Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:52

Jotoma schreef:
Ben toch wel benieuwd of er vanuit vitalbix wordt meegelezen en iemand een idee heeft waardoor het kan dat sommige paarden er zo rillerig van worden.

Ik klopt nog even af want mijn paard gaat er heel goed op. Krijgt op dit moment wel even 400gr ipv 300 gr. Explodeert elke training wel even, maar dat is door de energie teveel en die is daarna ook weer rustig. In omgang net zo lief en rustig als altijd.

Ik heb de berichten gelezen, zoals ook al wel wordt genoemd zit er niets in Vitalbix wat dit kan veroorzaken, door de kleine hoeveelheid die je geeft, geef je ook niet veel energie. De meeste paarden die normaal nerveus zijn doen het daarom juist heel goed op Vitalbix. Onze samenstelling en analyses staan ook overal vermeld.
Natuurlijk is er altijd een kans als je geen ruwvoeranalyse heeft dat het rantsoen van je paard toch uit balans raakt, door bepaalde tekorten kunnen sommige paarden nerveus worden, dat is iets wat ik me kan voorstellen.

In de paardenvoeding moet nog veel onderzocht worden en soms zie je reacties die niet te verklaren zijn. Wij raden dan altijd aan inderdaad even te stoppen, maar net zo belangrijk ook weer te starten. Er zijn nl zoveel factoren die meespelen dat het soms toch echt toeval kan zijn, terwijl je wel echt denkt dat het aan het voer ligt. Echt uitsluiten kan dus pas als je ook weer gaat proberen.

Daarnaast is het nu wel echt een periode dat veel paarden druk zijn. Altijd lastig om uit te sluiten waar het aan ligt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:54

Goh, toch gek eigenlijk dat er zo'n tweedeling is mbt het gedrag en Vital.
Ik ben dan ook erg benieuwd of het bij ons na verloop van tijd ook nog gaat veranderen of niet. Maar goed, dan is het voor ons nog de vraag waar het precies aan ligt, juist omdat mijn merrie van nature sensibel is.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:58

Het stomme is dat ik de link dus niet gelegd had met de vitalbix. Ik heb nagekeken wanneer ik het gekocht heb. Dat was begin augustus maar toen had ik ook nog wat marstall, dus gaf ik steeds iets meer vitalbix en steeds minder marstall. Ik denk dat ik eind augustus helemaal overgeschakeld was naar vitalbix en begin september werd hij heel schrikachtig. Eerst dacht ik ook verandering in weer, maar toen knalde ik er dus in het bos vanaf omdat hij schrok van een fietser terwijl hij nooit van fietsers schrikt. Dacht pure pech, maar toen ging ik er twee weken later weer af omdat er iets in de bak waaide. Het was me toen ook al opgevallen dat hij ook aan de hand schrok van alles, maar ik dacht toen dat het misschien ook kwam door dat fietser incident en dat het wel weer over zou gaan, maar dat ging het niet. Hij vertoont dus nu al maanden absurd schrikkerig gedrag. Inderdaad een kruiwagen die neer gezet wordt en hij schiet weg. Komt er iemand de stal binnen, vliegt ie zijn stal door.. We gaan het zien. Volgende week ga ik terug naar Marstall en als dan het normale gedrag weer terugkeert....
Laatst bijgewerkt door Snooty16 op 03-12-17 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:01

madelief88 schreef:
Ik heb de berichten gelezen, zoals ook al wel wordt genoemd zit er niets in Vitalbix wat dit kan veroorzaken

Ehm, maar dat weet je toch niet? Er zit misschien nauwelijks energie en eiwit in, maar de ingredienten die jullie wel gebruiken zijn op een bepaalde manier bewerkt zodat ze in dat brokje geperst kunnen worden. Inderdaad zie je in de analyses welke mineralen en vitamines erin zitten, maar alleen welke soort. Er staat niet bij in welke vorm die vitamines en mineralen erin zitten, en de vorm kan weer effect hebben op de opneembaarheid en eventuele bijwerkingen. Dus de mededeling dat er niets in Vitalbix zit wat gestresst gedrag kan veroorzaken vind ik nogal naief (of misschien eerder defensief) van een fabrikant.

Volgens jouw verklaring zijn de paarden die druk werden toen er begonnen werd met Vitalbix en weer zichzelf werden toen ze gestopt waren met Vitalbix dus gewoon wat drukker geweest door het weer of door het hooi dat ze toen toevallig kregen?
Dat vind ik toch altijd wel weer jammer, als een fabrikant zo reageert.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:06

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje stemming makerij.

