Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:51

Nee, ik sta er niet zelf. En ik kan er niet eens heen. Jammer genoeg gaat het niet lukken.
Een zoontje van vrienden van ons heeft kwaadaardige botkanker en maandag wordt zijn been geamputeerd. Verschrikkelijk voor deze mensen en wij proberen er nu zoveel mogelijk voor ze te zijn. Mijn hoofd stond er eerlijk gezegd nu ook niet erg naar. Maar volgend jaar ben ik wel heel erg graag van de partij.
Daarnaast hebben we nu ook net de hele paddock bij ons 'in renovatie' en vanmorgen nog een kraan op het pad. Het zand ligt er in en we zijn nu druk bezig met opnieuw hekken zetten. Dus we hobbelen tussen onze bende en onze vrienden........
Ik was gewoon benieuwd of er mensen vanuit dit topic naar de stand waren geweest :)

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:58

haleyjames schreef:
Hi iedereen,

Mijn andalusier P.R.E. krijgt sinds kort marstall faser light,
ik vind het fijn voer en hij heeft zomereczeem dus veel andere keus hadden wij ook niet!!
Dit voer is echt ideaal, alleen heeft hij een tijd stil gestaan en gaan we binnenkort met een nieuw zadel weer volop aan de slag.. Ik zoek dus eigelijk wat anders dan faser light waar hij wat meer power en energie uit haalt.. Iemand hier een idee??

Ik ben idd ook naar iets op zoek wat ik erbij kan geven. Heb een ijslander, rij veel lange afstanden en paardje zou wel net iets meer pit mogen. Is wel gevoelig voor zomereczeem en aanleg voor hoefbevangenheid. Zijn relaxte karakter vind ik geweldig, dus wil niet dat ie nu gaat ontploffen als er een eend uit de sloot komt bijvoorbeeld. Maar gewoon iets waar ie net dat ietsje meer looplust van krijgt en het hem net iets gemakkelijker afgaat. Hoeft niet beslist iets van marstall te zijn, havens of subli mag ook.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:13

mirim schreef:
Nee, ik sta er niet zelf. En ik kan er niet eens heen. Jammer genoeg gaat het niet lukken.
Een zoontje van vrienden van ons heeft kwaadaardige botkanker en maandag wordt zijn been geamputeerd. Verschrikkelijk voor deze mensen en wij proberen er nu zoveel mogelijk voor ze te zijn. Mijn hoofd stond er eerlijk gezegd nu ook niet erg naar. Maar volgend jaar ben ik wel heel erg graag van de partij.
Daarnaast hebben we nu ook net de hele paddock bij ons 'in renovatie' en vanmorgen nog een kraan op het pad. Het zand ligt er in en we zijn nu druk bezig met opnieuw hekken zetten. Dus we hobbelen tussen onze bende en onze vrienden........
Ik was gewoon benieuwd of er mensen vanuit dit topic naar de stand waren geweest :)

Jee Mirim, wat heftig zeg voor jullie en je vrienden.
Heel veel sterkte......

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:14

haukieboy schreef:
haleyjames schreef:
Hi iedereen,

Mijn andalusier P.R.E. krijgt sinds kort marstall faser light,
ik vind het fijn voer en hij heeft zomereczeem dus veel andere keus hadden wij ook niet!!
Dit voer is echt ideaal, alleen heeft hij een tijd stil gestaan en gaan we binnenkort met een nieuw zadel weer volop aan de slag.. Ik zoek dus eigelijk wat anders dan faser light waar hij wat meer power en energie uit haalt.. Iemand hier een idee??

Ik ben idd ook naar iets op zoek wat ik erbij kan geven. Heb een ijslander, rij veel lange afstanden en paardje zou wel net iets meer pit mogen. Is wel gevoelig voor zomereczeem en aanleg voor hoefbevangenheid. Zijn relaxte karakter vind ik geweldig, dus wil niet dat ie nu gaat ontploffen als er een eend uit de sloot komt bijvoorbeeld. Maar gewoon iets waar ie net dat ietsje meer looplust van krijgt en het hem net iets gemakkelijker afgaat. Hoeft niet beslist iets van marstall te zijn, havens of subli mag ook.

Voor jullie paarden is misschien de IJslander Robust een fijne muesli, maar er zit wel iets melasse in. Als de melasse de boosdoener is van het eczeem is het geen optie, denk ik.
Maar bedenk wel dat melasse niet altijd de oorzaak is. De IJslander Robust is voor sobere paarden een hele goed muesli.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:16

Paperboy schreef:
mirim schreef:

Jee Mirim, wat heftig zeg voor jullie en je vrienden.
Heel veel sterkte......

