Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:51

Mijn paardje is na vijf maand voederen met Podolac weer mooi op gewicht (foto's van hoe ik hem kocht in profiel), dus ik wil overschakelen op iets anders.
Hij krijgt momenteel onbeperkt voordroog van goede kwaliteit, en sowieso meng ik de korrel met twee flinke handen luzerne (Daily Plus). Wat zouden jullie doen? Care4Life spreekt me wel aan, maar is dat geschikt? Ik heb Pavo gemaild vorige week, maar nog geen antwoord gekregen...

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:20

@ veulen84: helpt denk ik alleen goed als je het na het bevochtigen (met water of olie) nog even goed door roert :) die kleine kruimels gaan namelijk standaard naar de bodem, tenzij je het mengt, zodat het aan de grotere stukjes vast plakt ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:33

ik heb t ondertussen eens gehaald, klein pakje om te kijken of ze t eet. ze vind t heerlijk!

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:51

Mijn paard is misschien gluten-intolerant (hij heeft een intermediaire uitslag). Om dit te testen gaan we hem 2/3 maanden Care4Life voeren. Ik hoop echt dat het werkt zodat hij weer een beetje opknapt! Heeft iemand anders ook een paard met gluten-intolerantie? (Het is pas net bekend dat paarden ook glutenallergie kunnen hebben, maar goed vragen kan geen kwaad.)

Ik doe trouwens mee aan die fotowedstrijd, met de foto die laatst in uitgelicht stond :) (zie onderschrift voor link). Net nadat ik het advies van mij DA had gekregen glutenvrij te voeren, kwam ik er toevallig op! Zou financieel toch wel helpen, een jaar lang glutenvrij voer. :D

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:54

Die fotowedstrijd had ik ook gezien. Succes alvast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:51

De mijne eet het nog goed...
Misschien ga ik het over enkele zakken weer eens afwisselen met dieetmix(subli),dat constante kruiden voeren zit me niet helemaal lekker..

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:33

Anoniem schreef:
Misschien ga ik het over enkele zakken weer eens afwisselen met dieetmix(subli),dat constante kruiden voeren zit me niet helemaal lekker..

Daar zit ik ook een beetje mee, had al de gedachte om een subli dieetmix en pavo car4life door elkaar heen te mengen.... zal dat kunnen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:23

chery schreef:
Anoniem schreef:

Daar zit ik ook een beetje mee, had al de gedachte om een subli dieetmix en pavo car4life door elkaar heen te mengen.... zal dat kunnen?

ik meng het ook inderdaad, mede ook vanwege de kruiden, zo blijft de hoeveelheid kruiden wat minder die ze binnen krijgen en de dieetmix is ook net even ietsje minder prijzig...
ik meng gewoon 2 zakken in m'n voerton en daaruit voer ik dan gewoon het gemengde voer, gaat tot nu toe prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:04

Ook een goed idee ja.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:30

LiesbethDW schreef:
Mijn paardje is na vijf maand voederen met Podolac weer mooi op gewicht (foto's van hoe ik hem kocht in profiel), dus ik wil overschakelen op iets anders.
Hij krijgt momenteel onbeperkt voordroog van goede kwaliteit, en sowieso meng ik de korrel met twee flinke handen luzerne (Daily Plus). Wat zouden jullie doen? Care4Life spreekt me wel aan, maar is dat geschikt? Ik heb Pavo gemaild vorige week, maar nog geen antwoord gekregen...

Ik zou het niet doen! Ik heb drie van onze paarden op C4L gezet, en 1 daarvan is behoorlijk teruggelopen in gewicht en heeft in het weinige werk wat hij moet doen veel minder energie. Dit is door meerdere gebruikers in dit topic gemeld, maar er is nog geen reactie van Pavo op gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:31

Pavo zegt zelf toch wel dat het voer ook niet zoveel energie levert?
Al zou het imo voor basiswerk wel genoeg energie moeten geven...

Wat geef jij nu dan sammyoo en wat gaf je voorheen?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:40

Het gaat in dit geval om mijn eczemer. Voorheen kreeg hij 1,5 kg dieetmix waar hij het eigenlijk prima op deed. Na een paar weken de aanbevolen hoeveelheid C4L, 0,7 kg, begon hij terug te lopen in gewicht en had voor zijn doen heel weinig looplust. En in de winter hoeft hij niet zoveel te doen, hij wordt gemiddeld maar twee keer in de week matig aan het werk gezet.

