[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:12

Ashkerlon schreef:
Even advies vragen voor mijn merrie. Een pittig ding dat vlug te mager staat. Reeds op 3 stallingen gestaan in 2 jaar tijd. Op elke stal begint het goed en staat ze uiteindelijk weer te mager.
Nu staat ze bij vrienden thuis, dus goed zicht op wat ze allemaal krijgt en toch: weer te mager....
Ze krijgt geen onbeperkt hooi, maar wel voldoende. De andere paarden zijn goed op gewicht tot zelfs te dik. Heel veel krachtvoer krijgt ze niet, omdat ik dan een bom onder het zadel heb. Elke dag een extra'tje zoals wortels, brood, appels, in de winter een voederbiet,...
Ontworming is in orde, paard heeft looplust tijdens het rijden, herstelt vlug na een inspanning, appeltjes staan op de vacht... Maar er zit geen grammetje vet op het paard. De ribben zijn licht zichtbaar.

Ik zou nu echter iets willen bijvoeren om toch wat meer spek op die ribben te krijgen. Bij voorkeur iets dat ze in een korte tijd kan eten (snijmais was geen succes... deed de hele nacht over een 2-tal kilo) en bij voorkeur ook iets dat geen uren moet staan weken...

Ik dacht er aan om haar gewone basis-krachtvoer over te schakelen op merriebrok? Maar dit zal waarschijnlijk niet voldoende zijn.

HoiHoi
Ik weet niet wat je vind van maismeel (mijn da zei dat het goed is alleen wel opbouwen en in de gaten houden en niet teveel!) Alleen zoals mijn merrie...die moet het niet!! maar misschien jou paard wel. verder ben ik ook nog opzoek naar oplossing anders dan maismeel ;)succes!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:16

@happyangie, niet vervelend bedoeld, maar als je alleen al de hooguit 5 laatste pagina's van dit topic even doorleest dan kom je echt al heel veel dezelfde tips tegen over voeradviezen. Wat mensen al geprobeerd hebben, en welke soorten voer er te krijgen zijn naast maismeel.

@Ashkerlon: zijn medische oorzaken al uitgesloten? Als dat zo is, eigenlijk hetzelfde advies als hierboven. Lees eens een aantal pagina's terug, er zijn al zoveel tips en voeradviezen langsgekomen in dit topic!! Je hebt verschillende slobbers, voersupplementen, brok, muesli, luzerne etc. Het is ook een beetje zelf uitvogelen waar je paard het goed op doet. En hoeveel ze nodig hebben. Maar ik zou wel eerst checken of het echt geen medische oorzaak heeft, anders kun je dr voeren tot je een ons weegt, dikker zal ze dan niet echt worden.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:55

Op medisch vlak is ze in orde :) blinkt in haar velletje en is vrolijk, alleen die vetjes komen er niet bij.
Slobbers zijn op praktisch vlak moeilijk haalbaar, dus SP valt eigenlijk af. Maïs is ze geen fan van. Ze eet het wel, maar met lange tanden en doet er een eeuwigheid over. Aangezien ik ze moet weghalen van de kudde om bij te voeren is dit ook moeilijk haalbaar. Een half uur is zeker haalbaar, maar langer niet echt, omdat het paard op dat punt ook moeilijk begint te doen.

Ruwvoer krijgt ze voldoende. Appels, wortels en brood misschien wat te vaak en te veel. Ik geef nu en dan iets als extra, maar stalbaas geeft dagelijks en behoorlijk wat. Maar aangezien appels en wortels vooral suiker en water zijn... vol gevoel maar geen vetjes. Brood was dacht ik niet goed voor de darmflora? Ik heb gevraagd om dit alles te minderen, zodat ze meer zin heeft in hooi, in de hoop dat het ook wat helpt.

Is het zinvol om haar qua krachtvoer om te schakelen naar een merriebrok? of liever een spieropbouwend krachtvoer? Nu krijgt ze een gewone basismengeling... En hoeveel kilo op een dag? Paard weegt iets minder dan 500kg.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:41

Merrie brok is juist geschikt voor spieropbouw, je kan ook Fibra door de mengeling die ze nu krijgt heen doen, is zeer smakelijk en voer je gelijk iets meer, (zitten alle essentiële aminozuren in welke belangrijk zijn voor spieropbouw en goede kwaliteit eiwitten natuurlijk) waardoor ze wat zal aankomen.

