[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magriet

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 15:47

Hier nog iemand met een te mager paard.Ze werkt niet meer door omstandigheden.Ben sinds een week slobber aan het voeren, begonnen met een halve schep. Vanaf vandaag denk ik 3/4 schep. Brok voeren gaat niet lukken omdat ze daar in het verleden steeds koliek van kreeg. Iklees verder ook mee en hoop meer info te vinden waar ik mee verder kan

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:35

wat voor slobber voer je dan?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 07:07

magriet, ik zou subli senioren priores proberen, aangevuld met olie of omega 369 mix en dan wat lucerne, dan gaan ze meestal wel goed aanzetten.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 08:55

Ik heb nu die van Havens maar kan de volgende keer wel de senioren proberen. Ben ook nog maar kort bezig hoor.
Kun je die omega 369 er gewoon doorheen mengen?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:10

Emara komt ook nog steeds niet aan,voerde maismeel en subli seniores priores,maar ze houdt ook steeds wat dunne mest,ga er nou luzerne bijvoeren het is echt ouderdom merk ik wel..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:39

Ik heb mijn merrie een hele tijd snijmais gevoerd daardoor kreeg ze dikkere mest en kwam ze ook weer wat aan

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:41

Emaartje schreef:
Emara komt ook nog steeds niet aan,voerde maismeel en subli seniores priores,maar ze houdt ook steeds wat dunne mest,ga er nou luzerne bijvoeren het is echt ouderdom merk ik wel..

Emara is van de dunne mest af gelukkig,ze kreeg sinds kort luzerne dus dat doet goed,gaf haar al subli seniores priores en maismeel
wil nou in plaats van de maismeel nu luzerne doen is dat dan genoeg?

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:35

Het paard van een vriendin van mij is ook aan de magere kant. Hij krijgt voldoende te eten maar hij wil niet voller worden. Ik heb al een beetje gelezen dat Maismeel helpt? maar mag je dat zomaar aan elk paard geven en hoeveel kan je geven? En waar kan je het halen?

alvast bedankt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:06

Flyskyhigh schreef:
Het paard van een vriendin van mij is ook aan de magere kant. Hij krijgt voldoende te eten maar hij wil niet voller worden. Ik heb al een beetje gelezen dat Maismeel helpt? maar mag je dat zomaar aan elk paard geven en hoeveel kan je geven? En waar kan je het halen?

alvast bedankt

Begin nou ajb niet met maismeel. Altijd eerst beter of meer ruwvoer proberen ( dus b.v. lucerne ). Lukt het daar niet mee, denk dan eens aan seniores priores of bietenpulp of een soort kruiden/grasbrok.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:24

Ik meld me hier ook, paard is voor de rest gezond, alleen mist hij nog wat kilotjes. Ben begonnen met het voeren van merriebrok, dit krijgt hij extra op zijn 4kg basisbrok per dag. Ik heb wel het idee dat hij wat meer vorm begint te krijgen nu!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:13

nog bovenop je 4 kg gewone brok?
dat vind ik wel veel krachtvoer zeg...

kun je geen andere manieren proberen, met meer/ander soort ruwvoer?
veel krachtvoer verteren ze meestal niet zo best meer, en dan werkt het bijna altijd averechts...

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:18

heb ook een ranke dravertje , en heb gemerkt dat less = more!
ze staat nu 24/7 buiten en na het rijden handje musli! en is gewoon super op gewicht,
toen ze nog op een andere stal stond, savonds op stal overdag buiten was het een hel om haar op gewicht te houden!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:21

Nouvel schreef:
nog bovenop je 4 kg gewone brok?
dat vind ik wel veel krachtvoer zeg...

kun je geen andere manieren proberen, met meer/ander soort ruwvoer?
veel krachtvoer verteren ze meestal niet zo best meer, en dan werkt het bijna altijd averechts...

Hij kan de hele dag door ruwvoer eten, heeft 4u op een dag gras. Heb slobber geprobeerd maar dat sloeg niet erg goed aan en op een gegeven moment at hij niks meer.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 21:55

Hallo allemaal,
ik had een vraagje..

