[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendyke

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:15

ik heb mais vlokken van mijten en die krijgt ze iedere dag 1 volle schep . Ik vind het super werken. Ze ziet er nu heel mooi uit

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:55

Is dat hetzelfde als maisgrutten wendyke? Ik vond dat erg prijzig en het ging er ook heel hard doorheen. Kon bijna elke week wel een zak gaan halen dus ben er vrij snel weer mee gestopt.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:12

1 zak kost 10,95 dacht ik en er zit 25 kg in doe je dus bijna een maand mee. Maisgrutten ken ik niet :o

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:52

Ik heb afgelopen winter Luzerne bijgevoerd maar het sloeg niet echt aan en na een tijd at ze het met tegen zin op. Op dit moment krijgen ze bij ons borstel (soort pulp), draversbrok (niet heel veel) en kuil. Ze staat zomers van 8 tot ong 8 op het land en komt weer goed aan. Straks staat ze weer 24/7 op het land.

Echter weet ik zeker dat als ik niks bijvoer, ze weer gaat afvallen van de winter want dan moet ze 's nachts weer op stal. Ze gaat dan overdag op een soort van paddock. Wat kan ik bijvoeren? Van gras komt ze dus aanzienelijk aan, is grasbrok of iets dergelijks een oplossing?

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:58

Kelly: Grasbrok zou kunnen, helaas ken ik wel genoeg paarden die het echt niet lekker vinden. Wiesencobs is wel een goede optie, geef ik geweekt en dat vinden ze hier wel erg lekker :)

De Seniores Priores slaan hier al goed aan, gelukkig vindt ze het ook erg lekker!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:59

Mag ik vragen wat Wiesencobs is? :)

Edit: ik heb het gegoogeld, maar hier komen ze dus van aan? Als ik bijv. 1 of 2 kg zou bijvoeren in de winter?

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:42

Ik wil hier graag mijn verhaal neerzetten omdat ik denk dat veel mensen er iets aan gaan hebben. Ik heb reeds 3 jaar een paard genaamd Dixy. Toen ik hem had begon hij wat af te vallen en hij was niet meer dik te krijgen. Zware training dacht men. Ik kon hem voeren wat ik wilde maar dik werd hij niet. Slank kreeg ik hem wel maar niet meer dan dat. Hij is reeds 3 keer verhuisd en op elke plaats zeiden ze me dat dat genetisch zat. Ik geef hem nu eigen voer. Ongeveer hetzelfde als wat hij kreeg maar een ander merk. Nu mijn paard gelukkig is, is hij op 2 maanden enorm bijgekomen tot zelfs iets te dik. Een paard met stress wordt niet dik. Mijn paard had stress maar liet het niet zien, bloedonderzoek was normaal. Denk er eens aan of er iets kan verbeteren? In een kudde op wei overdag en s'nachts op stal ongeacht welk weer was voor mijn paard hemels en ik heb een ander paard, zowel mentaal als fysiek. Stof tot nadenken zou ik zeggen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:27

liesdix schreef:
Ik wil hier graag mijn verhaal neerzetten omdat ik denk dat veel mensen er iets aan gaan hebben. Ik heb reeds 3 jaar een paard genaamd Dixy. Toen ik hem had begon hij wat af te vallen en hij was niet meer dik te krijgen. Zware training dacht men. Ik kon hem voeren wat ik wilde maar dik werd hij niet. Slank kreeg ik hem wel maar niet meer dan dat. Hij is reeds 3 keer verhuisd en op elke plaats zeiden ze me dat dat genetisch zat. Ik geef hem nu eigen voer. Ongeveer hetzelfde als wat hij kreeg maar een ander merk. Nu mijn paard gelukkig is, is hij op 2 maanden enorm bijgekomen tot zelfs iets te dik. Een paard met stress wordt niet dik. Mijn paard had stress maar liet het niet zien, bloedonderzoek was normaal. Denk er eens aan of er iets kan verbeteren? In een kudde op wei overdag en s'nachts op stal ongeacht welk weer was voor mijn paard hemels en ik heb een ander paard, zowel mentaal als fysiek. Stof tot nadenken zou ik zeggen.

Ik geloof jou verhaal zeker wel, maar die van mij ben ik weer aan het opbouwen tot 24/7 weidegang. 's winters staat ze op de paddock/schrale wei van ong. uur of 8/9 tot een uur of 8 's avonds.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:57

Ik heb vanochtend even een belletje gewaagd met Subli en op hun aanraden heb ik mijn muesli ingewisseld voor merriebrok en ga ik ook minder SP voeren. Ik ben benieuwd of dit iets gaat opleveren. Iemand goede ervaringen met merriebrok als aanzetter voor een ruin?

