[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLaura

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:39

Oh dat is de ruwvoermix, excuses. :)

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:20

Hallo allemaal, ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen, ik ben namelijk op zoek naar een nieuw krachtvoer/extra's.

Mijn merrie is sinds vorig jaar januari aan de dunne kant. Dit was door stress verhuizing en een ander paard wat haar eten op at, in de zomer was dit weer aardig bijgetrokken. Helaas is dat nu weer minder, verharen kost haar erg veel energie.
Mijn merrie is 29 jaar, maar haar gebit is nog erg goed. (Vandaar dat ik het hier vraag en maar ook bij het oudere paarden topic)
Omdat haar gebit verder gewoon goed is heb ik liever voer waar ze op moet kauwen, Seniores Priores heeft dus niet mijn voorkeur. Ook brok is vrijwel geen optie ivm gevoeligheid voor suiker. Maïs hebben we vorig jaar geprobeerd, maar had naar mijn idee heel erg weinig effect.

Nu over het voer wat ze krijgt: ze heeft onbeperkt graszaadhooi, loopt 24/7 buiten. Op het moment krijgt ze Aspero, en een muesli met hele gerst, tarwe, Marstall Force, PRO-lijnzaad, spelt en een scheut lijnzaadolie (om haar door het verharen heen te helpen). Vanaf volgende week krijgt ze Pre Alpin Senior erbij. 3/4x in de week krijgt ze ook 2 scheppen Wiesencobs van Marstall.
Volgende week gaat ze weer op een volle weide, dus hopelijk helpt dat ook mee.

Ik hoop dat jullie me dus kunnen helpen :)

Ohja; het hooi kan niet vervangen worden door kuil of weidehooi, ze staat samen met een haflinger die al dik wordt van lucht :=

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:37

Mistralleke schreef:
Omdat haar gebit verder gewoon goed is heb ik liever voer waar ze op moet kauwen, Seniores Priores heeft dus niet mijn voorkeur.

Het kauwen doet ze toch wel op haar hooi.

Je zou haar eventueel naast je huidige voer wat seniores priores er bij kunnen geven

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 09:21

Ik zou inderdaad ook priores bij gaan voeren. Je hoeft je ruwvoer niet te vervangen. En misschien de aspero verhogen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:12

Ik lees ook even mee, mijn merrie is ook wat aan de dunnige kant maar heb al wat tips gelezen net. Handig topic!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:21

nou de mijne eet dat SP dus echt niet :n maar vind het persoonlijk ook niet zo lekker er uitzien en lekker ruiken.

Had nu een zak luzerne gehaald en dat eet hij nu wel gelukkig op. Zit gemengd door zijn krachtvoer en ik meng het dan met grasmix.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:42

Het is wat met die kieskauwers -O- Hier ook een die vreselijk is wat dat betreft,krijg er echt een punthoofd van :( Die van mij krijgt al een poos fibra maar hij lust het alleen als ik er nog iets anders bij doe en mijn andere paarden vinden het heerlijk..

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:21

Maismeel doet ook wonderen!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:43

Emaartje schreef:
Maismeel doet ook wonderen!!

Maar daar kunnen ze ook heel snel spierbevangen van raken .......
Altijd eerst meer of beter ruwvoer proberen voor naar mais etc te pakken.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:55

Nou mijn schoonvader voert het aan een oudje van 39jaar en hij is er wel weer van opgeknapt,ik voer nou de cavalor senior muesli super muesli maar begint in prijs op te lopen de pavo herbasan iemand ervaring mee?

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:05

xLaura: Ipv extra aspero krijgt ze vanaf dinsdag pre alpin senior bij.

Gister een zak Seniores Priores gekocht, morgen krijgt ze haar 1e emmer. Gelukkig is ze normaal gezien niet zo kieskeurig, ik hoop dus dat ze het eet. Echt heel lekker ziet het er niet uit/ruikt het niet, maar goed. Heb gelukkig met stalgenootjes kunnen overleggen dat hun ook een emmer geven 1x per dag, dus krijgt ze voorlopig 2x per dag een schep.
Volgende x met hooi bestellen komen er ook wat pakjes weidehooi bij, dus daarvan krijgt ze dan ook een plak apart. En daarnaast gaat ze volgende week op het gras, meestal werkt dat ook.