Ik heb sinds 3 weken een jaarlinger hengstje genaamd Feike.

Nou is Feike is me iets te mager, en aangezien hij in de groei zit, is dat niet de bedoeling..
Ik zit nou te zoeken en na te denken hoe ik hem het beste bij kan voeren om op goed gewicht te komen maar hij staat al 24/7 in een erg groot stuk land (met aardig veel gras) en hij is van een sober 'ras' (Kruising Tinker x Fries) , ik wil hem niet teveel voeren aangezien ik dingen als hoefbevangenheid o.i.d. wil voorkomen.

Nou zat ik te denken aan zoiets: http://www.pavo.nl/producten/uniek/pavo+summerfit
Zou dit goed zijn (en werken)?

Ik hoop dat jullie mij daarmee willen en kunnen helpen (desnoods in een pb)
Hij is altijd netjes ontwormd, en ook wormvrij.

Hier een foto van het paard:
Afbeelding
Hier staat hij net in een hoekje waar wat minder gras is, maar hij heeft 3 stukken tot zijn beschikking waarvan er eentje vol staat met gras.

Groetjes,
Nientsje

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 11:36

lynn_x, maar ook slobber is ook krachtvoer ! Meeste paarden kunnen zoveel kg's krachtvoer niet verwerken en vallen juist daarom af. Nouvel probeerde te zeggen dat je beter eerst meer of beter ruwvoer kan proberen. zoals b.v. lucerne bijvoeren. en dan veel minder krachtvoer.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:43

Nientsje schreef:
Ik heb sinds 3 weken een jaarlinger hengstje genaamd Feike.

Nou is Feike is me iets te mager, en aangezien hij in de groei zit, is dat niet de bedoeling..
Ik zit nou te zoeken en na te denken hoe ik hem het beste bij kan voeren om op goed gewicht te komen maar hij staat al 24/7 in een erg groot stuk land (met aardig veel gras) en hij is van een sober 'ras' (Kruising Tinker x Fries) , ik wil hem niet teveel voeren aangezien ik dingen als hoefbevangenheid o.i.d. wil voorkomen.

Hi Nientsje,

Ik vind dat Feike er niet echt te mager uit ziet hoor! Jonge paarden mogen van mij best wat schraal zijn, ze hebben nog niet veel bespiering en het is niet erg als je de ribben een beetje kunt zien. Veel paarden zijn juist te dik, en we zijn nogal aan dat beeld gewend. Als je Feike pas 3 weken hebt zou ik eerst eens kijken hoe hij het gaat doen op jullie weide en op voldoende goed ruwvoer als hij evt ook op stal staat. Het kan goed zijn dat hij al vanzelf wat aan gaat komen. Die Pavo summer fit koeken heb ik ook een tijd bijgevoerd aan mijn tinkerxfries, maar er schijnen even veel suikers in zo'n koek te zitten als in 3 appels, en Bliksem leek daar jeuk van te krijgen. Tinkers en friezen zijn erg gevoelig voor suikers en gaan daardoor soms schuren. Ik ben dus weer met die koeken gestopt en nu maar af en toe twee handjes basisbrok met lijnzaadolie bij (omdat hij weer verhaart nu :? )

Hier nog een fotootje van Bliks, die ik op dit moment ook net goed op gewicht vind. Hij is 4 jaar, en werkt nog niet veel. Als ik vind dat hij wat dunnetjes oogt geeft ik altijd als eerste meer hooi bij.
Afbeelding

succes met je mooie kerel!

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:55

Gwahir schreef:
Nientsje schreef:
Ik heb sinds 3 weken een jaarlinger hengstje.

Nou is me iets te mager, en aangezien hij in de groei zit, is dat niet de bedoeling..
Ik zit nou te zoeken en na te denken hoe ik hem het beste bij kan voeren om op goed gewicht te komen maar hij staat al 24/7 in een erg groot stuk land (met aardig veel gras) en hij is van een sober 'ras' , ik wil hem niet teveel voeren aangezien ik dingen als hoefbevangenheid o.i.d. wil voorkomen.

