Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:00

Cambiar; ik denk dat je ook wel een punt hebt.
Maar om nu zulke harde conclusies te trekken gaat wel wat ver. Daar is meer onderbouwing voor nodig.
Maar deel gerust je eigen ervaring, wellicht je eigen topic met als onderwerp; Ervaringen vitamine loos voeren, trekt nog veel geïnteresseerden !

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:46

Moderatoropmerking:
Graag elkaars mening respecteren. Dat betekend ook dat iemand een andere mening dan kan hebben. Je kan je punt maken maar er op blijven door gaan is niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:13

Goed punt. Alleen vraag ik me af: hoe zit het met on topic blijven? Opmerkingen over dat vitamine/mineralenbrokjes in het algemeen slecht/zinloos zijn horen toch in het algemene vitamine/mineralenbrok-topic en niet in een Vitalbix-topic?
Waarom komt daar geen moderator-opmerking over als mensen hier in dit topic al 5+ pagina's last van dat soort postgedrag hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:42

En er al meerdere keren op getemd is zelfs...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:12

Roos_M schreef:
Zou ik denk ik ook voor kiezen inxs! Houd je ons op dehoogte?

Bij deze even een update over hoe het ondertussen gaat met mijn merrie, haar energie en Vitalbix.
Ik vertelde al eerder dat ik af geweken ben van het voederadvies mbt de hoeveelheid DC en, op eigen initiatief, de toevoeging van de Active.
Ik kan melden dat zij zich ondertussen het voer meer eigen gemaakt heeft en het eigenlijk prima doet. De dosering is nagenoeg gelijk gebleven en haar energie is wel anders, maar niet slechter geworden. Wel valt het mij op dat mijn merrie (ff afkloppen :D ) een stuk kalmer is op de Vitalvoeders.
Ze eet het graag, de voerbak wordt tot op de laatste kruimeltjes leeg gegeten. Voorheen (met de dieetmix) liet ze nog wel eens wat staan. Ook de slobber, gemengd met luzerne, gaat er met graagte in, de voerbak heeft na het nuttigen hiervan de complete box in alle hoeken en naden gezien. Dus al met al zeer positief! *\o/*

En hoe gaat het bij jullie? Nog nieuwe ontwikkelingen?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:32

Wij voeren het nu een week of 5? aan onze merrie van 27 en ze begint nu weer echt mooi bij te trekken, heel tevreden dus!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 00:08

Gaaf zeg!
Blijkbaar had ze toch even een overgangsperiode nodig. Fijn dat het nu zo goed gaat.
Financieel ben je denk ik ook gunstiger uit?
Ik merk dat wel echt, ben nu per maand ongeveer 27,50 aan voerkosten kwijt aan hardvoer. Eerder ging het richting de 40 euro!

Moet erbij zeggen dat fuut 14-16 kg hooi krijgt (ik mix lokaal hooi met Duits kruiden hooi). Die kwaliteit van RV levert ook heel veel goeds op in gezondheid, conditie etc.

Net als van de zadelmaker pas geleden, nu ook van de holistisch dierenarts complimenten over haar bespiering, met name de rugspieren.
Dus ik ben hartstikke blij en trots! *\o/*

Hier een foto van vandaag, tijdens behandeling.
Afbeelding

En van onlangs tijdens fotoshoot;
Afbeelding

Ter vergelijking;
Een foto van 1,5 jr geleden (hier was ze 5 en een heel ander rantsoen);
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:51

Zo dan Roos, die ruglijn is idd verbeterd zeg! Een duidelijk verschil tussen de voor en na foto's. Mooi clowntje heb je daar :D

Ik heb laatst alles uitgerekend mbt voer e.d. Hier speel ik nagenoeg gelijk wat betreft de kosten.
Wat ik ook een fijn punt vind is dat mijn merrie op diverse soorte luzerne jeukerig werd. Bij de Vital luzerne gaat het, zoals het nu lijkt tenminste, wel aardig goed.
Waar precies het verschil dan inzit mbt de Vital luzerne en overige luzerne merken is mij nog een raadsel.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:36

Dank je! <3 Ik ben ook zo dol op haar!

