Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje1980

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:39

Oke, Bedankt. Dan vervangt het eigenlijk nog niet eens de helft van de brok, ben bang dat ze dan nog steeds aan te veel suiker komt. Zoek meer iets om in plaats van de merriebrok te geven. En ik vind dit voer een beetje duur om 1,5 kg per dag van te voeren. Ik ga even verder zoeken.
(Ik voer echt twee kg heb de kg afgetekend met stift aan de binnenkant van de schep)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:44

Voor een dikmaker zou ik anders kijken naar bietenpulp (ongemelaseerd).

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:44

Mootje, mijn eczemer die snel schraal is heeft het een jaar goed gedaan op dieetmix van Subli (waarom ging ik iets anders uitproberen :? ). Heel weinig suiker en niet zo duur. Misschien zou je dat eens kunnen proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:01

dat is idd ook best een fijn voer en evt aan te vullen met olie.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:45

Wordt gewoon verrekent bij de kassa. Je voerleverancier zal dit wel weer op 1of andere manier terug krijgen van pavo.

rebelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:49

nu aan de tweede zak begonnen van C4L en heel tevreden. Ik mix het wel met de Nature's Best die hij ervoor ook kreeg en nog een 3/4 schep extra spelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:14

Ik ben na het opvoeren van de eerste zak eigenlijk wel heel erg tevreden over de C4L. De paarden zien er erg goed uit, glimmen mooi, zijn niet druk of onrustig en hebben een minder opgeblazen buik.
Daarbij eten ze het erg goed!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:43

Ik ben ook van plan om de C4L te gaan proberen voor mijn 18 jarige shet x welsh merrie.
Pony is een paar jaar terug 2 maal licht hoefbevangen geweest, is sinds kort ietwat stijf in de achterbenen, een klein beetje te vet en kucht af en toe. Ik hoor haar eigenlijk alleen hoesten als ze net buiten is. Het is een droog, onschuldig kuchje en na een minuut of 10 hoor ik haar niet meer. Ze heeft dan misschien 5x een kuch gegeven.

Qua werk doet ze op het moment eigenlijk niks. Ik longeer haar een keer of 4 per week, verder staat ze overdag geruime tijd buiten. Als het weer wat warmer wordt dan mag ze weer voor de wagen, maar daarvoor zullen we eerst wat conditie op moeten bouwen, want die heeft ze nu niet echt. Wanneer het weer het toe laat zal ze misschien 1x per week ingespannen worden voor een klein ritje, dus qua arbeid kunnen we stellen dat het uitzonderlijk licht is, qua voer is het dan ook puur voor onderhoud.

Ze heeft twee jaar lang samen met mijn e-pony in 1 box gestaan dus ik had niet echt in de hand wat ze precies at. Sinds een week staan ze gelukkig weer apart en na de nodige stressvolle dagen gaat het nu super, en krijgt ze ook alleen te eten wat ik wil dat ze eet, en kan ze niet mijn andere pony wegmeppen bij het kuilgras bijvoorbeeld.

Omdat ik voer wil hebben waar zo min mogelijk suikers/zetmeel/eiwit in zit in verband met haar aanleg voor hoefbevangenheid, kwam ik uit bij C4L. Ik vind het wel redelijk duur, maar ponylief krijgt zo weinig dat ik denk ik wel een maand met een zak kan doen en dan valt het wel mee.

Momenteel krijgt ze een 2 handjes van een mix van basisbrok/basismuesli (beiden subli) en luzerne naast haar hooi. Ik voer haar 4x per dag, 3x de mix en 4x hooi (08.00, 13.00, 17.00 en 22.00). Ze krijgt 2x voordroog en 2x gedorst hooi, niet te veel, want ze moet echt afvallen. De twee handjes zullen bij elkaar denk ik 100-150 gram zijn. Ik heb geen keukenweegschaal dus ik kan het niet wegen. Tevens krijgt ze bij elke voerbeurt 2 a 3 niet te grote wortelen, zodat ze zelf het idee heeft dat ze wat meer te eten heeft en er ook langer mee zoet is.

Zou Care4Life een goed voer voor haar zijn? Het klinkt als het ideale voer voor haar, en dankzij de kruiden hoop ik dat het een gunstig effect gaat hebben op haar luchtwegen en dat de kuch wellicht wel verdwijnen zal. Ik heb alleen geen idee hoeveel ik ervan moet voeren om het gelijk te houden aan wat ze nu krijgt. Pony zelf weegt denk ik een kilo of 150, zie profiel.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:02

Ik denk eerlijk gezegd dat je pony geen eens krachtvoer nodig heeft. Ze is te denk, en ze doet ook niet echt wat geef je zelf al aan.

Ik zou haar dan inderdaad eerder care4life gaan geven dan subli. En dan gewoon 1 handje per keer. zodat ze het idee heeft dat ze wat krijgt.

Zou eerder gaan voor meer hooi dan voor meer krachtvoer/care4life

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:12

Ja precies. Ze moet wel iets krijgen, al is het maar een handje. Aangezien de rest ook krijgt en ik haar niet wil overslaan. Het is wel de bedoeling dat ze meer gaat doen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:37

Ik zou dan gewoon met een handje opstarten. En als ze opgewicht is kun je haar meer gaan voeren. Je kunt in dit geval beter opbouwen qua voer dan afbouwen gezien ze toch al te dik is.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:13

@Liesje89 C4L lijkt me voor jouw pony juist ideaal. Alleen nog ruwvoer en C4L, geen gedoe met krachtvoer of supplementen. Vroeg me wel af hoe groot je pony is, want 150 kg voor een Shet x Welsh lijkt mij wel weinig. En o ja, de Shet hier moest er wel erg aan wennen.

