[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:36

Neem de tijd, snel afvallen is ook niet goed. Ik zou een keer rijden vervangen door het wandelen aan de hand, dat is lang niet zo belastend als rijden, en kun je eventueel ook langer doen. Met stappen (wel doorstappen) verbranden ze ook calorieën. Ik zou nu niets aan het voedingspatroon veranderen, zoveel krijgt je pony niet. Van de zomer zou ik je wel adviseren een graasmasker aan te schaffen. Mijn paard heeft afgelopen zomer een graasmaker van greenguard om gehad en is daarmee goed afgevallen.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:58

Onze pony heeft ook nog behoorlijk wat kilo's te veel.
Echter is ze op dieet, en ondanks dat we vanaf Augustus niet meer konden rijden is ze deze maand van 2.07 m op het dikste punt naar 2.04 m gegaan :)

Ze staan nu al weer een aantal dagen op het land, en wanneer de nacht temp. om hoog gaat, gaan ze weer lekker 24/7. Vanaf dan krijgt ze ook d'r Greenguard om. Dit wordt het eerste jaar, en nu vroeg ik me af;
Doen jullie hem altijd om, om de dag, om de week, alleen 's nachts? :)

Dame in kwestie;
Afbeelding

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:37

Ik heb de greenguard eerst dag en nacht gebruikt. Toen ik vond dat hij op goed gewicht was, heb ik het om de dag gedaan. Dit omdat ik maar 1 keer per dag op stal kom. Later was het om de 2 dagen een dag om en toen er niet veel meer in het gras zat heb ik 'm weer afgelaten.

boooo

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:44

Oke :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:48

Ik kom ook even binnenvallen. Hoe veel zou mijn merrie volgens jullie moeten afvallen?
Afbeelding
Ze krijgt nu hooi, eigenlijk onbeperkt, maar het is geen vet hooi. In de zomer krijgt ze alleen gras. En verder qua beweging was het de afgelopen maanden heel weinig, maar wel 24/7 weidegang. In de zomer ga ik sowieso weer meer rijden, en zorg ik dat ze niet op een te vette wei komt. :)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:57

Hier ook van mij een vraagje.
Wat is beter om een paar met overgewicht te voeren?

Hooi, oud hooi of kuil?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:25

hooi of oud hooi, zeker geen kuil..

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:28

Niet teveel oud hooi want daar zitten weinig vit. en min. meer in, mijn voorkeur zou naar gewoon hooi zijn.

sodeletuut, vind het een beetje onhandige foto om te kunnen zien of ze écht veel te dik is. Ik denk dat ze misschien wel iets teveel heeft, maar met meer beweging/rijden zou dat er wel af gaan.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:31

Ik zou ook gewoon voor hooi kiezen. Maar wat ik ook geef om haar beetje dun te houden is summerfit in plaats van brokken. Op advies van de dierenarts.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:33

summerfit koeken maikaatje? zitten helaas ook boordevol suikers................

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:40

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:42

Ik snap het, toch zijn er ook andere merken voer waar minder suiker/zetmeel in zitten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:58

Maikaatje schreef:
Jaa, oohh. Maar in principe werkt het voor mij wel beter dan brokken. Ze blijft enigszins op gewicht. http://www.mijnalbum.nl/Foto-IXNWUTT6.jpg Vorige jaar met brokken was ze veel dikker.

Zou anders gewoon kijken voor een vitaminenkorrel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:27

Ik weet nog goed dat ik mij hier in Januari gemeld had, dat mijn pony te dik was.

Inmiddels zijn we bijna een half jaar verder.
Hij heeft een maand ergens anders gestaan waar hij best vele gereden is.

En zie hier het resultaat:

In januari :
Afbeelding

En vandaag!
Afbeelding

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:46

Wauw! Ziet er goed uit zeg!

Amor is ook enorm afgevallen, gaat echt super met hem en zit weer vol energie :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:56

Ja he!
Hij is echt wel 50/60 kilo kwijt :D
De eigenaar is slager, dus die heeft wel verstand van gewicht enzo..
Ik met mn mooie praat : joahhh die's wel 200 kilo kwijt :') haha!

Maar gaat super met hem.. en ik heb hem weer terug want hij is toch niet verkocht. :D

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:35

Super!

