Metazoa horse

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 01:44

Heeft een van jullie toevallig Metazoa vergeleken met de mineraalproducten van Lexa? (oa op kifrahorse.nl te koop)

Is wel weer wat anders -niet zonder granen, pulp of melasse- maar vind het wel een interessante formule met veel keuze voor verschillende typen paarden, verschillende omstandigheden en 'problemen'.
Ze werken ook veel met kruiden wat me ook aanspreekt. Al heb ik nu juist de variant zonder kruiden gekocht omdat ik nog losse kruiden heb liggen die ik al langer (tevreden) bijvoer :)

Metazoa is wel iets goedkoper geloof ik. En op meer plaatsen te koop.

Al kwam ik een Duitse paardenvoersite tegen waar heel veel merken te koop waren (ook allerlei biovoer, graanvrij, hooi/lucerne brok). Moet toch eens uitzoeken hoe dat qua verzendkosten uitvalt. Ergens is het natuurlijk wel fijn om al die 'alternatieve' merken onder een dak, in één levering, te kunnen kopen.

Ik voer overigens het jaar rond een deel(tje) Dieetmix (omdat pony's dat enorm lekker vinden). In de winter vul ik aan met Ponybrok (toch wat 'standaard' krachtvoer, maar nog vrij 'light').
In de zomer een vitamine/mineralen brokje in die plaats. Heb PavoVital en Marstall Force geprobeerd maar die zijn beide niet ideaal. Zowel zandeten (hier dus ook) als dat ze Force niet lekker vonden.

En voer afwisselend kruiden(mixen) van de Paardendrogist, wat goed bevalt. Scheut Omega-Olie is ook een blijvertje inmiddels. Goede resultaten daarmee. En voor het volume wat los Compact Gras, Lucerne of DailyPlus.

En dan als snoepjes hooibrokjes... (waar ook de honden dol op zijn :') )

Voeren is wel (ietwat uit de hand gelopen?) hobby inmiddels :+

Anoniem

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:03

Vind het wel erg veel verschillende door elkaar eigenlijk. Met allemaal hun eigen verhoudingen...

Kitty_

Berichten: 3045
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:49

Leuk dat de Lexa mineraalvoeders hier ter sprake komen!
De Lexa Top Mineraal heeft ten op zichte van de Metazoa onder andere hogere gehaltes vitamine A, Biotine, Foliumzuur, Zink, Koper, Mangaan, en Selenium.
Kwa prijs is de Top Mineraal in verhouding iets goedkoper, vanaf € 7,12 per maand. Dit is gebaseerd op de prijs van een 25 kg zak met een voergift van 100 gram Lexa Top Mineraal per dag ( 500 kg paard)

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:06

kiki1976 schreef:
Kijk het kan ook natuurlijk zo zijn dat de Metazoa het niet is voor jouw paardje.
Mijn merrie ging mest eten toen ze op de Marstall Force stond, maar ook op de Pavo Vital deed ze dat.
Die waren het gewoon niet voor haar.


Daarom willen wij het nu even aanzien of dit produkt echt iets is voor Miss Grace. Mijn eigen paard Cryssie, voer ik ook met 1/2 schep Havens Kruidenmusli en 300 gr. Metazoa, en natuurlijk ruwvoer. Die schijnt het hierop wel goed te doen, voor zover ik het kan zien.

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:45

In de winter een poos Metazoa gevoerd toen een poosje gestopt maar ga vanaf vandaag het toch weer voeren. Erg interessant om te lezen wat de ervaringen hier zijn ;)

nobje

Berichten: 1744
Geregistreerd: 08-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 23:35

Sinds enige tijd heb ik een wat stessige a pony op stal,
en met zomer eczeem.

En toen ik bij Divoza weer eens een nieuw smeerseltje ging halen.
Kwam 1 van de dames me even helpen en stonden we voor de emmers met de Metazoa.
Dus ik ga het ook eens een paar maanden gebruiken.
Dus nieuwsgierig als ik was.. denk kijk even op bokt.. en zie tig pagina's over dit product
Hoop dat we hier net zo een mooi resultaat hebben als de meeste van jullie.
Maar mijn exceem dekentje blijft deze zomer voor zeker nog maar even op hi hi hi
En ik ga dit topic ook zeker even volgen :)

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 02:09

Anoniem schreef:
Vind het wel erg veel verschillende door elkaar eigenlijk. Met allemaal hun eigen verhoudingen...


Wat ik allemaal voer? Of heb je het over de producten van Lexa?

Oh, wacht, bedoel je dat ik appels met peren probeer te vergelijken?

Over wat ik voer klopt het wel wat je zegt. Aan de ander kant werkt het voor onze pony's prima.
Goed, het ideale mineraalvoer nog niet gevonden, maar verder tevreden.
Niks dat op tekorten of extreme overschotten wijst, ook bloedtesten niet.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:14

Ik had ook gedacht dat wij het ei van Columbus hadden gevonden, w.b het voerbeleid en soort voer, voor onze paarden. Maar zo zie je, je gaat van stal verhuizen, ander soort weilanden, ander soort hooi/kuil, ander soort regels en je kan weer van vooraf aan beginnen met het zoeken naar het juiste voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:15

Safiera schreef:
Anoniem schreef:
Vind het wel erg veel verschillende door elkaar eigenlijk. Met allemaal hun eigen verhoudingen...


