Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nessa

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:07

Mijn paard is sowieso heel kijkerig. Maar nu springt ze van elk geluidje de lucht in.
Vandaag ook. Iemand kiepert de kruiwagen leeg. Mevrouw zat tegen het plafond. En een kruiwagen leegkieperen gebeurt toch echt elke dag minstens 2x...

Wellicht ligt het niet aan de brok
Maar wellicht ook wel.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:13

xyzutu2 schreef:
De VS200 vind ik ook interessant omdat er geen luzerne in zit en ik wel eens luzernevrij zou willen voeren als test, dus ik ben benieuwd wanneer die weer verkrijgbaar is en wat dan de samenstelling/analyse wordt.

Daarom ben ik er ook mee begonnen :j en ik moet zeggen dat het goed bevallen is. Ze zit lekker in haar vel, werkt goed mee, is alert en oplettend maar niet té, zit goed in de spieren en vacht. En het voornaamste: ze heeft veel minder last van haar maag en darmen *\o/*

Ik heb afgelopen week contact gehad met pure paardenvoeding en de VS200 zou over 2 à 3 weken weer verkrijgbaar zijn. Over de nieuwe samenstelling weet ik helaas nog niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 02:21

Weet je ook wat er veranderd is aan de nieuwe versie?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 02:53

Nee helaas niet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 09:42

Bijzonder is dat zeg..Ik heb 3 paarden die best gestresst waren en die worden juist veel meer ontspannen van de vitalbix,is echt best een groot verschil..De andere 2 waren wat slomer en aan hun merk ik dat ze wel veel energieker zijn geworden,dus ze zitten duidelijk beter in hun vel..Maar er is geen een voer goed voor alle paarden natuurlijk,dus wat dat betreft is het goed om het goed in de gaten te houden..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 09:59

Ben toch wel benieuwd of er vanuit vitalbix wordt meegelezen en iemand een idee heeft waardoor het kan dat sommige paarden er zo rillerig van worden.

Ik klopt nog even af want mijn paard gaat er heel goed op. Krijgt op dit moment wel even 400gr ipv 300 gr. Explodeert elke training wel even, maar dat is door de energie teveel en die is daarna ook weer rustig. In omgang net zo lief en rustig als altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:37

T kan ook een combinatie zijn misschien van vitalbix met iets anders?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:45

Ja, dat is een goeie..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:55

Ik vind het ook typisch want zo’n enorme overdosering kan je bijna niet geven met Vitalbix. Tenzij je echt een hele overschep geeft ipv een bekertje. Maf dat sommige paarden er dan toch op reageren.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:05

Hmm, mijn merrie is juist wat rustiger in het hoofdje geworden sinds ze Vitalbix (Dc en Active+) krijgt. Wel voldoende energie maar niet explosief. Zo voelde ze voorheen juist wel eens op gewone basisbrok.
Dat was voor mij juist het grote verschil met Vitalbix.
Het kan natuurlijk in sommige gevallen ook zo zijn dat bij paarden tekorten aangevuld worden en ze nu pas echt lekker in hun vel zitten en daarom een stuk levendiger tonen? Maar als het echt overdreven is en je kan er niet meer fijn mee werken dan zou het idd ook gewoon zo kunnen zijn dat dit niet het voer is voor jouw paard.
Verder zijn er nog andere (externe) aspecten die toevallig net een rol kunnen spelen op het moment dat je omschakelt. Om dat uit te sluiten zou je over een tijdje nog eens een poging kunnen doen om te kijken hoe het dan gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:20

Interessant om te lezen wel, al denk ik niet dat Vitalbix de oorzaak van onze huidige "problemen" is. Ze kregen het al ruim 4 maanden voordat alles begon dus hier zijn het eerder andere oorzaken lijkt mij. Het is ook maar 1 pony die er echt last van heeft, de andere is wat fris maar geen echt gekke dingen.

Het blijft altijd moeilijk om te weten waar bepaalde dingen door ontstaan, ik puzzel al jaren met de ene pony, heb in het verleden ook al het voer de schuld gegeven (toen ander voer) maar aangezien het nu nog steeds een probleem is, enkel in de winter, lijkt me dat ondertussen niet de oorzaak.

Deze week krijgen ze hun entingen en laat ik weer bloed trekken, ben echt benieuwd waar we nu zitten na een half jaar Vitalbix (en de rest).

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:02

Het is echt apart. Vandaar dat ik toen omgeschakeld ben naar VS200, mijn vermoeden was dat mijn paardje gevoelig reageert op luzerne. Ze is het op de VS200 inderdaad beter gaan doen.
De noodgedwongen (korte) omschakeling naar de Vitalbix DC is nu wel een mooie vergelijking denk ik. Eens kijken hoe ze er op gaat reageren :j

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:31

Wij voeren sinds juni Vitalbix en ze lijkt het er heel goed op te doen, maar nu ik hier lees dat sommige van jullie paarden er rillerig van worden.. Ons paard is ook veranderd van cool en gezellig paard in een paard dat van veel meer dingen schrikt en veel dingen eng vindt.
Maar ze is momenteel ook herstellende van een magnesium tekort en maagzweren.. Dus het is voor ons heel lastig om de oorzaak te achterhalen.
Ik zit er wel over na te denken om de huidige zak leeg te maken en dan even testen hoe ze het zonder doet.
Ons paard krijgt 350 gram Vitalbix per dag en 1 handje luzerne er doorheen. Met haar magnesium en medicatie voor de maagzweren dan.
Het rillerige is echter niet meteen na het voeren van de Vitalbix begonnen, het rillerige is pas een maand of 2,5 terwijl we dus al vanaf juni Vitalbix voeren.