DromenLies

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:08

Bij mij lijkt de merriebrok goed aan te slaan.

veronique1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:32

mijn paard was ook echt te mager...elke dag als ze had gereden 2 scheppen slobber en als ze niet reed 1 schep slobber en halve schep brok en s,avonds kreeg ze nog kwart muslie kwart brok. en 3 plakken hooi op een dag en overdag in de wei...en nu is ze bijna goed maar ze krijgt nu wel minder. nu krijgt ze als ze heeft gewerk 1,5 schep slobber en 1 schep slobber als ze niks heeft gedaan, kwart muslie en kwart brok en nog 2 plak hooi en gras overdag.
vragen kan via pb.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:43

Ik meld me ook even hier, want ook ik heb een (te) schraal paard.
Mijn verhaal is vergelijkbaar met Ashkerlon, alleen is mijn paard niet enorm pittig.
Een 6-jarige merrie, die super in haar vacht zin, glimt als een spiegel, een steeds betere conditie en spieropbouw krijgt en altijd fit en vrolijk is.

Tot vandaag (voor het eerst 24/7 buiten) kreeg ze een halve kilo basisbrok, met een kwart kruidenmuesli 's avonds, ik sta niet op een 'echte' pensionstal, dus er is weinig mogelijkheid om meerdere keren per dag te voeren. Verder stond ze tot vandaag hele dagen in een wei, met genoeg gras maar wat niet te veel of rijk is. Hooi kreeg ze zoveel als ze op kon. Echter blijft ze wat schraal, haar ribben zijn lichtelijk zichtbaar. Ik maak me dus nog geen echte zorgen oid, maar wat voller mag zeker wel!

Ik kan alleen door de bomen het bos niet zo goed meer zien met alle dikmakers, het gaat me vooral om de vetjes, energie hoeft ze niet meer te krijgen.
- Ik lees veel over mais, zowel in meel als vlokken of dat gehakselde spul is er ook toch? Aan de andere kant lees ik dan ook weer dat mais ook z'n nadelen heeft omdat het niet goed verteerd kan worden? Verder, welke vorm van mais is fijn en waar koop je het?
- Luzerne hoor ik ook, maar weet ik heel weinig vanaf.
- Een kennis van mij gebruikt bietenpulp, dit schijnt ook goed te werken, alleen ben ik niet altijd in staat om uren van tevoren voor mijn paard te gaan 'koken'.

Kortom, ik ben er nog niet uit wat ik bij wil gaan voeren, het hoeft niet al te duur te zijn (liever niet) en ook niet iets wat uren moet weken oid. Verder heb ik ook geen idee hoe ik het moet combineren met krachtvoer, aangezien bijv bietenpulp geen complete maaltijd is. Hoe zit dit bijvoorbeeld met slobber?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, als ik tijd en vervoer heb ga ik morgen misschien wel even langs zo'n diervoederbedrijf me daar laten informeren!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 06:50

Ik jouw geval zou ik kiezen voor een vet/olie supplement (bijv omega 369 mix), daar worden ze wel dikker van.
Je kunt ook Subli senioren priores geven, daar zit bietenpulp in maar dat moet je wel weken.
Ook lucerne is een goed idee inderdaad.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:08

Ik zou inderdaad ook de subli omega 369 aanraden denk ik. Het klinkt niet alsof je paard echt enorm te dun is (al is het vanaf een beschrijving natuurlijk lastig oordelen!) dus om dan meteen met mais en bietenpulp in de weer te gaan is misschien niet eens nodig. Het paard heeft wel wat tijd nodig om aan de omega te 'wennen', als in, het lijf moet leren om het helemaal goed op te nemen en te gebruiken. Mijn pony was te dun, heeft eerst een tijd ook nog extra op de seniores priores gestaan, maar nu is ie mooi op gewicht maar blijf ik wel de omega 369 voeren voor net dat beetje extra en om goed in de spieren te komen (naast een goede training natuurlijk). En best kans dat ie nu ie 24/7 buiten staat ook wel wat extra bij gaat komen?

