Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 12:30

Ca:P:Mg-verhouding is prima. Het fosfor-gehalte is iets aan de lage kant, maar niet problematisch met deze dosis. Normaal is de ideale verhouding 2:1:1 en nu is hij ongeveer 4:1:2 (dus 1 deel fosfor te weinig). Maar tegenwoordig heeft hooi een verhouding van 1.6:1, dus dat trekt dan juist weer wat recht.

Ik weet niet hoe zwaar je paard is en wat je er verder nog naast voert, want dat maakt in dit geval ook nog wel uit. Weet je wat voor magnesium er gebruikt wordt? (ik kan hem zo niet in het ingrediëntenlijstje terugvinden). Maar op zich is het inderdaad geschikt voor de zware sport.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:09

Mizora schreef:
Weet je wat voor magnesium er gebruikt wordt? (ik kan hem zo niet in het ingrediëntenlijstje terugvinden)..

1e regel meteen : magnesium oxide

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:09

Dank je wel, over het hoofd gezien (ik zet er normaal de zoekfunctie op als ik twijfel). Dan kan je de hoeveelheid magnesium vergelijken met 5g supplement van magnesiumoxide, mocht je al een magnesiumsupplement geven.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:03

Ok, super Bedankt!
Hij krijgt geen graan meer en onbeperkt hooi gezien er maagzweren werden geconstateerd in kliniek vorige week. Ik heb dit supplement gegeven de hele maand januari gezien hij de winter slecht was doorgekomen. Hij staat nog steeds te mager, vandaar onderzoek kliniek. Nu ik er over nadenk, is hij sinds eind februari veel stijver en schrikkiger. Dierenarts heeft dan ook magnesium en vit e aangeraden, naast medicatie voor zijn maag. Ik moet nu wat uitzoeken op welke supplementen hij het best functioneert qua stress, stijfheid, energie, gewicht en algemene conditie.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:32

Ik zou dan bietenpulp gaan bijvoeren, 1kg per 5kg hooi maximaal, omdat ik nu even niet zou corrigeren. Hoe zwaar is je paard (ongeveer)? Het supplement is namelijk op zich een mooi supplement om naast alleen hooi te geven bij deze klachten, je moet er 50g van geven verwacht ik? Ik zou het dan door de bietenpulp mengen.

Bietenpulp is vriendelijk voor de maag(zweren), pectine biedt daar extra bescherming voor namelijk en het geeft ook de juiste voeding voor de darmbacteriën waardoor ze mogelijk het hooi beter verteren. Qua energie (ewpa) is het ongeveer gelijk aan basisbrok. Wel is het laag in eiwit. Daarvoor kan je luzernebrok toevoegen, maar dan moet je ook zemelen toe gaan voegen en ik weet niet of dat nu direct handig is (hoewel het op zich een vezelrijk product is).

Ik schrijf wel bewust luzernebrok, want gehakselde luzerne is voor een paard met maagproblemen eigenlijk te scherp en bij sommige paarden zorgt het dan voor extra maagproblemen. Luzernebrok is gemalen en heeft die problemen niet.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 23:11

Zijn er hier mensen die equilin geven bij paarden met spijsverteringsproblemen en hier dan ook een verbetering in bemerken?

Unicorn1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:07

Afbeelding

Ik voer ongeveer 7 maanden equilin. Begonnen met een immuno kuur. Na drie weken de balancer erbij. Immuno kuur afgemaakt en deze vervangen voor basic. Merrie doet er super op. Ben ook erg tevreden over deze brokjes! Mijn paard krijgt, speedibeet, equilin, marstall cornmuesli, schepje maagcompositum voor de maag, luzerne en natuurlijk ruwvoer. Ik zal een foto erbij plaatsen hoe zij veranderd is. (Paard is vorig jaar juli gekocht, onderste foto).

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:45

Wauw! Ik kan niet anders zeggen.
Ik heb zojuist m’n eerste pakket besteld. Tot nog toe heb ik nog niet hetgeen gevonden wat hem helpt, hij heeft eigenlijk heel snel bij elke wisseling van ruwvoer, weersomstandigheden etc dunne mest, en dan echt koeienvlaaien en water langs allebei zijn billen.
Ik heb heel uitgebreid contact gehad met Anette van Equilin. Dus we gaan starten...ben heel benieuwd

Unicorn1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:23

Succes! Ben benieuwd. Ik raad je aan om ook een voor foto te maken en over een paar maanden weer. Dan zie je de grote verschillen. ☺️

LovelyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:34

Vraagje he,

Heb creatine besteld via parhma site..

Kun je dit de 1e keer het beste geven voor of na het rijden of longeren
of maakt dit verder niet zoveel uit?

Alvast bedankt.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:11

crazygirl1 schreef:
Ok, super Bedankt!
Hij krijgt geen graan meer en onbeperkt hooi gezien er maagzweren werden geconstateerd in kliniek vorige week. Ik heb dit supplement gegeven de hele maand januari gezien hij de winter slecht was doorgekomen. Hij staat nog steeds te mager, vandaar onderzoek kliniek. Nu ik er over nadenk, is hij sinds eind februari veel stijver en schrikkiger. Dierenarts heeft dan ook magnesium en vit e aangeraden, naast medicatie voor zijn maag. Ik moet nu wat uitzoeken op welke supplementen hij het best functioneert qua stress, stijfheid, energie, gewicht en algemene conditie.

