Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:55

Jannepauli schreef:
Het enige voordeel van spelt is, is dat het zgn. laag-glycemisch is en dat betekent dat het langzamer verteerd dan andere granen en daardoor minder snel een insuline piek veroorzaakt.

Is zeker niet het enige!! Zie

http://www.stoeterij.com/nl/placeyour%20ad.htm

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:04

Ariebren schreef:
Waarom zou een graan, gerst en haver niet te verteren zijn door een paard ?
Gerst en haver waren de energie leveranciers voor de paarden die vroeger voor de ploeg stonden.
Gras in de wei zit omstreeks juni, juli vol met zaad, is graan, enz geen familie van de gras soorten ?

Dat ontsloten verhaal is ook een broodje aap verhaal.
Hooguit interessant voor een oud paard met een slecht gebit.

Vroeger wisten ze niet beter dan granen te voeren. Ze wisten niet hoe het spijsverteringskanaal van een paard in elkaar zat en dat het niet zo geschikt is om veel granen te verteren.

Het spijsverteringskanaal van een paard bestaat voor 60 procent uit dikke darm en blinde darm. (Dit in tegenstelling tot de mens waar dit maar 19% beslaat). In de dikke darm zitten bacteriën die cellulose verteren. De dunne darm is bij uitstek geschikt om zetmeel te verteren. daarom is de mens een zetmeeleter bij uitstek omdat wij een lange dunnen darm hebben. Bij paarden is de dunnen darm echter maar kort. Wanneer een paard veel granen krijgt, kan het niet alles verteren in de dunnen darm. De rest gaat naar de dikke darm maar de bacteriën aldaar kunnen niet tegen dit zetmeel en gaan dood. Hiervoor komen bacteriën in de plaats die zetmeel kunnen verteren. Hierdoor kan cellulose niet goed meer verteerd worden waardoor het paard niet meer voldoende voedingsstoffen uit gras en hooi kan halen. Als gevolg heeft het paard aanvulling nodig in vitaminen en mineralen. Het paard is afhankelijk geworden van de granen/krachtvoer.

Bovendien komt bij vertering van zetmeel glucose vrij, waardoor het paard veel suikers binnen krijgt (wat voor gezondheidsproblemen kan zorgen). Een paard krijgt zo snelle energie binnen. Bij de vertering van cellulose komen vluchtige vetzuren en vitaminen vrij die goed door het paard opgenomen worden en voor gelijkmatige energie zorgen.
Verder zijn granen niet goed voor het gebit, het verhoogd de kans op maagzweren omdat de zuurgraad in de maag snel daalt na een graanmaaltijd en op granen kan een paard zich niet warm houden (bij de vertering van ruwvoer komt veel warmte vrij).

Kortom: een paard kan een beetje granen zoals in het gras op de wei aan, maar elke dag een portie wordt echt lastig. Wanneer je kiest voor granen voeren, moet je er rekening mee houden dat de spijsvertering hierop in gesteld raakt en er minder voedingsstoffen uit ruwvoer wordt gehaald. Je kiest dan voor niet optimaal voeren.

Het ontsloten graan verhaal is idd broodje aap. Het paard krijgt daarmee uiteindelijk nog meer suikers binnen dan met onbewerkte granen omdat het zetmeel sneller toegankelijk is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:16

Levita30 schreef:
Jannepauli schreef:
Het enige voordeel van spelt is, is dat het zgn. laag-glycemisch is en dat betekent dat het langzamer verteerd dan andere granen en daardoor minder snel een insuline piek veroorzaakt.

Is zeker niet het enige!! Zie

http://www.stoeterij.com/nl/placeyour%20ad.htm

Het is een mooi verhaaltje en bevestigd ook in bepaalde mate wat ik eerder al schreef. Maar er staat ook een hoop onzin in - zoals bv het glutenverhaal. Naar mijn beste weten is er in relatie tot paarden nog geen wetenschappelijk onderzoek geweest over de werking e/o gevolgen van gluten in het paardenlijf. Maar goed ik kan ook niet alle wetenschappelijke literatuur uit m'n hoofd weten. Voor het overige: in gewoon graan zitten ook stoffen die in spelt zitten alleen heeft spelt een'natuurlijk' tintje door het oergraan of ekograan te noemen. Dat horen de mensen graag.
Blijft het feit dat het paard geen kip is en een niet vergelijkbaar stofwisselingsysteem heeft als bv met mensen of andere dieren.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 12:23

meerhofh: heel duidelijk! Dat is idd wat ik bedoel, ik kan het alleen niet zo omschrijven haha.

