Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:02

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:44

Ik voer 's ochtends nadat de paarden een bult kuil op hebben, een halve schep HH basis brok.
Nu heeft de jongste (3,5 jaar) al voor de 2de keer een lichte slokdarmverstopping gehad. 1ste keer op oude jaarsdag. Hij had zijn laatste hapje op en kwam al kauwend naar buiten (heel rustig en relaxed) en direct daarna was het mis. Ik heb met redelijk veel kracht zijn hals gemasseerd en net op het moment dat ik naar binnen liep om de telefoon te pakken en de da te bellen, begon hij een beetje te kauwen en ging kuil eten.
Nu vanochtend precies hetzelfde.
Hij is natuurlijk aan het wisselen, maar dat gaat momenteel heel erg goed, hij draait ook geen proppen van zijn kuil. Hij heeft dit van ander voer (marstall Vito en Wiesencobs, dieetmix van Subli8) ook nog nooit gehad.
Hij eet ook absoluut niet gulzig.
Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aanmoet. Voorlopig krijgt hij maar even wat anders te eten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:57

Djilna schreef:
Bietenpulp ;)
Op deze site staat daar wat leuke en nuttige info over:
http://shady-acres.com/susan/index.shtml

Helemaal mee eens, bietenpulp zonder melasse (Speedibeet of Kwikbeet) zijn perfect!
Oh en dat verhaal over de eekhoorn en de pulp - hilarisch!!!

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:05

@ russel

mais zou ik ook zeker niet voeren! Het zetmeel in mais is heel moeilijk te verteren en als er onverteerd mais doorstroomt naar de dikkedarm is de kans op koliek groot!!

Proefzakje Fibra aanvragen!!!!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:12

Voor mij in de endurance is wel gemelasseerde bietenpulp ook prima, dat kleine beetje extra suikers is juist wel welkom en wordt toch wel verbrand :)
Ja grappig verhaal hè! 1 van de eerste verhalen over bietenpulp dat ik jaren terug las :D Blijft komisch!

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:26

hi iedereen,

ik wil graag de brok van voergezond gaan proberen!

mijn paard staat nu voor zijn doen zwaar in het werk,
hij word om de dag getraind, hij verzuurd ook erg snel...
hij heeft zomerexceem en slechte hoeve....

Ik zit te twijfelen tussen basisbrok plus en normaal brok plus.
Ik zoek echt iets waar hij wat meer uit kan halen, hiernaast staat
hij de hele dag op het land waar hij goed gras kan eten en savonds een halve baal hooi.

heb voergezond al gemaild met de vraag maar nog niks terug ontvangen... iemand hier nog
ervaringen en tips?

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:57

Djilna schreef:
Bietenpulp ;)
Op deze site staat daar wat leuke en nuttige info over:
http://shady-acres.com/susan/index.shtml

Ik ken deze site, van daar dat ik ook een bietenpulp fan ben :-)
Verder staat er zeer nuttig informatie over het voeren van paarden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:06

hoe weet je dat je ongemelasseerde bietenpulp hebt? Op ze zakken die ik koop staat eigenlijk niets van gehaltes op noch "ingrediënten"

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:55

Als er niks op staat is het vrijwel zeker dat er melasse in zit. De fabrikanten van Kwikbeet en Speedibeet vermelden de analyses op de zak.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 00:18

En meestal zijn de gemelasseerde in echte brokjes geperst en zijn de ongemelasseerde veel onregelmatiger/grover van structuur. Tenminste de KwikBeet van D&H wel. Ik heb die gehad, maar moet zeggen dat ik die lang niet zo 'mooi' en fijn vond als de standaard bietenpulp.
En zelfs de gemelasseerde bietenpulp heeft vaak maar 7 a 8% suiker dus dat vind ik al best laag. Ik haal dus gewone..

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 01:03

Djilna schreef:
En meestal zijn de gemelasseerde in echte brokjes geperst en zijn de ongemelasseerde veel onregelmatiger/grover van structuur. Tenminste de KwikBeet van D&H wel. Ik heb die gehad, maar moet zeggen dat ik die lang niet zo 'mooi' en fijn vond als de standaard bietenpulp.
En zelfs de gemelasseerde bietenpulp heeft vaak maar 7 a 8% suiker dus dat vind ik al best laag. Ik haal dus gewone..

