Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Emaartje schreef:Emara komt ook nog steeds niet aan,voerde maismeel en subli seniores priores,maar ze houdt ook steeds wat dunne mest,ga er nou luzerne bijvoeren het is echt ouderdom merk ik wel..
Flyskyhigh schreef:Het paard van een vriendin van mij is ook aan de magere kant. Hij krijgt voldoende te eten maar hij wil niet voller worden. Ik heb al een beetje gelezen dat Maismeel helpt? maar mag je dat zomaar aan elk paard geven en hoeveel kan je geven? En waar kan je het halen?
alvast bedankt
Nouvel schreef:nog bovenop je 4 kg gewone brok?
dat vind ik wel veel krachtvoer zeg...
kun je geen andere manieren proberen, met meer/ander soort ruwvoer?
veel krachtvoer verteren ze meestal niet zo best meer, en dan werkt het bijna altijd averechts...
Nientsje schreef:Ik heb sinds 3 weken een jaarlinger hengstje genaamd Feike.
Nou is Feike is me iets te mager, en aangezien hij in de groei zit, is dat niet de bedoeling..
Ik zit nou te zoeken en na te denken hoe ik hem het beste bij kan voeren om op goed gewicht te komen maar hij staat al 24/7 in een erg groot stuk land (met aardig veel gras) en hij is van een sober 'ras' (Kruising Tinker x Fries) , ik wil hem niet teveel voeren aangezien ik dingen als hoefbevangenheid o.i.d. wil voorkomen.
Gwahir schreef:Nientsje schreef:Ik heb sinds 3 weken een jaarlinger hengstje.
Nou is me iets te mager, en aangezien hij in de groei zit, is dat niet de bedoeling..
Ik zit nou te zoeken en na te denken hoe ik hem het beste bij kan voeren om op goed gewicht te komen maar hij staat al 24/7 in een erg groot stuk land (met aardig veel gras) en hij is van een sober 'ras' , ik wil hem niet teveel voeren aangezien ik dingen als hoefbevangenheid o.i.d. wil voorkomen.
Hi Nientsje,
Ik vind dat er niet echt te mager uit ziet hoor! Jonge paarden mogen van mij best wat schraal zijn, ze hebben nog niet veel bespiering en het is niet erg als je de ribben een beetje kunt zien. Veel paarden zijn juist te dik, en we zijn nogal aan dat beeld gewend. Als je pas 3 weken hebt zou ik eerst eens kijken hoe hij het gaat doen op jullie weide en op voldoende goed ruwvoer als hij evt ook op stal staat. Het kan goed zijn dat hij al vanzelf wat aan gaat komen. Die Pavo summer fit koeken heb ik ook een tijd bijgevoerd aan mijn tinkerxfries, maar er schijnen even veel suikers in zo'n koek te zitten als in 3 appels, en mijn paard leek daar jeuk van te krijgen. Tinkers en friezen zijn erg gevoelig voor suikers en gaan daardoor soms schuren. Ik ben dus weer met die koeken gestopt en nu maar af en toe twee handjes basisbrok met lijnzaadolie bij (omdat hij weer verhaart nu)
Hier nog een fotootje van mijn paard, die ik op dit moment ook net goed op gewicht vind. Hij is 4 jaar, en werkt nog niet veel. Als ik vind dat hij wat dunnetjes oogt geeft ik altijd als eerste meer hooi bij.
[ Afbeelding ]
succes met je mooie kerel!
Nientsje schreef:Heel erg bedankt voor je reactie.
Ik zelf vond het ook wel meevallen, maar ik kreeg ineens een bericht in mijn mailbox dat veeeeeeeeeeeeeeeeel te mager is en blabla, nouja je kent het wel.
staat 24/7 en het hele jaar dag en nacht door gewoon op 3 stukken land dus hij kan eten wat hij wil. Zijn weidemaatje krijgt dagelijks muesli en brokken en Feike eet dan met hem mee, zou dat genoeg zijn?
(Nog even een foto om te laten zien hoe hij er nu uitziet, deze foto is van gisteren http://oi48.tinypic.com/v8hjio.jpg )
Citaat:Ik vind dat paardje van jou trouwens ook erg gaaf!
Gwahir schreef:Nientsje schreef:Heel erg bedankt voor je reactie.
Ik zelf vond het ook wel meevallen, maar ik kreeg ineens een bericht in mijn mailbox dat veeeeeeeeeeeeeeeeel te mager is en blabla, nouja je kent het wel.
staat 24/7 en het hele jaar dag en nacht door gewoon op 3 stukken land dus hij kan eten wat hij wil. Zijn weidemaatje krijgt dagelijks muesli en brokken en eet dan met hem mee, zou dat genoeg zijn?
(Nog even een foto om te laten zien hoe hij er nu uitziet, deze foto is van gisteren http://oi48.tinypic.com/v8hjio.jpg )
Nou wat een apart bericht was dat dan, ik vind hem echt niet veel te mager hoor, dat zie ik helemaal niet terug op je foto's. En wat een coole foto, die tweedeik zou hem lekker op zijn huidige "voerschema" laten staan. Wel in de gaten houden dat hij niet ineens gaat afvallen (of aankomen) natuurlijk, maar dat lijkt me logisch
Citaat:Ik vind dat paardje van jou trouwens ook erg gaaf!
Thnx! heeft een friese moeder en een tinkervader, dus precies andersom als
Mootje1980 schreef:Mag ik meepraten met jullie? Mijn 17 jarige Arabische merrie heeft ook de neiging om snel in te vallen. Dan is ze goed maar er hoeft maar iets te gebeuren en ze valt weer in. Stress, hooi niet lekker genoeg, iemand die even een appeltje geeft... zelf van in de regen op het land staan lijkt ze te smelten. Ook is haar gebit niet geweldig...
Afgelopen najaar ook nog eens zwaar getroffen door een bloedworminfectie maar gelukkig weer te boven gekomen. Toen met Pavo podogrow, slobber en veel hooi weer op gewicht gekregen maar op een normale brok van Pavo valt ze weer in. Ook lijkt ze jeuk te krijgen (en ik lees dat veel pavo-eters daar last van hebben) Nu ben ik vorige week begonnen met subli merrie brok en seniores priores. Kijken of dat een beetje aanzet.
Mootje1980 schreef:@ Barcelano
Vond het ook best jammer dat ze jeuk en inderdaad ook bulten (bij mijn merrie een soort harde knikkervormige bulten) krijgt van de Pavo. (Daar ga ik tenminste van uit, de tijd al het leren of het inderdaad van de Pavo komt) Ik was verder echt wel tevreden over Pavo, heb ze ook meerdere keren gebeld voor advies en daar waren ze ontzettend behulpzaam.
Geef jij die 1,5 kg senioren priores dan als vervanging van brokken? of extra? Die van mij krijgt nu een 1/2 kg bovenop 2 kg merriebrok pd. Ze doet trouwens best lang met zo'n bak slobber...
Fijn dat je nu extra kuil krijgt. Wij kopen alles op stal zelf in en zetten klaar wat ze moeten krijgen (hooi/kuil mag in 3 porties en we bepalen dan zelf de hoeveelheid. Als je vind dat je hengst echt te weinig krijgt kan je idd misschien nog een plakje hooi extra geven op een dag. Blijft lastig he?!
Succes ermee!