Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:10

Cambiar, heb je daar een wetenschappelijke bron van? Voergezond telt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:16

Ik dacht t, jij zegt t.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:31

Mizora schreef:
Cambiar, heb je daar een wetenschappelijke bron van? Voergezond telt niet.

Dat weten de meeste mensen toch die voedingsleer kregen?
Voedingsstoffen haal je in eerste instantie uit de voeding?
Ik kreeg het toch mee in de lessen voedingsleer tijdens mijn studie's kinesitherapie. Ivm het lui worden van de receptoren en het gevaar van non stop synthetische vit/min toevoegen.
Waarom voergezond :D ?
Ik ben ook niet met alles akkoord hoor, bvb hun stelling over bietepulp klopt niet. Bietepulp is bij nader inzien wel degelijk heel gezond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:26

Ik denk dat Mirzora Voergezond aanhaalt omdat je drie pagina's geleden de website van grasbrokproducent Voergezond nog als bewijs leek aan te voeren voor jouw stelling dat luzerne slecht was voor paarden en dat balancers slecht waren voor lever en nieren.
Ik ben ook erg benieuwd naar onderzoek achter je stelling dat langdurig balancers voeren slecht is. Als je een bron hebt voor die stelling, dan graag!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:09

Ik ben het met cambiar eens en het is ook logisch als je weet hoe de stofwisseling van een paard werkt.

Wij geven ook vitamines bij tijdens de overgangen van seizoenen bijvoorbeeld, maar niet hele jaar rond. We geven hele jaar rond hooi en hebben nu bijv takken erbij. Ze kunnen 24/7 vrij bewegen, dus houden de darmflora gezond en als deze goed functioneert, heb je de beste kans op goede opname van de benodigde stoffen.

Op internet vind je continu berekeningen van wat je moet bijvoeren. Meestal zit daar toch een commercieel voer merk achter. Helaas hebben maar heel weinig mensen een ECHTE ruwvoer en of bodem analyse en weten maar heel weinig mensen wat ze echt geven aan ruwvoer. Zolang je dat niet weet, kun je niet bijvoeren. Als je dan uitgaat van gemiddelden, kun je dus ook dubbele hoeveelheden vit/min geven, wat zeker niet gewenst is.

Daarnaast zit er altijd nog meer in een brokje dan alleen de vit/min die je nodig hebt of wil voeren. Zeker als je naar de merken of zgn voedingsadviseurs gaat luisteren die alles uit een boekje halen.

Gevarieerd ruwvoer en veel bewegen is altijd je nr1. Dan ruwvoer/bodem analyse. Eventueel kun je natuurlijk met enig regelmaat bloed laten checken, maar dat zijn moment opnames. Helaas gaan mensen massaal vit voeren bij een eenmalige kleine afwijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:16

Om even on-topic te blijven: jij voert dus delen van het jaar Vitalbix bij en delen van het jaar niet?
En hoe weet je dan hoe lang je de Vitalbix moet voeren en wanneer/hoelang je weer moet stoppen?

Interessant is dat ik van dierenartsen/voedingsdeskundigen altijd hoor dat paardendarmen maanden de tijd nodig hebben om van het ene voedingspatroon over te schakelen op het andere voor ze er echt optimaal uit kunnen halen wat erin zit. Als je maar 2 maanden een vitaminebrok geeft dan is dat dus erg kort en haal je er waarschijnlijk niet uit wat erin zit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:40

In mijn beleving is Vitalbix wel een dagelijkse vitamine. Het vult vitamine en mineralen aan die niet of onvoldoende uit het ruwvoer te halen zijn.

Maar je hebt ook zeker supplementen (en die heb je zowel in brok al poeders, etc.) die je tijdelijk geeft omdat er extra behoefte is ontstaan. Je helpt je paard hiermee door een periode. Denk dan aan de rui of herstel naar ziekte of iets extra's voor de hoeven, etc.

