Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:00

Ik lees hier en op andere discussies over krachtvoer dat veel mensen geen "afval producten" willen voeren. Nu ben ik een beetje nieuwsgierig: wat is bedoelen mensen als ze "afval producten" roepen? Welke producten bedoelen ze?

Voor mij is een "afval product" een stof dat een paard niet kan veteren en dat helemaal niets op levert qua nuttige nutriënten, vezels (verteerbaar of onverteerbaar). Misschien een beetje "globale" opmerking van mijn kant, maar ben toch benieuwd!
Laatst bijgewerkt door SaraB op 03-01-12 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:05

sojaschroot, melasse, E-nummers,...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:06

O.a. sojaschroot wat als vul/bindmiddel gebruikt wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:07

@petitparis : melasse is niet echt een afvalprodukt, net als E-nummers dat niet zijn.
Dat je ze liever niet in je paardenvoer hebt is een ander verhaal :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:10

saraB zette afval producten tussen aanhalingstekens vandaar dat ik het ruim interpreteerde, want het is "afval" voor een paarden lichaam.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:17

Melasse is toch afval van de suikerproduktie? het feit dat het overalin gebruikt wordt zal toch niet zeggen dat het geen afval is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:17

Misschien dat het voor paarden die goed om kunnen gaan met melasse een prima energiebron is :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:18

@UniFlap : het is geen afval maar een bijproduct.
Als je zo redeneert kun je alle kunststofprodukten wel afval noemen, want dat is een bijproduct van olie-verwerking.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:20

Maar kunstof eet je niet toch? :P
Wat wordt verstaan onder bijprodukt? ga eens googlen :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:22

Als je het zo bekijkt is er niets afval, want hetgeen niet meer ergens voor gebruikt kan worden wordt verbrand en levert op die manier nog energie :)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:06

I.p.v. afvalstoffen kan je het ook 'reststoffen' noemen:
-mengsel schillen/vliezen/pitten
- aardappelschillen
- rijstvliezen
- olijven
- overige schillen/vliezen/pitten

1530 pulp-VGI
1531 mengsel pulp
1532 suikerbereiding
1533 bietenpulp
1534 graanspoeling
1535 natte-vezel/bostel
1536 koffiepulp
1539 overige pulp

6550 pure plantaardige vetten en oliën
6551 mengsel plantaardige oliën
6552 zonnebloemolie
6553 koolzaadolie
6554 palmolie
6555 sojalolie
6556 jatropha olie
6557 olie uit Afrikaanse bolletjeskool (crambe abyssinica)
6559 overig

9560 dierlijke vetten en oliën
9561 mengsel dierlijke vetten en oliën
9562 visolie
9563 rundervet, varkensvet, pluimveevet en vetzuren
9569 overig

4570 gebruikte vetten en oliën
4571 mengsel gebruikte vetten en oliën
4572 gebruikte frituurvetten en oliën
4573 bleekaarde-betoniet-diatomeenaarde

3580 overig
3581 frisdrank-licht alcoholische dranken ongeschikt voor menselijke consumptie
3582 zuivelproducten ongeschikt voor menselijke consumptie
3583 voedingsmiddelen ongeschikt voor menselijke consumptie(over de datum)
3584 oliezadenmeel, cake of schroot - residu van vetten en oliën
3585 diermeel
3586 slachtafval
3587 vetzuren die vrijkomen bij de raffinage van oliën
3588 snoepgoed ongeschikt voor menselijke consumptie (over datum)
3589 overig

7590 reststoffen niet VGI
7591 mengsel reststoffen niet VGI
7592 glycerine - glycol (biodiesel productie)
7593 oliezadenmeel/schroot-koek (restproduct biotransportbrandstoffen)
7594 black liquor
7595 bostel (rest product biotransportbrandstoffen)
7596 overige residuen die vrijkomen bij de raffinage van biotransportbrandstoffen
7599 overig

2230 restproducten (doppen)
2231 mengsel doppen
2232 cacaodoppen
2233 pindadoppen
2234 (wal)notendoppen
2235 amandeldoppen
2236 rijstvliezen
2237 overige doppen