Hi Nientsje,

Ik vind dat er niet echt te mager uit ziet hoor! Jonge paarden mogen van mij best wat schraal zijn, ze hebben nog niet veel bespiering en het is niet erg als je de ribben een beetje kunt zien. Veel paarden zijn juist te dik, en we zijn nogal aan dat beeld gewend. Als je pas 3 weken hebt zou ik eerst eens kijken hoe hij het gaat doen op jullie weide en op voldoende goed ruwvoer als hij evt ook op stal staat. Het kan goed zijn dat hij al vanzelf wat aan gaat komen. Die Pavo summer fit koeken heb ik ook een tijd bijgevoerd aan mijn tinkerxfries, maar er schijnen even veel suikers in zo'n koek te zitten als in 3 appels, en mijn paard leek daar jeuk van te krijgen. Tinkers en friezen zijn erg gevoelig voor suikers en gaan daardoor soms schuren. Ik ben dus weer met die koeken gestopt en nu maar af en toe twee handjes basisbrok met lijnzaadolie bij (omdat hij weer verhaart nu :? )

Hier nog een fotootje van mijn paard, die ik op dit moment ook net goed op gewicht vind. Hij is 4 jaar, en werkt nog niet veel. Als ik vind dat hij wat dunnetjes oogt geeft ik altijd als eerste meer hooi bij.
[ Afbeelding ]

succes met je mooie kerel!

Heel erg bedankt voor je reactie.
Ik zelf vond het ook wel meevallen, maar ik kreeg ineens een bericht in mijn mailbox dat veeeeeeeeeeeeeeeeel te mager is en blabla, nouja je kent het wel.
hij staat 24/7 en het hele jaar dag en nacht door gewoon op 3 stukken land dus hij kan eten wat hij wil. Zijn weidemaatje krijgt dagelijks muesli en brokken en eet dan met hem mee, zou dat genoeg zijn?
(Nog even een foto om te laten zien hoe hij er nu uitziet, deze foto is van gisteren http://oi48.tinypic.com/v8hjio.jpg )

Ik vind dat paardje van jou trouwens ook erg gaaf!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:59

Deze hierboven vind ik super op gewicht!!
Jonge paarden mogen niet te vet zijn want dat is niet goed voor groeiende gewrichten.
Het beste zie je bij beweging lichtjes hun ribben hoor :)
Volgens mijn dierenarts heb je bij paarden onder de 3 jaar beter te dun dan te dik..

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:17

Nientsje schreef:
Ik zelf vond het ook wel meevallen, maar ik kreeg ineens een bericht in mijn mailbox dat veeeeeeeeeeeeeeeeel te mager is en blabla, nouja je kent het wel.
staat 24/7 en het hele jaar dag en nacht door gewoon op 3 stukken land dus hij kan eten wat hij wil. Zijn weidemaatje krijgt dagelijks muesli en brokken en Feike eet dan met hem mee, zou dat genoeg zijn?
(Nog even een foto om te laten zien hoe hij er nu uitziet, deze foto is van gisteren http://oi48.tinypic.com/v8hjio.jpg )

Nou wat een apart bericht was dat dan, ik vind hem echt niet veel te mager hoor, dat zie ik helemaal niet terug op je foto's. En wat een coole foto, die tweede :) ik zou hem lekker op zijn huidige "voerschema" laten staan. Wel in de gaten houden dat hij niet ineens gaat afvallen (of aankomen) natuurlijk, maar dat lijkt me logisch :)

Citaat:

Thnx! Bliksem heeft een friese moeder en een tinkervader, dus precies andersom :)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:24

Gwahir schreef:
Nientsje schreef:
staat 24/7 en het hele jaar dag en nacht door gewoon op 3 stukken land dus hij kan eten wat hij wil. Zijn weidemaatje krijgt dagelijks muesli en brokken en eet dan met hem mee, zou dat genoeg zijn?