Hier een foto van Jones in het voorjaar
Afbeelding

Niet helemaal vergelijkbaar, want het is nu winter, maar zo zag Jones er na 6 weken C4L uit.
Afbeelding

Ik voer hem nu energycontrol erbij, maar ik stap waarschijnlijk binnenkort weer over op Dieetmix.

edit: hij krijgt daarbij natuurlijk ook heel erg veel ruwvoer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:56

Jeetje,dat ziet er beroerd uit zeg...
Op die eerste foto ziet hij er prachtig uit. dat is op dieetmix?
(gaf ik ook.)
En veel ruwvoer is neem ik aan altijd hetzelfde geweest toch..

Wel apart dat hij er zó van invalt zeker terwijl hij al van een 'soberder'voer afkwam.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:12

De eerste foto is inderdaad met Dieetmix. Echter, omdat hij vanaf tweeeneenhalf geen millimeter meer groeide, en hij vaak mest eet, denk ik dat hij iets tekort komt. Daarom leek C4L mij het proberen waard, zeker met zijn eczeem.
Als zijn looplust niet terugkeerde met de dagelijkse toevoeging van een halve schep energycontrol, had ik ook gedacht dat hij iets onder de leden had. Alleen, nu begint hij weer te schuren. Vrijdag ga ik met hem naar de kliniek van Laarakker, dan laat ik mij ook adviseren over zijn voeding.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:16

Ik ben benieuwd of het voer de enige oorzaak is van het zo terugvallen in conditie, het is echt een verschil zo..

Hier doen ze het er tot nu toe nog erg goed op..
Laatst bijgewerkt door pleiada op 28-01-13 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:16

Lastig hoor...kan het me helemaal voorstellen.
Zelf ook een lastige pony(eerst snel schraal,maar nu snel dik)snel jeukerig en schuurderig.
Hopenlijk krijg je fijn advies qua voeding.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:21

Ik ben ook heel benieuwd wat ik vrijdag te horen krijg. De andere twee paarden die C4L eten zijn niet terug gelopen in gewicht. In de zomer zijn onze paarden preventief ontwormd en alle wormonderzoeken zijn goed.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:27

Sammyoo schreef:
Het gaat in dit geval om mijn eczemer. Voorheen kreeg hij 1,5 kg dieetmix waar hij het eigenlijk prima op deed. Na een paar weken de aanbevolen hoeveelheid C4L, 0,7 kg, begon hij terug te lopen in gewicht en had voor zijn doen heel weinig looplust. En in de winter hoeft hij niet zoveel te doen, hij wordt gemiddeld maar twee keer in de week matig aan het werk gezet.

Hier een foto van Jones in het voorjaar
[ Afbeelding ]

Niet helemaal vergelijkbaar, want het is nu winter, maar zo zag Jones er na 6 weken C4L uit.
[ Afbeelding ]

Ik voer hem nu energycontrol erbij, maar ik stap waarschijnlijk binnenkort weer over op Dieetmix.

edit: hij krijgt daarbij natuurlijk ook heel erg veel ruwvoer!

Neem me niet walijk, maar mijn paarden zien er in het voorjaar ook wel ff anders uit dan in de winter...
Niet dat ik vind dat je paard er goed uitziet hoor, maar het verschil is wel verschil tussen te dik en een te dun paard...
Je bent de helft gaan voeren, zonder er iets extra's bij te geven...
De aanbevolen hoeveelheid was als max C4L gegeven, met daarbij dus aanvulling van ander voer als het nodig is. Ik vin het niet vreemd dat hij op hel veel minder voer in de winter afvalt...

Ik denk dat je als eigenaar zelf op tijd moet bijstellen als je ziet dat een paard afvalt. Zelfs excemers kunnen meer voer (en ook suikers) krijgen in de winter... Maar met mate kan je zeker wel meer energie geven aan zo'n paard.
De C4L kan toch prima als deel van zijn rantsoen werken, hoeft niet alleen dat voer te zijn?
Laatst bijgewerkt door Moragh op 28-01-13 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:34

Hij is dus in eerste instantie naar het helft van het voer gegaan? Dan dunt het inderdaad nog extra uit, met deze kou vallen ze toch al eerder af.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:37

Moragh, dit schreef ik bij de foto's!
Sammyoo schreef:

En ik heb ook geschreven dat het dieet is aangepast, waarop hij nu weer licht begint te schuren. Omdat ik niets steeds wil blijven wisselen van voer, laat ik mij nu eerst door de dierenarts adviseren.