Als je van granen overstapt naar hun natuurlijkere voer (cellulose in de vorm van hooi, kuil, gras etc) hoe snel herstelt de darmflora zich dan in principe? Zou je daar nog wat bij kunnen geven om dat te optimaliseren? Of gebeurt dat vanzelf?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:40

meerhofh schreef:
Vroeger wisten ze niet beter dan granen te voeren. Ze wisten niet hoe het spijsverteringskanaal van een paard in elkaar zat en dat het niet zo geschikt is om veel granen te verteren.

Het spijsverteringskanaal van een paard bestaat voor 60 procent uit dikke darm en blinde darm. (Dit in tegenstelling tot de mens waar dit maar 19% beslaat). In de dikke darm zitten bacteriën die cellulose verteren. De dunne darm is bij uitstek geschikt om zetmeel te verteren. daarom is de mens een zetmeeleter bij uitstek omdat wij een lange dunnen darm hebben. Bij paarden is de dunnen darm echter maar kort. Wanneer een paard veel granen krijgt, kan het niet alles verteren in de dunnen darm. De rest gaat naar de dikke darm maar de bacteriën aldaar kunnen niet tegen dit zetmeel en gaan dood. Hiervoor komen bacteriën in de plaats die zetmeel kunnen verteren. Hierdoor kan cellulose niet goed meer verteerd worden waardoor het paard niet meer voldoende voedingsstoffen uit gras en hooi kan halen. Als gevolg heeft het paard aanvulling nodig in vitaminen en mineralen. Het paard is afhankelijk geworden van de granen/krachtvoer.

Bovendien komt bij vertering van zetmeel glucose vrij, waardoor het paard veel suikers binnen krijgt (wat voor gezondheidsproblemen kan zorgen). Een paard krijgt zo snelle energie binnen. Bij de vertering van cellulose komen vluchtige vetzuren en vitaminen vrij die goed door het paard opgenomen worden en voor gelijkmatige energie zorgen.
Verder zijn granen niet goed voor het gebit, het verhoogd de kans op maagzweren omdat de zuurgraad in de maag snel daalt na een graanmaaltijd en op granen kan een paard zich niet warm houden (bij de vertering van ruwvoer komt veel warmte vrij).

Kortom: een paard kan een beetje granen zoals in het gras op de wei aan, maar elke dag een portie wordt echt lastig. Wanneer je kiest voor granen voeren, moet je er rekening mee houden dat de spijsvertering hierop in gesteld raakt en er minder voedingsstoffen uit ruwvoer wordt gehaald. Je kiest dan voor niet optimaal voeren.

Het ontsloten graan verhaal is idd broodje aap. Het paard krijgt daarmee uiteindelijk nog meer suikers binnen dan met onbewerkte granen omdat het zetmeel sneller toegankelijk is.

De bedoeling is goed maar dit is toch een beetje een klok en klepel verhaal geworden.

Ten eerste zijn mensen geen zetmeel eters, wij zijn omnivoren en daar is ons spijsverteringsstelsel op ingericht. Maar het gaat hier over paarden.
Graan wordt inderdaad in eerste instantie in de dunne darm omgezet naar o.a. glucose en de overige stoffen gaan richting dikke darm voor verdere vertering. Het is niet zo dat per definitie koolhydraten bacterieën in de dikke darm doden - wel is het zo dat als een paard een overdosis koolhydraten binnen gekregen heeft en het overschot vanuit de dunne darm in de dikke darm terecht komt, het bepaalde bacterieën doet toenemen, de zuurgraad verandert en de zgn goede bacterieën kunnen afsterven. Dát leidt tot problemen. Maar dat een paard daardoor geen voedingsstoffen uit gras/hooi zou kunnen opnemen is onzin.
Granen verlagen de zuurgraad in de maag niet - in tegendeel. Te veel krachtvoer en te weinig ruwvoer kan juist zorgen voor maagzweren en darmzweren.
Het paard kan zich wel min of meer "instellen" op krachtvoer maar er afhankelijk van worden voor de opname van mineralen en vitamines.. nee.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:46

@ Meerhofh: En daarnaast bevat ruwvoer niet alleen cellulose, maar ook gewoon suikers in de vorm van fructanen ed. En ook die kunnen zoals iedereen weet problemen geven in de dikke darm..
Dat is het verschil tussen de verschillende soorten koolhydraten/sacharides.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:58

Ja, ruwvoer bevat ook suikers die problemen kunnen geven. Maar waarom daar nog granen aan toevoegen die het probleem extra groot maken. Verhoudingsgewijs krijgt een paard daarmee ineens veel meer suikers binnen.

