[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:23

Caballos idd, ik zet haar nooit meer op de paddock om af te vallen. Ze at niet van de grond trouwens, maar dronk uit kleine waterplasjes ipv uit haar verse drinkbakken, en volgens mij at ze ook letterlijk zand uit eeuwige vraatzucht.

Ik weet alleen nog niet wat ik deze winter ga doen. Ik zou haar graag zonder masker zetten, maar dan zal ze zich weer dood eten aan hooi en niets overlaten voor mijn paard... Hoe vangen jullie dat op in de winter?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:50

Sja, misschien eerst maar even het gewenste gewicht behalen en dan verder kijken.
Misschien kan je in overgang naar de winter iets verzinnen dat ze geleidelijk aan 't hooi kan wennen zodat ze niet denkt ha hooi "alles is voor Bassie".............
En anders zeer fijnmazig net oid waar ze het hooi echt uit moet "pulleken"

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:48

Ja, inderdaad maar eerst eens kijken, maar nadat ze goed op gewicht was van de zandkoliek, is ze toch eerst heel sterk aangekomen voor ik de graaskorf opzette... Van volop hooi barst ze uit haar voegen, deze winter was ze voor de koliek dan ook dikker dan ooit.
Het fijnmazig net aka slowfeeder heb ik uiteraard óók al geprobeerd :D maar mijn paard is ontzettend afgevallen deze winter van alle maatregelen die ik nam om de Haflinger minder te laten eten... Zij kon absoluut niet genoeg ruwvoer halen uit de slowfeeder.
Aan het hooi laten wennen doe ik zeker. Maar of het veel zal uithalen weet ik niet.
Ik denk niet dat ze met korf nog hooi kan eten. Anders pleurde ik gewoon een grote baal neer: paard blijft op gewicht en pony wordt niet te dik. Maar dan staat ze het hele jaar door met een korf.... Moeilijk geval.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:58

Staan ze 24/7 bij elkaar? Mijn welsh is nu eerder te schraal dan te dik, mijn shetties mogen nog wel wat kwijt. Dus 's avonds zet ik ze nu sinds kort apart. Shetties krijgen hun portie graszaadhooi, welsh krijgt extra weidehooi om op gewicht te blijven. Overdag staan ze alledrie op graszaadhooi.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:23

Ze staan altijd samen ja. Uit elkaar zetten op verschillende manieren geprobeerd, maar draaide dus altijd slecht uit voor de pony of voor het paard... Denk dat het een probleem is dat zeer moeilijk op te lossen is.
Wat ik op het einde van de winter nog gedaan heb vóór de graaskorf, is mijn merrie extra hooi voeren dat ze over een staldeur moet eten, zodat de haf er net niet bij kan. Dat is het beste wat ik tot nu toe bedacht heb, al heeft het ook nadelen: ze trekt er veel uit, waardoor de haf ervan kan mee-eten, en ze moet met haar hoofd omhoog eten wat uiteraard niet ideaal is. Ook kreeg ze hiermee nog niet genoeg hooi binnen.

Ik heb echt het gevoel dat ik met de graaskorf onze ideale oplossing heb gevonden voor de zomer, maar de winter blijft problematisch.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:49

Krijgen ze hooi of kuil?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:10

Hoe had je ze apart staan? Zelf heb ik 2 buitenstallen met verharding ervoor. Om de verharding heb ik stroomdraden gezet. De shetten staan dan in de achterste stal en op het verharde stuk. Direct daarnaast staat mijn andere pony. Ze kunnen dan gewoon contact hebben over de draad en ze staan dus alleen gescheiden door een stroomdraadje. Gaat perfect hier.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:24

ponyzotje schreef:
Ja, inderdaad maar eerst eens kijken, maar nadat ze goed op gewicht was van de zandkoliek, is ze toch eerst heel sterk aangekomen voor ik de graaskorf opzette... Van volop hooi barst ze uit haar voegen, deze winter was ze voor de koliek dan ook dikker dan ooit.
Het fijnmazig net aka slowfeeder heb ik uiteraard óók al geprobeerd :D maar mijn paard is ontzettend afgevallen deze winter van alle maatregelen die ik nam om de Haflinger minder te laten eten... Zij kon absoluut niet genoeg ruwvoer halen uit de slowfeeder.
Aan het hooi laten wennen doe ik zeker. Maar of het veel zal uithalen weet ik niet.
Ik denk niet dat ze met korf nog hooi kan eten. Anders pleurde ik gewoon een grote baal neer: paard blijft op gewicht en pony wordt niet te dik. Maar dan staat ze het hele jaar door met een korf.... Moeilijk geval.

