Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:32

ik ga met mijn Jazz merrie weer wisselen. Ik vind dat ze wat invalt qua bespiering, die bleef met de energy control altijd mooi (die kreeg ze er overigens nog bij hoor, maar minder). Ook is ze wat kijkerig. Vandaag in de buitenbak heeft ze echt iedereen voorbij zien komen en wou ook blijven kijken, hoe ik ook m'n best deed om haar aandacht bij mij te houden. Dus ik ga terug naar 3/4 energycontrol en 1/4 C4L en dat 2x daags. A-tje en shet doen het er goed op, al krijgt A-tje er ook energy control bij, anders wordt ze heel sloom.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:32

Marije_jiplover schreef:
Je zou in jouw geval toch 1 van de twee gewone voersoorten door c4l kunnen vervangen, jolanda?
En pavo geeft het zelf zo aan, voor (sport)paarden is het een gezondheidsmix die als toppibg een deel van je rantsoen vervangt.
Je hoeft toch geen 3 producten te blijven voeren?

Ik ben juist dit voer gaan voeren omdat ze nogal druk word van biks. Er zit in biks toch iets waar ze druk van word.
Maar ik vind 17,- voor een zak voer wat gezien word als topping op je normale voer een beetje teveel van het goede. een scheut olie ben ik nu mee bezig

Misschien ben ik wel makkelijk... maar 1 soort voer voeren vind ik toch het prettigst.
En niet een schep van dit.. een schep van dat.. en een korreltje van dat.

malih

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:38

Begrijp je idee hoor Jolanda. Maar kun je t niet van te voren mengen ? Dat doe ik.

Fenya krijg ook 4 verschillende dingen. Pavo podo grow, lucerne, muslie van marstall en dan care 4 life. OVeral pak ik 1 volle schep van. Roer dit door elkaar en geef dan weer 1 voer schep aan haar. Dan heb ik dus overal een kwart van.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:51

Ik vind dat zo omslagtig en duur....

ik zoek gewoon 1 soort voer waarbij ze niet druk word (basisbiks is ok geen optie) laag tot normaal aan eiwitten, zetmeel en suikers.
Ze krijgt behoorlijk wat hooi, regelmatig slobber en lijnzaad.
me stalhoudster ziet me aankomen met 4 emmers voer voor 1 paard.. hihi

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:56

jolanda20 schreef:
Ik vind dat zo omslagtig en duur....

ik zoek gewoon 1 soort voer waarbij ze niet druk word (basisbiks is ok geen optie) laag tot normaal aan eiwitten, zetmeel en suikers.
me stalhoudster ziet me aankomen met 4 emmers voer voor 1 paard.. hihi

Waarom geef je dan niet gewoon alleen een kilo C4l per dag?

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 01:17

Dat geef ik al.... al een tijdje. heb het gewogen en het is een kilo wat ik geef.
Maar ze komt energie tekort. Voor haar is het voer toch wat te schraal.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 01:36

[quote="jolanda20"ni vind dat zo omslagtig en duur....

me stalhoudster ziet me aankomen met 4 emmers voer voor 1 paard.. hihi[/quote]

Hihi t staat bij mij in de schuur. Heb een emmer op stal staan mrt kant en klaar al gemengd voer

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:52

voer het nu bijna een dikke week, wel gemengd nog maar die van mij loopt gewoon bij zijn eten weg, enige voordeel is nu dat hij nog rustiger eet dan normaal maar hij vind het echt niet lekker.
word voor mij ook weer overstappen naar Nature's Best hierna :j

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:43

Het verschild echt onwijs per paard hoe ze het op C4L doen, als ik dit zo'n beetje volg.
Opzicht wel grappig, ;)
Mijn 2 Haflingers krijgen 2x per dag een halve schep ( ong een kilo) en s'avonds extra luzerne.( ong een handje)
Ik moet zeggen dat ze allebei lekker fris en voorwaarst zijn.. Ik blijf dit voorlopig nog voeren, en ze vinden dit heerlijk! :D

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:55

Ik snap het niet meer.. Is het nou geen totaal voer? Het is toch veel te duur om dit als topping te zien? En hun idee hier achter was toch om een voer te hebben waar je geen extra supplementen aan toe hoeft te voegen?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:02

Voor sobere paarden en paarden die beter af zijn zonder granen ect. Is het zeker een totaalvoer denk ik..Alleen sommige paarden zoals sportpaarden hebben denk ik wat extra's nodig..