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:08

Ik heb het wel een tijdje geprobeerd maar ik denk te vroeg mee gestopt om resultaat te kunnen zien. Er zit toch iets meer energie in als in SP en Luzerne en daar moet ik bij die van mij wel mee oppassen.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:59

hier staat het paard alweer een bijna een maand 24/7 op het land. Wondermiddel is dat :D ziet er weer top uit. Daarnaast krijg hij nog luzerne en slobber en zijn krachtvoer een half schepje op een dag. Als hij in zijn eentje op stal staat eet hij alleen niet, alleen wortels, appels en brood eet hij dan wel.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:10

Die van mij staat inmiddels ook ong. een maand 24/7 op het land met 2 andere merries. Krijgt de hele dag door hooi gevoerd. Een schep basismuesli van Subli, extra vitamine E & C60 (suikervrij) en een halve emmer lucerne. Maar ze is nog steeds erg schraal..
Ik heb een tijdje bietenpulp gevoerd, maar daar kreeg ze een slokdarmverstopping van.
Seniores Priores durf ik daarom ook niet te voeren (ivm het wellen).

Iemand nog een ander idee wat ik kan voeren??
Zal straks bij de diervoeder eens vragen of ze maisvlokken hebben...

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:23

Ik gooi mijn merrie ook maar eens bij jullie neer ;-)
Het gaat om een fanatieke merrie die snel in de stress schiet. Ik werk haar zo'n 45 min per dag, ze is enorm heet in het werk, dit ligt deels aan haar karakter maar heeft ook te maken met haar verleden.
Ze krijgt 4 x op een dag goede kwaliteit ruwvoer en 3x per dag 1/2 basis sport v Havens. Daarnaast krijgt ze na het werk 1/2 slobber met Lucerne, magnesium, vit E en een scheut zonnebloem olie.
Daarnaast staat ze nu op het land.
Ze is op zich niet mager maar blijft schraal, ik kan haar helaas niet meer brok geven want dan word ze echt te heet. Helaas zorgt dat er ook voor dat ze niet verder ontwikkeld. Mijn andere paarden krijgen Equilin basic bijgevoerd( aanrader!!) maar deze dame word daar enorm heet van!( uitzondering)
Ik zoek dus een voer wat wel zorgt voor de juiste vitamine en mineralen balans maar waar ze niet meer energie van krijgt. Iemand een idee?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:17

*knip!* verkeerde topic haha

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:34

Fortuna22 schreef:
Ik gooi mijn merrie ook maar eens bij jullie neer ;-)
Het gaat om een fanatieke merrie die snel in de stress schiet. Ik werk haar zo'n 45 min per dag, ze is enorm heet in het werk, dit ligt deels aan haar karakter maar heeft ook te maken met haar verleden.
Ze krijgt 4 x op een dag goede kwaliteit ruwvoer en 3x per dag 1/2 basis sport v Havens. Daarnaast krijgt ze na het werk 1/2 slobber met Lucerne, magnesium, vit E en een scheut zonnebloem olie.
Daarnaast staat ze nu op het land.
Ze is op zich niet mager maar blijft schraal, ik kan haar helaas niet meer brok geven want dan word ze echt te heet. Helaas zorgt dat er ook voor dat ze niet verder ontwikkeld. Mijn andere paarden krijgen Equilin basic bijgevoerd( aanrader!!) maar deze dame word daar enorm heet van!( uitzondering)
Ik zoek dus een voer wat wel zorgt voor de juiste vitamine en mineralen balans maar waar ze niet meer energie van krijgt. Iemand een idee?

Maisolie!
Gewoon elke keer iets door zijn brokken heen mengen.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:38

wendyke schreef:
ik heb mais vlokken van mijten en die krijgt ze iedere dag 1 volle schep . Ik vind het super werken. Ze ziet er nu heel mooi uit

Doe je verder nog wat door de maisvlokken? Of geef je gewoon 1 schep pure maisvlokken?
Die van mij stond altijd op maismeel, maar ik lees hier op bokt slechte verhalen erover, dus ik geef hem nu altijd maisolie, en ik zit er ook aan te denken om hem maisvlokken bij te voeren.

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:14

Mijne werd echt te dik van Zupa van equifyt, echt het proberen waard, mijne kreeg ik maar niet dik, met zupa wel. Is geen krachtvoer maar een kruidenslobber die je moet weken! Werkte te goed bij mijn paard, nu is hij te dik ipv te dun!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:33

Dank je, ik ga er eens naar kijken!

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:00

Zijn er mensen die ervaring hebben met en de senior priores en de Zupa? Wat vonden jullie beter werken. Bij die van mij slaat de senior priores niet goed aan

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:52

Ik heb SP gevoerd (nog steeds trouwens) in combinatie met omega 369 mix, lucerne en compactgras.
Het heeft bijna een jaar geduurd, maar nu ziet mijn merrie er weer super uit! :j

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:42

ik voer SP nu ook een jaar denk ik. Op het moment begint hij eindelijk aan te komen. Maar hij blijft mager. Ik heb niet het idee dat het van het SP komt maar van de overschakeling op kuil ipv hooi

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:59

hooi kan inderdaad armer zijn dan hooi, om die reden ben ik ook lucerne en compactgras bij gaan voeren, op alleen hooi redde mijn merrie het ook niet...