Maar dat is Vitalbix volgens mij niet. Dat is een voer voor dagelijks gebruik. Het heeft een minimale hoeveelheid wat gevoerd moet worden om te voorzien in de behoefte en kan indien nodig verhoogt worden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:55

Ik ben ook wel benieuwd naar een verdere onderbouwing. Ik ken dit wel van supplementen zoals glucosamine, maar ook van bijv chinese kruiden. Maar van ‘gewone’ vitamine en mineralen kende ik het nog niet.

Het lijkt me ook lastig op te lossen. Want ik zou niet weten hoe ik mijn paard dit anders aan kan bieden door hem bijv maanden alleen op ruwvoer te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:59

Ik neem Cambiar niet meer serieus. Zo fantastisch doen haar paarden het niet als je haar voorgaande berichten leest. Bovendien was ze een poosje geleden helemaal van het padje af wat betreft voer en nu weet ze het ineens het beste van iedereen? Juist...

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:12

Krijgen we dat weer.
Cambiar vindt het vooral leuk om te rellen.
Lekker door gaan zo.

Een paard in de natuur; zoals vroeger.
Nee die heeft geen vit brokje nodig.
Maar nu is de situatie rondom paarden heel anders. Bodem waarop gewassen groeien is anders. Een paardenlichaam evalueerd minder snel mee, lmet daarbij behorende uitdagingen. Daarbij vraag je ook wat van paarden door de rijden en dergelijke dus verbruik van bepaalde mineralen kan hoger worden daardoor.
Die aanvulling in vit en min komt niet uit de lucht vallen hoor.

Ik vind wel dat je niet zwaar over moet doseren ivm onnodig belasting voor organen.

Ik ben nog steeds super super blij met Vitalbix. Terugdenkend; ik ben nooit zo tevreden geweest over voer dan dat ik nu ben!
Samen met het hooi uiteraard. Ik heb hooi hier uit de buurt en Duits kruiden hooi. Ik vind het fijn om zo gevarieerd mogelijk te kunnen aanbieden. Dat gaat op deze wijze eigenlijk hartstikke mooi!
Gisteren nog lekker wilgentakken in de stal gehangen! En nu weer worteltijd. En een havens Brix op zn tijd! Wordt ook gewaardeerd!
Ik meng Vitalbix nu met havens mix. Is bijna op, ik wil graag Equifyt Sainfoin hay gaan geven ipv havens mix.
Ik zoek nog een dealer die kan verzenden voor max. 6,95; alle tips zijn welkom!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:43

xyzutu2 schreef:
Om even on-topic te blijven: jij voert dus delen van het jaar Vitalbix bij en delen van het jaar niet?
En hoe weet je dan hoe lang je de Vitalbix moet voeren en wanneer/hoelang je weer moet stoppen?

Interessant is dat ik van dierenartsen/voedingsdeskundigen altijd hoor dat paardendarmen maanden de tijd nodig hebben om van het ene voedingspatroon over te schakelen op het andere voor ze er echt optimaal uit kunnen halen wat erin zit. Als je maar 2 maanden een vitaminebrok geeft dan is dat dus erg kort en haal je er waarschijnlijk niet uit wat erin zit.

De vitalbix hebben we langere tijd gegeven, maar ik zag geen grote verschillen met zonder. Voor ons is het nadeel toch de lucerne in het brokje. Ik zou wel iets willen geven, maar ben nu toch meer aan het kijken naar aanvullende kruiden en dan misschien niet het hele jaar rond dezelfde.

Elk paard kan een dip hebben door omstandigheden. Dat hadden die van ons ook helaas door een slechte plek. En zo hebben we het door in pension staan al eerder slecht getroffen. Zeker als je afhankelijk bent van ruwvoer van een stal is het soms echt lastig.

