Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kathe_blanco schreef:ik meld me ook,
me pony is 20 staat minstens 5 tot 10 uur in het weiland, máár ze staat met een shetlander in 1 stal en ze krijgen samen 1 kilo brok terwijl ze een paar jaar geleden toen we de paarden nog bij huis hadden, kreeg ze alleen al 1 kg eten, tja dat heb je met pensionstallen -_-' afijn ik ga deze week even naar de winkel om zelf wat voer te halen. welk voer zouden jullie mij raden ? tis gewoon dat ze weer wat spekkies op de ribben krijgt.
Mootje1980 schreef:kathe_blanco schreef:ik meld me ook,
me pony is 20 staat minstens 5 tot 10 uur in het weiland, máár ze staat met een shetlander in 1 stal en ze krijgen samen 1 kilo brok terwijl ze een paar jaar geleden toen we de paarden nog bij huis hadden, kreeg ze alleen al 1 kg eten, tja dat heb je met pensionstallen -_-' afijn ik ga deze week even naar de winkel om zelf wat voer te halen. welk voer zouden jullie mij raden ? tis gewoon dat ze weer wat spekkies op de ribben krijgt.
Hoeveel hooi of kuil krijgen ze daarnaast nog? Ik vind 1 kg wel wat weinig per dag maar ik weet niet hoe zwaar je paard is als je pony niet veel werkt en veel ruwvoer krijgt zou het toch wel moeten kunnen. Waarom voer je ze niet apart? Ik denk dat je gezien de leeftijd van je pony ook eens naar een andere soort voeding kan gaan kijken. Ik heb veel informatie op http://www.voervergelijk.nl kunnen vinden.
ArGieVai schreef:is het geen mogelijkheid om 1 voerbak hoger te hangen zodat de shet er niet goed bij kan en jou paardje wel genoeg binnen krijgt? Dan kan je ook gaan kijken naar een speciaal voer voor wat oudere paardjes, wat denk ik wel goed zou zijn... Daarnaast hoeft de shet dan nog maar een handje brok of iets te krijgen, en lijdt de pensionstal er ook niet onder m.b.t. "kosten" of zogenaamd extra werk. Daarnaast zou ik toch kijken of er meer kuil gegeven kan worden, wederom kan je dan ook kijken voor een ruif of hooinet, zodat de shet er niet bij kan en dus niet te veel krijgt, maar jou paard wel alles binnenkrijgt wat ze nodig heeft.
ArGieVai schreef:lucerne zou ik niet doen, veel melasse... Je hebt van Marstall veel soorten krachtvoer waarbij ze niet heet worden, maar wel alles binnen krijgen (muesli's met langdurige energie)
Ik zou er indd ook voor kiezen om juist het ruwvoer omhoog te gooien, zorgen dat ze daar meer van binnen krijgt. Je hebt ook van verschillende merken een soort "compacte" ruwvoer, waar enorm veel in zit. Daar zou je ook eens naar kunnen kijken.
Bv. http://www.marstall.nl//tabid/62/catego ... 25_kg.aspx
Fiero6 schreef:Ik kom even binnen vallen in dit topic.
Mijn pony( kruising fjord) heeft altijd moeite gehad om op gewicht te blijven vanwege zijn gebit. Nu is hij weer behandeld door de dierenarts/tandarts. Het was deze keer een vrij heftige behandeling, we zijn 2 uur bezig geweest!
Hij eet inmiddels al beter dan 2 dagen geleden maar nu heb ik nog meer moeite met hem op gewicht te houden.
Hij komt ongeveer 2 keer per dag 3 a 4 uur op een zeer goede wei, de rest van de uren staat hij op de paddock met zijn 2 vriendjes. S'avonds gaat hij naar binnen zodat hij rustig kan eten zonder dat de andere alles inpikken.
Hij krijgt nu 2 keer per dag 1/2 schep (ongeweekt, maar ik week het natuurlijk wel eerst.) Seniores Priores met 4 eetlepels olie. Hij krijgt 2 keer per dag 6 handen luzerne.
Onbeperkt hooi in zijn stal.
Heeft iemand nog tips, suggesties of ervaringen?
Alvast bedankt!
Barcelano schreef:Mootje1980 schreef:Mag ik meepraten met jullie? Mijn 17 jarige Arabische merrie heeft ook de neiging om snel in te vallen. Dan is ze goed maar er hoeft maar iets te gebeuren en ze valt weer in. Stress, hooi niet lekker genoeg, iemand die even een appeltje geeft... zelf van in de regen op het land staan lijkt ze te smelten. Ook is haar gebit niet geweldig...
Afgelopen najaar ook nog eens zwaar getroffen door een bloedworminfectie maar gelukkig weer te boven gekomen. Toen met Pavo podogrow, slobber en veel hooi weer op gewicht gekregen maar op een normale brok van Pavo valt ze weer in. Ook lijkt ze jeuk te krijgen (en ik lees dat veel pavo-eters daar last van hebben) Nu ben ik vorige week begonnen met subli merrie brok en seniores priores. Kijken of dat een beetje aanzet.
Mijn AV Merrie van 9 krijgt van div pavo voer dikke benen en bulten alleen zij wordt al dik op lucht.
Mijn AV Hengst van 4 daarin tegen is moeilijker op gewicht te houden.
Heb gelukkig op stal kunnen regelen dat hij 3x kuil krijgt.
Zit er aan te denken omzelf hooi in te kopen.
Daarnaast krijgt hij 1,5 schep seniores priores en daily plus
De hengst deed het overgins juist altijd goed op pavo maar bij ons op stal wordt er een andere brok gevoerd.
Dus denk dat ik zelf nog een eigen zak pavo muesli er bij koopt
ArGieVai schreef:Kan je foto per PB sturen?
Ik zou minderen op de luzerne, zit veel melasse in wat niet bepaald goed is... Dat vervangen door heel veel hooi, en daarnaast slobber, merriebrok of een muesli voor oudere paarden gaan geven. (zit veel meer in dan in een gewone muesli) Je zou ook zemelen en/of maismeel hierbij kunnen geven, daar zetten ze ook wel van aan.
Dat als het gras vochtiger is de mest dunner is is heel logisch, heeft mijn paard en vele anderen ook last van. Toch zou je er eens over na kunnen denken een mestonderzoek te laten doen?