Oh wat apart met die lucerne!
Allemaal voordelen dus.

Ik zit eraan te denk om de NutriMash de volgende keer mee te bestellen. Gewoon voor de lekker. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 12:44

Roos_M schreef:
Oh wat apart met die lucerne!

Ik heb dan ook een aparte merrie (lees als prinses op de erwt := ).

Die Mash vind ik persoonlijk, en mijn merrie ook trouwens, een schot in de roos. Uit voorzorg meng ik het met een handje vol luzerne omdat zij er zo, zeg maar gerust, in om vreet. Dat ik mij afvroeg of ze het wel kauwde.
Ze vind het overduidelijk erg lekker. Zelf vind ik het fijn spul, het laat zich snel en fijn aanmengen. Ik gebruik het trouwens alleen na het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:07

Zaterdag komt mijn nieuwe pony, die op vitalbix gaat.
Momenteel krijgt hij alleen gras en hooi en verder niets.
Zou ik gewoon gelijk de volle dosis kunnen geven?
Hij is dik zat maar wel heel schraal bespierd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:09

Ik zou Vitalbix zelf vragen om advies en dat als basis uitgangspunt aanhouden :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:14

Al gedaan, maar wellicht heeft iemand hier inzicht in.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 00:23

Je zou om te beginnen de halve dosis geven en dat op den duur opvoeren naar 3/4 en na een maandje de volledige hoeveelheid?

Tenzij ze echt zichtbaar en duidelijke tekorten heeft?

Ben benieuwd naar het advies wat je gaat krijgen.

Ik heb vanavond mijn boefje de nutrimash voor het eerst gegeven. Viel in de smaak! Echt leuk om te zien dat ze zo aan het smikkelen was.
Had ze wel verdiend na zon koude dag!
Ik wil het haar om de dag gaan geven, of extra met de koude dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 00:29

Nou hij is schraal qua bespiering en ik denk dat een beetje extra vitamine geen kwaad kan.
Maar wel te zwaar dus niet ondervoed ofzo, hahaha

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 22:53

Misschien is de nutrimash ook wel iets!

Ben benieuwd naar je advies! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:17

Ga aanvullen met wat fibra voor kauwen.
Ga gedoseerd beginnen en daarna opbouwen..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 09:30

Hier ook nog steeds een hele tevreden Vitalbix gebruiker. Om even in te haken op de discussie die Cambiar probeerde aan te wakkeren:

Idealiter willen wij het paard zo natuurlijk mogelijk voeren. Als je daar de mogelijkheid toe hebt zoals Cambiar in dit geval claimt, dan is dat natuurlijk helemaal super. Alleen in de praktijk heeft 99% van de gevallen die mogelijkheid niet. Mensen die hun paard in pension hebben, kunnen geen of weinig invloed uitoefenen op het ruwvoer en op de bodem, bemesting en inzaaiing van de weide.

Ik denk zelfs dat veel mensen nog bezig zijn om hun paard überhaupt meer uren naar buiten te hebben. In dit soort gevallen is het ideaal dat er een brok bestaat, wat in mijn ogen totaal niet vergelijkbaar is met een poedertje of een potje, die eventuele veel voorkomende tekorten aanvult. In mijn ogen doet Vitalbix dit zonder al te veel ballast zoals grote hoeveelheden melasse zoals in helaas nog veel basisbrokken van de grote merken voorkomt.

Dat er veel vraag is naar een dergelijke brok zoals Vitalbix blijkt maar weer, grote jongens als PAVO maken een wel heel gelijkend brokje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:15

Wij zijn nu vijf dagen geleden met Vitalbix gestopt en de verandering is enorm. _/-\o_
[***] heeft in totaal twee maanden op Vitalbix gestaan en veranderde in een week tijd van een heel cool paard in een absoluut drama qua gedrag: van de ene op de andere dag kon wandelen niet meer omdat hij van elk blaadje schrok, zich omdraaide en terug probeerde te rennen naar huis, in de bak werken ging uiteindelijk ook niet meer omdat hij alleen nog maar kon kijken naar waar de andere paarden wel/niet waren, stap was draf, draf was rendraf en galop was motormuizen aan de longeerlijn. Degene die de paarden elke dag buiten zet en binnenhaalt vond hem ook erg vervelend en schrikkerig geworden; op de 40 meter die hij altijd probleem loos aflegde schrok hij nu van elke boom. Resultaat: gestresst paard, gestresste mensen en een paard dat zo scheef was door alle spanning en niet meer kunnen trainen in stelling of buiging dat hij rechtsom niet eens meer vooruit kon kijken, laat staan naar binnen.