Apart!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 14:51

Ansie schreef:
Hmm, mijn merrie is juist wat rustiger in het hoofdje geworden sinds ze Vitalbix (Dc en Active+) krijgt. Wel voldoende energie maar niet explosief. Zo voelde ze voorheen juist wel eens op gewone basisbrok.
Dat was voor mij juist het grote verschil met Vitalbix.

Ook hier een merrie welke een stuk kalmer geworden is sinds ik overgestapt ben naar Vitalbix in combinatie met de Active+. Al zal zij nooit mak schaap worden, het valt gewoon duidelijk op dat zij meer rust in het koppie heeft.
In het verleden kon mijn merrie nogal uit haar plaat gaan bij een wisseling van voer. Dus ik ben dan ook erg gelukkig met deze uitkomst mbt de Vitalbix en Active+ *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:12

[***] kreeg eerst een half jaar JPG&F Balancer (ook op basis van luzerne, vergelijkbare vitamine & mineralenwaardes als Vitalbix) en daar was hij net zo op als hij op andere merken vitaminebrok was. Vervolgens zijn we twee maanden geleden met 300gr Vitalbix begonnen voor zijn gewicht van 620 kilo en toen raakte hij helemaal van het padje af.
Hij had dus geen vitamine/mineralengebrek toen hij aan Vitalbix begon en het ligt ook niet aan de luzerne, want die zat ook in JPG&F, plus dat hij ook een paar maanden aparte luzerne bijgevoerd heeft gekregen en dat ging ook probleemloos.

Geen idee dus wat het was wat voor de problemen met Vitalbix zorgde, maar apart is het wel, en dat op zo'n relatief kleine hoeveelheid voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:40

xyzutu2 schreef:
Rio kreeg eerst een half jaar JPG&F Balancer (ook op basis van luzerne, vergelijkbare vitamine & mineralenwaardes als Vitalbix) en daar was hij net zo op als hij op andere merken vitaminebrok was. Vervolgens zijn we twee maanden geleden met 300gr Vitalbix begonnen voor zijn gewicht van 620 kilo en toen raakte hij helemaal van het padje af.
Hij had dus geen vitamine/mineralengebrek toen hij aan Vitalbix begon en het ligt ook niet aan de luzerne, want die zat ook in JPG&F, plus dat hij ook een paar maanden aparte luzerne bijgevoerd heeft gekregen en dat ging ook probleemloos.

Geen idee dus wat het was wat voor de problemen met Vitalbix zorgde, maar apart is het wel, en dat op zo'n relatief kleine hoeveelheid voer.

Soms heb je er gewoon geen zeggen van. Mijn merrie hebben ze eens, goed bedoeld trouwens, een paar kleine handjes vol Corn muslie gegeven. Qua hoeveelheid eigenlijk te verwaarlozen. Nou echt, mijn merrie heeft het toen zo raar gedaan, dat zelfs mij horen en zien verging. Echt een abnormale reactie op zo'n geringe hoeveelheid voer.
Soms is het gewoon een regelrechte mis-match mbt een ander voer of toevoeging, waarbij je als eigenaar je wenkbrauw wel eens op trekt en voor een raadsel staat.
Met dat weten, ben ik een heel stuk voorzichtiger geworden met een voerwissel. En ja, zelfs met voeders waarbij wordt aangegeven dat de paarden er niet "heter" van worden, wil nog wel eens blijken dat het in de praktijk toch wel eens net even anders kan werken.

De ervaring met Vital en dat zij hier juist kalmer van wordt vind ik een zeer verrassende ontwikkeling.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:05