@ Jannepauli: Volgens mij zeggen we toch hetzelfde? Je hebt het alleen wat preciezer beschreven:-)
Wat betreft de mens als zetmeeleter heb je natuurlijk gelijk. Ik bedoel alleen te zeggen dat zijn spijsverteringsstelsel veel beter op zetmeel is ingesteld dat dat van een paard.

Jannepauli

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:04

Nou nee, jij schreef een aantal dingen die niet juist zijn en dat heb ik gecorrigeerd. :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:13

Ik denk nog steeds dat je pas weet of suikers in granen/krachtvoer een probleem zijn als je weet hoeveel er in het ruwvoer zit.
Kan maar zo zijn dat de ene met 9 kg (suiker)armruwvoer en 2kg krachtvoer nog steeds minder suiker geeft dan iemand die alleen 7 of 8kg ruwvoer geeft dat erg veel suikers bevat en daarnaast geen krachtvoer. En wat is dan fout?

Ik geef toe, ik heb bij mezelf ook geen idee. Sta op een stal met praktisch alleen recreatieve ruiters en ik ben de enige sportruiter (endurance internationaal niveau). Dus de rest interesseert het niet (zoveel) en geven al weinig tot geen krachtvoer. En ik ga geen 100 euro voor onderzoek voor alleen mezelf betalen. Nu krijgt mijn sportarabier ook maar 700gr muesli + een vol suppl per dag en de rest ruwvoer, maar ik zou best graag willen weten wat er precies in mijn voordroog en gras zit. Want dán kan ik pas echt goed een rantsoen bepalen met preciezere waardes in suiker, eiwit ed. (misschien toch eens met de stalhouder overleggen :+ )

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:42

ik kan niet zeggen dat ik nadelen van de spelt ondervonden heb tot hiertoe... want paardlief "mankeert" altijd wel iets van zo lang ik haar heb, maar denk dat de bloedwaardes al de betere waren sinds ik haar heb. Alleen een magnesium tekort, maar dat heb ik ervoor nooit laten testen, dus dat kan ik niet vergelijken.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:49

Jannepauli schreef:
Nou nee, jij schreef een aantal dingen die niet juist zijn en dat heb ik gecorrigeerd. :)

nu ja, daar zijn we het dan misschien niet helemaal over eens :D In mijn ogen zeg je bij het meeste hetzelfde.
Ik zeg alleen niet dat een paard geen voedingsstoffen meer opneemt uit hooi, maar minder. Minder juiste bacteriën zorgt voor minder opname van vluchtige vetzuren en bepaalde vitamines, da's een simpel rekensommetje. Dat moet ergens gecompenseerd worden en dat doet men vaak met krachtvoer. Het paard is daar dan deels afhankelijk van. Pas wanneer het paard weer graanloos of weinig granen wordt gevoerd zal de darmflora optimaliseren en daardoor meer uit ruwvoer kunnen halen.

Citaat:
Ik denk nog steeds dat je pas weet of suikers in granen/krachtvoer een probleem zijn als je weet hoeveel er in het ruwvoer zit.
Kan maar zo zijn dat de ene met 9 kg (suiker)armruwvoer en 2kg krachtvoer nog steeds minder suiker geeft dan iemand die alleen 7 of 8kg ruwvoer geeft dat erg veel suikers bevat en daarnaast geen krachtvoer. En wat is dan fout?

Per saldo krijgt het paard dan idd meer suikers binnen met alleen suikerrijk ruwvoer. Ik zelf zou toch gaan voor graanloos omdat de spijsvertering dan optimaal blijft. Granen hebben meer nadelen dan alleen de suikers. Maar dat is mijn mening, dat moet ieder zelf kiezen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:00

Ariebren schreef:
Waarom zou een graan, gerst en haver niet te verteren zijn door een paard ?
Gerst en haver waren de energie leveranciers voor de paarden die vroeger voor de ploeg stonden.
Gras in de wei zit omstreeks juni, juli vol met zaad, is graan, enz geen familie van de gras soorten ?

