eens naar kunnen kijken.

Bv. http://www.marstall.nl//tabid/62/catego ... 25_kg.aspx

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:58

ArGieVai schreef:
lucerne zou ik niet doen, veel melasse... Je hebt van Marstall veel soorten krachtvoer waarbij ze niet heet worden, maar wel alles binnen krijgen (muesli's met langdurige energie)

Ik zou er indd ook voor kiezen om juist het ruwvoer omhoog te gooien, zorgen dat ze daar meer van binnen krijgt. Je hebt ook van verschillende merken een soort "compacte" ruwvoer, waar enorm veel in zit. Daar zou je ook eens naar kunnen kijken.

Bv. http://www.marstall.nl//tabid/62/catego ... 25_kg.aspx

Mijn paard kan ook niet goed tegen de melasse (daarom gebruikte ik zelf de grasmix) maar er zijn genoeg magere paarden die er wel op groeien. Volgens mij is ruwvoer de oplossing voor dunne paarden. Adviseer jij echt nog meer krachtvoer voor een pony dat al 2 kg per dag krijgt en heel weinig arbeid verricht?? Of zou je dat dan geven in plaats van de gewone brok die ze nu krijgt?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:06

ik zou dat in plaats van de huidige brok doen, gewoon een brok of muesli waar meer in zit.

Het gaat niet om of het paard goed tegen melasse kan of niet, het gaat om de scheve calcium-fosfor verhouding. je zult naast luzerne dus ook iets van haver o.i.d. bij moeten gaan voeren, wat voor deze pony niet ideaal is. Daarom zou ik kiezen voor meer normaal ruwvoer en daarnaast een muesli waar meer inzit.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:04

Ik kom even binnen vallen in dit topic.
Mijn pony( kruising fjord) heeft altijd moeite gehad om op gewicht te blijven vanwege zijn gebit. Nu is hij weer behandeld door de dierenarts/tandarts. Het was deze keer een vrij heftige behandeling, we zijn 2 uur bezig geweest!

Hij eet inmiddels al beter dan 2 dagen geleden maar nu heb ik nog meer moeite met hem op gewicht te houden.
Hij komt ongeveer 2 keer per dag 3 a 4 uur op een zeer goede wei, de rest van de uren staat hij op de paddock met zijn 2 vriendjes. S'avonds gaat hij naar binnen zodat hij rustig kan eten zonder dat de andere alles inpikken.
Hij krijgt nu 2 keer per dag 1/2 schep (ongeweekt, maar ik week het natuurlijk wel eerst.) Seniores Priores met 4 eetlepels olie. Hij krijgt 2 keer per dag 6 handen luzerne.
Onbeperkt hooi in zijn stal.

Heeft iemand nog tips, suggesties of ervaringen?
Alvast bedankt!

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 14:12

Fiero6 schreef:
Ik kom even binnen vallen in dit topic.
Mijn pony( kruising fjord) heeft altijd moeite gehad om op gewicht te blijven vanwege zijn gebit. Nu is hij weer behandeld door de dierenarts/tandarts. Het was deze keer een vrij heftige behandeling, we zijn 2 uur bezig geweest!

Hij eet inmiddels al beter dan 2 dagen geleden maar nu heb ik nog meer moeite met hem op gewicht te houden.
Hij komt ongeveer 2 keer per dag 3 a 4 uur op een zeer goede wei, de rest van de uren staat hij op de paddock met zijn 2 vriendjes. S'avonds gaat hij naar binnen zodat hij rustig kan eten zonder dat de andere alles inpikken.
Hij krijgt nu 2 keer per dag 1/2 schep (ongeweekt, maar ik week het natuurlijk wel eerst.) Seniores Priores met 4 eetlepels olie. Hij krijgt 2 keer per dag 6 handen luzerne.
Onbeperkt hooi in zijn stal.

Heeft iemand nog tips, suggesties of ervaringen?
Alvast bedankt!

Ben je pas net begonnen met dit rantsoen of geef je dit sinds zijn laatste tandarts bezoek? Anders zou ik het eerst even aankijken of hij hierop groeit en anders wat meer SP geven. Ik heb van de week een adviseur van de subli gebeld (nummer stond op de site) en die heeft me heel fijn geholpen. Succes...

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:51

Barcelano schreef:
Mootje1980 schreef:
Mag ik meepraten met jullie? Mijn 17 jarige Arabische merrie heeft ook de neiging om snel in te vallen. Dan is ze goed maar er hoeft maar iets te gebeuren en ze valt weer in. Stress, hooi niet lekker genoeg, iemand die even een appeltje geeft... zelf van in de regen op het land staan lijkt ze te smelten. Ook is haar gebit niet geweldig...
Afgelopen najaar ook nog eens zwaar getroffen door een bloedworminfectie maar gelukkig weer te boven gekomen. Toen met Pavo podogrow, slobber en veel hooi weer op gewicht gekregen maar op een normale brok van Pavo valt ze weer in. Ook lijkt ze jeuk te krijgen (en ik lees dat veel pavo-eters daar last van hebben) Nu ben ik vorige week begonnen met subli merrie brok en seniores priores. Kijken of dat een beetje aanzet.