Er zijn ontzettend veel paarden die lange tijd tekorten hebben gehad. Vitalbix bevat o.a. voedingstoffen waardoor paarden betere spieropbouw, beter herstel etc.
Heel veel paarden gaan zich snel weer fit voelen. En fitte paarden, daar heb je vaak je handen vol aan. Een beetje hand werk en getut met ze is dan niet voldoende.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:11

Het is eigenlijk hetzelfde als dat sommige paarden gaan jeuken op pavo. Het komt echt niet door het suikergehalte, want dan doen ze het op bijvoorbeeld havens niet, terwijl havens vergelijkbaar suikergehalte heeft en een veel hoger zetmeelgehalte over het algemeen.

En op pavo c4l gingen een aantal paarden ook helemaal loko, waaronder de mijne. Een halve schep, dus maximaal 300g, en het ging helemaal mis. Opeens was hij ook in de bak extreem schrikachtig. Toen de zak op was, had ik los daarvan voor een ander voer gekozen en toen trok het gedrag weer bij.

@Roos_M: er zijn paarden die het wel op de ene mineralenbrok hebben en niet op de andere. Of al jarenlang op mineralenbrok staan en dus geen tekorten (zouden moeten) hebben. Mijn paard was drukker van die 300g pavo C4L dan op ruim 3kg cornmuesli (sportmuesli). Terwijl in die laatste ook meer mineralen zaten.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:14

Er wordt toch helemaal niet gezegd dat het aan het weer oid ligt? Alleen dat je dat niet altijd uit kan sluiten, dat er niets in zit waarvan bekend is dat paarden er zo pittig op kunnen reageren, en dat nog heel veel onbekend is in de wereld van het paardenvoer. Er zou dus best iets in kunnen zitten waarvan later blijkt dat die bepaalde combi een overgevoeligheid kan veroorzaken oid. Er zijn meer soorten voer waarbij onverklaarbaar veel paarden gaan stuiteren.

Hier nergens last van qua gedrag, maar dus wel eentje met huidproblemen bij PAVO, zoals Mizora zegt. En dat is blijkbaar ook niet even simpel op te lossen.
Laatst bijgewerkt door Miran op 03-12-17 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:14

xyzutu2 schreef:
madelief88 schreef:
Ik heb de berichten gelezen, zoals ook al wel wordt genoemd zit er niets in Vitalbix wat dit kan veroorzaken

Ehm, maar dat weet je toch niet? Er zit misschien nauwelijks energie en eiwit in, maar de ingredienten die jullie wel gebruiken zijn op een bepaalde manier bewerkt zodat ze in dat brokje geperst kunnen worden. Inderdaad zie je in de analyses welke mineralen en vitamines erin zitten, maar alleen welke soort. Er staat niet bij in welke vorm die vitamines en mineralen erin zitten, en de vorm kan weer effect hebben op de opneembaarheid en eventuele bijwerkingen. Dus de mededeling dat er niets in Vitalbix zit wat gestresst gedrag kan veroorzaken vind ik nogal naief (of misschien eerder defensief) van een fabrikant.

Volgens jouw verklaring zijn de paarden die druk werden toen er begonnen werd met Vitalbix en weer zichzelf werden toen ze gestopt waren met Vitalbix dus gewoon wat drukker geweest door het weer of door het hooi dat ze toen toevallig kregen?
Dat vind ik toch altijd wel weer jammer, als een fabrikant zo reageert.

Dat zegt ze toch niet? Ze zegt dat het zou kunnen zijn dat ..., maar niet dat het zo is :-)

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:18

Zo bedoel ik het zeker niet, wij denken altijd graag mee, maar om iets uit te sluiten is het wel belangrijk om dat ook goed te doen. Een vit/min brokje is maar een klein onderdeel van het rantsoen van het paard en er is veel in het stalmanagement wat invloed kan hebben op het gedrag of de gezondheid van het paard. Vandaar mijn opmerking dat het inderdaad soms een toevalstreffer kàn zijn. Er zijn veel factoren die meespelen. En er zijn altijd paarden waar een onverklaarbaar iets gebeurd, op elk type/merk voer. Vitalbix is samengesteld volgens de cvb richtlijnen en hierbij wordt ook gekeken naar gemiddelde van het ruwvoer hier in NL. Idealiter kun je de beste keuze voor aanvullend voer maken als je ook een ruwvoeranalyse hebt, maar helaas is deze vaak niet voorhanden.