Dat ontsloten verhaal is ook een broodje aap verhaal.
Hooguit interessant voor een oud paard met een slecht gebit.

Toch is een paard een kruiden, bomen, struiken eter van"nature"

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:45

Citaat:
Djilna: Ik denk nog steeds dat je pas weet of suikers in granen/krachtvoer een probleem zijn als je weet hoeveel er in het ruwvoer zit.

Daar is een redelijk simpele oplossing voor: je hooi laten testen.
In Nederland kunnen ze helaas niet geheel gedifferentieerd testen: je hebt water-oplosbare suikers, ethanol-oplosbare suikers en koolhydraten. Bij de BLGG testen ze alleen het totaal van deze suikers. Desondanks geeft het wel een beeld alhouwel het voor precisie-voeren niet goed te gebruiken is. Suikers ( met name de water-oplosbare) zijn overigens makkelijk uit te spoelen door het hooi te weken.

Citaat:
Meerhofh: Minder juiste bacteriën zorgt voor minder opname van vluchtige vetzuren en bepaalde vitamines, da's een simpel rekensommetje. Dat moet ergens gecompenseerd worden en dat doet men vaak met krachtvoer. Het paard is daar dan deels afhankelijk van. Pas wanneer het paard weer graanloos of weinig granen wordt gevoerd zal de darmflora optimaliseren en daardoor meer uit ruwvoer kunnen halen.

Jij zei in je eerdere post dat koolhydraten die in de dikke darm terecht komen de goede bacteriën doen afsterven. Dat is niet waar. Afsterven gebeurt pas als een zeer hoge dosis kh in de darm komen ( dus bv door een paard dat de voerton leegvreet in een onbewaakt moment) en dat gebeurt niet door de gemiddelde dosis die de meeste paarden dagelijks krijgen. Dus wat dat betreft zit je er echt een beetje naast.
Daarbij darmflora kan zich razendsnel herstellen dus ook dan ontstaat er geen 'afhankelijkheid' om andere voedingsstoffen op te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:25

even iets heel anders...ik lees hier regelmatig over "lippenstift mondjes'na eten van HH brok...
ik heb zonet mijn pony Equifyt herbs gegeven,voor het eerst zonder weken en ook daarvan krijgt hij een heel mooi schuimend mondje...
komt dat door het intensieve kauwen?

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:31

@ Jannepauli; De snelheid van herstellen weet ik niet dus wellicht heb je daar een punt. Dat zal ik nog eens uitzoeken.
Bedankt voor je duidelijke toelichting :)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:41

Ooit hadden wij een paard hier in pension staan die een beetje bloot op de ribben was, de eigenaresse wilde perse dat ze 6 kg brok per dag kreeg, dat paard viel alleen maar meer af en zo herken ik dat verhaal wel dat soms hoe meer je er in stopt hoe slechter het paard wordt..
Dit paard hoefde ook nooit hard te werken, ik denk dat ze het anders nog wel beter "kwijt" kunnen.

Ik heb ook al wel eens naar spelt gekeken.
Ik voer ze allemaal HH, maar 's avonds meng ik een handje muesli door de brok die ze eventueel nog hebben liggen, als ze spelt lusten kan ik dat ook eens proberen.
Mijn 2 paarden die altijd wat aan hun staart schuurden doen dat met de HH niet meer, ook niet met dat ene handje granen, dus ik denk dat die hoeveelheid niks doet.
Mijn luchtzuiger begint meteen te zuigen als ik hem gewone brok of pure muesli geef, ik zal bij hem eens proberen wat hij doet als ik hem wat pure spelt geef!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:43

Kan hier in de buurt wel aan spelt komen dus misschien probeer ik dat wel een keer.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:02

Mijn paard (w.s. IR) heeft een maand of drie enkelt spelt als een soort crash-dieet gehad op advies van de DA, met zeewier erbij voor de mineralen. Toen de spelt op was een paar weken alleen hooi (al betrapte ik mijn stalbaas erop toch af en toe een handje brok in de bak te mikken). Ze leek iets afgevallen te zijn. Nu voer ik sinds kort van die HH, en -ook al weet ik dat de wens de vader van de gedachte is- lijk ik weer een beetje mijn normale Abra terug te zien. Want in de periode dat ze af moest vallen... was ze echt niet te harden. :( Ik hoop dat de positieve ontwikkelingen doorzetten. Ook lijkt haar buik minder opgeblazen.