Mizora, met zijn lichaamsgewicht adviseert Pavo 0,7 kg!
De foto is overigens van voor de vorstperiode. Toen het begon te vriezen heb ik hem toch maar onder een dekentje gezet om hem niet nog meer terug te laten lopen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:08

Dat advies is op basis vd vitaminen en mineralenbehoefte en de werking vd kruiden en andere ingredienten. Maar staat los vd energiebehoefte!
Je kunt toch nooit alleen op basis van lichaamsgewicht zeggen wat je exact moet voeren voor die energiebehoefte? Dan spelen veel meer factoren mee..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:13

Mijn merrie valt ook heel snel terug in gewicht, vooral in de winter en in de ruitijd, maar die doet het op 't moment super, is zelfs eigenlijk iets te dik voor het mooie...

Die krijgt naast de C4L en dieetmix ook wel een schep lucerne, SP en omega mix hoor, en vooral heel veel hooi en voordroog...

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:33

Djilna schreef:
Dat advies is op basis vd vitaminen en mineralenbehoefte en de werking vd kruiden en andere ingredienten. Maar staat los vd energiebehoefte!
Je kunt toch nooit alleen op basis van lichaamsgewicht zeggen wat je exact moet voeren voor die energiebehoefte? Dan spelen veel meer factoren mee..

Ja, precies.

@Sammyoo:
Die dosering van 170 gram per 100 kg lichaamsgewicht is een richtlijn.
Een richtijn die vooral kijkt naar gemiddelden, geen rekening houdt met wel of niet werken etc.
Dus, voor een 400 kg paard kom je dan op 680 gram afgerond 0,7 kg.
C4l bevat 11,5 MJ/kg - 0,8 EnergieWaardePaard dus met 0,7 kg krijgt je paard 8,05 MJ - 0,64 EWPa per dag via dit voer binnen.
De Dieetmix bevat 0,77 EWPa en als je daarvan 1,5 kg voert, krijgt je paard dus 1,155 EWPa binnen.
Een verschil van 0,515 EWPa, dus bijna - 50%!

Kortom, je bent minder kalorieen gaan voeren. En in de winter hebben paarden net meer kalorieen nodig om warm te blijven.
Dit verklaart op zijn minst ten dele het gewichtsverlies. Of had je dit beseft en ben je bijv. meer ruwvoer gaan verstrekken?

Hope this helps.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:45

Ik voer altijd al weinig krachtvoer en ben van marstal isi-robust (EWPa 0,86, 700 gram, dus 0.602 EWPa totaal) overgestapt op care4life (EWPa 0.80, 800 gram, 0,64 EWPa totaal). Vrijwel vergelijkbaar qua energie dus. Toch merkte ik bij mijn paard na een week of 6 ook dat hij minder energie kreeg.

Ik geloof wel in het concept, maar voor mij werkte het dus niet zoals gehoopt. Ik voer nu 700 gram Havens cool mix en weer marstall force erbij en paard zit duidelijk beter in zijn vel.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:17

Wij voeren een supplement in combi met bietenpulp. Dan plakt het lekker. Dat doen we dus ook met C4L.

Assiepassie schreef:
koeke schreef:
Hier wordt zeker niet zomaar een supplement bijgevoerd, maar puur omdat het nodig is. Ik denk dat veel ruwvoer van mindere kwaliteit is dan dat van ons, dus dat veel paarden die voornamelijk ruwvoer krijgen ook een supplement nodig hebben.

Wij laten ruwvoeranalyse doen bij BLGG. Dat geeft een uitstekend beeld van de voedingswaarde en het mineralengehalte. Daar kun je in Excel mooi mee verder rekenen.

Ons ruwvoer scoort goed qua voedingswaarde en mineralen (eindelijk ook goed in Mg!), maar met alleen de mineralen uit voordroog komen de paarden hier toch echt tekort in vergelijk met de aanbevolen hoeveelheden. Dat vullen wij dus aan met een supplement. In het verleden daarnaast met extra Mg, nu niet meer nodig. Vitaminegehalte wordt overigens niet geanalyseerd bij BLGG, is ook niet zinvol omdat vitaminegehalte snel terugloopt. Dus dat moet je imo sowieso aanvullen met een supplement.

Wat leuk om te lezen dat jullie dat zo doen!
Welke richtlijnen wb hoeveel mg, zink etc houden jullie aan?

Is jullie ervaring ook dat je paarden erop vooruit gaan en dat je voerkosten minder worden?

Dank Assiepassie! Aanbevolen hoeveelheden komen meen ik van NRC. Meest opvallende in het laatste monster was lage Na. Nou, dat is simpel op te lossen :D

Voor ons is het vooral een bevestiging dat we met het ruwvoer op de goede weg zijn. Vooral Mg was eerder te laag, maar dat is verholpen. De paarden doen het er hier prima op (zelfs 20-plussers).

Off-topic: interessante site heb je.