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:02

Het is een volledig voer, maar geen krachtvoer.
Dus met die 170gr per 100kg per dag geef je alle vitamines en mineralen die een paard/pony dagelijks nodig heeft. En daarnaast dus kruiden en pre- en probiotica die de gezondheid (darmen en organen) ondersteunen en collageen voor de gewrichten.
Dus zowel een volledig (suiker- en zetmeelarm) voer als een gezondheidsmix die dus als alleen, maar ook aanvullend voer kan worden gebruikt. (natuurlijk altijd naast voldoende ruwvoer ;) )

Dat een paard minder energie heeft als je van de SportsFit naar C4L overstapt is logisch, het bevat evenveel energie als de Nature's Best per kg.. Dus dan kun je beide soorten combineren.

En het is dus geen vergelijkbaar product als de DailyPlus, dat is een ruwvoermix.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:03

Het is op zich een totaalvoer, maar het kan zijn dat paarden die hoog in de sport lopen/hard werken er niet genoeg energie uithalen.
Dan adviseert Pavo om een 'gewoon'voer te geven(dus met suikers en granen)voor de energie en kan c4l gebruikt worden als gezonde extra.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:07

Ok dus overstappen van natures best naar c4l is dus geen gekke stap?

jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:09

Ik voer het als basis voer, 500 gram Care4live per dag. 1 van de 3 paarden is altijd wat schraal en die krijgt er dagelijks 1/4 schep Allsports bij.
Op de dagen dat ze werken krijgen ze er een 1/4 tot 1 1/2 schep Pavo Allsports bij.
Afhankelijk van welk paard het is en hoelang/intensief er gewerkt is.

Ik zie het dus als de basis, ze krijgen met heel weinig voer veel vitaminen en extra's binnen.
Voor werken is het niet genoeg dus dan voer ik bij.
Ik heb ook begrepen dat dat op deze manier de bedoeling is en voor mijn paarden werkt het prima.
Ik voer het aan 3 arabieren en een shet, de laatse krijgt iets minder dan 1/4 schep per dag en verder geen krachtvoer want hij werkt niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 12:16

Lauura schreef:

Dat heb ik gedaan met mijn haflinger en hij doet het er supergoed op.
Op de Nature's Best ook al, maar hij is nu net een tikje fitter en minder stijf, ook op zulke koude dagen als nu is hij nauwelijks stijf te noemen. Mijn haflinger is inmiddels 25.
En hij glimt zo mogelijk nog meer als dat hij op de Nature's Best deed.

Dit overigens in combinatie met een behoorlijke hoeveelheid ruwvoer.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:18

Hier krijgen ze de c4l als topping :) (sportpaarden)
voorheen kregen zij namelijk in de ochtend brok met mix met omega 369 etc en savonds brok muesli en de mix..
Die mix is vrij prijzig en de muesli steeg ook steeds qua prijs.. in pavo c4l zit alles (en meer) zoals ook in die mix, alleen stuk goedkoper !
Vandaar dat we nu c4l als topping gebruiken. Tot nu toe vinden ze het lekker en doen ze het er goed op ! ik merk qua energie niet echt iets anders dan anders

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:21

Marije_jiplover schreef:
Lauura schreef:

Dat heb ik gedaan met mijn haflinger en hij doet het er supergoed op.
Op de Nature's Best ook al, maar hij is nu net een tikje fitter en minder stijf, ook op zulke koude dagen als nu is hij nauwelijks stijf te noemen. Mijn haflinger is inmiddels 25.
En hij glimt zo mogelijk nog meer als dat hij op de Nature's Best deed.

Dit overigens in combinatie met een behoorlijke hoeveelheid ruwvoer.