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:09

hee allemaal
Ik heb gister mijn merrie terug gehaald van der pensioen adresje... Broodmager!!! en pist linkt dat ik ben!! Ze kreeg daar half tot 1 biks per dag en 2a 3 plakjes hooi !(werd soms licht gereden wat ik juist wilde maar dat was pas vanaf maart dit jaar terwijl ze daar september verlede jaar heen ging) ze stond bij een paard die op der spring en bijte en der eten afpikte als zn eten op was! ze kon dus niet rustig eten! en de honden die daar liepen waren ook niet vriendelijk!!! en ze heeft dit jaar weinig op gras gestaan... Kortom ... door stress en te weinig voer(eiwit) en te snel eten!! is ze mager geworden!! Ik heb al die tijd wwhatsapp en gebeld..en volgens de huis/stal eigenaar ging het super!(waarschijnlijk dachten ze van mooi boksbal voor hun paard!!:( ! ...tot ik de verzorger die dus begin maart ermee begon heel lief meisje!! mij fotos stuurde en whatsapte en belde....Dat was het moment dat we in werking zette om haar terug te halen ...En sinds Gister is ze weer bij mij staat ze lekker op de wei...wordt bij gevoerd met cavalor pianissimo, maismeel en lijnzaad!!Vandaag is er naar der tanden gekeken en dat is goed
! mest is ook goed geen wormen! Dus met veel liefde/geduld moet het helemaal goed komen!!
Ik weet niet hoelang dat gaat duren dat ze beetje vet erbij krijg...hebben jullie een idee?? en hoeveel maismeel mag je geven? ik bouw het wel op...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 00:28

Even advies vragen voor mijn merrie. Een pittig ding dat vlug te mager staat. Reeds op 3 stallingen gestaan in 2 jaar tijd. Op elke stal begint het goed en staat ze uiteindelijk weer te mager.
Nu staat ze bij vrienden thuis, dus goed zicht op wat ze allemaal krijgt en toch: weer te mager....
Ze krijgt geen onbeperkt hooi, maar wel voldoende. De andere paarden zijn goed op gewicht tot zelfs te dik. Heel veel krachtvoer krijgt ze niet, omdat ik dan een bom onder het zadel heb. Elke dag een extra'tje zoals wortels, brood, appels, in de winter een voederbiet,...
Ontworming is in orde, paard heeft looplust tijdens het rijden, herstelt vlug na een inspanning, appeltjes staan op de vacht... Maar er zit geen grammetje vet op het paard. De ribben zijn licht zichtbaar.

Ik zou nu echter iets willen bijvoeren om toch wat meer spek op die ribben te krijgen. Bij voorkeur iets dat ze in een korte tijd kan eten (snijmais was geen succes... deed de hele nacht over een 2-tal kilo) en bij voorkeur ook iets dat geen uren moet staan weken...

Ik dacht er aan om haar gewone basis-krachtvoer over te schakelen op merriebrok? Maar dit zal waarschijnlijk niet voldoende zijn.

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:09

happyangie schreef:
hee allemaal
Ik heb gister mijn merrie terug gehaald van der pensioen adresje... Broodmager!!! en pist linkt dat ik ben!! Ze kreeg daar half tot 1 biks per dag en 2a 3 plakjes hooi !(werd soms licht gereden wat ik juist wilde maar dat was pas vanaf maart dit jaar terwijl ze daar september verlede jaar heen ging) ze stond bij een paard die op der spring en bijte en der eten afpikte als zn eten op was! ze kon dus niet rustig eten! en de honden die daar liepen waren ook niet vriendelijk!!! en ze heeft dit jaar weinig op gras gestaan... Kortom ... door stress en te weinig voer(eiwit) en te snel eten!! is ze mager geworden!! Ik heb al die tijd wwhatsapp en gebeld..en volgens de huis/stal eigenaar ging het super!(waarschijnlijk dachten ze van mooi boksbal voor hun paard!!:( ! ...tot ik de verzorger die dus begin maart ermee begon heel lief meisje!! mij fotos stuurde en whatsapte en belde....Dat was het moment dat we in werking zette om haar terug te halen ...En sinds Gister is ze weer bij mij staat ze lekker op de wei...wordt bij gevoerd met cavalor pianissimo, maismeel en lijnzaad!!Vandaag is er naar der tanden gekeken en dat is goed
! mest is ook goed geen wormen! Dus met veel liefde/geduld moet het helemaal goed komen!!
Ik weet niet hoelang dat gaat duren dat ze beetje vet erbij krijg...hebben jullie een idee?? en hoeveel maismeel mag je geven? ik bouw het wel op...
Ok nieuw probleem najaa nieuw voordat ze met pensioen ging moest ze ook geen poeder maar goed...Ze wil niet der mais meel opeten! kortom waar het inzit heet ze helemaal niet op!! geprobeerd met meusli en nat te maken...helpt niet!! beetje meusli erboven op...helpt niet!! meusli alleen wel! toen biks en maismeel....moet mevr ook niet! biks alleen wel...kortom ze moet gewoon echt de mais meel niet!! Wat Kan ik dan geven om haar dikker te krijgen!!????????? please heb tips nodig! ;)