Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:29

Ik zou graag over willen stappen op 'koeken'voor in de winter omdat hier een grote groep buiten staat samen en dit de makkelijkste manier van voeren is.
Iemand enig idee welke aan te raden?
het gaat tevens om een ex hber en een eczemer dus iets met weinig suikers en alleen de benodigde vitamientjes mineralen etc..

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:15

Tamadine schreef:
Ja er zitten minder suikers en zoetigheid in dit soort meusli's en heb je kans dat het minder goed en snel gegeten word. had ik met mijn vorige merrie ook. Ik hoop voor je dat het uiteindelijk goed komt.

Hij heeft het een half jaar met smaak gegeten maar nu is het effe over :D.
Vandaag een beetje muesli van de pensionstal er doorheen gemengd en dat ging er goed in!
Ik ga de pensionmuesli afbouwen tot een heel klein handje er doorheen, ik denk dat de geur al genoeg is ;)
Komt vast wel goed, gelukkig heeft hij maar heel weinig krachtvoer nodig en half om half is dan ook prima te doen.........

Vond het alleen vreemd dat hij het naar een half jaar ineens echt niet meer hoeft.......

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:37

Oh sorry, had niet begrepen dat hij het na een half jaar opeens niet at. Misschien had ie toch voldoende aan het hooi en gras en heeft daardoor het iets minder lekkere (lees: zonder suikers etc) geen trek en eet dan liever hooi en gras.
Ikzelf geef een andere meusli. maar ook zonder balast en melasse en om dat een beetje groter qua volume te maken doe ik er een handje lucerne bij (van equifyt) en als ik teveel lucerne er door heb gedaanen gooi het hooi neer, dan kan ze ook nog wel eens wat meusli en lucerne laten liggen haha. Vind ze hooi toch smakelijker denk ik. En ook ik heb een alles vretende tinker haha...

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:42

Tamadine schreef:
Oh sorry, had niet begrepen dat hij het na een half jaar opeens niet at. Misschien had ie toch voldoende aan het hooi en gras en heeft daardoor het iets minder lekkere (lees: zonder suikers etc) geen trek en eet dan liever hooi en gras.
Ikzelf geef een andere meusli. maar ook zonder balast en melasse en om dat een beetje groter qua volume te maken doe ik er een handje lucerne bij (van equifyt) en als ik teveel lucerne er door heb gedaanen gooi het hooi neer, dan kan ze ook nog wel eens wat meusli en lucerne laten liggen haha. Vind ze hooi toch smakelijker denk ik. En ook ik heb een alles vretende tinker haha...

:D, ja ik had nooit gedacht dat dat voermonster van mij zijn eten zou laten staan. Schrok er ook wel van dacht gelijk, die is vreselijk ziek.
Vanmiddag stond hij zo te genieten van de gemengde muesli dat hij steeds heel ongeduldig zijn voorbeen omhoog hield, meneer kreeg het zelf niet snel genoeg uit zijn voerbak :')

Misschien na de (2 zakken) Faser toch een ander muesli van marstall gaan proberen.
Weet iemand een muesli van marstall met wat meer geur, en wel weinig suikers/zetmeel?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:57

Ik heb inmiddels antwoordt van Marstall over de suiker+zetmeel waardes van de Naturell. Nu snap ik meteen waarom ze die niet vermelden. Zit idd vrij weinig suiker in, maar de hoeveelheid zetmeel is echt heel hoog.
Mirim ik snap nu ook absoluut niet waarom je, als wederverkoper, de naturell aanraad terwijl ik aangeef zo min mogelijk suiker en zetmeel te willen voeren.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:49

Nounou kan ook wel wat minder Viola, het is al super dat ze hier reageert.
Mijn dealer raadde me ook de naturell aan toen ik om iets met weinig suiker en zetmeel vroeg

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:38

timokyana schreef:
Ik zou graag over willen stappen op 'koeken'voor in de winter omdat hier een grote groep buiten staat samen en dit de makkelijkste manier van voeren is.
Iemand enig idee welke aan te raden?
het gaat tevens om een ex hber en een eczemer dus iets met weinig suikers en alleen de benodigde vitamientjes mineralen etc..