Een paard zou gewoon veel gevarieerder moeten eten dan hoe wij ze voeren. Ik snap zelf ook niet waar het vandaan komt dat paarden dagelijks hetzelfde moeten eten, want dat zouden ze in de natuur inderdaad niet doen. Dat zie je nog steeds in buitenland bij grote opfok gebieden bijv dat paarden echt niet elke dag hetzelfde eten. Daarna zouden ze dat wel moeten doen als ze op stal komen en in werk.

Buiten dat staan paarden gewoon echt veel op stal en gaat de darmwerking dan achteruit. Dat kun je niet compenseren met voeding, maar gebeurt wel. Mensen maken problemen in management aan ene kant en willen dat met verschillende voeding en supplementen weer goedmaken.

Wij gaven altijd de Force in lange periodes en nu de vitalbix. Maar ik heb er geen geweldige resultaten van gezien of grote verschillen met hoe ze het normaal doen.
Wel kregen ze eerst al voer dat laag in suikers en zetmeel was bijv en daarna helemaal niks commercieels meer. Zij waren dus al over op alles uit ruwvoer halen. Waar ik wel het verschil zie tussen de paarden die al langer en korter bij ons zijn.

Van alles is het nog steeds de beste keus om iets als vitalbix te geven. Maar wat me erg tegen mn borst stoot is dat mensen op internet gaan adviseren zonder het paard gezien te hebben, het management te kennen, een ruwvoer analyse te kennen etc. Er wordt gerekend met tabellen en gemiddelden, waar paarden en ruwvoer gewoon niet gemiddeld zijn.Als je aan de lage kant zit van het gemiddelde, voer je misschien te weinig vit/min en zit je aan de hoge kant teveel. Beiden gewoon niet goed.

En inderdaad, soms hebben dingen tijd nodig en dat krijgen paarden vaak niet. En soms is er meer nodig dan alleen het bijvoeren veranderen.
Mensen voeren ook op uiterlijk, waar uiterlijk toch echt niet alles zegt over gezondheid.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 08:09

superpony schreef:
De vitalbix hebben we langere tijd gegeven, maar ik zag geen grote verschillen met zonder. Voor ons is het nadeel toch de lucerne in het brokje. Ik zou wel iets willen geven, maar ben nu toch meer aan het kijken naar aanvullende kruiden en dan misschien niet het hele jaar rond dezelfde.

Misschien is dit brokje iets voor je? Zonder luzerne: https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... -3kg-18kg/

En bij Equifyt hebben ze voer met seizoensgebonden kruiden er in. Hier is echter wel luzerne aan toegevoegd (bijvoorbeeld de pre-active):
http://www.equifyt.com/nl/bestel-online ... active/221

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:46

Roos_M schreef:
Krijgen we dat weer.
Cambiar vindt het vooral leuk om te rellen.
Lekker door gaan zo.

Een paard in de natuur; zoals vroeger.
Nee die heeft geen vit brokje nodig.
Maar nu is de situatie rondom paarden heel anders. Bodem waarop gewassen groeien is anders. Een paardenlichaam evalueerd minder snel mee, lmet daarbij behorende uitdagingen. Daarbij vraag je ook wat van paarden door de rijden en dergelijke dus verbruik van bepaalde mineralen kan hoger worden daardoor.
Die aanvulling in vit en min komt niet uit de lucht vallen hoor.

Ik vind wel dat je niet zwaar over moet doseren ivm onnodig belasting voor organen.

Ik ben nog steeds super super blij met Vitalbix. Terugdenkend; ik ben nooit zo tevreden geweest over voer dan dat ik nu ben!
Samen met het hooi uiteraard. Ik heb hooi hier uit de buurt en Duits kruiden hooi. Ik vind het fijn om zo gevarieerd mogelijk te kunnen aanbieden. Dat gaat op deze wijze eigenlijk hartstikke mooi!
Gisteren nog lekker wilgentakken in de stal gehangen! En nu weer worteltijd. En een havens Brix op zn tijd! Wordt ook gewaardeerd!
Ik meng Vitalbix nu met havens mix. Is bijna op, ik wil graag Equifyt Sainfoin hay gaan geven ipv havens mix.
Ik zoek nog een dealer die kan verzenden voor max. 6,95; alle tips zijn welkom!!

