[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:24

Op het moment heb ik er 6 met een graaskorf staan als zij weidegang krijgen.Wat een uitvinding!
Overdags staan ze op de paddock met hooi van lage kwaliteit in slowfeeders.
Ik heb een PP gemaakt met een track, voerplaatsen zijn verspreid en ik zie nu duidelijk dat ze meer in beweging zijn.
kortom tot nu toe tevreden met het 'beleid 'hier. ;-)
overigens krijgen ze verder niets bij dan een mineraalblok en zoutsteen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:28

Daya doet het hier nog steeds vrij goed. Ze heeft nu haar tweede graaskorf aan met kleiner gat. Dat werkt prima. Ze staat nog steeds te zwaar (afvallen doet ze er zéker niet mee), maar het is minder explosief. Als ik meer kan werken denk ik dat ze weldegelijk zou kunnen slanker worden....
Het is wel een heerlijk gevoel je paard op een gigantisch volle weide te kunnen zetten en te weten dat ze er niet al steunend en kreunend vanaf komt omdat haar buik in de weg zit... Ze kan nu 24/7 op die volle weide staan en staat "iets" te zwaar maar is stabiel. Ik hou van de graaskorf :-)

Het weitje waar ze vanaf komen was redelijk afgegeten en de laatste dagen heeft ze daar wel ineens een vijftal lichte schuurplekjes van gekregen, ze moest immers veel meer moeite doen. Ik hoop dat dat vanzelf beter wordt nu ze op de volle weide staat.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:26

ponyzotje schreef:
Daya doet het hier nog steeds vrij goed. Ze heeft nu haar tweede graaskorf aan met kleiner gat. Dat werkt prima. Ze staat nog steeds te zwaar (afvallen doet ze er zéker niet mee), maar het is minder explosief. Als ik meer kan werken denk ik dat ze weldegelijk zou kunnen slanker worden....
Het is wel een heerlijk gevoel je paard op een gigantisch volle weide te kunnen zetten en te weten dat ze er niet al steunend en kreunend vanaf komt omdat haar buik in de weg zit... Ze kan nu 24/7 op die volle weide staan en staat "iets" te zwaar maar is stabiel. Ik hou van de graaskorf :-)

Het weitje waar ze vanaf komen was redelijk afgegeten en de laatste dagen heeft ze daar wel ineens een vijftal lichte schuurplekjes van gekregen, ze moest immers veel meer moeite doen. Ik hoop dat dat vanzelf beter wordt nu ze op de volle weide staat.

super resultaat he :D

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:57

Ja het is voor Daya echt dé oplossing gebleken. Hopen dat ze goed en stabiel blijft. De ergste periode van het jaar zou moeten achter de rug zijn nu qua hoefbevangenheid.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:06

Caballos schreef:
Volgens mij 100 kilo te weinig.................
Je kan dan beter een paard wegen op de kliniek of de mobiele weegschaal laten komen...........
Die meetlinten (heb er meerdere gehad) klopte voor geen "meter" hahaaha

Haha oké, zal morgen ff proberen foto hier neer te zetten......

Mirjam

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:48

Ik lees hier ook al veel te lang mee. Heb 2 pony's: 1 te dik, de ander te mager.

Wat is eigenlijk de meest efficiënte manier om beweging te geven voor af te vallen? Stel dat je dagelijks 1u de tijd hebt, kan je dan best duurtraining (lange stukken rechtuit draven), intervaltraining, dressuurtraining (bijvoorbeeld meer verzameling vragen), staptraining (een uur ongecompliceerd stappen),...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:27

Ik heb altijd geleerd dat flink doorstappen dan het beste is.

