[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:36

idd het maakt het paard niet uit hoeveel je hem geeft maar of je hem iets geeft us als je je peen in 4 deelt heb je gewoon 4 beloningen die jeover de dag kan geven en dat paard vind dat net zo super gaaf als 2 penen zelfs beterwant hij heeft wel 4 keer iets gehad. Ik deed bij mijn paard vroeger clickeren met 1 peen in heel vele stukjes :P zo klein hij had bijna moeite om te paken maar werkte nog altijd super. Graasmasker is zeker een optie vooral omdat hij dan nog lkkr buiten kan lopen en dus ook meer beweegt dan in zijn stal, denk er eens over na. Ik denk altijd liever een pard op de wei met graasmasker dan binnen in stal

Zie net dat het heel vele lijkt op die voor mij haha :)

carolina1278

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:41

We zullen het er eens op stal over hebben wat er allemaal mogelijk is ;) Bedankt voor jullie adviezen

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:04

hestejente schreef:
Wat fijn, een topic voor te dikke paarden. Ik ben ten einde raad en wil hier graag gaan meelezen als jullie het goed vinden :o

Even in het kort: sinds ruim een jaar staan er bij mijn IJslander twee grote paarden (kruising fries en kruising paint/arabier) op de wei/paddock. In de winter staan ze op de paddock met 2x per dag hooi, in de zomer overdag op het gras en 's avonds en 's nachts op de paddock, ook met 2x per dag hooi. Het probleem is dat er veel te veel hooi wordt gevoerd, voor mijn paard dan. De andere twee zijn goed op gewicht. Behalve (veel en veel te veel) hooi krijgt hij een halve voerkoek per dag.

Ik weet niet hoe ik het op moet lossen en wie weet vind ik hier wel een oplossing. Ik zal ook alle pagina's tot nu toe de komende tijd eens doorspitten :)

Een graaskorf wil ik pertinent niet. Mijn paard zou er doodongelukkig van worden, hij vindt het leuk om altijd overal aan te friemelen met z'n mond, zijn vader en broers hebben dat ook heel erg. Bovendien zou hij dan helemaal geen hooi meer kunnen eten, aangezien dat in een net wordt aangeboden.

Hoe zien de andere 2 paarden eruit? Gewoon normaal op gewicht of ook een beetje aan de dikkere kant?
Jij hebt natuurlijk een heel sober paardje, daar moet je mee oppassen hé.
Wat voor hooi wordt er gevoerd? Misschien kunnen jullie overschakelen naar graszaadhooi, goede buikvulling zonder teveel voedingswaarde.
Je kan misschien toch een graaskorf gebruiken alleen als hij op de wei staat en daarbuiten hem af laten.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:28

Ik wil me ook even melden in dit topic,
Ik ga zo eens doorspitten of er nog goeie tips in dit topic staan.

Ik was net op de goede weg met mijn paard met afvallen tot hij 3 weken stil heeft gestaan ivm een ontsteking in zijn hoef. De laatste week hiervan ben ik op vakantie geweest en heeft hij 24/7 op de wei gestaan, allemaal leuk en aardig, maar hij was wel weer 3 keer zo dik dan voordat ik wegging ..

Maar nu komt het leukste, hoe krijg ik het er weer af?
Ik train hem elke dag flink, en zet hem als enige 's nachts binnen, geef hem een handje brok en wat hooi, 's morgens zet ik hem weer in de wei en krijgt hij een paar brokjes.

Nou is het probleem dat er een hooiruif in de wei staat die altijd gevuld is, dus daar eten ze dus ook altijd aan, omdat er nog maar weinig gras op de wei staat. Vandaar dat ik hem dus ook naar binnen haal 's avonds, zodat hij 's nachts niet ook door kan blijven eten.

Een graaskorf wil ik niet aan beginnen, hij staat namelijk al onder in rang en hij bijt alleen van zich af, trappen doet íe niet, dus dat wil ik hem niet aandoen ..

Dus ik ben echt ten einde raad!

(Ik wil hem wel voerkoeken gaan geven ipv die paar brokjes ivm vitamines, maar kan dit geen kwaad?)