Hooi eten met een graaskorf gaat prima hoor! Met de greenguard het makkelijkst, maar zelfs met die graaskorven die slecht 1 gat hebben onderaan gaat het. Paardje moet er gewoon even handig in worden!

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:42

Bij ons werkt de Greenguard perfect! +:)+
1e dag GG.
Afbeelding
Nu.
Afbeelding
Zo is het al heel wat! *\o/*
Afbeelding

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:34

Caballos, ze krijgen hooi uiteraard ;-) .

Ze stonden gescheiden als in ene paard op de paddock en andere op de weide + schuilstal. Ook met slechts een stroomdraad tussen. Maar gelijk waar ik die Haf houd, gaat het fout. Op de weide eet ze teveel gras en hooi, op de paddock at ze dus zand en op de kliniek at ze ook houtkrullen (met een tweede koliek als gevolg, hiep hoi). Het is gewoon een vreetmonster. Om ze nu 24/7 in een stal op te sluiten gaat me ook te ver, dan heeft zij er geen lol meer in en ik ook niet. Maar elke andere combinatie gaat fout, behalve nu (gelukkig) de graaskorf.

Ondanks de korf is ze toch weer aan het aankomen (ze moest blijkbaar gewoon wennen aan het kleinere gat)... Vermoeiend. Je zou het ze echt moeten kunnen uitleggen :n . Ook krijgt ze meerdere kleine schuurplekjes, ik hoop dat die vanzelf genezen want ze zitten allemaal rond de korfwand...

Mandyke, dat houdt wel in dat ze dus het hele jaar door een korf zou aanhebben... Ik heb daar nogal moeite mee, vraag me niet waarom maar ik vind het toch wat zielig. Zo zie ik nooit meer haar fris koppie. Zijn er mensen die hun paard 24/7/365 een graaskorf aandoen?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:46

Sja, ze zal ook wel handig worden met die korf.............. Balen hoor, rottige situatie. Maar hoe rot ook ik denk wel dat die korf het hele jaar om zal moeten........... Voor haar eigen gezondheid. Maar ik snap volkomen dat je dat niet leuk vindt om te zien en voor haar zelf.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:59

ponyzotje schreef:
Mandyke, dat houdt wel in dat ze dus het hele jaar door een korf zou aanhebben... Ik heb daar nogal moeite mee, vraag me niet waarom maar ik vind het toch wat zielig. Zo zie ik nooit meer haar fris koppie. Zijn er mensen die hun paard 24/7/365 een graaskorf aandoen?

Ik begrijp je volkomen hoor! Ik zit met exact hetzelfde probleem en ik wil dat ding liever ook niet het gehele jaar rond gebruiken, maar helaas afgelopen winter was het toch weer nodig. Ik vraag me echter ook wel eens af waar dit eindigt hoor ...
Ik heb een kleine hoop dat nu ze glucobalance krijgt om haar suikerspiegel onder controle te houden (paard is IR) dat het overgewichtsprobleem ook beter onder controle blijft, maar dat is allemaal nog afwachten want ik ben pas sinds april bezig met de glucobalance.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:25

:\ Zonde. Voor de rest is 't echt zo'n prima pony, ik ben er echt gek op. Met hoefschoentjes zou ze ook langere trainingen op de baan moeten aankunnen en misschien zou dat toch nog verschil kunnen maken...

Voorlopig heeft Daya nog geen IR/HB problemen, maar uiteraard blijf ik enorm waakzaam, ik weet wel wat het kan aanrichten en heb het genoeg gezien. Dat wil ik absoluut niet. Ik hoop dat ze inderdaad met de korf hooi kan eten. Of dat ze miraculeus inziet dat minder eten weleens GOED zou kunnen zijn voor haar (keep on dreaming). Maar ik zie ze liever inderdaad het hele jaar met een korf (die ze overigens wel heel goed aanvaardt!) dan het hele jaar op stal of hoefbevangen...

Mandyke, ik hoop dat die glucobalance voor jullie verschil gaat maken!

Die Greenguard ziet er ook wel goed uit, maar eten ze daarmee niet teveel? Ik heb nu de Imperial Riding met 1 gat en dat bevalt wel, alleen wordt dat leer nogal snel vies. Ook zijn er een aantal schuurplekjes die ik misschien zou kunnen vermijden met de Greenguard (misschien heeft die dan weer andere plekjes... uiteindelijk, duwen doen ze er toch op).

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:53

Hallo Allemaal,

Ik heb niet alle 56 pagina's gelezen, maar wel een groot aantal en ik heb een vraagje en misschien kunnen jullie mij helpen of van advies voorzien.

Ik heb een jonge tinker (5) en helaas is hij na de winter (waarin hij toch wat minder heeft gedaan) dik onder de dekens uitgekomen ;( Nu ben ik bezig hem te laten afvallen dmv extra beweging.