Dank je wel.
Ja,het is heel erg heftig voor onze vrienden en helemaal voor de jongen ( hij is 12 jaar), wij doen onze best om er voor ze te zijn en meer kunnen we nu niet doen. Drie maanden geleden voetbalden onze zoon en deze jongen nog bij ons op het weiland en heeft hij nog bij ons geholpen de paarden binnen zetten....maar goed dat je niet alles van te voren weet.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 07:58

Ik meld me ook eens hier.
Mijn shetlander gaf ik voorheen force met een mini schepje (willekeurige)muesli voor het mengen.
Nieuwe pony beweegt wat meer, is minder dik en kan van de winter wel wat meer gebruiken denk ik. Maar het is toch een vrij robuste pony en ik wil problemen zeker voorkomen dus zo min mogelijk melasse, suiker, zetmeel voeren.
Hij krijgt hier in tegenstelling tot zijn vorige stal onbeperkt ruwvoer dus zaak om nu al zijn conditie in de gaten te houden. Hij is nu netjes, maar de kans dat hij dikker gaat worden is zeker aanwezig.
Hij staat 24/7 buiten, doet maar zeer lichte arbeid en heeft nu al zeker energie genoeg.

Nu wil ik hem in ieder geval force geven voor de nodige vitaminen omdat hij toch vrij weinig krachtvoer zal krijgen. En daarbij vooral voor het mengen een beetje muesli. Ik zat in m'n hoofd met de vito, maar nu ik wat verder kijk is de faser-light misschien een betere optie. Of toch ijslander of naturell, of terwijl ik kom er geen wijs uit wat nu precies de verschillen zijn.
Ook het advies van eventueel weken van de vito staat me niet zo aan.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:51

viola schreef:
Ik meld me ook eens hier.
Mijn shetlander gaf ik voorheen force met een mini schepje (willekeurige)muesli voor het mengen.
Nieuwe pony beweegt wat meer, is minder dik en kan van de winter wel wat meer gebruiken denk ik. Maar het is toch een vrij robuste pony en ik wil problemen zeker voorkomen dus zo min mogelijk melasse, suiker, zetmeel voeren.
Hij krijgt hier in tegenstelling tot zijn vorige stal onbeperkt ruwvoer dus zaak om nu al zijn conditie in de gaten te houden. Hij is nu netjes, maar de kans dat hij dikker gaat worden is zeker aanwezig.
Hij staat 24/7 buiten, doet maar zeer lichte arbeid en heeft nu al zeker energie genoeg.

Nu wil ik hem in ieder geval force geven voor de nodige vitaminen omdat hij toch vrij weinig krachtvoer zal krijgen. En daarbij vooral voor het mengen een beetje muesli. Ik zat in m'n hoofd met de vito, maar nu ik wat verder kijk is de faser-light misschien een betere optie. Of toch ijslander of naturell, of terwijl ik kom er geen wijs uit wat nu precies de verschillen zijn.
Ook het advies van eventueel weken van de vito staat me niet zo aan.

Kun je wat meer vertellen over de pony; hoe groot, hoe zwaar en wat voor ras?
Wat bedoel je met meer bewegen? Wat versta je onder zeer lichte arbeid?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:36

Heb zaterdag voor t eerst de vito niet geweekt en onze shet stiktte er bijna in dus ik geef t niet meer ongeweekt.

Voer de vito alleen aan mijn ir ponys en eczemers.
Krijgen er naar mijn idee geen energie meer van en daarom krijgt onze fjord ernaast een beetje animo of is t amino.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:44

Het is waarschijnlijk een welsh kruising van 1,32 groot. Meetlint geeft aan zo'n 300 kg.
Hij staat 24/7 buiten in de kudde en kan dus zoveel bewegen als hij wil. Hij is niet zoals de shet constant aan het eten op 1 plek, maar maakt ook gebruik van de ruimte, is wat beweeglijker van zichzelf.
Met zeer lichte arbeid bedoel ik dat hij daarvoor niet extra hoeft bijgevoerd te worden. Dat is niks in verhouding wat de rest van de dag 24/7 buiten zijn van hem vraagt. Ik ben van mening dat vrijwel alle paarden tot een gemiddelde mate van arbeid dit gewoon op voldoende goed ruwvoer kunnen.
Ik wil hem dan ook enkel wat extra geven voor de vitaminen, eventuele tekorten door wisselende kwaliteit ruwvoer aan te vullen en omdat hij nu buiten staat wat hij niet gewent is.
Alleen de force eet hij niet, alleen met healthyherbs brokjes erdoor filtert hij het ook netjes uit er moet dus wat muesli door.