Oké! Ze heeft 24/7 hooi tot haar beschikking.. Eerst 1kg natures best per dag en nu krijgt ze 2 kilo seniores priores slobber per dag en na t rijden natures best. Als t op is proberen we c4l.. We rijden Z dressuur en deed t prima op natures.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:25

Ik ben weer gestopt met c4l. Mijn paard werd er ziek van dus snel weer overgegaan op normale muesli. Bij beide paarden vonden het wel lekker.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 12:29

Wat vervelend dat je paard ziek werd zeg! Wat voor symptomen kreeg je paard, MaNdiii?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:37

Ik ben verbaasd over hoeveel dingen jullie je paarden voeren :D En voor degenen die beweren dat je paard er niet genoeg aan heeft, kan het niet gewoon zo zijn dat je niet genoeg ruwvoer voert? (als ik tenminste in het stalling& weidegang topic lees, dan lijkt het bizar genoeg, tegenwoordig normaal om bijvoorbeeld 3x krachtvoer en 2x ruwvoer te voeren. Dat is toch niet normaal? )
Als je nou fanatiek endurance rijdt, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen dat je paard een tekort krijgt aan het een of ander :o :)
Ik zag trouwens iets leuks aan mijn sinds een half jaar in Nederland wonende Hispano-Arabe merrie (die een lekkere wintervacht heeft gekweekt inmiddels), d'r wintervacht glimt heel erg mooi :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 12:43

@ Kinke: daar verbaas ik me inderdaad ook vaak over.
Mijn haflinger heeft 18 jaar op een manege gestaan als manegepony. Daar kreeg hij 2x per dag een kg sportbrok en 1x per dag een pluk(je) kuil. Hij was daarbij vrij lusteloos en het laatste jaar behoorlijk vermagerd.
3 jaar geleden mocht hij met pensioen en sindsdien krijgt hij bij mij volop ruwvoer, in het begin echt onbeperkt, nu iets gerantsoeneerd, anders groeit hij dicht.
En hij krijgt alleen aanvullend voer, op dagen dat hij echt wat gedaan heeft en dan nog niet superveel. Na een bosrit van ca 10-15 km krijgt hij zo'n 400 gram en bij 20+ km krijgt hij ong. 700 gram.
En hij is echt megafit, veel fitter dan hij als manegepony was. Ook als we wel eens in de bak werken.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:45

MaNdiii schreef:
Ik ben weer gestopt met c4l. Mijn paard werd er ziek van dus snel weer overgegaan op normale muesli. Bij beide paarden vonden het wel lekker.

hoe bedoel je mijn paard werd er ziek van, wat had ie dan?
Mogelijk kunnen anderen hier ook wel symbtomen herkennen?

jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:51

Mijn paarden krijgen 4x per dag voordroog, ongeveer 15 kg per paard per dag.
Als ik meer ga voeren worden ze veel te vet. Ik heb er 2 die heel makkelijk dik worden.
Het paard wat iets schraal is heb ik geprobeert om s'nachts op stal meer voordroog te voeren maar dan eet hij het niet op en versmeert het door de hele stal.
Hij krijgt dus dagelijks een kwart schepje brok bij de care4life en dat is al voldoende om hem wel op gewicht te houden als hij niet werkt.

Ik rijd endurance (klasse II en III, 40 tot 119 km) met mijn paarden maar op dit moment is het winterrust dus er word nu bij mij niet getraind. Wel recreatief en wat dressuur of longeren in de bak als het weer het toelaat.
Als de training weer begint hebben ze echt krachtvoer nodig om op gewicht te blijven, de 1 wat meer als de ander maar op alleen voordroog of weidegang en Care4life lukt het dan niet.
Energie hebben ze genoeg dus daar hoef ik geen krachtvoer voor te geven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:03

Chesss schreef:
MaNdiii schreef:

hoe bedoel je mijn paard werd er ziek van, wat had ie dan?
Mogelijk kunnen anderen hier ook wel symbtomen herkennen?

ik ben daar eigenlijk ook wel benieuwd naar...

mijn beide paarden staan volledig op de C4L op 't moment, maar mijn jonge paard is al een aantal weken stijf en lusteloos...
ik ga er niet vanuit dat dit met het voer te maken heeft, maar ik ben nu toch wel nieuwsgierig...