@Mizora: hij weegt slechts 470kg, +- 1m66. Bietenpulp heeft hij een hele tijd gekregen maar het is een gedoe om klaar te maken ivm weken. Dus dat kan ik niet dagelijks geven. Gehakselde luzerne krijgt hij momenteel niet meer.
Zijn voer ziet er als volgend uit:
* Onbeperkt hooi en stro
* 3x 1L grasmix (Hartog)
* 2L Just Grass (D&H)
* 0.5L Build&glow (D&H)
* probiotica
* 25gr Bionutron Sport
* Olie
* Medicatie: omeprazole, na behandeling (1maand en afbouwen) wordt deze vervangen door Ekygard

Ik heb gisteren nog nooit zo fantastisch gereden!
[MD] gewichtsafname, wat kan het zijn?
Citaat:
Zijn blik is echt zo opgewekt. Maar het grootste verschil was vandaag ohz! Waauuw! Hardemond, vastzittende kaak, vlucht en Wiegel gedrag.. al die rijtechnische problemen zijn verdwenen. Zelfs zo erg dat ik de eerste 15min met 'gewone' (lesgeefster zegt al maanden dat ik enorm vast hou, maar ik voelde hem steeds enorm gespannen en zwaar op het bit) regeldruk een bijna steigerende reactie terugkreeg. Ik moet op veren leren rijden. Zooo fijn gereden!!!

De Sport vit is duur maar werkt voor ons uitstekend, ik ga dit zeker nog geven tot bij maagcontrole over 2 maand. Daar wordt sowieso bloed geanalyseerd. Erna denk ik om de sport vit weg te laten bij rustdag en longe en te vervangen door een simpel magnesium supplement. De komende weken moeten we sowieso uitzoeken welke supplementen en hoeveel hij wanneer nodig heeft. In ieder geval deze combinatie werkt uitstekend.

DA stelde ook ZZEN (audevard) voor bij stresserende situaties zoals wedstrijd, transport, dierenarts, kliniek. Net om stress te verlagen, welke invloed heeft op maag. Deze is zeer hoog gedoseerd in magnesium en mag slechts 2 tot 4 weken als kuur gegeven worden.
ZZEN daily intake (50 ml):
Bacopa: 6 840 mg
Magnesium chloride: 24 750 mg
Tryptophan: 1 650 mg
Vitamin B6: 50 mg
Vitamin B12: 1 mg
Folic acid: 10 mg

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:21

Ik raad je eens aan de hoeveelheden bijvoer te wegen, 4 porties per product. Mijn ervaring is dat 1L grasmix of ander grassig product zo'n 150-200g is (een standaard voerschep is 1.5L en 200-300g).

B&G bevat mais, haver en tarwe, op zich prima producten om mee aan te komen, maar niet graanloos uiteraard.

Is Pure Condition Mix een mogelijkheid? En dan opbouwen naar 2.5-3kg. Het zou me niet verbazen als je bij elkaar nu maar 1.2-1.3kg bijvoer geeft, en dat is eigenlijk te weinig voor paarden die aan moeten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:18

Ik lees hier weleens over jeuk door luzerne en dat mensen dan liever een brokje zonder kiezen.
Uit die jeuk zich jaarrond of komt dat ook vooral in het voorjaar naar voren??

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:21

Anoniem schreef:
Ik lees hier weleens over jeuk door luzerne en dat mensen dan liever een brokje zonder kiezen.
Uit die jeuk zich jaarrond of komt dat ook vooral in het voorjaar naar voren??

Jaar rond, maakt niet uit wanneer ik het voer. Het is maar milde jeuk net genoeg om langzaam de manen kapot te schuren. Begint bij die van mij zo rond de 150 gram per dag denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:25

Oké.
Mijne krijgt vitalbix maar al vanaf december en is begonnen met kriebelen rond de rui.
Maar dan is het denk ik toch t haar dat jeukerig maakt nu.
( luis zie ik niet).

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:29

Hier ook een pony die jeuk kreeg van vitalbix.
Ik geef sinds 6 weken geen vitalbix meer en de jeuk is over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:31

Maar jouwe jeukte ook swinters?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:46

Ik wil toch ook een luzerne vrije brok gaan proberen. Een van mijn paarden blijft in lichte maten kriebel houden en ik heb alles al eens uit het dieet gehaald en weet dat hij gevoelig is op luzerne. Maar dacht ik dat beetje Vitalbix, dat kan het toch niet zijn? Ik wil het toch uitsluiten.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:53

Ik ben een jaar geleden ongeveer luzernevrij gaan voeren tm de snoepjes aan toe :D
Maakte bij ons geen verschil. Heb het echt een jaar ongeveer gedaan.
Maar zeker de moeite waard om te proberen. Tegenwoordig ook vitamines te krijgen zonder luzerne als drager: VS200, Pure Trace, Pure Feed producten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:58

Bij mijn vorige pony hielp t wel.
Maar die jeukte ook t jaar door als ie teveel luzerne kreeg.
Daarom twijfel ik nu.

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 21:10

Mijn pony had idd ook in de winter jeuk. Hij schuurde gelukkig niet maar krabte erg vaak aan zijn buik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:05

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:06

Ja ik zag het op FB voorbij komen. Mooi gejat van Equilin. Zelfs de tekst was 1 op 1 overgenomen, daar waren zelf de merknaam Equilin in vergeten te vervangen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:04

Hahaha ja zie je, ik dacht al dat t daarop geïnspireerd was.
Maar wel iets goedkoper volgens mij?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:32