Wat ik allemaal voer? Of heb je het over de producten van Lexa?

Oh, wacht, bedoel je dat ik appels met peren probeer te vergelijken?

Over wat ik voer klopt het wel wat je zegt. Aan de ander kant werkt het voor onze pony's prima.
Goed, het ideale mineraalvoer nog niet gevonden, maar verder tevreden.
Niks dat op tekorten of extreme overschotten wijst, ook bloedtesten niet.


Sorry beetje onduidelijk. Bedoelde idd jouw voer, dat het veel verschillende producten zijn.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:29

Ik vind het ook gewoon heel erg leuk om voer samen te stellen. Rekenen, puzzelen, van alle walletjes mee eten, dwz combineren om van alles de positieve dingen te hebben.

Ben jaren terug 2e geworden bij een wedstrijd van Pavo waarbij je je eigen voer mocht ontwerpen.
De winnaar kreeg 500 kg van zijn eigen voer. Helaas liep ik dat mis. Maar kreeg wel erg leuke reacties. Bovendien, mijn ontwerp leek op C4L wat ze niet veel later op de markt brachten :P

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:11

Ik ben ermee gestopt. Heb nog 3/4 zak staan maar ik had echt het idee dat mijn paard er nog onrustiger van werd dan hij af en toe al is. Ook had ik het idee dat hij afviel wat ik echt niet kan hebben.
Daarnaast krijg ik het te benauwd bij het onbeperkt hooi gedeelte, hij eet heel veel gewoon niet op waardoor ik continu twijfel of hij wel genoeg binnen krijgt. Ik kon elke dag hele plukken uit zijn stal halen....
Hij staat nu alleen op de pianissimo en luzerne, zomeren maar weer een gewone brok erbij halen

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:23

Xpinoxx schreef:
Ik ben ermee gestopt. Heb nog 3/4 zak staan maar ik had echt het idee dat mijn paard er nog onrustiger van werd dan hij af en toe al is. Ook had ik het idee dat hij afviel wat ik echt niet kan hebben.
Daarnaast krijg ik het te benauwd bij het onbeperkt hooi gedeelte, hij eet heel veel gewoon niet op waardoor ik continu twijfel of hij wel genoeg binnen krijgt. Ik kon elke dag hele plukken uit zijn stal halen....
Hij staat nu alleen op de pianissimo en luzerne, zomeren maar weer een gewone brok erbij halen



Ik heb maar weer een zak gekocht voor twee paarden. Paard van mijn zusje staat weer op 300 gr per dag (wij hebben het afgebouwd) en onbeperkt ruwvoer, maar valt nog geen gram af. Is superrelaxed, soms tot een slome aan.
Wat ik mij afvraag, geven jullie naast hooi ook nog weidegang? Ze vreten zich ongans.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:23

Xpinoxx schreef:
Ik ben ermee gestopt. Heb nog 3/4 zak staan maar ik had echt het idee dat mijn paard er nog onrustiger van werd dan hij af en toe al is. Ook had ik het idee dat hij afviel wat ik echt niet kan hebben.
Daarnaast krijg ik het te benauwd bij het onbeperkt hooi gedeelte, hij eet heel veel gewoon niet op waardoor ik continu twijfel of hij wel genoeg binnen krijgt. Ik kon elke dag hele plukken uit zijn stal halen....
Hij staat nu alleen op de pianissimo en luzerne, zomeren maar weer een gewone brok erbij halen



Ik heb maar weer een zak gekocht voor twee paarden. Paard van mijn zusje staat weer op 300 gr per dag (wij hebben het afgebouwd) en onbeperkt ruwvoer, maar valt nog geen gram af. Is superrelaxed, soms tot een slome aan.
Wat ik mij afvraag, geven jullie naast hooi ook nog weidegang? Ze vreten zich ongans.

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:36

Die van mij staat sinds begin mei ook paar uurtjes op de wei.

Ik stond er zo achter maar t voelt toch niet goed

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:44

Op deze stal waar ze nu staan, staan ze de hele dag van 8.00 uur tot 19.30 op het land. Wij hebben er geen invloed op om ze eerder van het land te halen. Zolang wij nog geen stal hebben gevonden waar wij onze paarden eerder van het land kunnen halen of in een paddock kunnen zetten, moeten we het zo maar doen. We zaten eraan te denken een graaskorf om het hoofd van Grace te zetten, alleen de boer wilt geen halsters op het land. Eigenlijk is het een ideale plek, hele dag weidegang, geen halsters in het land, maar niet als je invloed wilt hebben op het eetpatroon van je paard. Hij voert voordroogkuil of heel arm hooi. Ander hooi wilt hij niet. Ik vind het zo moeilijk.