Nu staat hij vijf dagen weer gewoon op Je Paard Gezond & Fit (ook op basis van luzerne,maar je voert maar 240gr ipv 400gr) en het resultaat is echt dramatisch: [***] is weer cool, kan weer gewoon stilstaan, we kunnen weer werken aan de hand zonder dat hij mij mee probeert te sleuren, en volgens degene die hem buiten/binnen zet is hij nu weer het braafste paard van allemaal.

Geen idee wat het was, maar iets in de Vitalbix zorgde er blijkbaar voor dat [***] van eigenlijk heel gezellig en makkelijk paard veranderde in een zelfs redelijk gevaarlijke bom. Op andere vitamine/mineralenbrokken heeft hij dit nog nooit gehad, ook niet op gewone luzerne, dus waar het aan ligt? :?
Ik ben in elk geval erg blij dat hij onmiddelijk weer zijn oude zelf was op de JPG&F. Daar zit weliswaar wat melasse in, maar het totale percentage zetmeel+suiker is gelijk aan Vitalbix, en van JPG&F voer je bijna de helft minder, dus voorlopig maak ik me even geen zorgen over die 8 gram melasse per dag.

Tot zover dus ons Vitalbix-avontuur. Erg jammer, want voor de rest ben ik helemaal overtuigd van alle ingredienten en de samenstelling, maar blijkbaar zit er iets in waar [***] niet tegen kan. :(

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:18

Pavo Vitalcomplete, waar pavo Vital de vervanger van is, zit al sinds augustus of september 2010 in het assortiment. En pavo summerfit vanaf april 2005. Terwijl vitalbix pas sinds ergens in 2014 op de markt is, zover ik kan vinden.

VitalComplete bevatte 7% zetmeel en 4% suiker, Summerfit bevat 16% zetmeel en 6% suiker.

Van Marstall Force kan ik de eerste berichten vinden in oktober 2004, maar daar staat niet bij dat het een nieuw product betreft. Met 0.15% zetmeel en 5% suiker ook niet bepaald rijk.

Pavo speelt inderdaad in op de melasse-vrije hype. Maar hun producten bevatten over het algemeen sowieso geen grote hoeveelheden melasse. Op hun veulenproducten en 1 supplement (mobility) na, bevatten hun producten niet meer dan 7% suiker en een hoop producten 5 of 6%.

Zelfs als je wel je ruwvoer zelf inkoopt is het vrijwel onmogelijk om volledig compleet te zijn met het ruwvoer. Want de kwaliteit op macrogebied: geen schimmel, geen zand, weinig stof, de juiste structuur, genoeg eiwit, de juiste hoeveelheid energie (kcal, sommige paarden moeten er veel van hebben, sommige weinig), correcte calcium:fosfor-verhouding en dan bij voorkeur ook nog een partij die je óf in 1x kwijt kan, óf je bij de verkoper in de opslag kan laten liggen. En dan moet het idealiter ook nog hooi zijn.

Over het algemeen zie je op deze manier al ontzettend veel partijen die niet geschikt blijken te zijn. En dan moet je in die partijen gaan zoeken naar die 1 of 2% die ook op spoorelement-niveau voldoet a 150€/onderzoek. Eigenlijk is dat niet te doen.