Mijn welsh begint nu teveel af te vallen, voer al een tijd haar meer bij, dus volgende week even een bloedtest doen om te zien of ze mss toch wormen heeft. Grietje blijft een hangbuik houden, maar ik voel haar ribben nu wel en het bot op haar rug ook. Ze heeft nog wel een beetje vetzakjes op haar kont, maar verder gaat het volgens mij prima met haar.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:16

Ik zou eerder denken aan duurtraining in draf... Ik ben het ook niet zeker, maar dat lijkt me zo. Bij mensen is het ook zo dat je voor vetverbranding op 60% van je maximum hartslag moet lopen(/fietsen/...). Dus bij paarden zal dat wel vergelijkbaar zijn. Een verhoogde, maar toch relatief lage hartslag en dan lang volhouden: eerst gaan de suikers eraan, dan de vetten.

Capopjekop: bloedtest op wormen is geloof ik wel duurder dan een simpel mestonderzoekje, wat ook al veel zal uitwijzen. Te mager staan is ook weer niet goed he :( . Wel fijn dat Grietje het goed doet!!! +:)+

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:31

Ik heb advies van jullie nodig!

Vorige maand is bij mijn paard een aantal peesblessures geconstateerd + nog iets anders waaraan ze geopereerd moet worden (Wat het is, is niet belangrijk)
Met als resultaat dat ze voorlopig niet meer van haar stal afmag.
Nu is dus het grootste probleem dat ze heel snel veel te dik wordt.
Ze staat nu al bijna op knappen en maak me er toch redelijk veel zorgen over.
Ze krijgt 2x per dag hooi van onbemest weiland (zit dus eigenlijk niks in) en 2x per dag 1 klein handje eiwitarme muesli.
Als ze geen muesli ofzo krijgt, stampt ze alles bij elkaar, dus die muesli weglaten is geen optie. (Tja, gek paard)
Ze mag iedere dag maar 10 minuten tot een kwartier wandelen op het harde en mag absoluut niet los.
Is er iets wat ik nog kan doen?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:38

mijn paardje heeft ook een beetje overgewicht. wij doen er alles aan om het eraf te krijgen, maar dit lukt niet. inmiddels krijgt ze geen krachtvoer meer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:42

Wij houden het bij stappen :) Peerd heeft in september een overvulde peesschede gehad, daarna heeft hij een tijdje stilgestaan (en groeide in de breedte) Hij kan inderdaad stevig doorstappen, en sinds de chiropractor hem onder handen heeft genomen tölt hij ook weer makkelijker voor zover dat gaat met die pens van 'm. Als ik 'm een stukje stevig laat doordraven is hij na 200 meter buiten adem, dat doen we dus maar even niet :7 Ben ook bang dat hij weer last krijgt van dat been. Hij vindt 't leuk, geeft ook aan stukjes te willen draven, tölten en galopperen en dat mag, maar niet te hoog tempo.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:12

ponyzotje schreef:
Ik zou eerder denken aan duurtraining in draf... Ik ben het ook niet zeker, maar dat lijkt me zo. Bij mensen is het ook zo dat je voor vetverbranding op 60% van je maximum hartslag moet lopen(/fietsen/...). Dus bij paarden zal dat wel vergelijkbaar zijn. Een verhoogde, maar toch relatief lage hartslag en dan lang volhouden: eerst gaan de suikers eraan, dan de vetten.

Capopjekop: bloedtest op wormen is geloof ik wel duurder dan een simpel mestonderzoekje, wat ook al veel zal uitwijzen. Te mager staan is ook weer niet goed he :( . Wel fijn dat Grietje het goed doet!!! +:)+

Ik doe juist altijd een mestonderzoek en sowieso 1/2x per jaar preventief ontwormen. Mijn pony's heb ik in 2 jaar tijd 1x moeten ontwormen volgens het onderzoek, dus vandaar toch een keer even bloedje laten trekken.

Even fotospam:

Grietje vroeger:
http://img268.imageshack.us/img268/478/ ... 85h2qs.jpg
(wel in wintervacht, maar je ziet wel dat haar nek flink vet is, evenals de rest van haar lichaam.