1 Reststof die is vrijgekomen bij het fabrieksmatig verwerken van aardappelen tot zetmeel, vezels
en eiwit en die bestaat uit ingedikt onteiwit aardappelvruchtwater met een droge stofpercentage
van minimaal 50% (protamylasse).
2 Reststof die is vrijgekomen bij het fabrieksmatig verwerken van aardappelen tot zetmeel, vezels
en eiwit en die bestaat uit resten aardappelzetmeel die met een bezinker zijn afgescheiden uit het
vrijkomende afvalwater (primair aardappelzetmeelslib).
3 Reststof die is vrijgekomen bij de fabrieksmatige vergisting van tarwezetmeel ten behoeve van
alcoholproductie (tarwegistconcentraat).
4 Reststof die is vrijgekomen bij de fabrieks matige verwijdering van schillen met behulp van stoom
van vooraf gewassen aardappelen en die bestaat uit aardappelschillen in water
(aardappelstoomschillen).
5 Reststof die is vrijgekomen bij de fabrieksmatige verwijdering van schillen met behulp van stoom van vooraf gewassen wortelen en die bestaat uit wortelschillen in water (wortelstoomschillen).
6 Reststof die is vrijgekomen bij de fabrieksmatige winning van zetmeel, eiwit, kiemen en vezel
van maïs en die bestaat uit ingedampt (geconcentreerd) weekwater met een drogestofgehalte van
minimaal 50% (geconcentreerd maïsweekwater).
8 Reststof die met behulp van water en fysische processen al dan niet als ingedikte vloeibare
reststroom is vrijgekomen bij de fabrieksmatige scheiding van tarwebloem in tarwezetmeel en
tarwe-eiwit (gluten) bestemd voor de levensmiddelenindustrie (tarwezetmeel).
9 Reststof die is vrijgekomen bij de fabrieksmatige productie van conserven en die bestaat uit een
mengsel van uitgeselecteerde droge witte bonen of uitgeselecteerde geweekte geblancheerde witte
bonen die ongeschikt zijn voor humane consumptie (mengsel van witte bonen).
10 Reststof die is vrijgekomen bij de fabrieksmatige bewerking van tarwebloem tot gluten, zemelen
en zetmeel bestemd voor de levensmiddelenindustrie en die bestaat uit een geconcentreerde
suikerrijke deelstroom (tarweindampconcentraat).
11 Reststof die is vrijgekomen bij het fabrieksmatig mechanisch schillen van gewassen
sinaasappelen voor de pro ductie van sinaasappelsap bestemd voor menselijke consumptie
(schilresten van sinaasappelen).
12 Reststof die is vrijgekomen bij het fabrieksmatig ontslijmen van ruwe, niet ontslijmde,
plantaardige olie – uitsluitend afkomstig van zaden van koolzaad, raapzaad, sojaboon of
zonnebloem – door middel van fysische scheiding en waarbij het hydrofiel gedeelte van de olie in
water oplost dan wel een zwak zure oplossing vormt en die bestaat uit fosfolipiden, wateroplosbare
vetten, olie en eventueel zuurresten in water (waterig lecithine-oliemengsel).
13 Reststof die is vrijgekomen bij het filteren door mechanische scheiding van zuiver plantaardige
olie, waarin voorgesneden en geblancheerde patat van aardappelen met vooraf aangebracht
beslag, battermix of kruiden is voorgebakken en die bestaat uit resten beslag/battermix met
zetmeel- en olieresten. (aardappelvetkruim).
14 Reststof die is vrijgekomen bij de fabrieksmatige productie van sojadranken door verwerking
van ontpelde sojabonen en die bestaat uit een mengsel van kookvocht en de afgescheiden slecht
oplosbare fractie (mengsel van okara en kookvocht).
15 Reststof die is vrijgekomen bij de fabrieksmatige verwerking van vooraf gewassen aardappelen,
gele koolraap, witte koolraap, witte bieten en knolselderij tot luchtgedroogde groenten waarbij
deze met een stoomschiller worden geschild, afgeborsteld en met water afgespoeld en vervolgens
gedroogd met lucht. De reststof bestaat uit de vaste delen die met een zeefbocht zijn afgescheiden
van de afvalwaterstroom die uit de stoomschiller komt en uit de knollen die na het schillen
vanwege rot of kleurafwijking zijn uitgesorteerd. (stoomschillen van knolgewassen).
16 Reststof die is vrijgekomen bij de fabrieksmatige verwerking van suikerbieten en die bestaat uit
gereinigde brokstukken van de biet, met name de dunne uiteinden, en delen van bietenbladeren, al
dan niet ingekuild. (bietenpunten).

enz. enz. enz. De werkelijke lijst is vele malen langer; bovenstaande geeft enkel een indruk. Afvalproducten uit de papierindustrie b.v. staan ook in de lijst. Oh ja, de mengvoederfabrikanten weten er altijd leuke namen aan te geven, zoals "hoogwaardig graan", "eerste kwaliteit graan", etc. terwijl het gaat om 'graan, ongeschikt voor menselijke consumptie...'

Nee, geef mij maar een paardenvoeder waar alleen maar ingrediënten inzitten die de paarden normaal gesproken zelf zouden eten/zoeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:09

@wow, dat is nog eens een lijst :)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:10

DubbelDun schreef:
@wow, dat is nog eens een lijst :)

En die lijst is nog niet eens compleet....
hmm, zie nu dat ik het afval van bakkerijen niet vermeld heb, zoals brood, banket, taarten, etc. Wordt nl de laatste tijd steeds meer gebruikt bij enkele zeer bekende merken...