Ik voer Marstall Stal Riegel weleens als ik niet normaal voer. Ze bevallen mij wel goed. Maar ja, verder vind ik het moeilijk iets van te zeggen. Ze eten ze in elk geval goed op.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:54

Bij mij eten ze niet allemaal fijn van de.koeken van marstal helaas en voor onze oudjes is.het te hard om te eten.
Enige waar ik van marstal helaas dus niet over te spreken ben.

Voer nu in de wei gewoon force. Doe t in een voerschep en geef 2 handjes op per dag.
Laatst bijgewerkt door kevje06 op 14-09-11 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:54

Wat mij persoonlijk opvalt is dat veel mensen iff zo weinig mogelijk suikers en zetmeel willen. Op zich heel logisch. Maar mensen moeten er ook aan denken dat er natuurlijke suikers en zetmeel in het voer zitten. Net zoals er in een gewone appel ook suikers zitten... Vaak is met een voeder zoals marstall en eventueel equifyt geen extra troep toegevoegd en zijn het alleen maar de natuurlijke suikers en zetmeel wat er in zit. Het kan niet altijd kwaad...

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:59

Tamadine schreef:
Wat mij persoonlijk opvalt is dat veel mensen iff zo weinig mogelijk suikers en zetmeel willen. Op zich heel logisch. Maar mensen moeten er ook aan denken dat er natuurlijke suikers en zetmeel in het voer zitten. Net zoals er in een gewone appel ook suikers zitten... Vaak is met een voeder zoals marstall en eventueel equifyt geen extra troep toegevoegd en zijn het alleen maar de natuurlijke suikers en zetmeel wat er in zit. Het kan niet altijd kwaad...

Daar heb je helemaal gelijk in!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 12:30

Tamadine schreef:

Helemaal mee eens.............

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:05

Ik voer dan ook geen appels of peen bij. En uiteraard zijn natuurlijke suikers/zetmeel beter dan toegevoegde troep, maar ook teveel aan natuurlijke suikers/zetmeel kunnen door veel paarden niet goed verwerkt worden.
Als ik dan aangeef dat ik weinig suiker en zetmeel wil voeren en er wordt me een voer geadviseert met meer dan 40% zetmeel snap ik dat niet helemaal.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:08

Viloa, probeer maar eens een muesli te vinden met minder zetmeel.........

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:13

Tamadine schreef:

Maar zetmeel zit van nature niet (bijna niet) in het dieet van een paard. Die eet nml gras en kruiden en GEEN granen. In gras en kruiden zitten bijna geen zetmelen.
De zetmeel uit granen is juist NIET goed voor de darmflora van een paard. Het zorgt ervoor dat andere bacterieen de overhand gaan krijgen en de goede bacterien (nodig voor de vertering van grasvezels) geen ruimte krijgen en dus uiteindelijk verdwijnen.
Zie www.paardnatuurlijk.nl

Granen zijn een soort fast food voor paarden en geen onderdeel van hun natuurlijke dieet. En daarom wil ik een voeder met weinig zuiker en zetmeel. En bestaand uit alleen maar gras, kruiden, boom en struik (en die heb ik nu gevonden)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:16

Viola, wat is de reden dat je muesli wilt geven?
Ik ben daar dus helemaal mee gestopt om suikers/zetmeel bommetjes te voorkomen.
Ik geef de force door Spillers Happy Hoof. Ja sorry geen Marstall, maar die hebben niets naar mijn zin in het assortiment om doorheen te mengen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:45

Toch zie ik paarden die eerst geen Marstall kregen maar nu wel binnen een paar weken 'opknappen'. Ze gaan glanzen, krijgen meer energie en zijn allerter. Zonder in bommetjes te veranderen, want daar heeft niemand wat aan en het paard wel het minste.
In Duitsland is een grote dressuurstal waar het rantsoen van de paarden bestaat uit 1 maal per dag hooi en 8 kilo brokken. Dit lijkt mij overigens zeer ongezond, maar de paarden leveren wel topprestaties! Dus zeg het maar...............