Ik haal ook de "gewone" in brok vorm. Helaas al lang geleden de zak weg gegooid (een zak doe je heel erg lang over). Maar kan wel zeggen dat de pulp ik mak smaakt niet zoet (niet dat veel zegt). Ga wel op letten volgende keer ik voer ga halen. Maar net als Djilan, ik vind ook een beetje melaase door heen niet erg.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:49

voor een paard dat moet aankomen stoort het mij ook niet, maar ik vroeg het mij gewoon af :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:34

hallo, ik kom even binnenvallen, ik heb het topic al tijden in mijn favorieten staan en heb stukken gelezen, maar niet alle 57 pagina's :+
ik heb sinds kort een nieuw paard, een 4,5 jarige merrie die afgelopen jaar een (laat) veulen heeft gehad wat eind oktober is afgespeend. merrie is net zadelmak en ik doe een poging om een beetje conditie en spiermassa op te bouwen. toen het veulen nog zoogde stond ze op een behoorlijke hoeveelheid brok, als ik het me goed herinner rond de 6kg, bij afspenen is dat teruggegaan naar 0 en nu staat ze op 1,5kg basisbrok met zoveel kuil als ze opeet. ze is vind ik net niet te dun, maar zou iets meer reserves mogen hebben van mij, en is tevens nog vrij kaal in haar bespiering. de dag na een longeer- of rijsessie is ze vaak minder energiek, terwijl ze met rijden of longeren zelf over het algemeen looplustig zat is.
voor mijn gevoel zou ze iets kunnen gebruiken waardoor ze iets makkelijker spieren en reserves opbouwt, zonder dat dat het energieniveau sterk beinvloed.
Ik geef haar liever niet meer brok, zowel omdat ik nooit zo gecharmeerd ben van brok :o als omdat ze er zeker aan het begin een stuk heter van wordt, wat naar mijn idee niet nodig is. Als ik eerlijk ben voer ik haar momenteel eigenlijk vooral brok vanwege 1) basisbrok zit bij de stalling inbegrepen 2) het verzorgt voor benodigde vitaminen en mineralen 3) het krikt haar energieniveau iets op. Tevens is het naar mijn idee niet logisch om een sportpaard puur op 'natuurlijke' voeding te hebben terwijl je qua sportprestaties meer verwacht dan een paard van nature zou verbruiken, in dat opzicht ben ik niet tegen krachtvoer/graan (naar behoefte van het paard).
betreft overigens een kwpner van 1.67, ik verwacht dat ze nog verder uitzwaart, ze is nog vrij iel :)
ik hoop dat iemand hier mij kan adviseren over wat ik zou kunnen bijvoeren :)

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:17

Jade: het is me niet helemaal duidelijk of je nu wel of geen (extra) krachtvoer wilt voeren...? In ieder geval is ruwvoer altijd de basis en als ze daar zoveel van krijgt aan geboden als ze op kan (zoals je schrijft, of begrijp ik het verkeerd), zal het daar wel goed zitten. Van de HH zou je kunnen denken aan de Weidebrok Plus vanwege wat extra energie in de vorm van eiwitten om om te zetten in bespiering, zonder dat ze heter wordt.
Wat misschien ook mee speelt is dat het toch een relatief jong paard is, met nog weinig conditie en ook nog drachtig geweest en gezoogd. Misschien is het ook een kwestie van geduld, zodat ze de tijd krijgt om weer bij te tanken en haar conditie op te bouwen?
Met betrekking tot je opmerking over sportpaarden en 'natuurlijke' voeding: bedoel je alleen op ruwvoer of schaar je bv. de brok van HH ook onder 'natuurlijke voeding'? In het laatste geval: de HH is zeker ook geschikt voor sportpaarden....