Ik bedoel ook zeker niet dat het niet kan voorkomen, alleen adviseer ik wel dat als je er verder tevreden over bent, het toch de moeite waard is om te herintroduceren. Indien het gedrag dan weer optreedt is het duidelijk en gaat er schijnbaar iets scheef in de combinatie :)

Overigens helpen we mensen altijd graag verder als er vragen zijn over bv welke vorm we gebruiken, dan kun je het beste mailen naar info@feralhorsecare.com

Excuses als het verkeerd wordt opgevat, wij kijken en denken altijd serieus mee en geven graag eerlijk advies, op een klein schermpje wat typen is misschien niet handig. Wel horen we dan het liets alle feiten en denken we persoonlijk mee wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:24

Roos_M schreef:

Er zijn ontzettend veel paarden die lange tijd tekorten hebben gehad. Vitalbix bevat o.a. voedingstoffen waardoor paarden betere spieropbouw, beter herstel etc.
Heel veel paarden gaan zich snel weer fit voelen. En fitte paarden, daar heb je vaak je handen vol aan. Een beetje hand werk en getut met ze is dan niet voldoende.

Roos het is wel iets anders of een paard lekker in zijn vel zit of extreem schrikachtig is. Mijn pony is altijd super fit geweest (lees ik heb mijn handen vol met rijden). zelfs na 25 km loopt ie nog steeds als een haas en gaat ie daarna nog een rondje met zijn staart op zijn rug door de wei), maar hij was juist nooit schrikachtig. Wel eens een klein spookje of een paar bakkabouters, dat hoort erbij Nu is hij dus extreem schrikachtig en dat uit zich door zich te pletter te schrikken van niets om te draaien en er keihard vandoor te gaan en dat heeft niets met een fit paard te maken.
Laatst bijgewerkt door Snooty16 op 03-12-17 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:29

Roos_M schreef:

Ik moet zeggen dat ik dit dan weer stemmingmakerij vind. De mijne doet weliswaar alleen 'een beetje handwerk', maar dat doet hij al drie jaar prima. Op andere vitaminebrokjes. En nu hij weer terug is op een ander merk doet hij het weer als vanouds. Dus hoezo is nu het handwerk dan ineens een probleem? Volgens mij hebben we het hier niet om paarden die lekker fit zijn, maar die echt abnormaal, afwijkend schrikachtig en gestresst gedrag vertonen.
Het is toch gek als je wel mag zeggen 'mijn paard wordt lekker rustig en geconcentreerd van Vitalbix', maar je niet mag zeggen 'mijn paard raakt gestresst van Vitalbix'? Voer heeft toch gewoon effect, en niet altijd het effect wat je vantevoren bedacht had? Het is heel raar dat als je stress ziet bij je paard dit aan vanalles en nogwat zou kunnen liggen, maar dat als je rust en concentratie bij je paard ziet je niet te horen krijgt dat dat ook aan je hooi, het weer, veranderde trainingsomstandigen of het toeval kan liggen. :Y)
Waarbij het grappige is dat veel paarden inderdaad rustiger worden als hun baasje overgaat op een vitamine/mineralenbrok - stomweg omdat ze nu niet meer 4k krachtvoer krijgen. Dat geldt voor bijna iedereen die van krachtvoer overgaat op een vitamine/mineralenbrok, of dat nou Vitalbix, Metazoa, JPG&F of wat dan ook is. Het paard krijgt stomweg een grote hoop energie binnen. Maar die kant op wordt er dan niet gerelativeerd, en dat vind ik jammer.

@ Miran: ze schrijft inderdaad niet dat het door het weer komt. Wel schrijft ze dat er niets in Vitalbix zit wat dit kan veroorzaken. Dat vind ik behoorlijk stellig. Vervolgens schrijft ze dat het aan het ruwvoer zou kunnen liggen, dat er veel meer factoren meespelen dan voer en dat het ook toeval kan zijn, plus dat dit nou eenmaal een periode is waarin veel paarden druk zijn. Dat klinkt voor mij niet als een fabrikant die zegt 'Rottig ons het voer niet aanslaat bij jouw paard, maar dat is nou eenmaal niet te vermijden. Elk paard is anders en elk paard reageert er weer anders op, en soms past het niet.' Dat zou ik een nettere reactie vinden, en die nuancering is nu gelukkig ook zo ongeveer gegeven.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:38