Onze pony is ook al veel afgevallen, mede dankzij d'r Greenguard!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:18

Zo is mijn haf nu:
Afbeelding
Flink afgevallen maar nog niet genoeg. Ben ook eigelijk wel bang dat ik er niet veel meer af kan krijgen.

Iemand tips?
Zijn voer is als volgd:
O: 1 handje safe & sound
T: Graszaadhooi
M: beetje kuil en graszaadhooi
A: 1 handje safe & sound
T: graszaadhooi met een beetje kuil

Verder beweeg hij elke dag. Staat overdag in een paddock waar geen gras meer staat.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:05

Geen kuil, maar gewoon hooi. En blijven rijden.........

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:09

Ash_ schreef:
Hier ook van mij een vraagje.
Wat is beter om een paar met overgewicht te voeren?

Hooi, oud hooi of kuil?

Graszaadhooi. Mijn welsh is daar van afgevallen zonder meer beweging te geven :j In het begin heb ik enkel graszaadhooi gevoerd, nu meng ik dat savonds met weidehooi. Zou de kuil vervangen voor gewoon hooi.

Mijn shetten vallen helaas nog niet echt snel af, na een paar maanden zit mijn welsh op een mooi gewicht, maar vooral mijn shetmerrie blijft een ontzettende buik houden. Haar nek is al veel minder vet, de vetkussens op de rug zijn zo goed als weg en ze heeft nu ook schouders. De ribben kan ik bijna voelen. Op de kont zit nog wel een vetkussentje en dan die hangbuik dus.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:55

Gewoon hooi is hekaas niet mogelijk. Daarom krijgt hij ook maar een klein beetje kuil. De kuil die hij krijgt. Is van een late snede en erg droog. Dus zit niet heel veel ik volgens mij. Hoe lan je dat zeker weten?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:25

Hoi allen,

Ik had me hier een tijdje geleden ook aangemeld (Daya de Haflinger) ( [VS] Centraal topic voor paarden met overgewicht ).
Toen heb ik vanalles geprobeerd, waaronder strookbegrazing, nachten op de paddock, volledig op de paddock... wat leverde me dat op? Het eerste een volledig kapotte weide (en een te dikke pony), het tweede een overdag ontploffende pony (en te dik) en het derde een pony die een weekje op de kliniek mocht doorbrengen met zandkoliek :-) (waar ze overigens fel van afviel, ha-ha).

In maart heb ik besloten een graaskorf te kopen (Imperial Riding) en die heeft ze nu twee maand. Helaas hadden we uit medelijden het gat iets groter gemaakt, dat hadden we beter niet gedaan. Ze is veel trager aangekomen, maar bleef verdikken. Daarom heb ik vorige week dezelfde graaskorf opnieuw gekocht, maar met kleiner gat gelaten. Hiermee valt ze echt mooi af. Ze begint eindelijk terug mínder te wegen imo. Voor ons is de graaskorf dus de perfecte oplossing.

Overigens draagt zij hem dag en nacht, altijd dus, al een paar maand. In het begin had ze nogal wat schuurplekjes, die we met bontjes opgelost kregen. Daarna ging het goed (ook zonder de meeste bontjes). Het enige wat ze nu heeft is een nogal grote plek op haar kaaktakken omdat ze met dit masker meer moeite moet doen. Hopelijk gaat dat vanzelf over, want daar kan ik geen bontje aan maken :n . Voor de rest is dit voor ons de ideale oplossing!!

Er zijn weidebiks besteld voor haar, om haar de nodige vitaminen en mineralen te laten binnenkrijgen zodat ze geen krachtvoer hoeft te hebben.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:36

Super dat het masker de oplossing is! (wel balen dat je daarvoor naar oa de DA hebt gemoeten vanwege de zand koliek)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:05

Hier is ook de graasmasker de ideale oplossing, in combinatie met strookbegrazing op een schrale wei. Vandaag hadden ze van de boer een stuk erbij gekregen wat ze normaal in 2 dagen zouden krijgen, mevrouw was vervolgens in een oogwenk weer net zo dik als 2 weken geleden.. (niet alleen grasbuik)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:40

Ik ben ook fan van een graasmasker. Mijn paard is er vorig jaar veel mee afgevallen en blijft dit jaar prima op gewicht.