Grietje nu:
Afbeelding
Haar buik blijft haar probleemzone, doordat ze een hangbuik heeft lijkt ze nog steeds moddervet. Maar ik voel met lichte druk haar ribben, haar ruggewervel is voelbaar, vetkussens op de rug zijn vrijwel weg, haar hals is een stuk dunner en soepeler. Ben nu even gestopt met de gluco balance omdat die op was, dat zie ik meteen aan haar vacht. Nieuwe pot komt er snel aan.

http://img708.imageshack.us/img708/6908/11062011006.jpg
Ruggewervel licht te zien

http://img856.imageshack.us/img856/3995/11062011005.jpg
Appelvorm kont vrijwel weg

Amber voor:
http://img197.imageshack.us/img197/5100/dsc0152fgi.jpg
Stevige buik, lichte appelkont, geutje op de rug en een stevige manenkam

Amber nu:
Afbeelding
Ribben zichtbaar, ze heeft opeens schouders, nek een stuk smaller en harder.

Afbeelding
En het bot dat zichtbaar is op de kont. Volgens kennisbank van voervergelijk hoor je dat bot te kunnen zien blijkbaar, maar ik twijfel toch wel.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:01

Wat heeft Grietje een grappig buikje := Ze zien er beide wel "goed" uit, Amber is inderdaad nogal veranderd, dat wel. Ik vind haar nu niet meteen te mager maar wel als ze nog aan het afvallen is.

Wbt mestonderzoek, zou het op zich wel laten doen, maar is ook weer vrij "onnuttig": in december moet ik sowieso ivermectine ontwormen voor de horzels (vind het gewoon geen fijn idee dat die in de maag zitten), en in de zomer sowieso twee keer de "zware kuur" met praziquantel tegen de lintwormen omdat je die niet ziet in het mestonderzoek en ze wel erg gevaarlijk zijn voor dunne darmkoliek. Dan blijft alleen nog de voorjaarontworming over om te laten wegvallen en om daarom nu mestonderzoek te doen, ik weet het niet goed. Als je het niet zelf kan binnendragen oid kost het ook alweer 10€ plm, hetzelfde als een ivermectine wormspuit... Lastig hoor, want ik ben op zich ook wel voor zo weinig mogelijk ontwormen!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:09

Ik lees al steeds mee.
Sinds een paard dagen begint mijn noordzweeds paard aardig stevig te worden, hij staat in een groepje van 7 pony's op een grote volle weide.....schitterend gebied! Ik zit nu te twijfelen aan een graaskorf. Strookbegrazing kan niet hier op stal. Eventueel paar uur paddock maar dat vind hij vreselijk. Ze staan nu van 09.00 smorgens tot 18.00 smiddags op de weide. savonds en snachts op stal met hooi. Hij krijgt tweemaal per dag een handje muesli (marstall Faser Light, dieetvoer) omdat de rest dan brok krijgt.
Hij is net 4 jaar en ik geef hem 4x per week beweging (half uurtje) en dat is genoeg voor zijn leefdtijd wil dat niet verhogen. Ik zou op de rustdagen wat staptraining aan de hand kunnen doen als extra beweging...
Ik heb gevoelsmatig erge moeite met de graaskorf, mijn paard is leider van de groep en zou hem die korf niet in de weg zitten?? Verder is de greenguard maat paard te klein, en wordt het dus zo'n bloempotmodel met klein gaatje, gaat dit op hoger gras??? En hoe te wennen, ik heb hem 1x even omgehad maar hij werd flink gefrustreerd, laat je ze dan gelijk los met de korf om of eerst even aan het touwtje houden??
Zucht.....kortom heel veel vragen ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen?????