Zo en nu ga ik het topic doorspitten, en hopen dat er mensen goeie tips hebben!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 01:01

Mandyke, die andere twee paarden zien er prima uit, prima op gewicht. Terwijl mijn paard als ik 200 meter een beetje doordraaf met 'm begint te hijgen ;( Een graaskorf wil ik NIET, niet alleen vanwege hemzelf maar ook omdat ik er een half uur over doe naar de wei en dat 'm gewoon niet gaat worden als ik voor het werk eerst in totaal een uur heen en weer zou moeten fietsen.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:37

Hallo allemaal,

Omdat ik eerder een topic heb geopend maar op de verkeerde plek stond ( oepsie... ) wil ik jullie advies vragen op het juiste topic.

Op mijn werk zijn we opzoek naar voeding advies voor een te dikke shetlander

Hij is 9 jaar, soms wandelen we met hem.
Hij staat momenteel met 2 andere ( grotere) vriendjes.
Hij heeft geen wormen ( =onderzocht) en hij is echt dik.
Hij eet nu:
- 1 uurtje op het gras ( lang, doorgeschoten gras)
- 2 keer per dag 1 plakje stengelig hooi
- 1 mini handje strucomix pony van Cavalor met een klein schepje foeneknof erdoor en een klein scheutje olie
- 23/7 in een zand paddock
- liksteen
- af en toe een wilgentak.
( je zou toch zeggen dat dit al weinig voer is toch?)

Hij is dik en komt elk jaar zeer slecht uit zijn winter vacht. Een "kuurtje" lijnzaad heb ik al eens geprobeerd.
We willen graag iets voeren waarin zo min mogelijk eiwit, zetmeel en suiker zit.

( nog een vraagje tussendoor: Wat voor mineralen zitten er in zemelen? calcium, fosfor, magnesium?)

Dankjewel!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:36

Hoe voelt de pony zich verder? Je zegt dat hij elk jaar slecht door zijn wintervacht komt, zijn er nog zaken waaraan je zou kunnen merken dat hij niet helemaal lekker in z'n vel zit? (buiten het overgewicht dan)

Je kan dat uurtje gras misschien nog schrappen of anders een graaskorf omdoen voor dat uur. Ook de strucomix heeft hij niet echt nodig.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:23

Fenegriek staat wel bekend dat sommige paarden daarvan aankomen............
Beweging is en blijft een must voor paarden die aanleg hebben om dik te worden en die te dik zijn, kan je het wandelen meer gaan doen?

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:42

Ik heb de indruk dat hij zich wel lekker voelt, hij is super vrolijk en rent/ speelt veel met zijn vriendjes.
Sinds een paar dagen heb ik ook een graaskorf aangeschaft en hij moet deze voor het uurtje op de wei op ( hopen dat het werkt..)
We geven heb strucomix zodat hij iets krijgt als de 2 andere wel wat krijgen. ik zit er over te denken om bijvoorbeeld grasbrok ofzo te voeren, maar ik wil eerst uitzoeken welke en wat er in zit precies.

Foeneknof geef ik hem momenteel omdat hij hoest af en toe vanwege de droogte. Dit geef ik nog maar een paar weken, maar ik zal de tip meenemen!

Hij is beleerd voor de kar, maar ik heb geen goede kar en hij is een echte stuiterbal buiten... ( en ik ben een schijterd wat dat betreft..)
Wel kan ik proberen meer met hem te doen, altijd leuk. ( momenteel ben ik aan het afstuderen, dus veel tijd heb ik helaas niet. Binnenkort hopelijk weer wel!)

Dankjewel!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:05

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:28

Nog iemand een idee voor ons shetje?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:35

Een shet die niet werkt heeft meer dan genoeg aan gras/hooi. Hooi kan eventueel nog graszaadhooi nemen en gras met grasmasker.

Foto van 2010 toen stond hij 24/7 met grasmasker en kreeg bijna niks bijgevoerd. Maar wel 7 dagen in de week aan het werk. Waaronder minimaal 1x in de week een rit tussen de 20-30 km. Wel allemaal kleigrond en voordroog (hooi) van kleigrond af.
Nu 2011 zandgrond en graszaadhooi. En rij nog maar heel weinig en alleen in de weekenden als ik er ben. En dat is nu de laatste paar weken van vrijdagmiddag t/m zondagmiddag. En zondag doe ik vaak longeren of rondslingeren nu.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:23

Weten jullie ook hoe zwaar jullie paard is en wat beetje normaal is voor een paard van 1.61......