Nou wat een apart bericht was dat dan, ik vind hem echt niet veel te mager hoor, dat zie ik helemaal niet terug op je foto's. En wat een coole foto, die tweede :) ik zou hem lekker op zijn huidige "voerschema" laten staan. Wel in de gaten houden dat hij niet ineens gaat afvallen (of aankomen) natuurlijk, maar dat lijkt me logisch :)

Citaat:

Thnx! heeft een friese moeder en een tinkervader, dus precies andersom als :)

@yeye dankje! (tenminste als je de mijne bedoelt haha)

@Gwahir Bedankt! Ik vind die foto ook erg gaaf <3
Ik hou hem goed in de gaten maar voor nu hou ik het gewoon bij zijn dagelijkse kostje :)
Ik denk niet (tenminste hoop niet) dat hij af zal vallen, toen ik hem kreeg was hij namelijk een stuk schraler
Dit is van gisteren, lekker gras aan het eten https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/487208_386443444742173_1804174531_n.jpg dus dat moet dan wel goedkomen denk ik :)

En wat grappig, is net omgekeerd aan , maar ik vind hem ook echt prachtig!
is meer Tinker dan Fries of niet? is juist weer meer Fries dan Tinker (op de kleur na haha)
Heb je meer foto's? (desnoods in een pb) want ik ben reuze benieuwd naar meer :D

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:58

Ik meld me hier ook maar even,

Maan is nogal druk in zijn hoofd, leider van de kudde is net van stal weg gegaan en hij is nu de nieuwe leider, waar meneer het vreselijk druk mee heeft, helemaal na het overlijden van een weidemaatje en 2 nieuwe beestjes die er bij zijn gekomen. Daarnaast ook nog een spier verrekt in zijn schouder waardoor hij flink onregelmatig is, en dus ontzettend afgevallen.

De groep staat 24/7 op het land, waar meer dan genoeg gras staat en regelmatig kuil word neergezet, maar hij heeft gewoonweg geen tijd om te eten...

Ik heb nu net voer bij Marstall besteld wat donderdag word geleverd, ik heb een weidemuesli en de cornmuesli besteld, cornmuesli zal hij pas krijgen als hij weer vol in het werk staat.. Tot die tijd alleen de weidemuesli gemixt met zemelen... Denken jullie dat dit een goede mix zal zijn? Ik ben van plan een halve schep zemelen met 1 schep muesli te vermengen.

Maan is trouwens altijd al een duntje geweest, de periodes dat hij vol in het werk stond kreeg hij 's ochtends en 's avonds een halve schep zemelen, een halve schep sportmuesli en 1 schep complete muesli. Daarnaast tussen de middag nog een hele schep geweekte bietenpulp, en daarnaast twee a drie keer daags een flinke pluk hooi en een paar uurtjes op het land. (dit was overigens wel lang geleden, momenteel doen we het een stuk rustiger aan wat werk betreft, en zijn wij van stal veranderd waar hij nu 24/7 buiten staat). Toen was hij overigens nog steeds vrij schraal.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:56

Mag ik meepraten met jullie? Mijn 17 jarige Arabische merrie heeft ook de neiging om snel in te vallen. Dan is ze goed maar er hoeft maar iets te gebeuren en ze valt weer in. Stress, hooi niet lekker genoeg, iemand die even een appeltje geeft... zelf van in de regen op het land staan lijkt ze te smelten. Ook is haar gebit niet geweldig...
Afgelopen najaar ook nog eens zwaar getroffen door een bloedworminfectie maar gelukkig weer te boven gekomen. Toen met Pavo podogrow, slobber en veel hooi weer op gewicht gekregen maar op een normale brok van Pavo valt ze weer in. Ook lijkt ze jeuk te krijgen (en ik lees dat veel pavo-eters daar last van hebben) Nu ben ik vorige week begonnen met subli merrie brok en seniores priores. Kijken of dat een beetje aanzet.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:37

Mootje1980 schreef:
Mag ik meepraten met jullie? Mijn 17 jarige Arabische merrie heeft ook de neiging om snel in te vallen. Dan is ze goed maar er hoeft maar iets te gebeuren en ze valt weer in. Stress, hooi niet lekker genoeg, iemand die even een appeltje geeft... zelf van in de regen op het land staan lijkt ze te smelten. Ook is haar gebit niet geweldig...
Afgelopen najaar ook nog eens zwaar getroffen door een bloedworminfectie maar gelukkig weer te boven gekomen. Toen met Pavo podogrow, slobber en veel hooi weer op gewicht gekregen maar op een normale brok van Pavo valt ze weer in. Ook lijkt ze jeuk te krijgen (en ik lees dat veel pavo-eters daar last van hebben) Nu ben ik vorige week begonnen met subli merrie brok en seniores priores. Kijken of dat een beetje aanzet.

