Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liesdix schreef:Ik wil hier graag mijn verhaal neerzetten omdat ik denk dat veel mensen er iets aan gaan hebben. Ik heb reeds 3 jaar een paard genaamd Dixy. Toen ik hem had begon hij wat af te vallen en hij was niet meer dik te krijgen. Zware training dacht men. Ik kon hem voeren wat ik wilde maar dik werd hij niet. Slank kreeg ik hem wel maar niet meer dan dat. Hij is reeds 3 keer verhuisd en op elke plaats zeiden ze me dat dat genetisch zat. Ik geef hem nu eigen voer. Ongeveer hetzelfde als wat hij kreeg maar een ander merk. Nu mijn paard gelukkig is, is hij op 2 maanden enorm bijgekomen tot zelfs iets te dik. Een paard met stress wordt niet dik. Mijn paard had stress maar liet het niet zien, bloedonderzoek was normaal. Denk er eens aan of er iets kan verbeteren? In een kudde op wei overdag en s'nachts op stal ongeacht welk weer was voor mijn paard hemels en ik heb een ander paard, zowel mentaal als fysiek. Stof tot nadenken zou ik zeggen.
Fortuna22 schreef:Ik gooi mijn merrie ook maar eens bij jullie neer
Het gaat om een fanatieke merrie die snel in de stress schiet. Ik werk haar zo'n 45 min per dag, ze is enorm heet in het werk, dit ligt deels aan haar karakter maar heeft ook te maken met haar verleden.
Ze krijgt 4 x op een dag goede kwaliteit ruwvoer en 3x per dag 1/2 basis sport v Havens. Daarnaast krijgt ze na het werk 1/2 slobber met Lucerne, magnesium, vit E en een scheut zonnebloem olie.
Daarnaast staat ze nu op het land.
Ze is op zich niet mager maar blijft schraal, ik kan haar helaas niet meer brok geven want dan word ze echt te heet. Helaas zorgt dat er ook voor dat ze niet verder ontwikkeld. Mijn andere paarden krijgen Equilin basic bijgevoerd( aanrader!!) maar deze dame word daar enorm heet van!( uitzondering)
Ik zoek dus een voer wat wel zorgt voor de juiste vitamine en mineralen balans maar waar ze niet meer energie van krijgt. Iemand een idee?
wendyke schreef:ik heb mais vlokken van mijten en die krijgt ze iedere dag 1 volle schep . Ik vind het super werken. Ze ziet er nu heel mooi uit
happyangie schreef:Ok nieuw probleem najaa nieuw voordat ze met pensioen ging moest ze ook geen poeder maar goed...Ze wil niet der mais meel opeten! kortom waar het inzit heet ze helemaal niet op!! geprobeerd met meusli en nat te maken...helpt niet!! beetje meusli erboven op...helpt niet!! meusli alleen wel! toen biks en maismeel....moet mevr ook niet! biks alleen wel...kortom ze moet gewoon echt de mais meel niet!! Wat Kan ik dan geven om haar dikker te krijgen!!????????? please heb tips nodig!hee allemaal
Ik heb gister mijn merrie terug gehaald van der pensioen adresje... Broodmager!!! en pist linkt dat ik ben!! Ze kreeg daar half tot 1 biks per dag en 2a 3 plakjes hooi !(werd soms licht gereden wat ik juist wilde maar dat was pas vanaf maart dit jaar terwijl ze daar september verlede jaar heen ging) ze stond bij een paard die op der spring en bijte en der eten afpikte als zn eten op was! ze kon dus niet rustig eten! en de honden die daar liepen waren ook niet vriendelijk!!! en ze heeft dit jaar weinig op gras gestaan... Kortom ... door stress en te weinig voer(eiwit) en te snel eten!! is ze mager geworden!! Ik heb al die tijd wwhatsapp en gebeld..en volgens de huis/stal eigenaar ging het super!(waarschijnlijk dachten ze van mooi boksbal voor hun paard!!:( ! ...tot ik de verzorger die dus begin maart ermee begon heel lief meisje!! mij fotos stuurde en whatsapte en belde....Dat was het moment dat we in werking zette om haar terug te halen ...En sinds Gister is ze weer bij mij staat ze lekker op de wei...wordt bij gevoerd met cavalor pianissimo, maismeel en lijnzaad!!Vandaag is er naar der tanden gekeken en dat is goed
! mest is ook goed geen wormen! Dus met veel liefde/geduld moet het helemaal goed komen!!
Ik weet niet hoelang dat gaat duren dat ze beetje vet erbij krijg...hebben jullie een idee?? en hoeveel maismeel mag je geven? ik bouw het wel op...