Je kunt even uitrekenen hoeveel aanbevolen wordt (170g per 100kg per dag). Volgens Pavo is 1 voerschep 700 g, maar bij ons gaat er toch echt een kilo C4L in een schep, dus dan heb je maar een kwart schepje nodig. Dat zal ongeveer twee keer per dag een handje zijn.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:26

Ze is 1.02m hoog, er staan foto's in mijn profiel :)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:02

Liesje89 schreef:
Ze is 1.02m hoog, er staan foto's in mijn profiel :)

Had ik gezien, leuk ding! Had haar groter geschat.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:25

Dankjewel! Ja, ze toont inderdaad ook groter, wij dachten altijd dat ze minimaal 1.10 was, tot we haar gingen opmeten, haha!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:40

koeke schreef:
@Liesje89 C4L lijkt me voor jouw pony juist ideaal. Alleen nog ruwvoer en C4L, geen gedoe met krachtvoer of supplementen.

Je kunt even uitrekenen hoeveel aanbevolen wordt (170g per 100kg per dag). Volgens Pavo is 1 voerschep 700 g, maar bij ons gaat er toch echt een kilo C4L in een schep, dus dan heb je maar een kwart schepje nodig. Dat zal ongeveer twee keer per dag een handje zijn.

Liesje89, mee eens net bovenstaande, juist omdat alles erin zit deze basishoeveelheid aanhouden

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:44

Hilli schreef:
koeke schreef:
Helemaal mee eens! Verbazingwekkend dat sommige mensen een klein beetje C4L voeren zonder enig ander supplement en anderen de max. hoeveelheid C4L en nog een supplement toevoegen.

Wat ik nog véél verbazingwekkender vind is dat men gewoon maar supplementen bijvoert zonder ook maar iets te weten van voedingswaarden van ruwvoer. Dat maakt het grootste deel uit van het rantsoen van je paard en je gaat er zomaar iets ingooien zonder dat je weet waar en of er tekorten zijn.

Jij hebt het dan wel over het ideaal, namelijk meten is weten en daarop je supplement aanpassen/laten maken.
Helaas is het laten analyseren van het ruwvoer voor niet iedereen praktisch haalbaar, omdat er te kleine partijen ruwvoer worden ingekocht.
Wel is het zo, dat er wereldwijd bepaalde tekorten spelen.
Daar kun je dan wel een supplement op uitzoeken.
Bedenk wel dat tekorten zeer veel schade kunnen berokkenen.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:47

Hier wordt zeker niet zomaar een supplement bijgevoerd, maar puur omdat het nodig is. Ik denk dat veel ruwvoer van mindere kwaliteit is dan dat van ons, dus dat veel paarden die voornamelijk ruwvoer krijgen ook een supplement nodig hebben.

Wij laten ruwvoeranalyse doen bij BLGG. Dat geeft een uitstekend beeld van de voedingswaarde en het mineralengehalte. Daar kun je in Excel mooi mee verder rekenen.

Ons ruwvoer scoort goed qua voedingswaarde en mineralen (eindelijk ook goed in Mg!), maar met alleen de mineralen uit voordroog komen de paarden hier toch echt tekort in vergelijk met de aanbevolen hoeveelheden. Dat vullen wij dus aan met een supplement. In het verleden daarnaast met extra Mg, nu niet meer nodig. Vitaminegehalte wordt overigens niet geanalyseerd bij BLGG, is ook niet zinvol omdat vitaminegehalte snel terugloopt. Dus dat moet je imo sowieso aanvullen met een supplement.

Wat leuk om te lezen dat jullie dat zo doen!
Welke richtlijnen wb hoeveel mg, zink etc houden jullie aan?

Is jullie ervaring ook dat je paarden erop vooruit gaan en dat je voerkosten minder worden?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:26

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:36

Ik heb de 3 kilo zakjes gevoerd, eigenlijk gemengd met Nature's Best en eerst wilde ze er niets van weten maar dat is gelukkig bijgedraaid. Ik ga voortaan een zak C4L lekker door de NB doen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:32

Mag ik jullie iets vragen?

Ik heb laatst 2 3kg zakjes gekocht. Maar mijn merrie laat constant het zwarte kruim gewoon liggen. Heb het idee dat dit juist de kruiden zijn waar ze het over hebben. Vraag me af of het voer zo wel nut heeft? Vind het idee van een voer vol vitamines en dergelijke heel fijn + het weinige voeren.
Maar vraag me af of dit zinnig is of dat ik beter terug kan naar me gewone complete muesli?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:48

Probeer het een beetje nat te voeren?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:56

Al geprobeerd,dat is het pavo advies voor moeilijke eters. Er blijft wel minder in liggen, maar ze eet er nog steeds omheen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:12

Ik meng het met lucerne of grasmix, in de eerste instantie blijft er vaak wat liggen, maar uiteindelijk is de bak toch helemaal schoon leeg!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:18

Scheutje olie erdoor wil wel eens beter helpen dan water.