Ik doe het nochtans zonder toevoegingen. Waarom kunnen jullie paarden dat dan niet? Ik zit hier zelfs met jaar-en tweejarigen!!
Ja, het is even moeilijk geweest voor mijn jaarling, vlak na het spenen, mag dat niet? Veulen had even een dip, normaal zeker??
In 2 weken tijd kreeg ik hem er ongelofelijk mooi en snel door, enkel en alleen maar door extra (rijker) natuurhooi met kruiden in, extra bietenpulp met gekookt lijnzaad.
Bewijs, twee foto's toen hij schraler stond waren in augustus, twee andere foto's waar hij al veel beter stond, zijn van twee weken later:
Zie hoe hij aan het veranderen was in slechts twee weken tijd ZONDER potjes en poedertjes:
https://myalbum.com/album/e9WIeQXkX0Vg
Mijn berber, ja, dat was ook een probleem, die werd plots super dik Mijn paarden staan op 3ha gras en wat ik niet door had is dat de berber ook het lange gras opvreet tussen de kakplekken, wat de merrie's niet doen. Ik ben daar dus pas onlangs achter gekomen en zet hem nu maar halve dag meer op het gras. Gaat veel beter nu en hij is al afgevallen!
That's it.
Mijn paarden doen het niet goed? Ah, ooordeel zelf maar, tien minuten geleden deze foto's genomen. Ze staan op 3ha, open vlakte, felle wind, in regen en hagel en zijn kerngezond. Het is al erg dat mensen problemen zoeken waar er geen zijn.
Een paard heeft een grote weide nodig, super goed hooi met verschillende grassen, bietenpulp met kruidenbrok en wat takken om te knabbelen, meer niet. De rest zit tussen jullie oren :D
Ik fok al van mijn 18 jaar paarden.
Hier mijn eerste, Muppet Van Het Bosterhouthttp://www.jumpingstal-lincla ... iepaarden/
, uit mijn merrie Only, die heeft OCD gekregen net nadat ik pavo veulenbrok ging voeren. Is geopereerd geweest. De veearts weet het aan plots te snelle groei.
Ik ben dat nooit vergeten en ben nu heel voorzichtig met die potjes chemische vit/min.
Het resultaat is er. Ik heb super gezonde kudde zonder dat ik extra's geef. Waarom kunnen jullie dat niet???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:53

Jeetje Cambiar, je bent echt een enorm negatieve toevoeging aan dit topic. Je weet het oh zo goed, doe het dan lekker zo, maar waarom kom je hier de sfeer vergallen? Wees blij dat je het licht hebt gezien, maar doe niet zo vervelend hier. Je hebt een enorm agressieve stijl van schrijven/communiceren, erg vervelend.

Mijn paard doet het echter fantastisch, dus hou je oordelen bij je. Waar je zelf zo'n hekel aan hebt doe je zelf het hardst van allemaal, namelijk. Ook erg vervelend.

P.s.: ik ben nog steeds nieuwsgierig naar je wetenschappelijke onderbouwing van je plots ingegeven 'waarheden'. 'Waarheden' die je nog geen twee weken geleden nog niet wist.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:05

Kayleigh_ schreef:
Jeetje Cambiar, je bent echt een enorm negatieve toevoeging aan dit topic. Je weet het oh zo goed, doe het dan lekker zo, maar waarom kom je hier de sfeer vergallen? Wees blij dat je het licht hebt gezien, maar doe niet zo vervelend hier. Je hebt een enorm agressieve stijl van schrijven/communiceren, erg vervelend.