Het eventueel weken van de vito zou geen optie zijn omdat ik het vaak klaarzet voor een aantal dagen. Daarom vraag ik me ook af of dat wel zo verstandig ik die te gaan geven. Dat advies is er niet voor niks, zal ongeweekt dan toch niet zo goed zijn.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:57

faser light misschien?
heb ik mijn tinker merrie opstaan en doet het er super op
doet geen arbeid voorlopig

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:04

Ik krijg de vraag waarom ik de Faser Light wil voeren ipv de naturell :\
Omdat ze pas over 5!! weken een nieuwe levering verwacht

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:28

@ Viola: Jammer dat jouw pony de Force niet alleen eet, dat was wel zo simpel geweest. Maar je zou de naturell kunnen geven? Daar zit alles in wat hij nodig heeft. Je hoeft dan niet perse de Force er bij te geven.
De Vito is ook goed. Je hoeft de Vito niet te weken, het zijn geen grote brokken of zo. Maar soms eet een paard het niet droog en als het nat is lusten ze het vaak wel.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:31

@ Kevje: dat is vreemd...vond je pony het zo lekker dat hij ging schrokken?
Je bedoelt Amino :D Heel veel mensen draaien het om, dat is wel grappig. Er is veel animo voor de Amino :+

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:34

@ Evili: Dat is wel een hele lange levertijd <<) Heb je geen andere dealer in de buurt? Misschien kun je het bestellen via de site?
Ik weet niet in welke regio je woont?
Ik heb wel Naturell voor je liggen, maar als je heel ver weg woont is dat nog geen optie. Of ik moet het naar je toe sturen........

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:39

Nou ja, zij heeft wel de naturell liggen, maar niet de faser waar ik om vroeg.
Zitten verder weinig dealers in de buurt, opsturen zie ik niet zo zitten.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:33

Evelli schreef:
Nou ja, zij heeft wel de naturell liggen, maar niet de faser waar ik om vroeg.
Zitten verder weinig dealers in de buurt, opsturen zie ik niet zo zitten.

Oke, ik had je verkeerd begrepen.
De Faser heb ik ook op voorraad:D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:44

We hebben het al opgelost :) ga het vanavond ophalen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:52

mirim schreef:
Je hoeft de Vito niet te weken, het zijn geen grote brokken of zo. Maar soms eet een paard het niet droog en als het nat is lusten ze het vaak wel.

Dat is wel een heel andere reden dan de site van marstall aangeeft. Die hebben het over bij schrokken en kauw/verterings problemen weken wat in mijn ogen dus eigenlijk wil zeggen dat het ongeweekt minder goed verteert en bij schrokken fout kan gaan.

Maar goed ik had de opties naturell, vito en faser (en ijslander) zelf ook al gegeven, maar waarom zou je kiezen voor de 1 en niet de ander van die 4? De verschillen in samenstelling kan ik zelf ook opzoeken, maar wat heeft dat voor effect op je paard. Ik neem aan dat ze allemaal andere plus en min punten hebben?

O ja nog een vraagje. Ik ken nergens vinden hoeveel suiker en zetmeel er in de naturell zit, kan jij me dit vertellen mirim? Voor mij als ik het niet te weten kan komen al een rede waarom ik die dus niet ga voeren.

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:13

Ben zondag op Horse Event nog even bij de Marstall stand langsgeweest en ga weer wat anders voeren :+

Ben dus begonnen met de Faser, maar daar haalde ze niet genoeg uit, dus overgestapt naar de Naturell, maar na uitleg van mijn verhaal werd me toch aangeraden om de Vito te gaan voeren. Aangezien er in de Naturell toch weer meer zetmeel in zit (en ik zo min mogelijk suker en zetmeel wil voeren, maar wel energie wil, wat de Faser onvoldoende gaf), werd me nu toch de Vito aangeraden.

Stalgenootje van me voert dat al, dus ook al eens wat van haar gekregen om te proberen en ze vindt het heerlijk (niet geweekt). Heb ook al eens een schepje door de pulp gegooid (dan weekt het dus wel) en dat ging ook heel smakelijk naar binnen.