Nu mijn grote probleem, aangezien hij nog jong is kan ik hem niet elke dag zoveel laten werken en nu vroeg ik mij af wat ik het beste kan doen... we rijden nu 2x per week een uurtje, mennen 2x per week een uurtje en gaan 2x per week 1,5 - 2 uur wandelen. De andere dag doen we VD of longeren we of hebben we gewoon lol samen in de bak.

Hij krijgt 2x daags 1/2 kilo basisibrok, 2x daags normale hoeveelheid hooi en 's avonds een 1/4 muesli en 1/2 zemelen om zijn vitamines en mineralen in te verwerken. Als extratje krijgt hij 1-2 wortels per dag.

Wat kan ik nog veranderen aan zijn schema om hen nog sneller af te laten vallen of moet ik gewoon geduld hebben en langzaam het gewicht afbouwen.

Hoe snel gaat het eigenlijk het afvallen en wat is gezond om af te vallen (dus dat het niet te snel gaat ivm de gezondheid)

Hij is vaak aan het eind van de zomer weer op gewicht en dan gaan we de winter weer in. Van de winter gaat hij daarom ook op half randsoen als we niet meer zoveel met hem doen, zodat we hopenlijk volgend jaar niet weer van vooraf aan kunnen beginnen...

Sorry beetje lang verhaal... maar ja moet toch alles even uitleggen ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:41

Ik zou gaan minderen op krachtvoer. Mijn tinker werkt een stuk meer dan die van jou en die krijgt een handje muesli.
Staat je paard ook overdag op de wei? Dan is een graasmasker echt een oplossing.
Overigens denk ik dat je het prima doet met de beweging die hij krijgt.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:42

qua krachtvoer eens met die hierboven mij, verder zou ik de wortels ook verminderen hier zitten veel suikers in. verder is graasmasker op de weide idd een oplossing

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:46

als apart een supplement geeft voor de vitaminen en mineralen, dan heeft jou paard de basisbrok imo niet meer nodig...
opletten met zemelen ivm de scheve Ca/P balans

Als hij op een te rijke weide staat toch weidegang proberen vervangen door een zandpaddock met een kleine hoeveelheid hooi. Verder hoeft het afvallen niet te snel te gaan, krijg je net als bij mensen een jojo effect en misschien ene voer geobsedeerd paard.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:34

@carolina1278: Als je wilt dat hij afvalt dan zou ik naast het ruwvoer alleen nog een vit/min-supplement geven. Dus geen krachtvoer en andere extra's meer. Ik heb zelf vandaag Marstall Force en Marstall Stall-riegel (koeken) gehaald. De Force voor de paarden om door het krachtvoer te doen en de koeken voor de shetlanders. Beide kan je direct uit de hand voeren.

Mandyke schreef:
Ik begrijp je volkomen hoor! Ik zit met exact hetzelfde probleem en ik wil dat ding liever ook niet het gehele jaar rond gebruiken, maar helaas afgelopen winter was het toch weer nodig. Ik vraag me echter ook wel eens af waar dit eindigt hoor ...
Ik heb een kleine hoop dat nu ze glucobalance krijgt om haar suikerspiegel onder controle te houden (paard is IR) dat het overgewichtsprobleem ook beter onder controle blijft, maar dat is allemaal nog afwachten want ik ben pas sinds april bezig met de glucobalance.

Ik geef ook Glucobalance. Senna deed aan een onderzoek mee voor paarden met overgewicht en andere problemen die daarmee te maken hebben en om te kijken of Glucobalance daar effect op had. Sen was toch iets afgevallen aan het einde van het onderzoek. Terwijl ze aan het begin van het onderzoek nog niet op het land stond en aan het einde dag en nacht. Ik ben het nu ook mijn andere paard gaan geven, die ook te dik is. Normaal gesproken zou ik het niet zomaar gaan geven, maar heb nu toch 2 potten gratis gekregen. Ik meet zelf wel regelmatig om te kijken of de buikomvang minder is geworden.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:08

Omdat hij zo snel te dik wordt komt hij helaas niet dagelijks op de wei, want we hebben alleen volle weides. Ik probeer hem wel wekenlijks een paar uurtjes te late grazen.

Ik dacht dat wortels bijna alleen maar water bevatte? Wat kan ik dan geven als extratje? Appels ofzo?

Ander voer kan ik hem niet geven, aangezien ze centraal gevoerd worden en ik niet 2x op stal kan zijn als hij gevoerd word, maar kan eens overleggen om hem wat minder te laten geven.