Mijn paard doet het echter fantastisch, dus hou je oordelen bij je. Waar je zelf zo'n hekel aan hebt doe je zelf het hardst van allemaal, namelijk. Ook erg vervelend.

P.s.: ik ben nog steeds nieuwsgierig naar je wetenschappelijke onderbouwing van je plots ingegeven 'waarheden'. 'Waarheden' die je nog geen twee weken geleden nog niet wist.

Jeetje, wist jij dan ook helemaal niet dat paarden hun voedingsstoffen uit goed voer halen? Moet ik dat onderbouwen? Iets wat zelfs (goeie) voedingsdeskundigen het eerste vermelden? Dit is gewoon algemeen geweten, maar de voedingsindustrie maakt gebruik van jullie onzekerheden.
Doe maar verder hoor, met luzerne en chemische poeders, ik blijf er lekker af.
Gezonde paarden krijg je door 24 uur vrijheid met grote weide om te dartelen, gezond ruwvoer, veel vriendjes en gerichte training.
Zo erg zijn de mijne eraan toe :') :
https://myalbum.com/album/3fXx0q03vYb6
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 14-11-17 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:18

Cambiar schreef:
Kayleigh_ schreef:

Jeetje, wist jij dan ook helemaal niet dat paarden hun voedingsstoffen uit goed voer halen? Moet ik dat onderbouwen? Iets wat zelfs (goeie) voedingsdeskundigen het eerste vermelden? Dit is gewoon algemeen geweten, maar de voedingsindustrie maakt gebruik van jullie onzekerheden.

Iedereen heeft zijn eigen ideeen en meningen.
Elk paard is anders. De ene doet hier goed op de andere op iets anders.
Als jij niks verder wil voeren is dat je goed recht. Als iemand anders wel wat wil geven is dat hun goed recht.
We weten dat jij het niet wil dus en dat weten we nu.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:27

Citaat:
Iedereen heeft zijn eigen ideeen en meningen.
Elk paard is anders. De ene doet hier goed op de andere op iets anders.
Als jij niks verder wil voeren is dat je goed recht. Als iemand anders wel wat wil geven is dat hun goed recht.
We weten dat jij het niet wil dus en dat weten we nu.

Wat mij enorm tegen de borst stuit is dat mensen onzeker gemaakt worden en menen te denken dat een paard niet zonder poedertje kan. Ik heb mij ook onzeker laten maken. Met alle gevolgen van dien. Ik wil gewoon waarschuwen: voer niet zomaar chemische zaken bij. Kijk eerst of je aan de basisvoorwaarden voldoet, nml zeer goed ruwvoer en grote weide met veel vriendjes. Niet op een manege, waar zij voor jouw het voer kiezen en waar je paard ziek van wordt, stress is grootste oorzaak van ziektes, geen vitamine tekort!. Heb het ook meegemaakt hoor, nooit meer!
Dan hou je beter geen paarden als er niet kan voldaan worden aan basisvoorwaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:33

Dit topic gaat over Vitalbix, niet over waarom vitamines en mineralen slecht zijn, dus kunnen we niet gewoon on topic blijven? Cambiar kan zoals drie pagina's eerder ook al voorgesteld gewoon zelf een eigen topic openen over waarom vitamines/mineralen bijvoeren slecht is en dat haar kudde het bewijs is van dat alleen haar eigen theorieen kloppen. Ik snap niet waarom dat in een Vitalbix-topic moet. Als dit weer zo doorgaat dan leidt dat alleen maar weer tot een nieuwe golf van TeM's op Cambiars naam...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:43

Cambiar schreef:
Gezonde paarden krijg je door 24 uur vrijheid met grote weide om te dartelen, gezond ruwvoer, veel vriendjes en gerichte training.