Dus als de Naturell op is, gaan we over op de Vito en dan hoop ik eindelijk wel het juiste voer gevonden te hebben. Zonder jeuk, mok en met energie.

Oh en mirim, vervelende reden om niet naar Horse Event te kunnen :(:)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:31

Ik ben ook langs de stand geweest, nog even overlegd, maar ik blijf voeren wat ik voer. :j
Ik heb het gehad over toch muesli bijgeven, maar was niet nodig. :n
En waarom zou ik veranderen als ze het goed doen. :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:55

viola schreef:
mirim schreef:
Je hoeft de Vito niet te weken, het zijn geen grote brokken of zo. Maar soms eet een paard het niet droog en als het nat is lusten ze het vaak wel.

Dat is wel een heel andere reden dan de site van marstall aangeeft. Die hebben het over bij schrokken en kauw/verterings problemen weken wat in mijn ogen dus eigenlijk wil zeggen dat het ongeweekt minder goed verteert en bij schrokken fout kan gaan.

Maar goed ik had de opties naturell, vito en faser (en ijslander) zelf ook al gegeven, maar waarom zou je kiezen voor de 1 en niet de ander van die 4? De verschillen in samenstelling kan ik zelf ook opzoeken, maar wat heeft dat voor effect op je paard. Ik neem aan dat ze allemaal andere plus en min punten hebben?

O ja nog een vraagje. Ik ken nergens vinden hoeveel suiker en zetmeel er in de naturell zit, kan jij me dit vertellen mirim? Voor mij als ik het niet te weten kan komen al een rede waarom ik die dus niet ga voeren.

Beide redenen kunnen kloppen.
Dit staat op de site:Bij problemen met kauwen en paarden die haastig eten, kan Vito ook geweekt worden gevoederd (1 liter Vito met 1 liter water).
Een paard wat goed of normaal kouwt zal de ongeweekte Vito prima kunnen verteren.

Op de rest van je vragen kun je antwoord krijgen bij Marstall nederland. Als je ze belt zullen ze je vragen beantwoorden. :)

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:55

Ik heb een nieuwe zak Faser Light te koop !
Winkelprijs 18,50, als je in de buurt woont (Almere)
mag je deze zak ophalen voor 12,50 !

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:26

Toch hier maar eens mijn vraag stellen.
Wij hebben ons onlangs verdiept in het voer voor mijn bijrijdpaard. Op het moment krijgt hij pavo natures best, daar wil de eigenaresse vanaf.

Info over paard:
- ruin van 1,65
- wordt van lucht al dik
- gevoelig voor hoefbevangenheid
- voorheen peesblessures gehad
- 3-4 maal in de week intensief mee gewerkt, niet hoog in de sport, maar lekker aan de arbeid gezet. Andere dagen gaat hij aan de longe of los, maar krijgt aardig wat beweging.
- zomers volop weidegang en in de winter staat hij overdag op de paddock
- krijgen voordroog hooi gevoerd in de wintermaanden

We willen graag iets voeren met zo min mogelijk suiker en zetmeel. Wel willen we graag dat er genoeg vit E in zit (400mg+/kg).
Het liefst havervrij, anders zo min mogelijk. Ook willen we graag dat het een muesli is.

Nu hebben we voornamelijk aan de Vito zitten denken, maar hier lees ik ook over de fraser light.
Welke adviseren jullie? Ik ben zelf een beetje bang dat de fraser light te light voor hem is ivm de arbeid die hij verricht.
Voordeel is wel dat in de fraser meer selenium zit en biotine.
Overigens willen we het liefst een complete muesli en niet bijvoeren met ander voer/middeltjes.
Als jullie andere opties hebben, hoor ik het ook graag :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:59

Nou het is niet te geloven maar mijn Noordzweed die werkelijk alles eet wat los en vast zit heeft vandaag de hele dag zijn faser light laten staan. (brokjes van mijn andere paard, ander merk gingen er wel in als koek :'). Heb ik net twee nieuwe zakken gekregen.....
Ik ga het echt nog even aankijken, hij eet de hele dag gras en savonds hooi dus omkomen van de honger zal hij niet.
Misschien is het even een fase (hij is nog jong). Iemand dit ook wel eens meegemaakt dat ze de muesli even wat minder vinden?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:21

Ja er zitten minder suikers en zoetigheid in dit soort meusli's en heb je kans dat het minder goed en snel gegeten word. had ik met mijn vorige merrie ook. Ik hoop voor je dat het uiteindelijk goed komt.