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:25

Welke dan? Waar baseer je dat op?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:32

Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk, dit is een beetje vaag ;)

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:24

Interessante lijst MadamX, maar niet al deze restproducten zijn relevant denk ik.

Ik ben ook echt benieuwd welke krachtvoer fabrikanten je bedoelt, en welke restproducten ze gebruiken en hoe je dit informatie aan komt? En ook natuurlijk naar bewijs.

Nikita7798

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:47

Libera schreef:
Ik voer ook suikervrij ivm jeuk/mok bij mijn paard...

Ik geef hem in de winter bietenpulp met lijnzaad bij! Hij vind het lekker (moest er in het begin wel even aan wennen hoor) en krijgt ook nog eens extra vocht binnen (Toch wel belangerijk in de winter).

Aan mijn graankeuzes zul je weinig hebben aangezien het in NL niet verkrijgbaar zal zijn, maar het is een soort muesli waarbij de molasses is vervangen door cocos olie, en de granen zoals haver en mais zijn vervangen door bietenpulp en alfalfa (luzerne) brokjes.

Waar haal jij je voer vandaan dan? Want in een boek dat ik lees voeren ze alfalfa brokken met zemelen en bietenpulp, dat zou ik ook wel eens willen proberen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:40

Bovenstaande gelezen te hebben ben ik blij en gelukkig met mijn pure natuurlijke granenmix van Arie Blok.
Doe dat al 15 jaar en de paardjes vinden het nog steeds lekker.

Heel veel van bovenstaande rest producten gaan in het varkensvoer.
Er werd daarin wel eens een foutje gemaakt doordat er wat chemisch afval in het varkensvoer terecht kwam.

Maar om zeker te weten dat je goed voert.
Stop met al die verschillende krachtvoeren die verkocht worden door al die voer fabriekjes.

Voer puur natuur, gras op de wei en hooi.

En eet zelf ook geen hamburgers, snoep en wat nog meer.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 04-01-12 00:05, in het totaal 2 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:42

ik ben ook overgestapt naar volle granen in combi met luzerne en een vitaminebrokje voor mijn gemoedstoestand.
Vandaag de luzernecobs van agrobs gehaald om te proberen...

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:20

Ik zweer nog steeds, ook na het lezen van alles wat hierboven staat, bij Fibra. Natuurlijk en laag eiwit, zetmeel en geen suiker en melasse toegevoegd. Belangrijkste dingen die er in zitten zijn Luzerne en timothee hooi, wat een paard in de natuur ook zou eten. Maar volledig aan vitaminen en mineralen. Plantaardige olie zit er door.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:27

@ Levita30 : ik voer nu ook al een tijd Fibra, maar kom regelmatig een flinke schimmelplek tegen. Meestal dicht aan de rand bij het plastik ... heb jij dat ook ??

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:48

Ik heb dat nu het in de witte verpakking zit 2 keer gehad, daarvoor nooit........... Ik heb ze terug gebracht naar waar ik het vandaan haal en heb nieuwe gekregen. Ik hoop dat het bij die 2 blijft.... Maar ja kan gebeuren misschien zat er toch een klein gaatje in. Ik breng ze iig wel terug!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:01

Ik heb het er nu ruim uitgehaald, maar de laatste keer was dat zowat 1/3 van het pak, zo'n grote vieze plek was het. Ik heb idd ook gekeken of ik gaatjes zag, maar dat moeten dan naaldeprikjes geweest zijn. Wel vermoed ik dat ze buiten liggen opgeslagen. Zal mijn leverancier er eens naar vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:33

Ik ben sinds een paar dagen dat nieuwe voer van Subli, voor IR gevoelige paarden aan het voeren, ik vind het er goed uitzien. Mijn anda is er dol op en ik merk nog geen darmproblemen die hij heeft met ander voedsel en ook nog geen jeuk...Wel duur spul..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:37

MadamX daarom heb ik ook altijd zo een aversie tegen paardenbrokken...laat het een tijdje staan en het meurt verschrikkelijk. Maar ik moet weer aan iets, want mijn ene paard is sterk aan het vermageren, krijgt 5 keer per dag een berg voordroog, maar hij redt het er niet op...de natuurlijke brokken vind ik fijn, maar dan als bijvoer ivm de vitamines/mineralen, maar om hem er mee op gewicht te houden is weer andere koek.

Hoe ga ik dat zo natuurlijk mogelijk doen????Ik heb iets tegen maismeel en maisvlokken, dan ook ben ik tegen gerstenkorrels...helemaal hou ik niet van al die slobbers die je kan kopen, want ik heb het idee dat juist in die zakken er een hoop troep zit....