Mijn AV Merrie van 9 krijgt van div pavo voer dikke benen en bulten alleen zij wordt al dik op lucht.
Mijn AV Hengst van 4 daarin tegen is moeilijker op gewicht te houden.
Heb gelukkig op stal kunnen regelen dat hij 3x kuil krijgt.
Zit er aan te denken omzelf hooi in te kopen.
Daarnaast krijgt hij 1,5 schep seniores priores en daily plus

De hengst deed het overgins juist altijd goed op pavo maar bij ons op stal wordt er een andere brok gevoerd.
Dus denk dat ik zelf nog een eigen zak pavo muesli er bij koopt

Hey Barcelano, Ook toevallig... ik zit net eens op bokt rond te struinen en zie dat het vrouwtje wat mijn merrie tot voor kort heeft samen gedaan met mij al op bokt actief is en ook met jou in 'gesprek is geweest'. Onze meiden zijn dus zusjes.... grappig! Wel gek dat de ene zus zo snel invalt en de ander al aankomt van de lucht...

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:43

Ik heb ook een vraagje over mijn paard met ondergewicht.
Hij is ruin, 4 jaar oud en staat op een grote zomerweide waar hij dagelijks een verse strook hoog gras krijgt.
-hij heeft wormkuur gehad
-de andere paarden op de wei hebben wel genoeg aan enkel het gras
-bloeduitslag was in orde
-ik rij vrij veel (5 tot 8uur per week)
-hij krijgt tussendoor weideblok (summerfit) om de dag
-ik voer havervrije muesli bij als hij gewerkt heeft (1 volle schep)
-en tussendoor voor de training wat wortel/snoepjes
Zijn gewicht is al beter dan deze winter maar nog steeds niet optimaal.
Van de winter is Silas gecastreerd met een enorme nasleep. (hij heeft nog 2 maanden anti-biotica gehad)
en had de stalling hooi van slechte kwaliteit. ik sta dus nu op een andere stalling waar hij in ieder geval meer buikvulling heeft. Alleen willen die ribben er niet echt mooi uit gaan. Alleen als hij echt helemaal vierkant staat moet je goed kijken om ze te zien, als hij ook maar een beetje draait zie je ribben. het is heel verwarrend, want de ene zegt dat dit paard VEEL te mager is, en de ander zegt dat het allemaal wel meevalt en dat er helemaal niks aan de hand is.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 09:07

als je de ribben maar een beetje ziet, maar wel goed kan voelen, dat is een goed gewicht. Ik ben wel erg benieuwd naar een foto?

Even offtopic; waarom rij je in godesnaam zo enorm veel met een 4 jarige??

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 09:38

@blackrose: Mijn pony is ook vrij ziek geweest, heeft ook flink wat antibiotica naar binnen moeten werken. Het heeft me maanden gekost om m weer goed op gewicht te krijgen. Maar nu ziet ie er weer prima uit. Misschien het lijf nog iets meer tijd geven om weer bij te komen. 2 maanden antibiotica is echt heel erg veel!! De hele darmflora wordt naar zn grootje geholpen, waardoor voedingsstoffen slecht of niet opgenomen worden. Alles wat ze eten, rolt er net zo hard aan de andere kant weer uit. Heeft ie pro-biotica gehad na die antibiotica kuur? Wellicht valt daar nog iets te halen, een kuurtje om de darmflora weer een zetje te geven. Maar vooral ook tijd, het kan maanden duren voor de darmen weer optimaal werken. Overigens ben ik geen arts natuurlijk!! Maar uit ervaring heb ik gemerkt dat zulke dingen echt een aanslag op het lijf kunnen zijn en het gewoon echt even duurt voor het hersteld is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 09:58

black rose, ik vind eerlijk gezegd ook dat 'ie flink moet werken voor een 4 jarige die toch een paar maanden niet in orde is geweest...
Herstel vergt heel veel van een lichaam, dat wordt vaak onderschat...

Ik zou zelf het werk minderen en iets van SP en omegamix en/of lucerne bij gaan voeren.
succes!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:03

Ik vraag me ook af waarom zoveel rijden met een 4 jarige?Dat icm met de castratie en antibiotica lijkt me zowiezo al een reden van het moeilijk op gewicht kunnen blijven..

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:38

@mootje1980: de SP, olie, luzerne en het onbeperkt hooi kreeg hij altijd in de winter. In de zomer krijgt hij normaal gezien alleen gras en veel hooi. Ik kijk het nog even aan. Dankjewel voor het meedenken.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:45

Ook toevallig Mootje:)
Ja Mirka ziet er nu al uit als een drachtige merrie :+

Ik heb zelf ook een 4 jarige staan onder het zadel, een hengst.
Ik houd dit altijd aan: aantal jaar staat tegenover het aantal x werken dit schema houd ik aan tot ongeveer de 6e leeftijd.