En zelfs op eigen land is dat een veel-jaren project. Want je bemineraliseerd (zowel macro- en micromineralen) het land naar wat jij denkt dat optimaal is, inclusief voldoende organische stof. Daarnaast zaai je een optimaal zaadmengsel in, waarbij je moet hopen dat alles aanslaat en zo nodig zaai je van bepaalde slecht aangeslagen planten bij. En dan moet je nog gaan voor het optimale maaimoment. Als dat allemaal gelukt is, ga je het hooi na 8 weken opslag laten onderzoeken en heb je daarna zicht op wat er gelukt is en wat niet, en kan je dit gebruiken voor de volgende ronde doorzaaien/bemineraliseren/maaien/drogen/opslaan. Maar wel gecombineerd met een uitgebreid bodemonderzoek "natuurlijk" om te zien of het meer in de weidemat zit die de mineralen niet opneemt of in de bodem die de mineralen onvoldoende kan afstaan.

Het is dus echt ontzettend lastig.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:20

Hier ook een normaal koele fries, die sinds ze op de vitalbix staat wel héél actief en fris is. Ze krijgt echt het minimale, maar ze is echt wel ril. Nooit bedacht dat dit aan het voer zou kunnen liggen, tot ik het verhaal hierboven las. Vind het wel jammer als het echt door het voer komt, want eindelijk beginnen de kale plekken op haar benen weg te gaan en ook haar hele vorm vind ik positief veranderd.
Zak is bijna leeg, dus maar eens de proef op de som nemen en kijken wat er gebeurt als ze het niet meer krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:29

Ik vond het ook jammer. Op dit moment is hij ook wel fris omdat het koud is, maar dat betekent dat als je hem in een paddock losgooit hij een paar minuten rondhupst en springt tot je weer met hem aan de slag gaat. Met Vitalbix was überhaupt het bereiken van die paddock al een hele opgave, en dat was met warm weer... Paarden kunnen echt in de stress schieten als een vitamine/mineralenbrok niet bij ze past.

Onze 100% verkeersmakke shetlander werd ineens schrikachtig op de weg toen we vele jaren geleden overgingen op Metazoa, dat viel ook niet lekker.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:36

Wegens noodzaak ben ik weer even aan het omschakelen naar de Vitalbix DC (de Victorious Secret 200 is tijdelijk niet leverbaar).
Maar ik merk dat mijn paardje toch echt een voorkeur heeft voor de VS200, ze eet de DC met lange tanden.
De verhalen hierboven laten bij mij ook een belletje rinkelen, maar dan meer in de zin van dat ze wat zenuwachtiger was en zich moeilijker kon concentreren. Kan natuurlijk ook de leeftijd geweest zijn (ze is nu 2,5), dus ik ben benieuwd hoe ze het nu gaat doen op de DC :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:57

xyzutu2 schreef:
Ik vond het ook jammer. Op dit moment is hij ook wel fris omdat het koud is, maar dat betekent dat als je hem in een paddock losgooit hij een paar minuten rondhupst en springt tot je weer met hem aan de slag gaat. Met Vitalbix was überhaupt het bereiken van die paddock al een hele opgave, en dat was met warm weer... Paarden kunnen echt in de stress schieten als een vitamine/mineralenbrok niet bij ze past.

Onze 100% verkeersmakke shetlander werd ineens schrikachtig op de weg toen we vele jaren geleden overgingen op Metazoa, dat viel ook niet lekker.

Ik merk dus dat die van mij heel schrikkerig is op geluiden, terwijl ze dat nooit was. Ze sprint echt weg. Terwijl ze meer uren buiten staat dan vorige winter. Tis apart.. op zich ben ik ook blij dat ze zich goed voelt, maar ben wel benieuwd wat er gebeurt als de zak leeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:04

Dat had [***] ook, maar dan op zicht; alles wat bewoog zorgde voor een rilling door zijn lijf, heel absurd. En ook niet alleen tijdens training of alleen bij mij, maar ook bij anderen en ook in de wei. Ik heb hem in elk geval nog nooit eerder met een met zweet doorweekte deken van de wei gehaald, in de afgelopen twee maanden op Vitalbix is het tot drie keer toe gebeurd. Dan is het buiten gewoon droog, maar loopt het zweet gewoon met straaltjes van de voering.
Gelukkig was hij meteen na het stoppen met de Vitalbix weer de oude. De VS200 vind ik ook interessant omdat er geen luzerne in zit en ik wel eens luzernevrij zou willen voeren als test, dus ik ben benieuwd wanneer die weer verkrijgbaar is en wat dan de samenstelling/analyse wordt.