ivy_power89

Berichten: 5874
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:44

Wij staan nu op een andere stal waar ze nog meer ruwvoer krijgen als voorheen. Ik merk dat mijn merrie het nu best red op metazoa met nog een halve schep pavo sportfit maar mijn hengst is inmiddels zoveel afge vallen dat ik hem behoorlijk moet bijvoeren. Hij krijgt er nu een kilo haver en een kilo brok per dag bij met nog een flinke schep maismeel (nat) erbij.
Bloed is goed en geen wormen, maar door het hengst zijn verbruikt hij enorm veel energie

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:55

ivy_power89 schreef:
Wij staan nu op een andere stal waar ze nog meer ruwvoer krijgen als voorheen. Ik merk dat mijn merrie het nu best red op metazoa met nog een halve schep pavo sportfit maar mijn hengst is inmiddels zoveel afge vallen dat ik hem behoorlijk moet bijvoeren. Hij krijgt er nu een kilo haver en een kilo brok per dag bij met nog een flinke schep maismeel (nat) erbij.
Bloed is goed en geen wormen, maar door het hengst zijn verbruikt hij enorm veel energie



Ik lees ook dat enkele paarden van Metazoa afvallen. Ik wilde maar dat het bij Miss Grace een gebeurde. Sinds wij Metazoa gebruiken, krijgen ze ook geen appels, wortels of andere snoepjes meer. Alleen die snoepjes van Metazoa als beloninkjes. Dus daar kan het ook niet aan liggen. Miss Grace krijgt 5 x in de week beweging, als een keer niet gereden wordt, dan wordt ze gelongeerd. Maar afvallen hó maar.

ivy_power89

Berichten: 5874
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:00

In mijn omgeving zijn er meer paarden die zijn afgevallen op metazoa. En mijn hengst staat er zeker al 2 jaar op zonder problemen, maar nu hij meer hengst wordt merk ik dat hij het op alleen metazoa niet trekt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:51

Cryssie schreef:
ivy_power89 schreef:
Wij staan nu op een andere stal waar ze nog meer ruwvoer krijgen als voorheen. Ik merk dat mijn merrie het nu best red op metazoa met nog een halve schep pavo sportfit maar mijn hengst is inmiddels zoveel afge vallen dat ik hem behoorlijk moet bijvoeren. Hij krijgt er nu een kilo haver en een kilo brok per dag bij met nog een flinke schep maismeel (nat) erbij.
Bloed is goed en geen wormen, maar door het hengst zijn verbruikt hij enorm veel energie



Ik lees ook dat enkele paarden van Metazoa afvallen. Ik wilde maar dat het bij Miss Grace een gebeurde. Sinds wij Metazoa gebruiken, krijgen ze ook geen appels, wortels of andere snoepjes meer. Alleen die snoepjes van Metazoa als beloninkjes. Dus daar kan het ook niet aan liggen. Miss Grace krijgt 5 x in de week beweging, als een keer niet gereden wordt, dan wordt ze gelongeerd. Maar afvallen hó maar.


Kan ook aan de voedingswaarde van je hooi liggen natuurlijk...

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:26

Ik zelf kan alleen geen waardes van mijn hooi checken (voordroog eigenlijk) dus ik weet nooit of hij voldoende binnenkrijgt. Krijg daar blijkbaar de zenuwen van

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:28

@Safina: Dat zou natuurlijk ook mogelijk zijn. Betekent dat nu dat ik dat nu moet halveren? Ze staan vrij lang op het land. Dus aan ruwvoer komt ze niet tekort. Toen ik met Metazoa belde, begreep ik van hem dat ik onbeperkt hooi erbij moest voeren.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:32

Xpinoxx schreef:
Ik zelf kan alleen geen waardes van mijn hooi checken (voordroog eigenlijk) dus ik weet nooit of hij voldoende binnenkrijgt. Krijg daar blijkbaar de zenuwen van


Ik ook. Voorgaande jaren nooit last gehad met het voerbeleid. Nu dit jaar........ hopeloos.

Danique14en
Berichten: 10
Geregistreerd: 13-02-13
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:57

ik geef het nu sinds een paar dagen aan mijn paard dat het makkelijk zonder brok red. energie genoeg
ik wil gewoon zeker weten dat hij al het benodigde binnenkrijgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:18

Cryssie schreef:
@Safina: Dat zou natuurlijk ook mogelijk zijn. Betekent dat nu dat ik dat nu moet halveren? Ze staan vrij lang op het land. Dus aan ruwvoer komt ze niet tekort. Toen ik met Metazoa belde, begreep ik van hem dat ik onbeperkt hooi erbij moest voeren.


Ja, dat doe ik ook. Paarden mogen nou eenmaal niet te lang zonder ruwvoer staan. Daarom liever arm hooi dan minder hooi... Of nog beter: wat minder lang op het land en in plaats daarvan met arm hooi op het paddock...

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:57

Metazoa is bedoeld om naast onbeperkt hooi te voeren, niet bij weidegang. Dat is het advies van metazoa