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:08

Ik heb even al je vragen op een rijtje gezet, wordt het weer wat overzichtelijker ;)

Ik heb gevoelsmatig erge moeite met de graaskorf, mijn paard is leider van de groep en zou hem die korf niet in de weg zitten??
Ik had tot vorig jaar ook iets tegen een graaskorf. Maar mijn merrie (shet, heeft IR en is gevoelig voor HB) werd zelfs op schraal land met zeer beperkte strookbegrazing en minstens 3x per week intensief bewegen nog veel te vet, dus we konden er niet meer onderuit. We hebben op de gok een tweedehands graaskorf van IR aangeschaft. Het bleek zo ontzettend goed te werken, dat we niet anders meer willen! Voor onze merrie niet altijd even leuk, maar beter zo dan dat ze straks helemaal niks meer kan door haar gewicht.
Deze merrie is ook leider van de groep (staat met haar zoon en nog een ander ruintje). Als ze de rest ervan langs wil geven, heeft ze geen last van de graaskorf. Ze trapt wel wat sneller naar de jongens. Maar de onderlinge rangorde is niet veranderd.

Verder is de greenguard maat paard te klein, en wordt het dus zo'n bloempotmodel met klein gaatje, gaat dit op hoger gras???
Op hoger gras gaat prima. Het is natuurlijk wel wat moeilijker, maar als ze écht willen kunnen ze een heel eind komen! Mijn merrie krijgt met strookbegrazing ook elke dag wat hoog gras (meter hoog!) en daar heeft ze absoluut geen problemen mee.

En hoe te wennen, ik heb hem 1x even omgehad maar hij werd flink gefrustreerd, laat je ze dan gelijk los met de korf om of eerst even aan het touwtje houden??
Het beste is denk ik om het ding eens om te doen en pas af te doen als hij rustig is. Ik zou hem wel gelijk los laten als je de korf om hebt gedaan, het ding levert geen gevaar op. Hooguit gaat hij af of kapot.
Dan ga je de volgende dag een stapje verder, door hem ertoe te brengen dat hij gaat eten. Dus wat grassprietjes door het gaatje steken, uiteindelijk moet hij er wel naar happen. Het punt is dat je moet volhouden. Je leest heel vaak dat mensen de graaskorf maar weer hebben afgedaan omdat hun paard hen zo zielig stond aan te kijken en niet at. Zo'n beest is absoluut niet dom en heeft donders goed door hoe hij ervoor kan zorgen dat jij dat ding weer af doet!

Ik zal het hier maar even bij laten, hier heb je voorlopig wel genoeg aan, lijkt me.
Als je nog meer vragen hebt, horen we het wel!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:43

JudithO; Bedankt voor je reactie op mijn vragenvuur :D.

Het vreemde is dat mijn paard zomer en winter weidegang heeft en een maand geleden ook op een volle weide heeft gestaan en daar niet echt van aankwam. Vandaag staat hij op een ander stuk weide met wederom hoog gras en leek wel ontploft. Het zou kunnen dat dit de eerste dagen is omdat ze weer op een volle weide staan, dit hou ik dus even in de gaten....... Hij heeft gelukkig nog niet de bekende vetophopingen maar dat wil ik ook voorkomen.
Ik heb hem vanmiddag in de wei even de graaskorf omgedaan en meneer heeft aan 1 stuk door staan niezen, echt er kwam geen eind aan.
Iemand dat al eens meegemaakt?????

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:57

Niezen of gewoon blazen? Toen mijn merrie hem na de winter voor het eerst weer om kreeg, stond ze een paar minuten boos heel hard te blazen. Niet briesen, echt blazen. Alsof ze hem zo van haar neus wilde blazen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:14

Nee echt heel raar, echt niezen. Toen ik later de korf afdeed was zijn neus ook helemaal nat. Korf past verder goed. Zelfs toen de korf af was liep hij echt nog een keer een paar minuten na te niezen.....
Ik kan me nu ineens herinneren dat toen ik deze in het voorjaar kocht en hem even paste hij ook een aantal keren moest niezen.....