Denk dat het weinig zin heeft om de fabrikant erop aan te spreken, want die zal waarschijnlijk ook niet weten waar het aan ligt. Al zou ik als fabrikant wel graag willen weten waar het aan zou kunnen liggen omdat je dan het product misschien nog zou kunnen verbeteren. Het is denk ik zoals eerder in dit topic al werd aangegeven; Sommige paarden jeuken van Pavo. Dat is bekend. Sommigen kunnen helemaal niet op krachtvoer (zoals de mijne). Vermoeden is suikers, maar bewijs is er niet. Ze probeerden mij bij een vorige stal wel eens te foppen door er toch een kwartje biks in te doen en dachten dat het tussen mijn oren zat, maar ik merkte het meteen en toen ze zagen welk effect het voor mijn pony had, hielden ze er ook snel mee op. Veel paarden doen het kennelijk wel goed op Vitalbix en ik laat jullie nog wel weten over een aantal weken wat het mij heeft opgeleverd dat ik teruggegaan ben op Marstall
Laatst bijgewerkt door Snooty16 op 03-12-17 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:40

Och, eerlijk gezegd vind ik het interessant dat er ook andere ervaringen zijn en om deze ook te lezen in dit topic. Ik heb daar geen moeite mee. Tenslotte wil dat niet zeggen dat Vital "slecht" is, maar de voer-match gewoon ongelukkig valt.
Mijn ervaring met Marstall is niet om over naar huis te schrijven. Niet omdat het voer slecht zou zijn, maar het een mis-match is in combinatie met mijn merrie.
Dus ja, wat mijn merrie duidelijk niet met Marstall heeft , heeft die van een ander dat dus niet met Vital. Dat kan :-)

Mizora

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:43

Ik lees hier regelmatig dat mensen Vital schrijven. Gezien Pavo nu een voer heeft dat Vital heet, is het met de zoekmachines in gedachte handiger als het gewoon vitalbix of DC (of Daily Complete) genoemd wordt. Zo worden de effecten van de verschillende voersoorten niet door elkaar gehaald/ten onrechte aan een ander toegewezen. Zowel positief als negatief.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:45

Mijn paard kwam van nog geen kilo basisbrok per dag. Waarvan ik ook altijd heb gedacht dat dat geen explosief gedrag zou kunnen veroorzaken. Maar sinds ze over is op Vitalbix bleek dat dus toch een behoorlijk positief verschil. Kortom, soms kunnen kleine hoeveelheden veel uitmaken. En dan denk ik beide kanten op. Ook als er 'iets' in Vitalbix zit wat jouw paard triggert is er misschien maar weinig van nodig.
Het blijft toch altijd uitzoeken naar wat past bij het individuele paard en de rest van het voer- en stalmanagement.
Ik vind het niet vreemd als een voerfabrikant adviseert om eens te stoppen en later nog eens te proberen, als je zelf aangeeft dat je het jammer vindt omdat je het wel een mooi product vindt.

Het blijft zoeken naar wat optimaal is!
Laatst bijgewerkt door Ansie op 03-12-17 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:46

Waarbij er ook gezegd wordt dat er nog veel onderzocht moet worden en er reacties zijn die onverklaarbaar zijn. Dat was ook al een nuancering. Uiteindelijk zijn er ook veel paarden die er geen problemen mee hebben en waar men dus heel tevreden is, als leverancier is het dan lastig te verklaren waarom sommigen dan wel zo heftig reageren op een product als dit. Het wordt niet ontkend, wel aangegeven dat er meer factoren zijn die invloed kunnen hebben, en dat die andere factoren ook niet altijd uitgesloten worden.
Ik vind het iig een nette reactie, netter dan de reactie toendertijd van PAVO op mijn paard die met mok tot bloedens toe stond...

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:53

Miran je hebt het goed verwoord. Er is gewoon nog een heleboel niet bekend en het kan inderdaad zo zijn dat er meer factoren invloed hebben en dat een bepaalde combinatie gewoon niet past. Gewoon goed naar je paard blijven kijken, maar soms is dat heel lastig omdat je zelf niet de link legt tussen veranderd gedrag of ziekte met een verandering in voer. Er zijn maar weinig stallen waar alles zo constant is dat het maar aan één ding kan liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:01

Snooty16 schreef:
Denk dat het weinig zin heeft om de fabrikant erop aan te spreken, want die zal waarschijnlijk ook niet weten waar het aan ligt.