Dus Mo is 4 en wordt ongeveer 4x per week mee gewerkt dus hetzij rijden ca 15 a 20 min of ca 30 min aan de dubbele lijnen.
Ik doe hem ook tussen door gewoon simpel longeren, maar dat is meer zodat hij zijn ei kwijt is en dat is ong 15 a 20 min.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:41

Misschien even iets meer uitleg:
castratie is ongeveer half jaar geleden. begin November gecastreerd, tot eind december aan de anti-biotica.
Bloedonderzoek laten doen, helemaal goedgekeurd. niks meer te zien van ontsteking of wat dan ook.
En dat rijden is voornamelijk erop zitten en rondjes door de omgeving maken in stap. Geen zware rijbak arbeid of veel draven galopperen.
8 uur is ook wel echt maximaal en eerder de uitzondering hoor! over het algemeen gaan we 3 tot 4 keer per week, variërend van een half uur tot 2.5uur stappen. als ik n halve kilometer draaf is het al veel.
Uiteraard zal ik jullie tips wel ter harte nemen! als zoveel mensen vinden dat hij te veel moet doen, dan gaan we wat minder doen:). wat meer poetsen/knuffelen/basisoefeningen en wat minder rijden.
Pro-biotica vind ik een goed idee.

Over de foto: het stomme is, dat je het op foto's nooit ziet. ik heb het echt vanuit alle hoeken geprobeerd maar ik krijg het nooit goed erop. je ziet ze ook niet extreem erg en er steekt niks uit ofzo. maar als je goed kijkt zie je vooral in het licht wat ribben, en dan ook niet van onder tot boven, maar een alleen over ca 10cm.
Ik zal vandaag proberen de goede hoek te vinden

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:15

Als je alleen bij goed kijken in het licht wat ribben ziet, zit hij in mijn ogen exact goed in zijn velletje en hoef je je nergens druk om te maken :) Ik hou inderdaad ook de leeftijd aan met keren per week rijden, dus voor een 4 jarige zou ik zeggen 4 keer per week 15 - 20 minuten rijden, als je alleen stapt en een beetje draaft door de omgeving kan dit vind ik wel wat langer (30 a 40 minuten) maar langer zou ik niet doen i.v.m. nog niet gesloten groeischijven. Vind het wel top van je trouwens dat je de tips zo ten harte neemt!! Doen niet veel mensen op bokt, terwijl de meeste tips juist zo goed bedoeld zijn :) Ondanks dat ik denk dat hij goed op gewicht is, is een pro biotica kuur natuurlijk nooit slecht om alles weer even lekker op gang te krijgen na de castratie & antibiotica, denk ook dat het misschien voor je gevoel wel fijn zou zijn (voor mij zou dat iig wel zijn :) ) dan weet je iig zeker dat het niet daar aan ligt als hij iets schraal is!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:26

Ik krijg Emara maar niet dikker,ze krijgt gras en Sp en luzerne dagelijks,de ribben blijf je zien en de flanken zijn nog ingevallen ze heeft wel een dikkere buik gekregen door het gras,dat maakt het minder naar om te zien,we zijn al anderhalfjaar bezig van alles geprobeerd tanden en ontworming niks aan de hand.hoe krijg je de ribben minder zichtbaar heb wel foto maar zet ik liever niet hier neer kan wel per mail sturen...wat zouden jullie doen
wat me ook opvalt is als het gras wat vochtiger is ze gelijk dunner op de mest is en is het gras droger dan niks aan de hand...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:31

Misschien subli omega 3,6,9 erbij?

Mijn paarden zijn als het gras vochtiger is ook wat dunner op de mest,ik vroeg me eigenlijk ook al af of dat normaal is en geen kwaad kan..

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:33

Kan je foto per PB sturen?

Ik zou minderen op de luzerne, zit veel melasse in wat niet bepaald goed is... Dat vervangen door heel veel hooi, en daarnaast slobber, merriebrok of een muesli voor oudere paarden gaan geven. (zit veel meer in dan in een gewone muesli) Je zou ook zemelen en/of maismeel hierbij kunnen geven, daar zetten ze ook wel van aan.

Dat als het gras vochtiger is de mest dunner is is heel logisch, heeft mijn paard en vele anderen ook last van. Toch zou je er eens over na kunnen denken een mestonderzoek te laten doen?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:41

ArGieVai schreef:
Kan je foto per PB sturen?

Ik zou minderen op de luzerne, zit veel melasse in wat niet bepaald goed is... Dat vervangen door heel veel hooi, en daarnaast slobber, merriebrok of een muesli voor oudere paarden gaan geven. (zit veel meer in dan in een gewone muesli) Je zou ook zemelen en/of maismeel hierbij kunnen geven, daar zetten ze ook wel van aan.

Dat als het gras vochtiger is de mest dunner is is heel logisch, heeft mijn paard en vele anderen ook last van. Toch zou je er eens over na kunnen denken een mestonderzoek te laten doen?

ze krijgt al Subli seniores al jaren ze is trouwens 26 jaar,dus echt ouderdom,maismeel heb ik alleens gedaan geen resultaat en mestonderzoek gedaan kwam niks uit,,ik kan de foto alleen via mail sturen..