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:47

Er schijnt binnenkort van Marstall een nieuw 'voer' te komen dat lijkt op de Agrobs Pre Alpin Senior. Iemand hier al iets over gehoord wanneer dat precies komt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:54

Ik voer nu ook faser light maar stoor me behoorlijk aan het feit dat Marstall overal maar knoflook in donderd. De meeste Marstall mueslis hebben ook nog eens veel mais wat echt een nutteloze voedselbron is, dan liever nog gerst. Het ruikt ook veel te sterk dus ik neem aan dat het ook stijf staat van de geur en smaakstoffen.
Daarnaast kwam ik erachter dat marstall ondanks de aanzienlijke prijs toch goedkope rotzooi zoals vit k3 er in stopt. Ik had even niets beters voor handen om een poeder door te mengen en heb toen faser light gekocht, maar hierna ga ik over op een ander merk.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:25

Mirim, ik bedoel niet dat ze druk wordt. Ze lopen altjd buiten, dus dat scheelt. Maar ik wil niet ineens veel suiker/zetmeel voeren.
Mijn pony's glansden op de ponybrok van Subli ook, ik voer dat alleen nu nog aan de jonge pony. De volwassennen ben ik Force gaan voeren met dus een beetje vezelrijk spul zodat ze het opeten. Helemaal geen muesli of brok dus om teveel suiker/zetmeel te voorkomen.
Knoflook doen ze helaas in steeds meer voer. Erg jammer, want teveel voeren van knoflook is niet gezond.
En zo weinig ruwvoer vind ik heel ongezond en onnatuurlijk. Dus begin ik niet aan. Hier is het andersom. Veel ruwvoer. Daar doen ze het al prima op. Alleen wat vitaminen/mineralen wil ik bijgeven dus.
Ik voer nu van Marstall de Force, wiesencobs en de koeken. Die bevallen mij goed. De Force heb ik al twee mensen voor overgehaald het ook te voeren. Die geven het nu ook naar tevredenheid.

Singasong, is dat een soort grasbrok voor oudere paarden? Ik ken dat Agrobs niet zo goed. Want lijkt dat niet al op wiesencobs?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:34

Ben het mirim eens, ze zijn hier enorm opgeknapt van marstal, hoef er veel minder van te voeren.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:41

Dyonne schreef:
Singasong, is dat een soort grasbrok voor oudere paarden? Ik ken dat Agrobs niet zo goed. Want lijkt dat niet al op wiesencobs?

Wiesencobs heb ik ook. Hier een linkje naar de Agrobs pre alpin senior http://agrobs.de/nl/
Ik heb een zak hier van besteld en wil kijken of ik dit ook makkelijk kan mengen met bijv. glucosamine. Wil het dan iets bevochtigen. De wiesencobs moet ik eerst wellen om er (poeder)supplementen door heen te doen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:11

Dyonne schreef:
Viola, wat is de reden dat je muesli wilt geven?
Ik ben daar dus helemaal mee gestopt om suikers/zetmeel bommetjes te voorkomen.
Ik geef de force door Spillers Happy Hoof. Ja sorry geen Marstall, maar die hebben niets naar mijn zin in het assortiment om doorheen te mengen.

Op de lange termijn hoef ik niet perse een muesli te voeren, maar zoek ik eigenlijk alleen iets om de force en evt andere toevoegingen (die ik afhankelijk van seizoen en conditie van pony wil geven) te mengen.
Maar voor komende winter verwacht ik dat hij toch naast z'n onbeperkt hooi wat extra gaat nodig hebben. Hij komt van stal in de winter dik ingepakt in dekens en moet het nu bij mij buiten gaan redden. Dus wil ik iets achter de hand hebben waar toch nog een beetje wat inzit en waar ik dan wat meer van ga voeren als het nodig is.
Voor nu heb ik een zak marstall Faser-light besteld en dan zien we wel hoe dat bevalt. En ik blijf aan het rondkijken wat betreft voer.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:16

Je zou wat extra olie kunnen geven om wat extra te verwarmen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:20

Marstall komt met Wiesenfasern op de markt. Wiesencobs brokken altijd moeten weken is in de winter niet altijd even handig. De WiesenFasern is geen brok, maar los.
Op de Duitse site kun je er over lezen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:28

mirim schreef:
Marstall komt met Wiesenfasern op de markt. Wiesencobs brokken altijd moeten weken is in de winter niet altijd even handig. De WiesenFasern is geen brok, maar los.
Op de Duitse site kun je er over lezen.

Ik zal zo eens kijken op de site. Ben benieuwd of hier ook lijnzaadolie in zit net als bij de Agrobs.

edit; geen olie dus. Ziet er wel goed uit.