De seniores priores is overigens een compleet voer, al gaf ik het als 'bijvoer' naast zn gewone brok, het ging mij meer om de dikmakers die erin zaten (o.a. dus de bietenpulp). Je kunt deze slobber trouwens ook met gekookt water klaarmaken, dan is het vrij snel klaar en hoef je het niet uren van tevoren in de week te zetten.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:17

Ik ga binnenkort merriebrok proberen. Ze staat nu 24/7 op het land en ziet er op dit moment goed uit, mag voor het mooi nog wel wat vet bij maar ze is niet te dun op dit moment, is ook een beetje kwestie van bespiering bij de mijne. Ik ga de merriebrok proberen, maar hoeveel moet ik haar geven? Het is een hete KWPN merrie van 1,68, die intensief wordt bereden.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:04

Ik geef na het rijden 1 schep merriebrok. Paard wordt ook intensief getraind.

nienke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:30

hoj allemaal,,
mijn paard (ruin, 7 jaar oud, 1.73 m hoog) is ook aan de dunne kant. het is best wel een stressig beestje, en ik krijg hem dus niet dik. hij krijgt 's ochtends 1.5 kilo sportbrok en een plak hooi, tussen de middag gaat hij het land in waar best wel veel gras staat, dan haal ik 'm 's avonds binnen en aan het eind van de avond krijgt hij weer 1.5 kilo sportbrok en een plak hooi. Als ik heb gereden (4 keer in de week) krijg hij na het rijden 1 kilo brok en 1 kilo muesli.
Iemand enig idee hoe ik hem dikker krijg? Maismeel is hier nergens te verkrijgen..
Groetjess,,

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 05:59

nienke92 schreef:
hoj allemaal,,
mijn paard (ruin, 7 jaar oud, 1.73 m hoog) is ook aan de dunne kant. het is best wel een stressig beestje, en ik krijg hem dus niet dik. hij krijgt 's ochtends 1.5 kilo sportbrok en een plak hooi, tussen de middag gaat hij het land in waar best wel veel gras staat, dan haal ik 'm 's avonds binnen en aan het eind van de avond krijgt hij weer 1.5 kilo sportbrok en een plak hooi. Als ik heb gereden (4 keer in de week) krijg hij na het rijden 1 kilo brok en 1 kilo muesli.
Iemand enig idee hoe ik hem dikker krijg? Maismeel is hier nergens te verkrijgen..
Groetjess,,

Als je een paar bladzijdes terug gaat, kun je al heel veel tips vinden. ;)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:53

Ik meld me hier ook. Ik heb een 7 jarige NRPS ruin, die om de zoveel tijd extreem veel af valt, zonder dat er iets veranderd in zijn omgeving.
Verder komt hij ook heel moeilijk aan.
Op het moment krijgt hij 4 scheppen brok, een lading kuil en een halve emmer slobber per dag. Op het moment zit hij ook nog even aan een vitaminen kuur.
Hij is verder erg lui, op de wei is hij niet actief, met rijden soms, maar liever niet :+
Ik volg dit topic even om te kijken hoe jullie dit aanpakken.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:52

Heb je ontwormd met moxitocine? Bloedwormlarven komen in de vroege lente uit en vreten de darmwand, spieren en voeding van je paard aan, dus als je paard die heeft dan valt ie in bepaalde periodes van het jaar ineens veel af. Heb je al een mestonderzoek laten doen?

steffidelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:17

Hoi ! ik meld me hier ook even.

Ik heb een 4 jarige Kwpn ruin die niet echt te dun is, maar wel een beetje te schraal, ook zit hij nogal in zijn vacht en ik dacht dat hij misschien iets tekort komt.
Hij krijgt 3 kilo brok op een dag en 3 keer per dag hooi, ook tussendoor wat wortels.
Hij heeft geen wormen en is pas naar de tandarts geweest
Ik heb zelf niet echt heel veel verstand van voeding en supplementen dus ik hoop dat er iemand is hier die me een beetje wilt helpen!
Hij is trouwens wel intensief bezig , meestal 5 keer per week rijden
misschien kruides, vitamines of andere supplementen?
alvast bedankt!