Maïs ben ik geen fan van om te gebruiken, de vlokken werkte niet en meel heb ik weinig goede verhalen over gehoord.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:09

Seniores priores heb ik ook gevoerd maar vond het lastig in de winter met het weken,maar voor nu zou het wel weer kunnen...moeilijk

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:39

Ja, met dat weken ben ik ook niet heel blij. Vind het zo'n gedoe :o
Maar als ze het eet en het helpt, is dat het wel waard.

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met Sanéqui Muscle?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:53

Ik ben weer begonnen met de subli seniores priores kwa prijs ook te doen en zit alles in!!in deze tijd van het jaar is het ook te doen met het weken..en geef ernog kruidenmelange bij van pavo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:32

ik ben echt fan van subli sp,voer het nu 2 weken en er komt eindelijk weer meer spek/vlees op mijn pony.
Ik doe water koken,dan is het sneller klaar...
(moet je wel die mogelijkheid hebben,natuurlijk....)

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 07:34

gisteravond een nare ervaring gehad met de bietenpulp!!

Heeft 12 uur geweekt, aan mn paard gegeven en toen even wezen kletsen. 20 min. Later paard ligt voor pampus op de grond en heeft de hele slokdarm verstopt zitten. DA heeft via een neussonde alles los moeten maken.
Hier komt er dus geen bietenpulp meer in! En liever helemaal geen voer dat eerst moet wellen.

Ik ben dus nu met spoed op zoek naar wat anders! Wie helpt mij?
Paard krijgt zo'n beetje onbeperkt hooi, halve schep subli zonder en wat vitamines. Maar is dus echt te mager.
Jaarlijks komt de tandarts en is vorige week nog ontwormt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 07:50

wat vreem zeg, en wat schrikken!

kauwt je paard te weinig en schrokt 'ie heel erg?
je zou er lucerne doorheen kunnen mengen, dan moet 'ie wel kauwen, misschien dat dat helpt...

waar ze verder goed van aanzetten is lucerne, compactgras en omega 369 mix van subli, misschien dat je daar iets mee kunt?

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:38

oke bedankt, ik heb nu lucerne bijgehaald. Voer ik dat wel icm subli zonder, vitaminen en hooi.
Zou ik ook mais kunnen halen bij een boer? Of is dat dan weer slecht?
Ik heb nog ruim een halve zak subli staan dus als iemand er belang bij heeft....? Ik ga het niet meer voeren iig!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:10

Annemiekbram schreef:
Zou ik ook mais kunnen halen bij een boer? Of is dat dan weer slecht?
!

snijmais werkt heel goed om een paard wat dikker te laten worden, ze moeten er vaak wel even aan wennen.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:14

ik heb mijn paard nu 2 weken op maisvlokken staan en zie echt wel verschil. Echt een aanrader

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:31

wendyke schreef:
ik heb mijn paard nu 2 weken op maisvlokken staan en zie echt wel verschil. Echt een aanrader

mag ik vragen hoeveel je ervan geeft?
Ik voer mijn pony sb sp en begin met maismeel te voeren..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:42

mijn merrie werd heel druk van maismeel, dus ik ben er toen vrij snel weer mee gestopt...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:53

Nouvel schreef:
mijn merrie werd heel druk van maismeel, dus ik ben er toen vrij snel weer mee gestopt...

hoeveel gaf je er dan van? ik wil het aan mijn oudere pony van 26 jaar geven die met pensioen is maar is erg schraal...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:39

weet ik niet precies meer, is al een paar jaar terug, ben toen begonnen met een handje en toen een kwart schep ofzo, durf ik het niet precies meer te zeggen...
maar mijn merrie is wel erg gevoelig en in mais zitten vrij veel suikers...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 23:41

misschien weten mensen het hier ook wel..
grasbrok met bietenpulp(beiden geweekt),dat zet ook wel aan toch?gemengd??