Mijn AV Merrie van 9 krijgt van div pavo voer dikke benen en bulten alleen zij wordt al dik op lucht.
Mijn AV Hengst van 4 daarin tegen is moeilijker op gewicht te houden.
Heb gelukkig op stal kunnen regelen dat hij 3x kuil krijgt.
Zit er aan te denken omzelf hooi in te kopen.
Daarnaast krijgt hij 1,5 schep seniores priores en daily plus

De hengst deed het overgins juist altijd goed op pavo maar bij ons op stal wordt er een andere brok gevoerd.
Dus denk dat ik zelf nog een eigen zak pavo muesli er bij koopt

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:34

@ Barcelano
Vond het ook best jammer dat ze jeuk en inderdaad ook bulten (bij mijn merrie een soort harde knikkervormige bulten) krijgt van de Pavo. (Daar ga ik tenminste van uit, de tijd al het leren of het inderdaad van de Pavo komt) Ik was verder echt wel tevreden over Pavo, heb ze ook meerdere keren gebeld voor advies en daar waren ze ontzettend behulpzaam.

Geef jij die 1,5 kg senioren priores dan als vervanging van brokken? of extra? Die van mij krijgt nu een 1/2 kg bovenop 2 kg merriebrok pd. Ze doet trouwens best lang met zo'n bak slobber...
Fijn dat je nu extra kuil krijgt. Wij kopen alles op stal zelf in en zetten klaar wat ze moeten krijgen (hooi/kuil mag in 3 porties en we bepalen dan zelf de hoeveelheid. Als je vind dat je hengst echt te weinig krijgt kan je idd misschien nog een plakje hooi extra geven op een dag. Blijft lastig he?!
Succes ermee!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:58

Mootje1980 schreef:
@ Barcelano
Vond het ook best jammer dat ze jeuk en inderdaad ook bulten (bij mijn merrie een soort harde knikkervormige bulten) krijgt van de Pavo. (Daar ga ik tenminste van uit, de tijd al het leren of het inderdaad van de Pavo komt) Ik was verder echt wel tevreden over Pavo, heb ze ook meerdere keren gebeld voor advies en daar waren ze ontzettend behulpzaam.

Geef jij die 1,5 kg senioren priores dan als vervanging van brokken? of extra? Die van mij krijgt nu een 1/2 kg bovenop 2 kg merriebrok pd. Ze doet trouwens best lang met zo'n bak slobber...
Fijn dat je nu extra kuil krijgt. Wij kopen alles op stal zelf in en zetten klaar wat ze moeten krijgen (hooi/kuil mag in 3 porties en we bepalen dan zelf de hoeveelheid. Als je vind dat je hengst echt te weinig krijgt kan je idd misschien nog een plakje hooi extra geven op een dag. Blijft lastig he?!
Succes ermee!

Ja lastig blijft het altijd als je afhankelijk bent van voerbeleid.
Ik heb bij de merrie stapgewijs voer weggelaten en toen ze een tijdje met dunne benen liep weer toegevoegt.
Het bleek de kruiden muesli te zijn waar ze op reageerde.

Kuil doe ik in de middag in een hooi net, aangezien meneer het anders door zijn stal heen loopt.
Subli SP geef ik bovenop de 2 x 1 kilo Basis brok die ze krijgen.

Ik wil bewust niet teveel kracht voer geven.
Ze halen daar onnodig extra energie uit die ze beide ruim voldoende hebben :+
Merrie krijgt 0,5 Brok gedeeld door 2 en zij is voor het mooie te dik

Voor de premie keuring heb ik mais-lijnzaandbrok gevoerd en daar kreeg hij ook meer spek van.
Denk dat ik morgen ook daar een zak van bij koop