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:38

Daya heeft dat ook gedaan maar niet niezen, heeeeel fel blazen zoals Judith omschrijft. En als hij af is inderdaad soms ook nog even. Kijk gewoon dat de banden niet de neusgaten teveel afsluiten, dat kan hen een angstgevoel geven zeker als ze omhoog kijken en die banden over hun neus vallen. Desnoods snij je daar een stuk uit.
Ik zou echt volhouden, ik had er in het begin erg veel moeite mee maar uiteindelijk blijkt het voor ons het paardvriendelijkste compromis!! :-)
Ze heeft ook eerst zitten rondrennen *aaaaa ik kan niet grazen* maar na een paar uur ging dat veel beter. Nu weet ze wel met elk type gras, hoog of kort. Ik heb me laten verleiden tot het groter snijden van dat gat omdat ze zo zielig deed, maar heb dus een tweede mogen kopen want daar kwam ze teveel mee aan :D Ze weten er maw echt wel weg mee na een tijdje ;-) .

Wat een schítterende dieren heb je trouwens!!! Ik heb zowel een zwak voor Ridgebacks als Noord-Zweden, en die Paperboy mag er ook wezen... Prachtig!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:10

Hier hebben de paarden en pony's met maskers echt geen moeite om te laten zien wie er de baas is. De shetten hebben een greenguard: https://lh5.googleusercontent.com/-jn5uzE35-ec/Tfni9yic6bI/AAAAAAAAAtM/E0sS8RYmM90/s800/IMG_1957.JPG en de paarden hebben een masker van IR: https://lh6.googleusercontent.com/-pSSFzHUy9FM/TcVujDxINGI/AAAAAAAAAmE/qOKY1gXqvPU/s720/DSC01490.JPG.

Senna (paard op de foto) ging de eerste keer heel zielig in een hoekje op het land staan. 2 uur later stond ze daar nog. 'S avonds ben ik weer wezen kijken en toen stond ze te eten. Ging niet echt soepeltjes hoor. Dat heeft een paar dagen geduurd voordat ze een beetje fatsoenlijk er mee kon eten. De shetten hadden het binnen 2 tellen door hoe ze met de Greenguard moesten eten.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:23

Flosje: wat een ingepakt paardje! :-) Ik moest toch ook wennen, Daya permanent met masker, moet hoefschoenen dragen etc... Mijn paard heeft gewoon nergens "last" van. Eet wat ze wilt, gaat blootvoets op pad... Ik zou ze voor geen goud kwijtwillen hoor, maar het was wel wennen, al die aanpassingen!

Ervaar je een verschil tussen de twee? Als Daya echt te zwaar blijft tegen de winter ga ik die in de winter ook moeten aanlaten, niet in 't minst omdat ze anders gewoon alles opeet van mijn ander paard... die het wel hard nodig heeft... Met Greenguard kunnen ze vermoedelijk beter hooi eten?

Daya heeft nog steeds schuurplekjes van de graaskorf toen ze weide redelijk kort stond... Wat een verschil, in plaats van een beetje verder af te vallen ging ze gewoon veel harder proberen :P Gelukkig genezen de plekjes wel goed nu ze op langer gras staat (en voorlopig komt ze niet echt bij).

Hoe doet iedereen dat hier in de winter?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:45

Dankje ponyzotje ;), ben ook erg blij met mijn diertjes....

Nou ik blijf oefenen. Heb toch het vermoeden dat ik een XL graaskorf moet hebben dus eerst even shoppen.
Hij was absoluut niet boos maar krijgt echt nies aanvallen..... misschien maatje groter, in ieder geval moeite waard om even uit te proberen!

Bedankt voor alle tips zover!!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:10

@ponyzotje, hier wordt het masker in de winter niet gedragen. Zodra ze van het gras af gaan gaat hij af. Maar dat is wel makkelijk, ik heb hier een kudde van 3 shetlanders, waarvan slechts 1 een beetje bij moet worden gevoerd.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:22

Nou hier dan de foto's van mijn hollands welvaren :D .

Wat vinden jullie ervan?....
Geheel

Afbeelding

Buik

Afbeelding

Achterkant

Afbeelding

Nek

Afbeelding

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:27

Ze is niet echt foto geniek dus daar maar niet opletten haha .....

Mirjam