Ik zie het deze schrikachtigheid ook niet als fout van de fabrikant, alleen reageerde Madelief wel als medewerker van Vitalbix en verklaarde in haar eerste post wel wat erg definitief dat er niets in Vitalbix zat wat dit kun veroorzaken. Dus fijn dat die nuancering daarna wel kwam, want het lijkt mij apart als je wel mag zeggen dat je paard beter in zijn vel zit door Vitalbix, maar niet dat hij er gestresst door wordt. Soms zit er gewoon iets in een voer waar sommige paarden niet goed op reageren, net zoals mensen bijwerkingen kunnen krijgen als ze overstappen op een ander merk medicatie en ineens bijwerkingen krijgen; de werkzame stof is weliswaar hetzelfde, maar de vulmiddelen zijn bij het nieuwe merk anders en die leveren dan ineens wel problemen op. Dat je de werkzame stoffen kunt voorspellen betekent niet dat er niet allerlei andere bijgevoegde stoffen en bewerkingen bij zitten die ook zo hun inwerking hebben. Je kunt niet zeggen 'er zit niets in wat voor stress zorgt', want dat kun je als pillen/voerfabrikant überhaupt niet claimen.

Wat sommige andere fabrikanten trouwens wel anders doen is dat als ze een negatieve gebruikerservaring voorbij zien komen ze daar meteen op in springen, het serieus nemen, uitvragen en die ervaringen gebruiken om hun product uiteindelijk eventueel te verbeteren. Dus niet schermen met dat het overal door kan komen en waarschijnlijk niet door hun product, maar gewoon elke gebruikerservaring serieus nemen en dat ook laten zien naar de buitenwereld.

Ik ben trouwens absoluut niet tegen Vitalbix, het is gewoon een mooi product en ik had graag gewild dat het hier hetzelfde deed als JPG&F. Ik kreeg het aangeraden omdat er geen melasse en appelpulp in zitten, wat in JPG&F wel in een piepkleine hoeveelheid zit. Ik zou dus eerder verwachten dat hij druk zou worden van JPG&F, maar dat was dus niet het geval.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:18

Ik vind vitalbix ook een heel goed voer. Qua waardes e.d. vind ik het mooi.
Maar aangezien ik niet meer durf te rijden doordat ze zo schrikkerig is en ik er in 2016 zo vaak eraf heb gelegen (met heftige blessures). Ja dan doe ik toch een poging om van brok te wisselen.

En dan heeft ze ook een leuk geintje geflikt met mijn bijrijder 2 weken terug. In volle galop de inloopstal in rennen, met ruiter erop. Omdat ze schrok van een draadje. Vind ik erg overdreven. schrikken kan, maar in paniek en volle galop de stal in rennen??????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:09

Hier eentje met juist dezelfde reacties.. schrikken van elke scheet, gaan rennen zonder nadenken, blijven rennen en niet meer "aanspreekbaar" zijn, aandacht voor alles behalve het mensje etc etc. Maar dit is begonnen ruim 4 maanden na het starten van de Vitalbix dus denk dat ik dat wel kan uitsluiten. Ook heeft hij het ieder jaar deze periode en pas sinds dit jaar de Vitalbix. Ben er nog niet uit wat het is, nog een paar maanden en het is weer voorbij :Y)

In het verleden dacht ik ook dat het door het voer kwam (toen in de tijd Pavo C4L) maar nu achteraf lijkt me dat toch niet. Ook als hij hetzelfde voer jaren aan een stuk krijgt blijft het een zomer/winterverschil. Om maar even aan te geven dat andere oorzaken kunnen, zelfs seizoensgebonden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:20

Ging de schrikachtigheid toen je met Pavo Care for Life stopte ook weer over?
Hier keerde de rust namelijk weer binnen 2-3 dagen terug na het stoppen met de Vitalbix. Achteraf gezien wou ik dat ik beter had bijgehouden hoe hij toen dag voor dag was, maar ik probeerde gewoon met dingen te stoppen om te kijken of ik mijn paard terugkreeg zonder dat ik dacht 'Ja, het móet aan Vitalbix liggen, als we hiermee stoppen wordt alles weer normaal'. Geen idee. Ik had wel vaag in het achterhoofd dat ik eens had gelezen dat sommige paarden gestresst raakten van dit voer net zoals ook bij andere merken, maar dat dat effect van stoppen met Vitalbix zo abrupt zou zijn had ik ook niet verwacht. Het is ook niet dat hij direct na het stoppen met Vitalbix een vitamine/mineralentekort had en daarom rustig was, ;) we zijn namelijk meteen weer doorgegaan met JPG&F dus van tekorten geloof ik niet heel veel, zeker niet bij een verder gezond ogend paard dat ook nog gewoon op het gras staat, dus ook nog steeds verse vitamines binnenkrijgt. Maar goed, dat het stoppen bij ons hielp betekent niet dat dat bij iedereen zo is. Elk paard is anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:30

