Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anoniem schreef:De mijne eet het nog goed...
Misschien ga ik het over enkele zakken weer eens afwisselen met dieetmix(subli),dat constante kruiden voeren zit me niet helemaal lekker..
chery schreef:Anoniem schreef:De mijne eet het nog goed...
Misschien ga ik het over enkele zakken weer eens afwisselen met dieetmix(subli),dat constante kruiden voeren zit me niet helemaal lekker..
Daar zit ik ook een beetje mee, had al de gedachte om een subli dieetmix en pavo car4life door elkaar heen te mengen.... zal dat kunnen?
LiesbethDW schreef:Mijn paardje is na vijf maand voederen met Podolac weer mooi op gewicht (foto's van hoe ik hem kocht in profiel), dus ik wil overschakelen op iets anders.
Hij krijgt momenteel onbeperkt voordroog van goede kwaliteit, en sowieso meng ik de korrel met twee flinke handen luzerne (Daily Plus). Wat zouden jullie doen? Care4Life spreekt me wel aan, maar is dat geschikt? Ik heb Pavo gemaild vorige week, maar nog geen antwoord gekregen...
Sammyoo schreef:Het gaat in dit geval om mijn eczemer. Voorheen kreeg hij 1,5 kg dieetmix waar hij het eigenlijk prima op deed. Na een paar weken de aanbevolen hoeveelheid C4L, 0,7 kg, begon hij terug te lopen in gewicht en had voor zijn doen heel weinig looplust. En in de winter hoeft hij niet zoveel te doen, hij wordt gemiddeld maar twee keer in de week matig aan het werk gezet.
Hier een foto van Jones in het voorjaar
[ Afbeelding ]
Niet helemaal vergelijkbaar, want het is nu winter, maar zo zag Jones er na 6 weken C4L uit.
[ Afbeelding ]
Ik voer hem nu energycontrol erbij, maar ik stap waarschijnlijk binnenkort weer over op Dieetmix.
edit: hij krijgt daarbij natuurlijk ook heel erg veel ruwvoer!
Sammyoo schreef:Niet helemaal vergelijkbaar, want het is nu winter, maar zo zag Jones er na 6 weken C4L uit.
Djilna schreef:Dat advies is op basis vd vitaminen en mineralenbehoefte en de werking vd kruiden en andere ingredienten. Maar staat los vd energiebehoefte!
Je kunt toch nooit alleen op basis van lichaamsgewicht zeggen wat je exact moet voeren voor die energiebehoefte? Dan spelen veel meer factoren mee..
Assiepassie schreef:koeke schreef:Hier wordt zeker niet zomaar een supplement bijgevoerd, maar puur omdat het nodig is. Ik denk dat veel ruwvoer van mindere kwaliteit is dan dat van ons, dus dat veel paarden die voornamelijk ruwvoer krijgen ook een supplement nodig hebben.
Wij laten ruwvoeranalyse doen bij BLGG. Dat geeft een uitstekend beeld van de voedingswaarde en het mineralengehalte. Daar kun je in Excel mooi mee verder rekenen.
Ons ruwvoer scoort goed qua voedingswaarde en mineralen (eindelijk ook goed in Mg!), maar met alleen de mineralen uit voordroog komen de paarden hier toch echt tekort in vergelijk met de aanbevolen hoeveelheden. Dat vullen wij dus aan met een supplement. In het verleden daarnaast met extra Mg, nu niet meer nodig. Vitaminegehalte wordt overigens niet geanalyseerd bij BLGG, is ook niet zinvol omdat vitaminegehalte snel terugloopt. Dus dat moet je imo sowieso aanvullen met een supplement.
Wat leuk om te lezen dat jullie dat zo doen!
Welke richtlijnen wb hoeveel mg, zink etc houden jullie aan?
Is jullie ervaring ook dat je paarden erop vooruit gaan en dat je voerkosten minder worden?