De muesli krijgt hij alleen als hij echt gewerkt heeft en het is slechts 2 handjes en de zemelen stimuleren zijn darmen en daar krijgt hij de vitamines en mineralen doorheen, anders eet hij ze niet op...en ook hier is het niet super veel.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:17

Waarom wil je hem een extraatje geven? Appels en wortels zijn echt absoluut not done, beide bevatten veel suikers. Muesli bevat ook veel suiker, dat kun je beter ook weglaten.
Als je hem echt wil laten afvallen, moet je toch echt op deze dingen gaan minderen, anders is het dweilen met de kraan open...

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:22

Met een graasmasker zou hij gewoon de wei op kunnen. Maar ik zou echt drastisch minderen op krachtvoer, dat is gewoon fastfood en is uitgevonden toen paarden nog de hele dag moesten werken en zodoende te weinig tijd hadden om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.
En waarom een extraatje? Die van mijn krijgt 1 heel brokje als hij braaf is. Dat is voor hem echt voldoende beloning en hij doet er alles voor.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:24

Een extraatje wil ik hem geven om hem te belonen dat hij zo goed zijn best heeft gedaan. Als hij alleen maar hooi mag, is de lol erbij hem zo af, ik ken hem.

En ik heb muesli met weinig suiker, heb daar speciaal op gelet en hij krijgt dat alleen als hij gereden of gemend heeft, dus ook niet elke dag

En net als bij mensen vindt ik dat je niet alles weg moet halen, zo af en toe moet je eens wat lekkers geven.

We gaan de goede kant op en we komen er wel, dan liever iets langzamer en af en toe wat lekkers zodat hij gemotiveerd blijft dan heel streng en dat hij straks niets meer wil ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:30

Wat fijn, een topic voor te dikke paarden. Ik ben ten einde raad en wil hier graag gaan meelezen als jullie het goed vinden :o

Even in het kort: sinds ruim een jaar staan er bij mijn IJslander twee grote paarden (kruising fries en kruising paint/arabier) op de wei/paddock. In de winter staan ze op de paddock met 2x per dag hooi, in de zomer overdag op het gras en 's avonds en 's nachts op de paddock, ook met 2x per dag hooi. Het probleem is dat er veel te veel hooi wordt gevoerd, voor mijn paard dan. De andere twee zijn goed op gewicht. Behalve (veel en veel te veel) hooi krijgt hij een halve voerkoek per dag.

Ik weet niet hoe ik het op moet lossen en wie weet vind ik hier wel een oplossing. Ik zal ook alle pagina's tot nu toe de komende tijd eens doorspitten :)

Een graaskorf wil ik pertinent niet. Mijn paard zou er doodongelukkig van worden, hij vindt het leuk om altijd overal aan te friemelen met z'n mond, zijn vader en broers hebben dat ook heel erg. Bovendien zou hij dan helemaal geen hooi meer kunnen eten, aangezien dat in een net wordt aangeboden.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:33

Je hoeft hem toch ook niet alles te ontnemen? In jouw geval zou ik gaan naar 2X 50 a 100 gram basisbrok zodat hij wel wat krijgt als de rest van stal ook krijgt. De meusli zou ik gewoon weglaten, of klaar zetten in 2 kleine porties (100 gram ofzo) in plaats van de basisbrok die er gevoerd wordt.
Als extraatje kun je ook een halve peen geven. Een paard denkt niet zo in hoeveelheden.
En hoe denk je trouwens over een graasmasker?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:35

carolina1278 schreef:
Een extraatje wil ik hem geven om hem te belonen dat hij zo goed zijn best heeft gedaan. Als hij alleen maar hooi mag, is de lol erbij hem zo af, ik ken hem.

En ik heb muesli met weinig suiker, heb daar speciaal op gelet en hij krijgt dat alleen als hij gereden of gemend heeft, dus ook niet elke dag

En net als bij mensen vindt ik dat je niet alles weg moet halen, zo af en toe moet je eens wat lekkers geven.

We gaan de goede kant op en we komen er wel, dan liever iets langzamer en af en toe wat lekkers zodat hij gemotiveerd blijft dan heel streng en dat hij straks niets meer wil ;)

Ik doe aan clickertraining met 1 van mijn shetten. Als beloning na de click krijgt hij welgeteld 1 heel brokje biks. Hij is er super tevreden mee, gezien het feit dat hij verder niks bijgevoerd krijgt.

Je maakt hem blijer door je paard op de wei te zetten (al dan niet met graasmasker) en het krachtvoer van zijn menu te schrappen, dan door hem op stal te houden en maar vol te proppen met van alles en nog wat. Als je dan persee iets lekkers wilt geven, kun je hem ook gewoon een hand versgeplukt gras geven of een hand versgeplukte kruiden.