Ja, maar toen was het ondertussen voorjaar en dan zijn zijn problemen altijd "automatisch" over :+ Toen leek ander voer dus te helpen maar ondertussen zit ik nog steeds met hetzelfde probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:33

Als je last hebt van seizoensgebonden problemen dan lost de wisseling van de seizoenen inderdaad al een hoop zelfstandig op. ;) Als ik onze zomereczemer in oktober-november met een nieuwe zalf in zou smeren dan werkt dat ook altijd 'beter' dan wanneer je zo'n middel in juni uitprobeert. 8-)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:40

xyzutu2 schreef:
Roos_M schreef:

Ik moet zeggen dat ik dit dan weer stemmingmakerij vind. De mijne doet weliswaar alleen 'een beetje handwerk', maar dat doet hij al drie jaar prima. Op andere vitaminebrokjes. En nu hij weer terug is op een ander merk doet hij het weer als vanouds. Dus hoezo is nu het handwerk dan ineens een probleem? Volgens mij hebben we het hier niet om paarden die lekker fit zijn, maar die echt abnormaal, afwijkend schrikachtig en gestresst gedrag vertonen.
Het is toch gek als je wel mag zeggen 'mijn paard wordt lekker rustig en geconcentreerd van Vitalbix', maar je niet mag zeggen 'mijn paard raakt gestresst van Vitalbix'? Voer heeft toch gewoon effect, en niet altijd het effect wat je vantevoren bedacht had? Het is heel raar dat als je stress ziet bij je paard dit aan vanalles en nogwat zou kunnen liggen, maar dat als je rust en concentratie bij je paard ziet je niet te horen krijgt dat dat ook aan je hooi, het weer, veranderde trainingsomstandigen of het toeval kan liggen. :Y)
Waarbij het grappige is dat veel paarden inderdaad rustiger worden als hun baasje overgaat op een vitamine/mineralenbrok - stomweg omdat ze nu niet meer 4k krachtvoer krijgen. Dat geldt voor bijna iedereen die van krachtvoer overgaat op een vitamine/mineralenbrok, of dat nou Vitalbix, Metazoa, JPG&F of wat dan ook is. Het paard krijgt stomweg een grote hoop energie binnen. Maar die kant op wordt er dan niet gerelativeerd, en dat vind ik jammer.

Stemmingmakerij? Omdat ik dit stemmingmakerij vind.:')
Nou ja... Ik vind de wijze waarop je madelief even te woord staat (lees: te kakke zet) openbaar ook niet bepaald netjes. Vecht dat uit per mail ofzo.

Hoezo een beetje handwerk een probleem is?
Dat staat nergens. Dus hier ga ik niet op in.
Het geeft allicht stof tot nadenken.

Het is heel vervelend als een individueel geval niet goed op een voer gaat. Daar kan ik niet over oordelen dus wil ik ook niet doen.
Ik geef alleen aan dat sommige paarden fitter zijn dan hun eigenaren verwachten (door voer, door goed management) en dat intensievere training dan nodig kan zijn omdat de paarden hier dan als het ware om vragen.

Bijzonder dat zelfs dit negatief wordt opgevat. Weer typisch bokt, vooral in combinatie met iemand verkeerde woorden in de mond leggen. >;)

Maar zoals altijd er is geen 1 voer goed en geen 1 voer fout (bij wijze van :P ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:53

xyzutu2 schreef:
Als je last hebt van seizoensgebonden problemen dan lost de wisseling van de seizoenen inderdaad al een hoop zelfstandig op. ;) Als ik onze zomereczemer in oktober-november met een nieuwe zalf in zou smeren dan werkt dat ook altijd 'beter' dan wanneer je zo'n middel in juni uitprobeert. 8-)

Klopt, maarja, toen dacht ik dat het aan het voer lag en dat ermee stoppen het probleem had opgelost. Wist ik veel dat het de volgende herfst weer gewoon terug zou komen ;)