De HH laat ze rustig staan, heb het advies van Equilibre ter harte genomen: als het de volgende voerbeurt maar op is, en anders minderen. De hele stal maakt zich zorgen omdat ze haar eten niet opeet, maar eigenlijk is het fijn dat ze er niet zo gefixeerd op is, vroeger had ze nog wel eens wat voernijd. Dat is meteen opgelost!

Verder iedereen bedankt voor de discussies, aanvullingen, correcties etc in dit topic, ik ben een boel wijzer geworden ondertussen.

@sparklingapp: die spelt lijkt op wat er aan zaadjes in het stro zit, niet bijzonder smakelijk maar werd iets vlotter gegeten dan de HH.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:58

Fijn dat het de goede kant op gaat! Ik denk dat je stalgenoten zich zorgen moeten maken als ze geen ruwvoer meer eet.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 12:57

Ja, het in echt een andere benaderingswijze van voeren. Iedereen is zo gewend dat de paarden fel zijn op de brokken, dat dit opvalt. Mij ook hoor, ik wil ook heel graag voeren maar nuchter gezien is ze nog steeds in overconditie. Ik hoop dat dit goed is zo, wil graag een stabiele situatie ipv een paard wat net niet lekker functioneert.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 14:59

Ik heb net m'n eerste zak HH gekregen. Normaal plus.
Het handje wat ik m net gaf at ie iig zonder enige aarzeling op.
:)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 12:32

Ik heb gisteren sinds ruim 3 weken onze pony's weer gezien.
Ze krijgen nu ongeveer 5 weken mais en gerst (1:1) met Pavo vital complete, lijn-zon olie en lucerne. Daarnaast krijgen ze voordroogkuil.

Verbaasde me er over hoe goed ze er uitzien! Niks ingevallen, zoals voorgaande jaren, pony van m'n zusje iets meer vet op de ribben (gaat ietsje minder krijgen) maar mooi in vorm over het algemeen.

Ben echt heel blij met dit resultaat, hun hoefjes zagen er bijv. prima uit, terwijl de smid al 13 :O weken niet meer is geweest! (houd het wel zelf bij, maar dan nog, daar had ik trouwens de afgelopen weken de kans niet toe ivm klinische opname van mijzelf)

Zeker een goede stap dus om van de brok af te tappen op vitaminebrokje na, maar dat betreft 50 gram/dag) Voor de zomer ga ik opnieuw op zoek naar een alternatief voor de pavo-koek. Hoop ze niet te hoeven bijvoeren dan, behalve wat lekkers (eoa muesli of zo) na het rijden.
Ga daarvoor nog een keer serieus naar de HH kijken, zeker omdat er een pony met ZE heeft.

Maar nu voor de winter: pure granen met lucerne zonder melasse of andere dingen die je in brok vindt (afvalproducten, conserveringsmiddelen ed)... Ik ben er erg tevreden over!

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:10

Als paarden veel brok krijgen verzuren de darmen, hier kun je info over vinden op internet.
Eeen goed ruwvoer in combinatie met een voedings supplement zonder suiker bijvoorbeeld van Paard natuurlijk is genoeg voor een paard. Als een paard dun wordt of blijft zou je grasbrokken zonder melasse of bietenpulp bij kunnen voeren.
Verder ben ik zelf geen voorstander voor het voeren van granen en suikers. Bij een paard met insuline ressistentie doet magnesium cheleaat wonderen heb ik zelf ondervonden bij mijn shetlander.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:14

Even een vraagje tussendoor, wie heeft ervaring met gras-mix van Hartog? Het leek me wel wat om dat bij te voeren maar nu zie ik bij de samenstelling dat er melasse in zit...?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:22

Mijn vriendin voert het op mijn aanraden tussen de muesli om zodat ze wat meer te kauwen hebben, dit omdat ik vond dat een paard dat niks moet doen, geen 3 kg krachtvoer nodig heeft. Dus er is 1 schep muesli ingeruild voor een schep grasmix. De hoeveelheid melasse in die 600g/dag is minder dan de hoeveelheid zetmeel in 1.2kg muesli/krachtvoer

Het plakt niet en het stoft niet echt.