Mirjam

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:31

Ik wil hier ook even een vraag neerleggen.

Sinds gisteren heb ik een aantal van mijn pony's een graasmasker omgedaan. (imperial riding) En ze zijn nu zo zielig, ze kunnen er gewoon niet mee eten. En staan er echt bij van, help dan.
Moeten ze dit leren? Of is het zo dat bij dit type masker het gewoon echt onmogelijk is.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:47

mirtje27 schreef:
Weten jullie ook hoe zwaar jullie paard is en wat beetje normaal is voor een paard van 1.61......

Mirjam

Hier is een calculator waarmee je het zelf kan berekenen http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html
Wat het ideale gewicht is voor een paard van 1m61 hangt ook af van type/ras.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:49

speedy_cindy schreef:

Sinds gisteren heb ik een aantal van mijn pony's een graasmasker omgedaan. (imperial riding) En ze zijn nu zo zielig, ze kunnen er gewoon niet mee eten. En staan er echt bij van, help dan.
Moeten ze dit leren? Of is het zo dat bij dit type masker het gewoon echt onmogelijk is.

Met de IR korf kunnen ze wel eten hoor, maar je moet wel zelf hooi/grassprieten door het gat steken totdat ze snappen dat ze nog kunnen eten, sommige paarden gaan dit niet uit zichzelf uitvissen.
Met de greenguard stelt dit probleem zich minder, misschien kan je daar eens naar kijken als het toch echt niet moest lukken met de IR-korven.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 11:48

Dank je. Ik heb zo'n meetlint een keer bij de paardendrogist gekocht. Gister gemeten en ze weegt 590. Ik weet dat ze een dikke buik heb.... ze staat nu inmiddels ook al weer bijna 1,5 jaar stil ivm haar eigen kreupelheid en daarna mijn operatie en revaldidatie waar ik nu nog in zit. Vraag me dus af hoeveel ze af zou moeten vallen.....

Mirjam

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:46

@Mandyke: bedankt, dat ga ik even proberen hopelijk gaan ze het snappen. :)

De maskers moeten vrij ruim zitten las ik ergens, klopt dat?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:03

De maskers mogen de snuit van het paard niet omklemmen want dan kunnen ze niet meer goed kauwen, ze mogen natuurlijk ook niet te los zitten want dan kunnen ze ze gemakkelijk uit krijgen ...

@mirtje27 : je kan best een foto plaatsen want gewicht hangt van verschillende factoren af. Een paard van 1m61 kan prima op gewicht zijn met 590kg, dat hangt helemaal van het type paard af. Als enkel de buik dik is kan dit ook best een hooibuik zijn en daar is niet echt veel mis mee. Kijk vooral naar de nek en de kont, zie je hier vetophopingen ... dan zijn ze pas echt te dik!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:26

Die meetlinten komen niet over een met de weegschaal helaas........... Paard op de kliniek gewogen 615 kilo en met meetlint zat er 100 kilo naast :?

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:32

Oh jee, dan weegt die van mee wel erg zwaar haha als er 100 kilo bij moet. Zal wel ff een foto maken.......

Mirjam

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:51

Volgens mij 100 kilo te weinig.................
Je kan dan beter een paard wegen op de kliniek of de mobiele weegschaal laten komen...........
Die meetlinten (heb er meerdere gehad) klopte voor geen "meter" hahaaha

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:14

denk dat het beste is kritisch naar je paard kijken om te zien of hij te dik is of niet en dan rantsoen aanpassen en beweging totdat hij goed uitziet. mobiele wegschaal en even naar kliniek lijkt me ook niet echt handig :D

hersenspinsel: vrachtwagenweegschaal? die zijn wel op redelijk wat plekken om te kijken of die vrachtwagens overladen zijn mjah wss niet nauwkeurig enoeg voor een paard

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:13

speedy_cindy schreef:

Mijn pony heeft twee weken geweigerd met dat ding te eten (heb dezelfde). Ze snapte heel goed wat ze moest doen, maar vertikte het. Ik heb toch door gezet en uiteindelijk is ze er nu super handig mee. Lang of kort gras maakt haar niks uit ze krijgt alles er doorheen.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:09

Weten jullie misschien hoe zwaar een shetlander van 0.85cm en 15 moet zijn?