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:29

equi_libre; ik voer liever niet meer brok dan ze al krijgt vanwege de reststoffen die erin zitten en omdat het vaak een korte energie piek oplevert, waar ik geen behoefte aan heb. krachtvoer zonder die eigenschappen vind ik geen probleem.

het is inderdaad een jong paard en het zal inderdaad ook tijd nodig hebben, maar als ik het geheel makkelijker kan laten verlopen door goed voer is dat natuurlijk wel zo fijn :)

mbt sportpaarden en 'natuurlijke' voeding; een paard in de vrije natuur heeft andere bouwstoffen nodig dan een sportpaard naar mijn idee; voer moet daarop afgestemd zijn. het gaat mij dus niet specifiek om of het voer natuurlijk is of niet, maar of het paard er de bouwstoffen uit kan halen die hij nodig heeft om de prestaties te kunnen leveren die gevraagd worden.

als ik heel eerlijk ben vind ik HH vrij duur :o tevens zit rene wielens in haaksbergen voor mij in de buurt, mocht ik een dergelijk product willen proberen, zou ik eerder geneigd zijn om wiesencobs uit te proberen; ik vind het alleen moeilijk inschatten of ik daarmee mijn doel bereik, misschien heb ik er b.v. meer aan om olie aan haar dieet toe te voegen met wat vit. e en selenium..

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:30

Jade: je zou ook kunnen denken aan andere energie bronnen, zoals olie of bietepulp. De laste is een uitstekend bron van energie uit licht verteerbaar vezels die in de dikke darmen worden verteerd. Dus geen extra energie op basis van granen. Je zou eventueel ook met wiesencobs en/of een lucerne haksel kunnen mengen zodat je paard meer te kauwen heeft. En (lijnzaad)olie er bij voor nog wat extra's. Heb gebruikt voor onze Welsh vorige winter omdat hij niet op gewicht bleef en ik hem geen extra krachtvoer(granen) wou geven. Hij zat er super uit op! Voor enige reden is het deze winter niet nodig - neem ik aan omdat het al lang niet zo koud is als vorige winter!
Maar ik denk ook dat met de tijd een verbetering moeten maken. Langzaam training opbouwen, veel "long slow distance" help ook goed!

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:01

Ik voer die van mij nu HH normaalbrok, maar ze mag wel wat extra energie hebben. Kan ik dus bietenpulp geven daarvoor?

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:03

Dat kan, maar je kunt ook wat lijnzaadolie toevoegen bv. Of over op de Normaalbrok + of de superbrok, ook nog een optie.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:56

Hm ik bestel net weer een zak normaalbrok en zie dat de verzendkosten van 7,50 naar 10,50 zijn gegaan. :\
Hopelijk komt er binnenkort een verkooppunt hier in de buurt, want het wordt nu wel érg prijzig.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:01

dat is behoorlijk omhoog gegaan dus.....

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:06

helaas kunnen ze er zelf niets aan doen.. post nl he.. :\

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:10

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:13

UniFlap schreef:
helaas kunnen ze er zelf niets aan doen.. post nl he.. :\

Jep, het wordt allemaal duurder helaas..
Zag op de site dat er een verkooppunt is/komt nabij Eindhoven, dat is nog wel te doen voor mij, dan zou ik daar iedere 3 maanden naartoe kunnen rijden eventueel.
Ben ik goedkoper uit dan iedere maand bestellen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:54

ik betaal bij zooplus lang zo veel verzendkosten niet en bestel dan veel meer kilo's

en bij voergezond voor 2 zakken voer en een liksteen dik 33,- verzend.
vindt ik echt niet normaal

postnl,gls en dhl betaal ik 1.90 verzend of zelfs gratis verzend bij zooplus.
en het ik soms meer als 50 kilo

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:10

Voor mij ook een reden om geen HH te gaan voeren. Ik wilde graag de Superbrok en de Weidebrok (proefverpakking, shet eet niet zoveel) uitproberen. Het dichtstbijzijnde verkooppunt is voor mij Voorschoten en dat is 50min rijden. En de verzendkosten vind ik echt te veel (€18). Als mijn huidige voer op is ga ik Fibra All-in-one proberen.