Jeetje, mijn paard staat de hele dag buiten, zomer en winter, op een grote wei mét vriendjes en goed ruwvoer! En jeetje, wat is hij gelukkig en wat ziet hij er goed uit! Zonder poedertjes en zonder luzerne. Goh, jeetje! *\o/*

Nu, bedankt voor je mening, en je krijgt een sticker voor je fantastisch uitziende paarden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:44

@cambria: je gaf in een eerder bericht aan dat een paard niet jaarrond op vitamine/mineralen moeten staan. Ik gaf in mn vorige post aan dat ik daar interesse in heb vwb onderbouwing.
Verder heb ik al eerder getemd op je naam. Een goeie discussie en learning sta ik voor open, echter zou ik het fijn vinden als de toonzetting van je communicatie anders kan. Ik denk dat het anders niet zinvol voor je is om te reageren, omdat ik het gevoel krijg te ruzieën met een 13-jarige en dat kan ik weinig serieus nemen. Dus het zou fijn als je nuttige, onderbouwde informatie toevoegd op een fijne toon.
Reden waarom ik vraag om een onderbouwing is omdat mening roepen als een feit niet als waarheid kan worden aangenomen. Zoals je aangeeft dat alles wat een paard nodig heeft een grote weide met vriendjes is, daar denk ik toch anders over met mijn hb/ir paard.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:51

Cambiar schreef:

Een stukje onderbouwing van mijn kant: Het ligt er aan wat voor een grasland/bodem je hebt, en welk hooi je geeft of ze er álle vitaminen en mineralen uit kunnen halen. Je zou ook een ruwvoeranalyse kunnen laten doen (mits je een grote partij van hetzelfde stuk land hebt) of een bodemonderzoek maar de kosten hier van zijn vrij hoog.
De enige manier waarop je kunt controleren of je paard alle voedingsstoffen binnen krijgt/goed opneemt is door vaker een bloedonderzoek te laten doen, of een biopt te laten nemen (want bloedonderzoek op zich is een momentopname).
Van krachtvoer moet je een tamelijk grote hoeveelheid geven om aan de dagelijkse behoefte vitaminen en mineralen te komen, dus ik vind een vitamine/mineralen brokje als Vitalbix Daily Complete een absolute uitkomst naast goed ruwvoer.
Ik heb al regelmatig een bloedonderzoek laten uitvoeren om de waardes van mijn paardje te laten controleren en met de vitamine/mineralenbrok zit ze goed in haar waardes, zonder was het te laag.

Eerlijk gezegd vind ik je paarden in de bovenlijn wat schraal (ze zijn wel mooi rond), ze missen wat bespiering langs de ruggengraat lijkt het wel. Edit: Dit kan ook doordat ze iets missen in hun voer qua eiwitten/aminozuren etc. (maar hier weet ik het fijne niet van). En het jongere paard lijkt een wormenbuik te hebben? Mijn jaarling had dit vorig jaar ook, dus ik spreek uit ervaring ;)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:30

Zo mensen, is er ook popcorn van Vitalbix? Zo ja, dan haal ik het even *\o/*

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:39

Gulpje schreef:
Zo mensen, is er ook popcorn van Vitalbix? Zo ja, dan haal ik het even *\o/*

Vast niet, want mais schijnt het slechtst verteerbare voedsel te zijn voor mens en dier _O-

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:48

Eenmaal ontsloten valt het wel mee. Maar dat is een kostbaar proces (voor veevoer bekeken). En popcorn is duidelijk ontsloten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:49

Waarom moet het persoonlijk worden? Ik ga mensen hun profiel of historie niet checken en ken de meesten ook helemaal niet.

Maar als je het hebt over een voer, mag je erover praten waarom je die keus maakt of niet. Iedereen heeft een andere reden om er naar te kijken, het te proberen etc. Er mogen ook mensen zijn die besluiten het niet meer te geven. Die ervaringen wil je toch ook horen incl reden? Zelfs als de reden je niet aanstaat, is het fijn om te horen, want dan kun je dat naast je neerleggen.