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:55

Bedankt iedereen die me advies heeft gegeven! :)

Ik ben uiteindelijk voor slobber gegaan, die omega 369 klonk ook wel goed, maar vond ik vrij prijzig als 'arme student' zijnde, dus maar is kijken wat slobber zou doen. Ik geef nu sinds 6 dagen een halve kilo slobber, met meestal een derde muesli er doorheen, en ik zag na 3/4 dagen al aanzienlijk resultaat, ribben zijn minder zichtbaar geworden! Ik ga voorlopig nog even door met iedere dag slobber geven en wanneer ze op gewicht wissel ik het af met het gewone voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:06

Een tip die misschien al eens gegeven is,maar voor mijn ex schrielkipje goed werkte:

NAF Opkikker, samen met lucerne en seniores priores.

de mijne krijgt nu bijna niets meer bij naast zijn hooi,want is zoveel aangekomen dat ie bijna te dik is.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:10

Ik ben vandaag naar de Welkoop geweest en wilde in eerste instantie merriebrok halen, maar heb toch een zak Senior Priores meegenomen (van Subli). Heb alles wat op de zak staat uitgebreid gelezen en toch sprak de Senior Priores me het meeste aan. Dus ik zal het zien, vanavond krijgt ze haar eerste beetje.

Wieb is op dit moment zeker niet te dun, is al weer veel aangekomen omdat ze 24/7 op 't land staat, maar wil haar graag iets te dik de winter in laten gaan omdat ze zoiezo een terugval zal krijgen en ik wil weten of de Senior aanslaat. Ze ziet er op dit moment netjes uit, maar er mag nog wel wat vlees bij, maar te dun is ze op 't moment niet.

Ben erg benieuwd! Heb vanmiddag meteen het voer klaargezet met water, dus vanavond geef ik het en zet ik ookal haar portie voor de volgende dag klaar.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:16

Die van mij krijgt nu ook subli seniores priores,ik gaf eerst fibra maar dat krijgt hij moeilijk weg en kwam er niet goed van bij..Hij luste het eerst niet maar sinds ik het meng met een beetje subli slobber of subli structuurmusli is hij er wild op..Hij doet het er goed op en komt mooi bij :j

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:42

Die van mij smult ervan, van die Senior Priores. Alleen mijn paard wordt nu weer bijna te dik, ze is nu net goed, alleen wilde ook weten of ze het wel luste aangezien ik vorige winter allemaal zakken Lucerne had gehaald en dat moest ze op een gegeven moment niet meer. Maar het voer zelf bevalt prima, dus dit ga ik proberen van de winter, en dan 2 kilo per dag denk ik. Dus een emmer 's ochtends en een emmer 's avonds.

Tenminste dat is mijn idee, ik zal het wel zien van de winter.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:19

Mijn paard is eindelijk aan het bijkomen! Voer nu wat meer SP als eerst. Zal morgen eens een foto proberen te plaatsen van voor en na. Ze vind de SP heerlijk dus dat is erg fijn!

dalawestern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:27

Ik heb een 5 jarige paintruin met PSSM die veel te mager is.

Ondangs zijn aangepaste voederschema kan ik hem niet goed op gewicht krijgen en blijf je zijn ribben echt zien.
Tot nu toe had ik met dit voederschema geen last meer van PSSM aanvallen maar ik merk wel dat het nu echt op het rantje zit.
Meer olie voeren eet ie echt niet.

Tandproblemen heeft ie niet.
De dierenarts laat ik wel binnenkort komen voor een uitgebreid bloedonderzoek.

VOEDERSCHEMA

. Hele dag uitloop in paddock van 50m x 50m.

. Hele dag onbeperkt hooi (timotei)
. 0,5 liter olie!!! (2 x 250ml)
. 1,5 kg PAVO Nature's best (2 x 0,75kg)
. 0,25 kg Luzerne/ Daily plus (2 x 0,12,5)
. 0.6 kg eiwitbrok (2 x 0,3kg) (gemaakt van aardappeleiwit)(Ik woon in ZWEDEN en daar is het hooi extreem eiwit arm)
. Vitamine E + Seleen

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:47

mijn paard kwam eigelijk helemaal niet aan op SP, maar hij bleef wel contstant op gewicht (wat wel te mager is)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:33

je kunt de omega 369 mix proberen, dat is vaste vorm, mijn merrie eet dat prima door haar voer heen, en dat kun je ook behoorlijk opvoeren qua hoeveelheid zonder problemen...
voordeel is dat er al vit E aan toe is gevoegd, wat ze echt meer nodig hebben als ze zoveel olie krijgen...