Omdat ik ook steeds in dubio zit welk vitaminesupplement voor mijn E-pony het beste is, kwam ik bij toeval op dit topic. Mijn pony is van nature erg snel. Krachtvoer kan ik hem eigenlijk niet geven daar wordt hij veel te energiek van. Ik voerde hem daarom Fibra Mix in combinatie met de Marstall Force. Daar deed hij het eigenlijk prima op, maar een stalgenoot had een beetje vitalbix over en daarom gaf ik hem gedurende een aantal weken wat vitalbix bij. (heel weinig omdat het alleen was om het eens te proberen of hij het lustte en om het op te maken) . Het leek of hij daar net iets beter van in zijn vel zat qua kleur en spieren. Ik heb de marstall opgemaakt en ben overgegaan op Vitalbix eind augustus. 200-250 gram per dag Ik heb er nooit bij stilgestaan dat het bijzonder schrikachtige gedrag dat hij plots vertoonde van de vitalbix zou kunnen komen.. In september ben ik er door een onverklaarbare schrikreactie 2 x keihard afgeknald, terwijl ik hem al 2,5 jaar heb en hij weliswaar altijd energiek maar verder redelijk cool was in zijn koppie. Bij ieder geluid of onverwachte beweging vliegt hij alle kanten op. Ik was inmiddels al niet meer zo overtuigd dat de Vitalbix beter was dan de Marstall en zocht naar ervaringen. De vitalbix pakt fors duurder uit, dus overwoog ik terug te gaan naar Marstall. Ik kwam daardoor dus op dit topic en las daar tot mijn verbazing dat er meer mensen zijn met een heel schrikachtig paard. Ik ga nu terug op de Marstall en ga kijken wat er dan gebeurt of dat schrikachtige gedrag verdwijnt.
Laatst bijgewerkt door Snooty16 op 03-12-17 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:12

Jeetje, ik had geen idee dat mijn post zoveel los zou maken!
Ik ben heel benieuwd naar hoe het met jouw pony gaat als je teruggaat naar Marstall, maar die absurde schrikreacties klinkt precies als wat wij ook hadden met Vitalbix. Na al een paar dagen weer op zijn normale vitaminebrok was hij weer gewoon helemaal zichzelf: als hij iets interessants ziet dan kijkt hij er twintig secondes naar en dan gaat hij weer over op de orde van de dag. Die was op de Vitalbix überhaupt niet meer te vinden.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:22

xyzutu2 Ik laat je wel weten welk effect het op mijn pony heeft als ik terugga op de Marstall of ik dan ook binnen no-time mijn 'oude pony' weer terug heb. Ik ben zo benieuwd. Raar ook dat er dus sommigen in dit topic vermelden dat hun paard juist veel relaxter werd. Ik dacht ook een supplement waar je dus maar een paar honderd gram per dag van geeft kan toch niet zulke reacties geven? Een huidreactie oké zoiets kan als je paard allergisch is, maar schrikachtig gedrag???? Wie weet de verklaring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:27

Waren die schrikreacties gelijk al aanwezig toen jullie gestart waren met de Vital? Of pas na een week oid?

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:33

Bij ons dus sinds eind september/begin oktober ofzo pas, terwijl we al een paar maanden langer Vitalbix voeren. Ben dus ook een beetje in dubio of het echt van de Vitalbix komt of van wat anders, aangezien het niet zo heftig is als anderen hier omschrijven.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:35

Mijn haflinger heeft precies hetzelfde, was soms wat kijkerig, maar ze wordt steeds schrikkeriger (zeker al een jaar). Ik voer het anderhalf jaar....Ik kan niet meer van huis af, alles is eng en als ik eenmaal op gang ben is ze zo gek als een deur en spring overal voor opzij. In de bak is ze juist sloom, maar ook heel kijkerig. Ik heb net gisteren weer een nieuwe zak gekocht -O- maar ik denk dat ik eens ga kijken hoe ze het doet als ik even stop met de Vital bix.
Ze krijgt 1x per dag een bakje (200 gram) vital biks en een minihandje pavo liga, savonds bakje vital en een bakje grasbrokjes. De Pavo alleen als ze een werkje moet doen, zoals les, of een langere buitenrit.
Laatst bijgewerkt door lotje5lotje op 03-12-17 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:36

Ik ben sinds een week gestopt met de Vitalbix. Ponylief is nu weer fijn te rijden i.p.v. dat overdreven schrikkerige. Ik dacht eerst dat het aan het weer lag totdat ik meer reacties las over schrikkerige paarden.
Bij Den Hoek testte de Vitalbix ook niet goed dus ik heb mijn stalgenootje vandaag blij gemaakt met de DC. Haar paard is juist ontzettend rustig in haar koppie geworden.

edit: bij mij begon het schrikkerige na een paar dagen. Ik heb het maar kort gevoerd maar omdat het ook kouder begon te worden buiten dacht ik dat het daar aan lag.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-12-17 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:37

Goed om te horen Tarico, ik heb een beetje hoop dat ik mn oude paard weer terug krijg, we wachten af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:38

Ik denk dat ik binnen een week wel al verschil merkte, hij werd steeds drukker naarmate ik het langer voerde. Maar het is lastig om te bepalen wanneer hij echt raar ging doen, want ik dacht in het begin ook gewoon dat het kwam door de wind of door een nieuw paard in de kudde of kou of regen, pas toen ik doorhad dat hij elke dag even gestresst was ging ik nadenken of het probleem niet in het voer zat. Hij kreeg ook nog extra vitamines die voorgeschreven waren door een voedingsdeskundige dus daar ben ik eerst mee gestopt, maar dat maakte geen verschil en kalmerende middelen toevoegen had ook maar een matig resultaat. Pas toen we met Vitalbix stopten konden we weer normaal werken aan de hand in de bak zonder dat hij er steeds vandoor probeerde te gaan in draf als we gewoon rustig stapten.